- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (17 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (339 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (250 opinii)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (109 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (361 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (65 opinii)
W pochmurny dzień popłynie wolniej - wodowanie słonecznej łodzi
W pełni ekologiczna łódź, po kwietniowych testach basenowych, doczekała się dziś wodowania na Motławie. Gdańszczanie mogli ją podziwiać podczas obchodów święta swojego miasta.
To pierwsza w skali kraju jednostka od początku projektowa z myślą o zasilaniu solarnym. Do tej pory adaptowano do tego celu już istniejące konstrukcje. Zaprojektowali ją studenci oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, zrzeszeni w kole naukowym Korab. Prace nad katamaranem rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku. Zaczęło się od zaprojektowania trzech kadłubów. Po testach modelu katamaranu w basenie należącym do Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, powstała jego śruba napędowa.
Teraz zasilany energią słoneczną katamaran może wziąć dziesięciu pasażerów i dwóch członków załogi. Prędkość spacerowo turystyczna, jaką osiągnie wraz z pasażerami, to 10 km na godzinę. Wyliczono, że gdyby katamaran Solar płynął nieprzerwanie przez całą dobę, pokonałby odległości 150 km.
Docelowo łódź ma pływać po Motławie, Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu prom ma sprawdzić się w najcięższych warunkach eksploatacyjnych czyli nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku.
Koszt budowy łodzi to 200 tys. zł. Projekt sfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnika Gdańska oraz sponsorzy. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku
Dr Wojciech Litwin, opiekun Koła Naukowego Korab tłumaczy, że znaczą część funduszy pochłonęły badania nad projektem. - Budowa kolejnej jednostki będzie tańsza o około czterdzieści procent, bo odpadną ogromne koszty przeznaczone na badania. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku powstanie kolejna łódź - ponad dziesięciometrowy prom pasażerski - mówi.
Opinie (40) ponad 10 zablokowanych
-
2008-05-24 17:13
Ni jak się nie zgadza:) (9)
"Jego prędkość spacerowo turystyczna to 10 km na godzinę. Wyliczono, że gdyby katamaran Solar płynął nieprzerwanie przez całą dobę, pokonałby odległości 150 km."
Ale przy jakich założeniach? z jaką prędkością? Bo jeżeli z tą "turystyczną" 10km/godz. to wychodzi na całą dobę 240km, nie 150.... 150 to przy prędkości około 6,25km/h... Co to zdanie ma w zamysle oznaczać? Wyliczono? Można poznać wzór? :) Poza tym, na wodzie to chyba nie km/h... ech pożarka.- 0 0
-
2008-05-24 17:24
(1)
prędkość na wodzie może i jest w węzłach, co nie znaczy, że napisanie w jednostce si jest błędem, a z tym wyliczeniem coś im nie wyszło (może chodzi o to, że 15h w ciągu doby pływa, bo w nocy słońca nie ma...)
- 0 0
-
2008-05-24 20:44
W jednostkach SI będzie metr na sekundę :)
- 0 0
-
2008-05-24 17:41
wiesz co...
skoro wyliczono, że moze pokonać w ciągu doby 150km to oznacza, że na tyle pozwala energia naładowana w dzień
- 0 0
-
2008-05-24 19:42
(3)
w dzień pobiera energię słoneczną a w nocy ją oddaje; to logiczne; dla tego wychodzi tylko 150km;
- 0 0
-
2008-05-24 23:35
W trójmiasto.pl nic nie jest logiczne :) (2)
i jak widze trzeba być naukowcem, żeby rozgryźć zamieszczane tu artykuły :) Nigdzie nie jest napisane, że akumulatory mają jakąś określoną pojemność :) Poza tym post pod art. dotyczył koła podbiegunowego, gdzie jest jasno dłużej niż pół dnia, nie było napisane? a to dziwne, ale można się było przecież domyślić ;P
- 0 0
-
2008-05-25 12:38
(1)
faktycznie trzeba byc naukowacem zeby zorientowac sie ze lodz na baterie sloneczne potrzebuje slonca zeby produkowac prad i ze akumulatory maja pojemnosc ... naprawde porazajace odkrycia wymagajace ukonczenia co najmniej wydzialu elektrotechniki na PG.
- 0 0
-
2008-05-25 21:54
no jaką pojemność?
- 0 0
-
2008-05-25 10:37
w nocy widocznie płynie bardzo wolno jak nie ma słońca, dlatego 150 km...!
- 0 0
-
2008-05-26 15:45
dla tych, którzy się zastanawiają dlaczego jest napisane o tym ciągłym płynięciu przez całą dobę, dodam, że inne solary budowane przez studentów OiO PG biorą udział w zawodach solarów w Holandii, gdzie każda łódź napędzana energią słoneczną musi pokonać pewną trasę w ciągu pięciu dni, i zapewniam, że w Holandii też słońce nocą nie świeci;)
- 0 0
-
2008-05-24 17:40
Prędkość łodzi jest podobna (3)
Do prędkości rozwoju Gdańska, wolno wolno wolno !!!
- 0 0
-
2008-05-24 17:44
no ale nie jest aż tak tragicznie:) (1)
co prawda gdyby tu mieszkali arabscy szejkowie było by znacznie szybciej...masz racje
- 0 0
-
2008-05-24 17:46
taaa
Tylko surowców brak;]
- 0 0
-
2008-05-25 00:01
Co do predkosci to b. dobre porownanie.
Na niekorzysc Gdanska oczywiscie i... slonca brak
- 0 0
-
2008-05-24 18:13
jeczydupy z trojmiasta
wezcie sie potopcie gdzies nieudacznicy, ktorym nigdy nic nie wychodzi, pozdrawiam utalentowanych studentow.
- 0 0
-
2008-05-24 18:26
brawo wynalazcy
brawo studenci
- 0 0
-
2008-05-24 19:02
ładna ta łódka, estetyczna taka :) i miło, że nie będzie smrodzić :)
- 0 0
-
2008-05-24 19:22
Żadna nowość. Po Jeziorze Charzykowskim od dwóch lat pływa łódź napędzana energią słoneczną, też własnej roboty właściciela.
- 0 0
-
2008-05-24 20:24
ekologicznie to super fajowo i za to plusik ale ładne to to nie jest przynajmniej jak dla mnie.jakieś skrzyżowanie trzepaka z tratwą .Mam nadzieje że następne "jednostki"będą ładniejsze
- 0 0
-
2008-05-24 20:39
Prędkość łodzi jest podobna do prędkość rozwoju Gdanska - Amen! (4)
- 0 0
-
2008-05-24 20:47
i tak szybciej niż Gdynia-Alleluja
- 0 0
-
2008-05-25 00:05
Dobrze ze jest konkurencja, zycze powodzenia obydwu miastom (2)
- 0 0
-
2008-05-25 09:36
Konkurencja (1)
Konkurencją dla Trójmiasta jest Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź. Czy jest sens, żeby np. Gdańsk walczył o przeniesienie do siebie jakiejś gdyńskiej spółki?
- 0 0
-
2008-05-26 08:02
A czemu w Gdańsku kapitalny remont umocnień na wyspie spichrzów (które przestały istnieć)i całą resztę przeprowadzi firma z Gdyni?
I dlaczego przez tyle lat nikt nic z tym nie robił? Bo pan Adamowicz musiał takie firmy, które zajmowały się konserwacją nabrzeży i zabytków zlikwidować bo lepiej wyżucić specjalistów i mieć pieniądze na bankieciki a nie na promocję miasta.- 0 0
-
2008-05-24 21:18
brawo studenci - nie tylko teoria ale też praktyka
- 0 0
-
2008-05-24 21:47
hehe (2)
ten w bialej kurtce to ja
- 0 0
-
2008-05-24 22:35
A dlaczego
nie uśmiechnąłeś się na tym zdjęciu?
- 0 0
-
2008-05-25 20:50
pewnie ten w białej z lampasami różowymi :P
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.