- 1 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (150 opinii)
- 2 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (226 opinii)
- 3 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (87 opinii)
- 4 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (145 opinii)
- 5 Poważny wypadek w Chyloni (119 opinii)
- 6 237 mieszkań zadłużonych na ponad 10 mln (28 opinii)
W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów
Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.
- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.
Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.
W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.
- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.
Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.
Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.
Miejsca
Opinie (246) ponad 10 zablokowanych
-
2017-05-10 09:57
Nie marwcie się na zapas
Zawsze liniowo może wyjechać: 102Na, solo 105N, Ring, N-ka i Bergman;) oraz skład szkoleniowy ;)
- 12 1
-
2017-05-10 10:10
No to wtedy...
... należałoby obniżyć ceny biletów, tak z uczciwości.
- 4 1
-
2017-05-10 10:28
GAiT/ZTM to jeden wielki bajzel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)
Kierowcy i Motorniczowie,proponuję STRAJK !!!!
Albo poprawa warunków pracy tzn.sprawny tabor,brak obowiazku sprzedazy biletów oraz podwyżka wynagrodzenia albo żaden autobus i tramwaj nie wyjedzie z bazy!!!- 16 2
-
2017-05-10 10:46
Racja
Chłopie masz może i rację, ale te czuby z kierownictwa Tomki i inne Andrzeje nie zrozumieją, karierowicze którzy nie pamiętają jak sami byli kilka szczebli niże. Nowy pracownik jest już p******y że dostanie banana co drzwi nie może pozamykać albo 105 która nie wiadomo czy zahamuje . Tragedia a starych pracowników się nie szanuję. wypitalać z takimi rządzącymi
- 10 1
-
2017-05-10 11:05
I jeszcze GAiT przegrywa przetarg na obsługę sieci trakcyjnej (tramwajowej). Zwolnią pracowników? A ciekawe, kto z wygrywającej firmy będzie pracował, i jak? Jak przejmie z dnia na dzień sieć trakcyjną?
http://www.zdiz.gda.pl/zdizgdansk/chapter_76029.asp?soid=D83B04A599AD46DBB4704610D21128A1
Tajemnicą poliszynela jest informacja o tym, kto wygrał przetarg, bo na stronie zamawiającego informacji brak.- 3 0
-
2017-05-10 10:32
który niezawodny... hm...
nie mogłem się zdecydować. Jeżdżę sporadycznie a i tak często trafiam na awarie itp. Żenada.
- 4 2
-
2017-05-10 10:36
gotowe rozwiązanie (1)
aż się prosi aby na potężnym placu ZNTK wprowadzić odnogę torową, zachować historyczne zakłady,obdyskutować z konserwatorem zabytków co jest do uratowania a co nie jest ze starych XIX wiecznych budynków, wybudować nowe hale i urządzić zajezdnię tramwajową z prawdziwego zdarzenia w której być może będzie można remontować i produkować tramwaje. Ten projekt trzeba ruszyć, nie tylko głową ale też pieniędzmi.
- 10 1
-
2017-05-10 12:41
już kiedyś na terenie ZNTK na Przeróbce modernizowano tramwaje typu 105.
- 2 0
-
2017-05-10 10:50
Tytuł opinii
Proponuję popatrzeć jakich pracowników teraz się szkoli na motorniczych, co kurs to gorszy, najwięcej kolizji nie robią Ci z zestawem w buzi co mają już kilkuletnie doświadczenie ale młodzi którzy nic nie potrafią... A były pracownik nie zostaję przyjęty bo kierownictwo ma foszka. Ta sprawa raczej tak nie zostanie zatuszowana.
- 10 0
-
2017-05-10 10:57
Na Hucisku to był chyba jakiś karambol tramwajowy...
"Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114" - zderzenie 2 pojazdów skutkowało zepsuciem się kolejnych 11?
- 9 0
-
2017-05-10 11:01
(1)
A gdzie sa nowe tramwaje ...o decyzji zakupu tak sie chwalono.
- 7 1
-
2017-05-10 11:09
Na torach
- 1 0
-
2017-05-10 11:09
Czyli jest kilka tramwajów w rezerwie plis kilka właśnie przechodzi modernizację a Korolczuk znowu pisze paszkwila byle by coś źle było o Gdańsku
- 6 4
-
2017-05-10 11:10
(2)
To może zamiast samemu próbować naprawiać pojazdy zlecić cześć prac podwykonawcy W Trójmieście jest sporo warsztatów które likwidują szkody komuniakcyjne dużych pojazdów Np. Grupa wróbel Straszyn czy Grupa Dbk Szadulki
- 3 4
-
2017-05-10 13:43
SzadÓłki, chyba (1)
- 0 0
-
2017-05-10 22:50
JO
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.