• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni staną parkometry

Katarzyna Fryc
16 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:14 (16 lutego 2008)
Już niebawem także w Gdyni staną parkometry. Już niebawem także w Gdyni staną parkometry.

Jeszcze w tym roku za parkowanie w centrum Gdyni trzeba będzie płacić. Na najbliższej sesji radni mają przegłosować uchwałę w tej sprawie.



Parkometry w centrum miasta

Gdynia jest jednym z nielicznych dużych miast, w którego centrum nie obowiązuje płatne parkowanie (mieszkańcy Gdańska i Sopotu od lat płacą za postój w śródmieściu). Gdynianie nigdy - nie licząc krótkiego okresu w połowie lat 90., gdy obowiązywał system kart parkingowych KaPa, który kompletnie się nie sprawdził - nie musieli płacić za postój w centrum. Ale choć w śródmieściu parkuje się za darmo, ze znalezieniem wolnego miejsca są ogromne problemy. Często kierowcy parę razy objeżdżają tę samą ulicę, czekając, aż zwolni się miejsce. Bezpłatne parkingi nie sprzyjają rotacji - większość placu przed magistratem zajmują auta urzędników, parking przy hali targowej oblegają samochody handlowców, a przy Świętojańskiej zamiast klientów najczęściej stoją dostawcy albo mieszkańcy kamienic.

Ale już niedługo gdynian przyzwyczajonych do darmowego postoju czeka parkingowa rewolucja. 27 lutego na sesji rady miasta ma zapaść decyzja o powołaniu strefy płatnego parkowania. Jeśli uchwała zostanie przyjęta, system będzie obowiązywał w całym śródmieściu - pomiędzy torami kolejowymi a Kamienną Górą, włącznie z aleją JPII (potocznie nazywaną skwerem Kościuszki). Od południa granicą obszaru będzie al. Piłsudskiego, od północy pl. Kaszubski i ul. Jana z Kolna.

- Na tym terenie ma stanąć ponad sto parkometrów, które obsłużą 3,5 tys. miejsc postojowych - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - W dni robocze trzeba będzie płacić za postój w godz. 9-19, w soboty od godz. 9 do 13. Za pierwsze pół godziny gdynianie zapłacą 50 gr, ale za każdą kolejną godzinę już 2 zł. Będziemy opłacać postój, kupując bilet parkingowy, miesięczny abonament albo korzystając z telefonu komórkowego - dodaje wiceprezydent.

Mieszkańcy centrum, którzy chcą nadal stawiać auta przed domem, będą musieli kupić miesięczny abonament za 30 zł. Natomiast dla wszystkich innych osób będzie miesięczny abonament na okaziciela za 400 zł. Kara za parkowanie bez opłaty wyniesie 50 zł.

Czy 27 lutego rada miasta poprze to rozwiązanie? Ze względu na układ sił w radzie jest to raczej przesądzone - jego zwolennikiem jest prezydent Wojciech Szczurek, którego ugrupowanie ma przeważającą większość.

Jednak radni, głosując nad nowym systemem, nie będą mieli o nim pełnej wiedzy. Nie wiadomo, kiedy zostanie on wprowadzony, ani kto będzie go obsługiwał. - W grę wchodzą dwa rozwiązania: wybrana w przetargu zewnętrzna firma operatorska lub podległy magistratowi nowy zakład budżetowy. Te decyzje jeszcze przed nami. Więc data wprowadzenia odpłatności nie jest jeszcze ustalona. Ale na pewno w tym roku - podkreśla Marek Stępa.

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

Wzrost liczby samochodów zmusił nas do analizy, w jakim zakresie powinien być wprowadzony system opłat za parkowanie. Na pewno korzystnie wpływa on na rotację samochodów, przez co łatwiej znaleźć miejsce. Ale trzeba też jasno powiedzieć, że płatne parkowanie nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy przez gminę - więcej się na ten cel wydaje, niż wpływa do kasy miasta.

Marcin Horała, radny PiS

Mam wiele uwag do tego rozwiązania. Po pierwsze: że kompleksowo nie rozwiązuje problemu. Z jednej strony, każe się kierowcom płacić, z drugiej strony, nie dając nic w zamian. Nie słyszałem, by miały powstać nowe parkingi. Tymczasem w śródmieściu pilnie potrzebny jest parking na co najmniej tysiąc aut. W dodatku już niedługo miasto może stracić na rzecz poprzednich właścicieli plac przy Batorym, największy parking w centrum.

Olgierd Wyszomirski, dyr. Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

To dobre rozwiązanie. Korzystnie wpłynie na zbiorową komunikację i poprawi jej konkurencyjność. Może część gdynian zamieni samochody na zbiorową komunikację i przez to zmniejszą się korki.

not. kaf
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • Do wszsystkich ciemniaków, którzy są za parkometrami.

    Przede wszystkim do gdy i jemu podobnych.
    W normalnym, dobrze rozwijającym się mieście, jeśli jest taki problem sprawę stawia się tak:
    PO pierwsze analiza problemu: za dużo samochodów parkuje w centrum. Pytanie - dlaczego? a) Bo tak jest wygodnie. b)bo nie ma innej możliwości parkowania.
    Rozwiązanie problemu - Po pierwsze stworzyć duże place/miejsce parkingowe o odpowiedniej lokalizacji (Dla Gdyni są takie trzy - Batory/Nordea/ Plac na przeciwko Dworca- była zajezdnia autobusowa. Zapewnić z tych miejsc odpowiednią komunikację autobusową. TAKIE ROZWIĄZANIE W GDYNI JEST MOŻLIWE I ŁATWE DO ZROBIENIA.

    Jeśli centrum dalej będzie zapchane - wprowadzić ograniczony wjazd za opłatą, albo ostatecznie postawić parkomaty.

    A nie wprowadzać parkomaty, bo tak jest w innych miastach! Bez oglądania się na konsekwencje, utrudnianie życia mieszkańcom, klientom, pracownikom i przedsiębiorcom.

    • 0 0

  • Taaaaa

    Taaaaa.Pani JOANNO GRAJTER prosimy do tablicy.

    • 0 0

  • misza wielki specjalista od parkingów i ruchu w miastach (2)

    śmiać mi się chce jak czytam tego chłopaczka (??), który do tego od razu rzuca inwektywami, jeśli ktos napisze coś co nie jest po jego myśli

    widać chłopczyk niewiele lat przeżył na tym świecie, a już z pewnością nie widział nic poza swoim 'lokalnym prowincjonalnym podwórkiem'

    ale w erze internetu, nawet takie ofermy jak misza nie muszą wcale jeździć fizycznie po świecie - mogą dokształcić się i dowiedzieć PO CO i DLACZEGO wprowadza się opłaty za miejsca parkingowe w centrach miast

    ale czy misza by zrozumiał, nawet jeśli zdołałby dotrzeć do tych informacji?

    wątpię

    DROGI MISZO - a ile razy zaparkowałeś w Batorym albo w Centrum Kwiatkowskiego?

    • 0 0

    • chlopczyku.... (1)

      odpowiadasz innym ,zarzucasz ze nie rozumieja a nie podajesz ZADNEGO ARGUMENTU CO JEST ZLE W ROZUMOWANIU przedmowcy!
      to jest paranoja... Twojego zachowania nawet nie bede komentowal!
      powiedz mi moze w jakim duzym dobrze rozwijajacym sie miejsce nie ma parkingow porzadnych? najpierw budowac.... a nie wszystko ustawione jest pod zewnetrzna firme ktora wygra przetarg i bedzie zarabiala sobie kase,
      sam pan szczurek mowi ze miasto bedzie musialo doplacac.... po co doplacac, niech lepiej za ta kase parkingi buduja!! !

      • 0 0

      • Rmkb. ten, o którym piszesz, czyli GDY myśli jak przeciętny nierozgarnięty urzędnik.

        A efekty tego będą niedługo w postaci parkometrów.
        Myślę, że zachodzi tutaj korelacja czyjegoś interesu, brak wyobraźni i kompetencji urzędników i radnych poparty poglądami ich znajomych, również nie orientujących się w sytuacji.
        Krąg odpowiedzialnych jest zatem dość wąski.
        Parę ekspertyz zrobionych przez studentów Politechniki plus ankiety wśród parkujących nakierowały by urzędników na właściwe tory, ale niestety takich działań nikt nie podejmuje.

        • 0 0

  • drogi chłopczyku MISZO... (5)

    odpowiadam ci na twój dylemat - jak dojechać do pracy...

    słyszałeś może o tzw. komunikacji miejskiej?.....

    jak chcesz dojechać pod same drzwi swojej pracy, to zapytaj się pracodawcy czemu ci nie zafunduje parkingu

    masz jeszcze jakieś problemy egzystencjalne, których nie potrafisz rozwiązać?

    • 0 0

    • Z komunikacji miejskiej? (4)

      Człowieku, weź ty sie walnij w dekiel, albo naucz czytać. A co ja pisałem? Parking w centrum, koło dworca, koło NORDEI a potem komunikacja miejska.
      TO JEST ROZWIĄZANIE.
      Według ciebie wszyscy mieszkający 3 godziny jazdy PKS-em z dziesięcioma przesiadkami powinni korzystać z komunikacji miejskiej?
      Aha, nie piszę o sobie, bo nie pracuję w Gdyni.
      Po prostu umiem czytać i wyciągać wnioski. Więc radzę Tobie dokładnie przeczytać zakres jaki obejmą parkomaty, wypowiedź szczurka, a potem pomyśleć o tym, gdzie ci ludzie będą parkować, żeby nie płacić 400zł miesięcznie, i czy to rozwiąże jakikolwiek problem?
      (...)

      • 0 0

      • po co bijesz pianę, skoro nie pracujesz, nie mieszkasz (3)

        i nie odwiedzasz Gdyni?

        nie masz zielonego pojęcia o tym, o czym bełkoczesz

        ale to charakterystyczne dla takich jak ty - ile masz lat? 18?

        • 0 0

        • a co to ma do rzeczy? (2)

          Mogę mieć nawet 15, ale przerastam ciebie o głowę logiką i racjonalizmem myślenia. Jakie to ma znaczenie, czy w tej chwili nie pracuję w Gdyni, może jutro będę?
          A jakie ma znaczenie, że akurat ty dojeżdżasz autobusem i nie musisz parkować w Centrum? Dla ciebie ma, bo na tym opierasz cały swój pogląd na sprawę. Słowem jesteś ciemny i zaściankowy. Broń panie Boże przed takimi ludźmi w urzędzie. Dzięki takim (...) jak ty, w Gdyni nie ma ścieżek rowerowych, sensownych parkingów, światła na Morskiej palą się o drugiej w nocy, a zaraz zaczną ściągać zielone strzałki.
          Bo tacy jak ty nie mają problemów parkowania bo nie parkują, nie jeżdżą na rowerach i nie jeżdżą w nocy.
          Za to mniemanie o swoim intelekcie jest porażające. ANI JEDNEGO ARGUMENTU NIE UŻYŁEŚ,ŻE parkomaty cokolwiek dadzą.
          Powołujesz się na jakąś bliżej nie określoną ideę parkometrów w centrach miast i na Londyn?
          (...)

          • 0 0

          • (1)

            Misza odnośnie twojego racjonalizmu to ciężko go zauważyć. Natomiast czytając kolejne twoje posty zauważa się, że ty to zwykły cham jesteś. I nie ważne czy masz 15 czy 40 lat.

            • 0 0

            • Zdzichu, kolego GDY.

              Zdzichu, jeśli nie masz nic ciekawego do powiedzenia, lepiej milcz.
              A jeśli jesteś za parkomatami, to podaj sensowne argumenty, albo obal moje.
              Jeśli twoim argumentem jest to, "że masz samochód i jesteś za parkomatami", to gratuluję intelektu.

              • 0 0

  • Tok rozumowania władz :) (3)

    Wprowadzić także opłaty za korzystanie z zakorkowanych ulic. Poprawi sie wtedy konkurencyjność komunikacji miejskiej :)
    Jeżeli ma to działać przy parkowaniu to tym bardziej przy jeździe :)

    Wprowadzić płatne parkowanie i płatne jeżdzenie :)

    • 0 0

    • słyszaleś o Londynie, Hong Kongu, Mediolanie i paru innych miejscach? (2)

      gdyby w Gdyni był taki tłok na ulicach jak tam, to całkiem możliwe, że na pewnym etapie by wprowadzono opłaty za wjazd do centrum

      • 0 0

      • Widzę, że ty słyszałeś:) dzwony, ale nie wiesz w którym kościele.

        • 0 0

      • Do Gdy

        Słyszałem i nawet byłem w tych wszystkich miastach.
        Nie sądziłem ze mozna Gdynie do nich porównywać :)
        Przepraszam ze nie wpadłem na ten pomysł.

        • 0 0

  • Słowem Gdy, twoja śmieszne argumenty za parkomatami wyglądają tak:

    "W Mediolanie i Londynie są parkomaty i ograniczony wjazd do centrum miasta."
    "Ja jeżdżę autobusem."
    "W Europie są parkomaty w dużych miastach."
    "Jestem starszy od Ciebie."
    "Skoro nie mieszkasz w Gdyni, to po co się wypowiadasz."
    "Byłem w Kościerzynie i tam są parkomaty."
    "ile razy parkowałeś w Batorym?"

    Słuchaj, chłopcze z gimnazjum, poproś mamę, żeby ograniczyła tobie dostęp do internetu.

    • 0 0

  • rozwiązanie problemu.

    Rozwiązanie problemu jest takie
    Budowa dwóch/ trzech wielkich parkingów z zapewnieniem dobrej komunikacji miejskiej (oczywiście z taką ceną za bilet, żeby się kalkulowało) Parkingi powinny zarabiać na swoje utrzymanie, czyli np abonament dla stale parkujących 30 zł miesięcznie, dla parkujących
    tymczasowo mniej niż za parkomat w centrum.
    Potem ograniczenie parkowania w centrum ( np 45 min za darmo, potem dość wysokie opłaty)
    Oczywiście ceny z sufitu, ale przy 1000 miejsc parkingowych powinno to dawać kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie z 1000 miejsc. Na utrzymanie parkingu by wystarczyło.
    Przy parkingu mogą być sklepy, stacja benzynowa i inne udogodnienia, co by podwyższyło zyski.

    Wiadomo- duże koszty, ale najpierw dobra idea, a kasa się znajdzie.

    • 0 0

  • Podoba mi się to...

    Ale chciałbym, żeby opłaty za parkowanie byłyby wyższe. Zmniejszyłoby to korki w całym Trójmieście.

    • 0 0

  • SKANDAL!!!!!!!!!!!!

    Najpierw szanowni decydujący dajcie coś w zamian!!!!! 400 zł za parking w centrum?!?!? To skandal! Za takie pieniądze żądam czegoś innego niż dziurawy parking, pełen złodziei i meneli pod Batorym!!!!

    • 0 0

  • Jest dobrze tak jak jest teraz czyli bez opłat !!! !!! !!!

    Za wszystko płacić , podobno nawet obwodnica ma byc płatna od 2010 !!! Buduja drogi i wszystko z naszych podatków i jeszcze musze za to płacić.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane