- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (57 opinii)
- 2 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (230 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (226 opinii)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (144 opinie)
- 5 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (87 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (106 opinii)
W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne
Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.
Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.
Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.
O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.
W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.
W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej , Zawiejskiej , Trakcie św. Wojciecha , Żuławskiej , Ukośnej , Sandomierskiej , Jana z Kolna , Kolejowej , Subisława , Pelplińskiej i Pomorskiej .
W Sopocie ekrany staną na Polnej , Jana z Kolna , Kościuszki , Króla Jana Kazimierza , Poznańskiej , al. Niepodległości , Monte Cassino , Obrońców Westerplatte , Obodrzyców , Małopolskiej , Wejherowskiej , Kujawskiej i Mazowieckiej .
Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej , Świerkowej , Klonowej , Limbowej i al. Zwycięstwa .
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.
- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.
Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2019-04-25 10:01
sztuczne zapotrzebowanie
układzik między miastem a wykonawcą ekranów i tyle
- 6 1
-
2019-04-25 09:55
Słuszna decyzja,
Wszyscy przeciwni wykonania akustyki, a niemieszkających w granicach pasa przykolejowego, powinni się wstydzić postawy aspołecznej, ich nie dotyczy problem to ich zdanie jako "eksertów" pozbawione jest logiki. Owszem ekrany to dramat, ale mniejszy niż codzienny szkodliwy dla zdrowia przewlekły hałas.
- 6 5
-
2019-04-25 09:49
Po co , dla kogo, kto na tym zyska
- 3 3
-
2019-04-25 09:47
Produkcja i montaż ekranów akustycznych to najbardziej dochodowy biznes obecnie
- 6 0
-
2019-04-25 09:45
Ten kraj niedługo będzie jednym wielkim ekranem akustycznym
- 5 2
-
2019-04-25 08:31
Ekrany akustyczne muszą być zainstalowane w Gdańsku wokół Dworu Oliwskiego (1)
Organizowane tam imprezy z użyciem sprzętu nagłaśniającego są szkodliwe dla pobliskiego Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, szkodzą też wizerunkowi tego barokowego dworku
bo jak się ma muzyka rockowa do XVII wiecznego dworku?
donośna muzyka i głosy prezentów szkodzą zwierzętom w okolicznych lasach i w ogrodzie zoologicznym- 4 3
-
2019-04-25 09:45
przykryć kopułą :D
- 1 0
-
2019-04-25 09:36
Wdłuż PKM poustawiali ekrany, które zasłaniają pasażerom widok,
ale nie mają żadnej funkcji akustycznej, bo Pesy hałasują poprzez rury wydechowe, a te są na dachu szynobusów.
Typowa Logika Polska.- 6 0
-
2019-04-25 09:35
No to cudownie
Czy będą od razu pomalowane w swastyki i obraźliwe hasła, czy nasi włodarze liczą na oddolne inicjatywy? Czy zostanie tak "przyozdobiony" Wrzeszcz?
- 2 0
-
2019-04-25 09:16
A to się nie da postawić niskich ekranów dźwiękochłonnych, jak w Czechach? Stoją tuż obok toru i mają jakieś pół metra wysokości.
- 3 0
-
2019-04-25 07:55
Widzę że w Gdyni postawiono niskie (1)
bo na Przymorzu stoją w wersji hard - 5 metrowe. I obecnie jest to ulubione miejsce spotkań miejscowej żuli i ćpunów, oraz miejsce do oddawania kału przez podróżnych i porzucania worków ze śmieciami i gruzem. Do tego stare zlewozmywaki, muszle wc, opony itd. Kto na to pozwala?? Ja rozumiem że takie zamówienia robi się żeby kumpel zarobił, bo efektu żadnego nie ma.
- 19 0
-
2019-04-25 08:59
Za bałagan przy torach odpowiada kolej,a nie Prezydent Szczurek
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.