• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • Nie marwcie się na zapas

    Zawsze liniowo może wyjechać: 102Na, solo 105N, Ring, N-ka i Bergman;) oraz skład szkoleniowy ;)

    • 12 1

  • No to wtedy...

    ... należałoby obniżyć ceny biletów, tak z uczciwości.

    • 4 1

  • GAiT/ZTM to jeden wielki bajzel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

    Kierowcy i Motorniczowie,proponuję STRAJK !!!!
    Albo poprawa warunków pracy tzn.sprawny tabor,brak obowiazku sprzedazy biletów oraz podwyżka wynagrodzenia albo żaden autobus i tramwaj nie wyjedzie z bazy!!!

    • 16 2

    • Racja

      Chłopie masz może i rację, ale te czuby z kierownictwa Tomki i inne Andrzeje nie zrozumieją, karierowicze którzy nie pamiętają jak sami byli kilka szczebli niże. Nowy pracownik jest już p******y że dostanie banana co drzwi nie może pozamykać albo 105 która nie wiadomo czy zahamuje . Tragedia a starych pracowników się nie szanuję. wypitalać z takimi rządzącymi

      • 10 1

    • I jeszcze GAiT przegrywa przetarg na obsługę sieci trakcyjnej (tramwajowej). Zwolnią pracowników? A ciekawe, kto z wygrywającej firmy będzie pracował, i jak? Jak przejmie z dnia na dzień sieć trakcyjną?

      http://www.zdiz.gda.pl/zdizgdansk/chapter_76029.asp?soid=D83B04A599AD46DBB4704610D21128A1

      Tajemnicą poliszynela jest informacja o tym, kto wygrał przetarg, bo na stronie zamawiającego informacji brak.

      • 3 0

  • który niezawodny... hm...

    nie mogłem się zdecydować. Jeżdżę sporadycznie a i tak często trafiam na awarie itp. Żenada.

    • 4 2

  • gotowe rozwiązanie (1)

    aż się prosi aby na potężnym placu ZNTK wprowadzić odnogę torową, zachować historyczne zakłady,obdyskutować z konserwatorem zabytków co jest do uratowania a co nie jest ze starych XIX wiecznych budynków, wybudować nowe hale i urządzić zajezdnię tramwajową z prawdziwego zdarzenia w której być może będzie można remontować i produkować tramwaje. Ten projekt trzeba ruszyć, nie tylko głową ale też pieniędzmi.

    • 10 1

    • już kiedyś na terenie ZNTK na Przeróbce modernizowano tramwaje typu 105.

      • 2 0

  • Tytuł opinii

    Proponuję popatrzeć jakich pracowników teraz się szkoli na motorniczych, co kurs to gorszy, najwięcej kolizji nie robią Ci z zestawem w buzi co mają już kilkuletnie doświadczenie ale młodzi którzy nic nie potrafią... A były pracownik nie zostaję przyjęty bo kierownictwo ma foszka. Ta sprawa raczej tak nie zostanie zatuszowana.

    • 10 0

  • Na Hucisku to był chyba jakiś karambol tramwajowy...

    "Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114" - zderzenie 2 pojazdów skutkowało zepsuciem się kolejnych 11?

    • 9 0

  • (1)

    A gdzie sa nowe tramwaje ...o decyzji zakupu tak sie chwalono.

    • 7 1

    • Na torach

      • 1 0

  • Czyli jest kilka tramwajów w rezerwie plis kilka właśnie przechodzi modernizację a Korolczuk znowu pisze paszkwila byle by coś źle było o Gdańsku

    • 6 4

  • (2)

    To może zamiast samemu próbować naprawiać pojazdy zlecić cześć prac podwykonawcy W Trójmieście jest sporo warsztatów które likwidują szkody komuniakcyjne dużych pojazdów Np. Grupa wróbel Straszyn czy Grupa Dbk Szadulki

    • 3 4

    • SzadÓłki, chyba (1)

      • 0 0

      • JO

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane