• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne

Maciej Korolczuk
25 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • W centrum Gdyni od kilku lat stoją niskie ekrany. Ich atutem jest fakt, że nieco mniej ingerują w przestrzeń i nie zasłaniają widoku z jadącego pociągu.
  • Do czasu pomazania przez wandali ekrany nie wyglądają źle. Później jest już niestety nieco gorzej.
  • Ekrany staną w kilkunastu lokalizacjach Gdańska, Sopotu i Gdyni.
  • Ekrany akustyczne przy torach w centrum Gdyni, w tle pociąg Pendolino.

Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.



Co myślisz o ekranach akustycznych w miastach?

Konieczność postawienia ekranów wynika z analizy porealizacyjnej przeprowadzonej przez kolejarzy po oddaniu zmodernizowanej linii. Wniosek, jaki z niej płynie jest jeden: hałas pociągów jest zbyt duży i trzeba go ograniczyć m.in. ekranami akustycznymi.

Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.

Analizie poddano pomorski odcinek E65. Analizie poddano pomorski odcinek E65.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.

Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.

O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.

  • Koszt postawienia nowych ekranów i utrzymania ich przez 10 kolejnych lat ma wynieść ok. 120 mln zł.
  • Ekrany często padają ofiarą wandali i pseudografficiarzy.
  • Autorzy analizy wskazują, że ekrany to często jedyna możliwość ograniczenia hałasu przy torach kolejowych.


W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.

W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej zobacz na mapie Gdańska, Zawiejskiej zobacz na mapie Gdańska, Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, Kolejowej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Pelplińskiej zobacz na mapie GdańskaPomorskiej zobacz na mapie Gdańska.

W Sopocie ekrany staną na Polnej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu, Kościuszki zobacz na mapie Sopotu, Króla Jana Kazimierza zobacz na mapie Sopotu, Poznańskiej zobacz na mapie Sopotu, al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, Monte Cassino zobacz na mapie Sopotu, Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Sopotu, Obodrzyców zobacz na mapie Sopotu, Małopolskiej zobacz na mapie Sopotu, Wejherowskiej zobacz na mapie Sopotu, Kujawskiej zobacz na mapie SopotuMazowieckiej zobacz na mapie Sopotu.

Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej zobacz na mapie Gdyni, Świerkowej zobacz na mapie Gdyni, Klonowej zobacz na mapie Gdyni, Limbowej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni.

Obszar opracowania na terenie Sopotu Obszar opracowania na terenie Sopotu
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.

- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.

Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Nie szpetocie!

    Bezmyślność- wycinają drzewa wzdłuż torów i ustawiają takie szkaradztwa?

    • 3 1

  • Do projektantów

    Zaprojektujcie takie ekrany, żeby było przez nie widać okna jadącego pociągu, żeby pasażerowie mogli widzieć przestrzeń a nie tylko ściany "tunelu", natomiast osoby z zewnątrz - żeby widziały jadący pociąg.

    • 5 0

  • No to (1)

    Broniarzowi rurka zmiękła!

    • 1 1

    • Broniarz nas żywi i broni

      • 0 0

  • Hałas słyszalny to mniejszy problem (1)

    Gorsze są infradźwięki czyli te poniżej progu słyszalności. Generują je szczególnie pociądi towarowe. Te dźwięki przenoszone są przez grunt, nie tylko przez powietrze więc tu ekrany nie pomogą. Złe samopoczucie, bezsenność, ciągłe zmęczenie a nawet stany depresyjne mogą dotknąć osoby szczególnie wrażliwe. Jedyny ratunek to przeprowadzka.

    • 3 1

    • Ale belkot...

      • 0 1

  • Znowu znajomy królika zarobi ?

    Jeżdżę przez Włochy i Niemcy i nie ma tam tyle tego co u nas.
    Poczytajcie kto wprowadził restrykcje dotyczącej hałasu - dziwnym trafem pewne firmy potem przetargi wygrywały, aby stawiać ekrany w szczerym polu....

    • 0 2

  • Te wszystkie negatywne opinie... (1)

    ...chyba piszą osoby, które nie mieszkają blisko torów i nie wiedzą jak uciążliwy jest hałas pociągów. Mieszkam w Kamiennym Potoku i latem, gdy są otwarte okna, hałas odbija się od bloku obok tak, że tv nie słychać

    • 7 0

    • O to, to!

      zaiste ludzie, którzy piszą te kocopoły ani trochę nie znają realiów mieszkania przy torach. Ul. Przy Torze serdecznie pozdrawia! ;)

      • 3 0

  • Niech przestaną wkońcu daweć te sygnały w nocy np skm Leszczynki

    • 5 0

  • Ciekawe, czy chata przestanie mi się dzięki temu dygotać. Jak towarowy przejedzie, to już wibratora nie potrzeba...

    • 1 0

  • Dajcie takie ekrany przy zaroślaku !!

    • 1 0

  • A ile zapłacili za 300 stronicowe opracowanie? kolejna pralnia pieniędzy

    jak pociąg jedzie to zawsze jest głośno , to wiadomo od czasu wynalezienia silnika parowego do lokomotywy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane