- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (230 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (77 opinii)
- 3 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (34 opinie)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (113 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (19 opinii)
- 6 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (157 opinii)
W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne
Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.
Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.
Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.
O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.
W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.
W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej , Zawiejskiej , Trakcie św. Wojciecha , Żuławskiej , Ukośnej , Sandomierskiej , Jana z Kolna , Kolejowej , Subisława , Pelplińskiej i Pomorskiej .
W Sopocie ekrany staną na Polnej , Jana z Kolna , Kościuszki , Króla Jana Kazimierza , Poznańskiej , al. Niepodległości , Monte Cassino , Obrońców Westerplatte , Obodrzyców , Małopolskiej , Wejherowskiej , Kujawskiej i Mazowieckiej .
Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej , Świerkowej , Klonowej , Limbowej i al. Zwycięstwa .
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.
- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.
Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2019-04-25 08:55
Rok 1984
Mury i kamery wszędzie...
- 4 2
-
2019-04-25 07:20
fuj, obrzydlistwo. trzeba patrzeć gdzie kupujesz nieruchomość (1)
- 30 1
-
2019-04-25 08:54
Panele źle, hałas źle. Kup nieruchomość gdzie indziej.
- 1 0
-
2019-04-25 08:52
nie stawiać tego prosze!
sa inne rozwiazania, niskie ekrany (nizsze niz te w gdyni)
a graficiarze dlatego maluja te ekrany bo one są brzydkie nie dlatego ze sa ladne, nie ma co sie dziwic...- 2 3
-
2019-04-25 08:41
No i bardzo dobrze
Hałas z kolei jest okropny i jeszcze ludziska włażą na tory
- 3 6
-
2019-04-25 08:39
bo miasta są źle zorganizowane.
Ruch powinien iść pod ziemią a na powierzchnmi przestrzeń dla ludzi i tylko mały ruch, detaliczny.
No ale lobby samochodowe itp. naciska na rozwiązanie odwrotne bo burakom wygodnie i chodzi o ich mamonę.
smutna prawda.- 4 1
-
2019-04-25 08:36
W Sopocie
Zniszczy to krajobraz i bedzie wyglądało fatalnie
- 13 1
-
2019-04-25 08:26
A gdyby tak zamiast ekranów posadzić roślinność? Gęste krzewy, może jakieś niewysokie drzewa (niestety nie znam się na gatunkach roślin, wiec nic konkretnego nie zaoponuje)?
Zieleń zawsze się obroni, nikt jej nie posprejuje, tłumi dźwięki - tylko niestety trzeba o nią dbać, podlewać/przycinać żeby nie wyglądało jak w buszu- 14 0
-
2019-04-25 08:06
ekrany- może, ale nie takie jak na fotach- to koszmar nie ekrany!
- 6 0
-
2019-04-25 08:03
niejeden graficiarz zaciera już łapy
hehehehe :)
- 8 0
-
2019-04-25 08:02
Grafficiarze będą mieli nowe możliwości.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.