• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni staną parkometry

Katarzyna Fryc
16 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:14 (16 lutego 2008)
Już niebawem także w Gdyni staną parkometry. Już niebawem także w Gdyni staną parkometry.

Jeszcze w tym roku za parkowanie w centrum Gdyni trzeba będzie płacić. Na najbliższej sesji radni mają przegłosować uchwałę w tej sprawie.



Parkometry w centrum miasta

Gdynia jest jednym z nielicznych dużych miast, w którego centrum nie obowiązuje płatne parkowanie (mieszkańcy Gdańska i Sopotu od lat płacą za postój w śródmieściu). Gdynianie nigdy - nie licząc krótkiego okresu w połowie lat 90., gdy obowiązywał system kart parkingowych KaPa, który kompletnie się nie sprawdził - nie musieli płacić za postój w centrum. Ale choć w śródmieściu parkuje się za darmo, ze znalezieniem wolnego miejsca są ogromne problemy. Często kierowcy parę razy objeżdżają tę samą ulicę, czekając, aż zwolni się miejsce. Bezpłatne parkingi nie sprzyjają rotacji - większość placu przed magistratem zajmują auta urzędników, parking przy hali targowej oblegają samochody handlowców, a przy Świętojańskiej zamiast klientów najczęściej stoją dostawcy albo mieszkańcy kamienic.

Ale już niedługo gdynian przyzwyczajonych do darmowego postoju czeka parkingowa rewolucja. 27 lutego na sesji rady miasta ma zapaść decyzja o powołaniu strefy płatnego parkowania. Jeśli uchwała zostanie przyjęta, system będzie obowiązywał w całym śródmieściu - pomiędzy torami kolejowymi a Kamienną Górą, włącznie z aleją JPII (potocznie nazywaną skwerem Kościuszki). Od południa granicą obszaru będzie al. Piłsudskiego, od północy pl. Kaszubski i ul. Jana z Kolna.

- Na tym terenie ma stanąć ponad sto parkometrów, które obsłużą 3,5 tys. miejsc postojowych - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - W dni robocze trzeba będzie płacić za postój w godz. 9-19, w soboty od godz. 9 do 13. Za pierwsze pół godziny gdynianie zapłacą 50 gr, ale za każdą kolejną godzinę już 2 zł. Będziemy opłacać postój, kupując bilet parkingowy, miesięczny abonament albo korzystając z telefonu komórkowego - dodaje wiceprezydent.

Mieszkańcy centrum, którzy chcą nadal stawiać auta przed domem, będą musieli kupić miesięczny abonament za 30 zł. Natomiast dla wszystkich innych osób będzie miesięczny abonament na okaziciela za 400 zł. Kara za parkowanie bez opłaty wyniesie 50 zł.

Czy 27 lutego rada miasta poprze to rozwiązanie? Ze względu na układ sił w radzie jest to raczej przesądzone - jego zwolennikiem jest prezydent Wojciech Szczurek, którego ugrupowanie ma przeważającą większość.

Jednak radni, głosując nad nowym systemem, nie będą mieli o nim pełnej wiedzy. Nie wiadomo, kiedy zostanie on wprowadzony, ani kto będzie go obsługiwał. - W grę wchodzą dwa rozwiązania: wybrana w przetargu zewnętrzna firma operatorska lub podległy magistratowi nowy zakład budżetowy. Te decyzje jeszcze przed nami. Więc data wprowadzenia odpłatności nie jest jeszcze ustalona. Ale na pewno w tym roku - podkreśla Marek Stępa.

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

Wzrost liczby samochodów zmusił nas do analizy, w jakim zakresie powinien być wprowadzony system opłat za parkowanie. Na pewno korzystnie wpływa on na rotację samochodów, przez co łatwiej znaleźć miejsce. Ale trzeba też jasno powiedzieć, że płatne parkowanie nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy przez gminę - więcej się na ten cel wydaje, niż wpływa do kasy miasta.

Marcin Horała, radny PiS

Mam wiele uwag do tego rozwiązania. Po pierwsze: że kompleksowo nie rozwiązuje problemu. Z jednej strony, każe się kierowcom płacić, z drugiej strony, nie dając nic w zamian. Nie słyszałem, by miały powstać nowe parkingi. Tymczasem w śródmieściu pilnie potrzebny jest parking na co najmniej tysiąc aut. W dodatku już niedługo miasto może stracić na rzecz poprzednich właścicieli plac przy Batorym, największy parking w centrum.

Olgierd Wyszomirski, dyr. Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

To dobre rozwiązanie. Korzystnie wpłynie na zbiorową komunikację i poprawi jej konkurencyjność. Może część gdynian zamieni samochody na zbiorową komunikację i przez to zmniejszą się korki.

not. kaf
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • MISZO masz tzw. sraczkę myśli (1)

    charakterystyczną dla niedojrzałych i niedoświadczonych ludzi (vide Ziobro), którym wydaje się że zagadają swoją ignorancję

    doświadczenie, badania i wiedza ludzi na świecie (oraz znajomość egoistycznej i leniwej natury ludzkiej), świadczy o tym, że sklepikarze parkują swoje samochody przed swoimi sklepami

    od ciebie wszelkie argumenty odbijają się jak od gumowej ściany

    mnie NIE interesuje gdzie będą parkować sklepikarze - wszystkim, którzy chcą wprowadzić parkometry chodzi o to, żebyś TY - jako klient - mógł zaparkować samochód przed sklepem, żebyś mógł tam coś kupić PONIAŁ????

    dziecko - przestań upierać się, że parkometry budują parkingi - od tego są tzw. deweloperzy i budowlańcy - LITOŚCI!!!

    dowiedz się, z przykładów już istniejących, czy parkometry ograniczają ruch na terenie nimi objętym, czy nie - czy zwiększają użytkowanie komunikacji miejskiej czy nie - a nie PIERNICZ GŁUPOT - bo to jedynie bełkot charakterystyczny dla takich zaciętych szczyli - masz przykłady na całym świecie, rusz tyłek i doucz się, bo w szkole widać siedziałeś w oślej ławce

    punkt 4 - wreszcie zrozumiałeś - a jak takie lenie jak TY będą musieli przenieść swój tyłek 1000 metrów na nogach, to gwarantuję, że spory odsetek będzie korzystać z komunikacji miejskiej - może wreszcie te proste zasady do ciebie DOTRĄ??

    mnie nie interesuje co mówi głupi Szczurek, FAKTY i wiedza z innych miast - i to tyle.....

    przecież przyznałeś się, że ani tu mieszkasz, ani pracujesz, a swój bełkot uzasadniasz TEORETYZOWANIEM

    daj sobie spokój - trochę waleriany i lulu

    • 0 0

    • GDY, przeczytaj moje posty dokładnie i pokajaj się:)

      (...)
      Dla ciebie rozwiązaniem problemu dużego ruchu w centrum i braku miejsc do parkowania jest przeniesienie samochodów sklepikarzy 1000 metrów dalej, bez zapewnienia alternatywnych miejsc parkingowych ku udręce mieszkańców. Jeśli popierasz to tym, że w innych miastach są parkomaty, to SAM SOBIE wystawiasz świadectwo bystrości umysłu. NIEDOSTATECZNY.
      W urzędzie w Gdyni widać również siedzą takie miernoty, dzięki czemu za 10 lat Gdynia będzie zakorkowana jak warszawa, w której takie miernoty jak ty zaczęły ostatnio ściągać zielone strzałki (Pewnie też się z tym zgadzasz, nieprawdaż - przecież w Europie też ściągają..)

      • 0 0

  • wreszcie!

    a niech maja i Gdynianie! Skoro Gdańsk i Sopot płaci to czemu nie i Gdynia! Poza tym mam nadzieje ze znikną ze swietojanskiej samochody urzedasów bankowych i firm doradczych, które od ósmej blokują miejsca do wieczora!

    • 0 0

  • "Więcej się na ten cel wydaje, niż wpływa do kasy miasta. " (2)

    To hasło Szczurka chcę widzieć na plakatach!
    Chcę też widzieć - "Gdynia- miasto NIE dla rowerów". "Gdynia- miasto bez parkingów, ale za to z parkomatami"
    i "Gdynia - Miasto niewykorzystanych szans" ze zdjęciem nowej ul. Janka Wiśniewskiego bez wybudowanej ścieżki rowerowej, gdzie aż się prosi o takową z Centrum Gdyni, przez Terminal Promowy, na górę Kępy Oksywskiej. (Zamiast tego chcą podobno robić podwieszaną po estakadą i prowadzącą do nikąd:)
    Do tego jeszcze proponuję podwyższenie ceny biletu metropolitalnego do 400 zł i ograniczenie go do jednej strefy.

    • 0 0

    • i ja dorzucę do hasełek

      1) Gdynia NIE dla Motocyklistów,
      2) Świętojańska najdłuższym opustoszałym deptakiem na świecie,
      3) Parking pod Urzędem Miasta nie dla mieszkańców,

      • 0 0

    • Bo cena biletu metropolitalnego nie może być najdroższa w Polsce!

      POWINNA BYĆ NAJDROŻSZA NA ŚWIECIE. W końcu za jakość komunikacji powinniśmy płacić. Jak by napisał na temat światowy kolega GDY: "W Londynie też są autobusy, i do tego piętrowe!"

      • 0 0

  • Czas zmienić ekpię mysią...

    Gdynia ostatnio się kiepsko rozwija, żadnych nowych, dobrych rozwiązań - tylko sprzedaż cenniejszych kawałków pod "plomby", parki zamieniają się w płyty betonu. Stagnacja. Szczurek - a sio!

    • 0 0

  • Propozycja

    Jeżeli wprowadzą parkometry mam propozycję dla kierowców . W proteście zablokujmy Miasto jeżdżac w kólko po centrum , pokażmy swoją determinację .

    • 0 0

  • a co z mieszkancami skweru kosciuszki? jak bedzie wolny od oplat, to pod domem juz nigdy nie postawie auta, bo ciagle bedzie zajete.....

    • 0 0

  • KOSZMAR

    Nie równajmy do Gdańska , to nie jest najlepszy przykład do naśladowania . Pracuję w centrum Gdńska i wiem jaki to koszmar , przyjeżdżam do pracy i co mam płacić za parkowanie przez 8 godzin ?

    • 0 0

  • N I E ! ! !

    Zarząd Gdyni i tak ma to co piszemy głęboko w dupie. Im chodzi tylko o kasę,kasę najlepiej dla kolesi którym puszczą w pacht parkometry.Najchętniej by zrobili parkowanie i w niedziele po 10 zł. za godź.Płacimy podatki,drogowe też i sam chcę mieć wybór czy znajdę miejsce czy nie.To dobre i popierają parkometry tylko starzy biedni i zgorzkniali ludzie dla których auta to przedmiot zawiści.Wprowadzić bryczki i s****ące konie !!! Gdynia nie dla młodych ! A z resztą i tak zrobią jak zwykle swoje. Pieprzyć takie władze.

    • 0 0

  • Gdynia chce dopłacić do parkowania ?

    Ciekawe w imię czego? Wymaganiom metropolii , z dwugłupoty zrobić trójgłupotę ?

    • 0 0

  • Szkoda

    Szkoda, że Gdynia straci opinie przyjaznego miasta dla kierowców.Brak płatnych miejsc parkowania był jednym z atutów który decydował o chęci odwiedzania Gdyni zarówno przez turystów i mieszkańców okolicznych miejscowości

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane