• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 9 zł/h na miejskich parkingach w centrum

Patryk Szczerba
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej. Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej.

Sejm przyjął nowelizację ustawy pozwalającej samorządowcom naliczać opłatę parkingową w wysokości nawet 9 zł w centrach miast. Dodatkowe strefy parkingowe, funkcjonujące także w soboty mogą pojawić się w kilkudziesięciu miastach w Polsce, w tym w Gdańsku i Gdyni.



Czy wyższe opłaty za postój w centrach dużych miast to dobry pomysł?

Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zakłada m.in. wprowadzenie dodatkowych tzw. śródmiejskich stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic.

Maksymalna możliwa stawka za parkowanie w Gdańsku i Gdyni 9 zł



Początkowo projekt zakładał wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono. Zmiany mogą dotyczyć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast, w tym Gdańska i Gdyni.

Czytaj też: 'Potrzebne identyfikatory na Orłowskiej'

Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.

Czym będzie wyróżniać się nowa strefa parkingowa?

- Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście" - można przeczytać w projekcie ustawy.
Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami, co wzbudzało przez kilka miesięcy sporo kontrowersji w Trójmieście.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.

Zobacz też: Galeria "mistrzów" parkowania w Trójmieście

Progresywne narastanie opłat



Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Najbliższy czas pokaże, czy władze Gdańska i Gdyni podniosą stawki. W zeszłym roku urzędnicy odnosili się do sprawy sceptycznie.

- Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: my tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał w marcu 2017 roku na Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj również: nawet 9 zł za parkowanie w centrum Gdańska i Gdyni

Urzędnicy odpowiedzialni za drogi przyznawali z kolei, że potrzebne są analizy w tej sprawie.

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentował rok temu Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (652) 6 zablokowanych

  • Czyli nadchodzi czas zakupu auta elektrycznego. (1)

    • 9 9

    • Chyba ci się części ciała pozamieniały xD

      • 2 1

  • Drogi suwerenie - placa minimalna 9,50 PLN/h (netto). Parkowanie 9 PLN/h. (7)

    Do kompletu w Trojmiescie konajaca komunikacja.

    Niewolnicy chociaz jedzenie dostawali za pracy, u nas bedzie sie pracowac na parkowanie+50 groszy/h na zycie.

    • 32 5

    • Płaca minimalna 9,50, a bilet na autobus 3,20zł (1)

      • 6 3

      • na ten autobus, który nie przyjedzie?

        • 1 1

    • (2)

      Nie ma na szczęście obowiązku parkowania samochodu w ścisłym centrum, więc ta opłata jest dość prosta do uniknięcia - wystarczy nie pchać się autem pod same drzwi!

      • 7 7

      • (1)

        A gdzie są drzwi do centrum??

        • 5 4

        • To ty nie wiesz?

          • 0 2

    • ale tej opłaty na razie nie wprowadzono

      A uchwalił to rząd

      • 1 1

    • masz od pana swojego +500

      kup se łachmany i kasze.

      glosujesz na unie wolnosci to nie dziw sie ze jestes palestynczykiem.

      • 7 6

  • (2)

    3miasto bez pisu

    • 46 19

    • (1)

      Bez PO-PiS

      • 5 4

      • 4 do odstrzału

        • 0 0

  • (2)

    Bogatych będzie stać. Przynajmniej ładniejsze samochody będą stać na parkingach w śródmieściu.

    • 23 10

    • (1)

      Czyli jest za tanio. Opłata powinna być proporcjonalna do wartości samochodu.

      • 6 5

      • Raczej odwrotnie proporcjonalna. Nowe BMW 7, Mercedes S, Tesla itp powinny stać bezpłatnie, bo to tylko zdobi miasto. Stary passat powinien płacić 100 zł za godzinę.

        • 2 3

  • Chore wymysły

    To oznacza tylko jedno że tam ktoś chyba upadł na głowę !!!! Ja się pytam kto dał im takie prawo decydowania o większości ??? Miasto jest współwłasnością mieszkańców a nie własnością urzędników tylko pełniących służbę na rzecz miasta !!! którzy powinni podporządkować się woli większości mieszkańców a nie robić co im się podoba bo może to być ich ostatnia kadencja !!!!!

    • 5 5

  • No nie (1)

    Już teraz bardzo ograniczam swoje wyjazdy do centrum miast
    Większość instytucji i urzędów jest w centrum ...niestety durne urzędasy tego nie wiedzą ?
    Opłaty za parkowanie to dla mnie niepotrzebny wydatek
    Lokale usługowe , sklepy teraz w sezonie mogą liczyć na turystów pozostałe 3/4 roku pozostajemy my mieszkańcy ...ale my odzwyczajamy się od wypadów do centrum
    Zamykajcie interesy róbcie z centrum turystyczną pustynię a budyniopodobni pójdą na bezrobocie

    • 3 5

    • I powiedz mi jak łatwo jest znaleźć miejsce pod tym urzędem?

      • 2 0

  • Trójmiasto jest zaściankiem europy jestesmy przynajmniej 12 lat zacofani przykladem jest Hiszpania te problemy motoryzacyjne (5)

    Stolica Andaluzji przeżywała to, co dziś znamy z naszych miast – samochodowy boom, który zaczął ją przytłaczać. Wówczas, w 2006 roku, stwierdzili ze jedynym wyjściem jest ograniczenie ruchu blachosmrodów w mieście i likwidacja miejsc parkingowych!!A rozbudowanie sieci drug rowerowych w sumie zlikwidowali 5 tysięcy miejsc parkingowych i rozbudowali siec dróg rowerowych.To samo wiele lat wcześniej zrobiły wszystkie zachodnie kraje .W każdym zachodnim kraju eliminuje sie stopniowo w mieście prywatny ruch blachosmrodów

    • 7 7

    • Cała zachodnia Europa to przechodziła na przełomie lat 70 i 80

      Zobaczcie jak teraz wyglądają centra miast w takim Amsterdamie czy Kopenhadze

      • 5 3

    • Niezly manipulant z Ciebie hahahaha

      Po pierwsze to w internecie krazy plotka, ze to Krakow zliwkidowal 5 tys miejsc parkingowych a w rzeczywistosci 3 tys i to nie zlikwidowal tylko byly niezgodne z prawem.
      Po drugie bylem ostatnio w Hiszpanii i Portugalii i takiego natloku samochodow jak tam to u nas prawie nie ma.

      Wiec jak juz chcesz udawac bystrego to chociaż troche sie przygotuj. Bo inaczej wygladasz jak profesjonalista z PiS.

      • 3 2

    • zaściankowym tak! w zatrudnianiu szkodników w zarządach tak jek dzieje się to w Transporcie Miejskim

      wystarczyło by uwolnić od chorych pomysłów- zwolnić nieudaczników, którzy dzięki " plecom" , układom nie wiem czym jeszcze sa trzymani w zarzadach

      • 0 2

    • Dróg

      • 3 0

    • Sam jesteś zaściankiem

      I podpisuj się nikiem LG, bo wtedy będzie jasne kogo reprezentujesz

      • 3 0

  • (2)

    U mnie to działa tak:

    jeśli już naprawdę muszę zapłacić za parkowanie, traktuję kwotę jako wydatek i ograniczam inne.

    W związku z tym nie kupię loda dziecku (tylko gdzie indziej i kiedy indziej), nie kupię sobie czegoś do picia, śpieszę się z powrotem do samochodu rezygnując z przejścia po sklepach.

    Jestem przekonana że z powodu płatnego parkowania cierpi handel, co widać zresztą po trupie zwanym CH Madison.

    Niech miasto podnosi ceny a ze sklepami w Gdańsku stanie się to, co z Wrzeszczem sprzed czasu kilku centrów z bezpłatnym parkowaniem przez godzinę. Zostaną jakieś banki i to wszystko.

    • 7 6

    • A ja wogole nie place za parkowanie. Nie podchodze nawet do parkometru.

      Za kazdym razem 5zl lub wiecej. W skali roku pewnie z 1000 zl by sie uzbieral. Efekt ? Cala kasa w kieszeni. Ani razu nie bylo mandatu i tak od lat. A nawet jakby bylo 50 zl ...to chyba sam rozumiesz co sie bardziej oplaca.

      • 0 3

    • A ja zrezygnuję z samochodu i za to kupię wszystko to co wymieniles

      Każdy z nas wyjdzie swoje. Ty wolisz płacić za parking - twoja sprawa, przynajmniej będziesz miał większe szanse na znalezienie wolnego miejsca. Ja się przesiądę w tramwaj i wszyscy będziemy zadowoleni.

      • 4 1

  • 500+

    Teraz zobaczymy czy Gdańsk też uczestniczy w programie 500+ . Akurat na wybory jak znalazł test dla Gdańska.

    • 0 3

  • Wróciłem z Grecji, tam parkuje się gdzie jest miejsce, mandatami raczej nie karzą (1)

    Tam jeszcze czuje się wolność , są owszem płatne parkingu np 3 euro za cały dzień.

    • 3 2

    • Grecja nie jest przykładem do naśladowania

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane