• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni pojawią się midibusy znane z górskich miast

Patryk Szczerba
21 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Nowe midibusy pojawią się na ulicach Gdyni w drugiej połowie bieżącego roku. Nowe midibusy pojawią się na ulicach Gdyni w drugiej połowie bieżącego roku.

Jesienią na ulice Gdyni wyjedzie osiem nowych midibusów, czyli mniejszych pojazdów niż standardowe autobusy. Zakup sześciu z nich o długości 8,9 m i dwóch o długości 10,5 m kosztował będzie przewoźnika 8 mln zł. Tymi krótszymi jeżdżą pasażerowie m.in. w Zakopanem.



Ile razy w tygodniu korzystasz z komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy: podpisana w zeszłym roku umowa ZKM Gdynia z Przedsiębiorstwem Autobusowym Gryf zakłada obsługę sześciu funkcjonujących w mieście linii midibusowych - 102, 145, 153, 203, 204, 252 - we wszystkie dni tygodnia, ośmioma nowymi niskopodłogowymi autobusami miejskimi.

Umowa na siedem lat



Czas trwania umowy obejmuje okres od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2027 roku. Będzie ona kosztowała budżet miasta blisko 26,5 mln zł.

Przedstawiciele PA Gryf poinformowali właśnie o podpisaniu umowy na dostawę ośmiu fabrycznie nowych autobusów z firmą Solaris Bus & Coach S.A. Zastąpią kursujące na liniach starsze pojazdy.

Midibusy mają być gotowe w czerwcu



Na ulicach pojawią się dwa autobusy Solaris Urbino 10,5 oraz sześć autobusów Solaris Alpino 8,9. Mają odpowiednio 10,5 i 8,9 m. Ten drugi model jest znany z Zakopanego.

Rozkład ZKM Gdynia


- Większe pojawią się na linii 153, natomiast mniejsze na pozostałych obsługiwanych przez nas liniach w ramach kontraktu. Mamy zapewnienie od producenta, że będą gotowe już w czerwcu. Po homologacji i zaprogramowaniu wyjadą na ulice - mówi Paweł Misiak, dyrektor ds. organizacji przewozów i administracji PA "Gryf".

8 mln zł za 8 pojazdów



Specjaliści wśród najważniejszych zalet nowych pojazdów wymieniają ich cichsze działanie, co może mieć znaczenie, bo pojazdy jeżdżą blisko zabudowań na dzielnicowych ulicach.

Koszt zakupu ośmiu pojazdów wyniósł ok. 8 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (106) 3 zablokowane

  • W końcu zastąpią wysłużone stare Many i Neoplany. Aczkolwiek nie podali szerokości tych autobusów a w wąskich uliczkach te szerokie Solarisy (numery boczne 7065 7066) miały problemy z przejazdem.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Jako zagorzały krytyk-czy tam (5)

    malkontent takie posunięcie władz Gdyni we współpracy i w porozumieniu z P.A. Gryf- uważam za bardzo dobre-trafione na 100%- i uzasadnione. Od kilku lat nie mogę nic złego powiedzieć na funkcjonowanie autobusów i trolejbusów ZKM Gdynia-,a znam się na tym bo wiem co to są "Gdyńskie Wysokogórskie Linie Autobusowe"i jeszcze inne linki"... . Teraz jeszcze takie info ! Bardzo dobre posunięcie i rozwiązanie ! Z "Gryfem" jeżdziłem prawie 3 lata z centrum Gdyni-do Chwaszczyna- autobusy zawsze były o czasie -ale w latach ubiegłych tabor PA Gryf- może i sprawny ale był wiekowy....Idzie ku dobremu.

    • 57 18

    • Wszystko to zasługa naszego prezesa i nie jest prawdą, że nad łóżkami dach przeciekał! Szczególnie, że prawie nie padało! Prezes dba o nas jak ojciec najlepszy! Pre...

      • 1 0

    • Ciężko z centrum Gdyni do Chwaszczyna (2)

      Dojechać z tym przewoźnikiem .

      • 4 1

      • (1)

        A linie 191 i 193 to niby kto obsluguje :P

        • 1 1

        • 191 i 193 nie jezdza z centrum Gdyni

          • 2 1

    • Co ma punktualność do przewoźnika?

      • 2 2

  • W ankiecie brakuje (1)

    Nigdy nie jeżdżę komunikacja miejską. Jak ktoś ma samochód, to nie ma to sensu. Komunikacja jeździ biedota.

    • 2 13

    • Biedota to jezdz takim zlomem leasingowym jak ty:)

      • 3 1

  • Dlaczego te autobusy nazywają się Alpino? (4)

    Zostały zaprojektowane do użytku w miejscowościach górskich - ok. Kupiło je m.in. Zakopane i tam się sprawdzają - super.
    Tylko dlaczego nazywają się Alpino a nie Tatrano, Wiercho, Giewonto, Ryso, czy Zakopano?

    • 2 3

    • (1)

      A czemu nie nazywają się Polskaris?

      • 0 1

      • Bo to nie Polacy zamawiali je. Tylko miasteczka z Alp sobie zarzyczyli takich małych i producent wymyśl i taka nazwe dał

        • 1 0

    • Jest to model konstrukcyjnie oparty na trzeciej generacji autobusów Solaris Urbino. Zadebiutował jako prototyp na wystawie Transexpo w Kielcach we wrześniu 2006 roku. Produkowany jest od wiosny 2007 roku głównie z myślą o krajach alpejskich, czyli Austrii i Szwajcarii, a także dla centrów dużych miast, w których jest wiele wąskich i krętych ulic. Prototyp wyposażono w zamontowany pionowo silnik Cummins ISBe4 250B o mocy 250 KM pojemności 5,9 dm³ oraz automatyczną skrzynię biegów Voith Diwa 854.5.

      • 1 0

    • @Brawo jo BO BYŁy projektowane do wloch i szwajcari czyli w ALPY i odtego masz nazwe poczytaj w necie .Wpisz sobie w necie nazwe producenta i alpino razem. Tam sie wszystkiego dowiesz

      • 1 1

  • Najbardziej nieoplacalne linie w Gdyni i jeszcze beda na nich (4)

    Jezdzic nowki? Czy nie mozna bylo zazyczyc sobie 8 letnich wozow, ktore bylyby duzo tansze w zakupie, a rownie dobre? Bogata Gdynia.

    • 2 6

    • niestety (2)

      nie produkują 8 letnich

      • 4 0

      • 8 lat temu produkowali nowe, wystarczy. (1)

        • 2 0

        • Tylko że one się starzeją i robią się drogie w eksplatacji . A przez pierwszy okres dużo kasy zaoszczedzisz

          • 1 1

    • Przecież Gdynia kupila 85 nowych wozow... Masz je na większości linii... To mało?

      • 2 0

  • Cena (2)

    8 małych busów za 8 mln netto. Drogie te pojazdy ale jak się wydaje pieniądze mieszkańców, to co tam. Każdy musi zarobić po drodze, ehhh

    • 15 11

    • (1)

      Bo ich nieprodukujesz na pęczki tak jak 12 lub 18 metrowe autobusy .Te małe sa zamawiane sporadycznie pod kąkretne trasy a ich na palcach możesz policzyć jednej reki. I producent musi wszystko przestawić żeby te 8 autobusików wyprodukować

      • 5 1

      • Ci co minusuja/niezgadzaja się z opinią to chyba nigdy nie pracowali na produkcji. Zawsze takie krótkie serie autobusów lub innych rzeczy , są droższe od tych co na codzien produkujesz W tym przypadku trzeba cały proces ciecia ramy i spawania przestawic, i pochwili wrócić do normalnego procesu . I własnie przezto są o kilka tysecy droższe

        • 3 0

  • przecież to jest fake news (5)

    od kilku lat krótkie autobusiki GRYFA jeżdżą na gdyńskich liniach 203, 204, 252.
    O co to wielkie haloooooooooooooooo.

    • 32 5

    • Dokładnie (1)

      dodatkowo w Gdańsku np 8m Neoplany na linii 149

      • 1 0

      • Juz nie. Zostal tylko 2480, ale chyba już nie jeździ.

        • 1 0

    • od początku graty tam jeździły

      • 2 1

    • (1)

      Swoje wyjeźdżiły.Wymiana na nowe. Tak trudno to pojąć?

      • 15 2

      • Tak szybko ich nie skasuja.

        • 2 0

  • Krótkie trasy, kròtkie autobusy (3)

    Wielkie premie

    • 34 16

    • 102 krótka trasa???

      Nie wydaje mi się. Do tego kręta, pod górkę, z górki, wąskie uliczki... większy autobus by nie podołał.

      • 4 0

    • Panie Januszu

      Jak i w którym sklepie kupiłeś to charakterystyczne odwrócone ó ?
      Jak żyję nie widziałem takiego specyficznego i niepolskiego znaku.

      Tak tylko pytam , żeby potem nie było.

      • 2 0

    • Jest to model konstrukcyjnie oparty na trzeciej generacji autobusów Solaris Urbino. Zadebiutował jako prototyp na wystawie Transexpo w Kielcach we wrześniu 2006 roku. Produkowany jest od wiosny 2007 roku głównie z myślą o krajach alpejskich, czyli Austrii i Szwajcarii, a także dla centrów dużych miast, w których jest wiele wąskich i krętych ulic. Prototyp wyposażono w zamontowany pionowo silnik Cummins ISBe4 250B o mocy 250 KM pojemności 5,9 dm³ oraz automatyczną skrzynię biegów Voith Diwa 854.5. Zamiennie może być zamontowana skrzynia automatyczna firmy ZF. Silnik ten standardowo spełnia normę Euro 4 w technologii SCR, wymaga więc płynu AdBlue. Na życzenie odbiorcy, dzięki zastosowaniu dodatkowych filtrów, spełnia on wymagania normy Euro 5. Silnik jest zamontowany w zabudowie wieżowej z tyłu po lewej stronie. Zastosowano oś napędową w postaci mostu portalowego firmy ZF AV132 S lub Voith BRA132. W kabinie kierowcy standardowo montowana jest deska rozdzielcza konstrukcji firmy Solaris, opcjonalne może to być deska rozdzielcza Siemens-VDO.

      Szkielet nadwozia wykonano ze stali nierdzewnej, zaś poszycie ścian bocznych ze stali nierdzewnej i paneli aluminiowych. Dach oraz ściany przednią i tylną wykonano z tworzywa sztucznego.

      Zmniejszenie szerokości o 15 cm w porównaniu z rodziną Urbino oraz chęć zachowania szerokiego przejścia w tylnej części autobusu spowodowało konieczność zastosowania tylnego ogumienia nie typu bliźniaczego, lecz "super singel". Zamiast podwójnych siedzeń nad osią tylną zastosowano z jednej strony siedzenia typu 1 + 1/2.

      "Solaris Alpino" jest standardowo wyposażony w silnik spełniający normę emisji spalin Euro 4. Może jednak być wyprodukowany w wersji Euro 5 lub EEV. Może również być zamontowany silnik zasilany gazem CNG.

      W lipcu 2008 roku firma Solaris Bus & Coach S.A. podpisała największą jak dotychczas w swojej historii umowę z firmą E.THE.L z Aten na dostawę 320 sztuk autobusów, w tym 220 sztuk modeli "Alpino" z silnikami spełniającymi nor

      • 3 0

  • Jak to na prowincji.

    • 1 2

  • Chciałem wziąć udział w ankiecie kochany portalu...

    ...ale nie korzystam z komunikacji miejskiej w ogóle.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane