• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W pochmurny dzień popłynie wolniej - wodowanie słonecznej łodzi

mr
24 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 17:00 (24 maja 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Solar pomieści 10 pasażerów i dwóch członków załogi. Solar pomieści 10 pasażerów i dwóch członków załogi.

W pełni ekologiczna łódź, po kwietniowych testach basenowych, doczekała się dziś wodowania na Motławie. Gdańszczanie mogli ją podziwiać podczas obchodów święta swojego miasta.



To pierwsza w skali kraju jednostka od początku projektowa z myślą o zasilaniu solarnym. Do tej pory adaptowano do tego celu już istniejące konstrukcje. Zaprojektowali ją studenci oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, zrzeszeni w kole naukowym Korab. Prace nad katamaranem rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku. Zaczęło się od zaprojektowania trzech kadłubów. Po testach modelu katamaranu w basenie należącym do Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, powstała jego śruba napędowa.

Teraz zasilany energią słoneczną katamaran może wziąć dziesięciu pasażerów i dwóch członków załogi. Prędkość spacerowo turystyczna, jaką osiągnie wraz z pasażerami, to 10 km na godzinę. Wyliczono, że gdyby katamaran Solar płynął nieprzerwanie przez całą dobę, pokonałby odległości 150 km.

Docelowo łódź ma pływać po Motławie, Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu prom ma sprawdzić się w najcięższych warunkach eksploatacyjnych czyli nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku.

Koszt budowy łodzi to 200 tys. zł. Projekt sfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnika Gdańska oraz sponsorzy. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku

Dr Wojciech Litwin, opiekun Koła Naukowego Korab tłumaczy, że znaczą część funduszy pochłonęły badania nad projektem. - Budowa kolejnej jednostki będzie tańsza o około czterdzieści procent, bo odpadną ogromne koszty przeznaczone na badania. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku powstanie kolejna łódź - ponad dziesięciometrowy prom pasażerski - mówi.
mr

Opinie (40) ponad 10 zablokowanych

  • Ni jak się nie zgadza:) (9)

    "Jego prędkość spacerowo turystyczna to 10 km na godzinę. Wyliczono, że gdyby katamaran Solar płynął nieprzerwanie przez całą dobę, pokonałby odległości 150 km."
    Ale przy jakich założeniach? z jaką prędkością? Bo jeżeli z tą "turystyczną" 10km/godz. to wychodzi na całą dobę 240km, nie 150.... 150 to przy prędkości około 6,25km/h... Co to zdanie ma w zamysle oznaczać? Wyliczono? Można poznać wzór? :) Poza tym, na wodzie to chyba nie km/h... ech pożarka.

    • 0 0

    • (1)

      prędkość na wodzie może i jest w węzłach, co nie znaczy, że napisanie w jednostce si jest błędem, a z tym wyliczeniem coś im nie wyszło (może chodzi o to, że 15h w ciągu doby pływa, bo w nocy słońca nie ma...)

      • 0 0

      • W jednostkach SI będzie metr na sekundę :)

        • 0 0

    • wiesz co...

      skoro wyliczono, że moze pokonać w ciągu doby 150km to oznacza, że na tyle pozwala energia naładowana w dzień

      • 0 0

    • (3)

      w dzień pobiera energię słoneczną a w nocy ją oddaje; to logiczne; dla tego wychodzi tylko 150km;

      • 0 0

      • W trójmiasto.pl nic nie jest logiczne :) (2)

        i jak widze trzeba być naukowcem, żeby rozgryźć zamieszczane tu artykuły :) Nigdzie nie jest napisane, że akumulatory mają jakąś określoną pojemność :) Poza tym post pod art. dotyczył koła podbiegunowego, gdzie jest jasno dłużej niż pół dnia, nie było napisane? a to dziwne, ale można się było przecież domyślić ;P

        • 0 0

        • (1)

          faktycznie trzeba byc naukowacem zeby zorientowac sie ze lodz na baterie sloneczne potrzebuje slonca zeby produkowac prad i ze akumulatory maja pojemnosc ... naprawde porazajace odkrycia wymagajace ukonczenia co najmniej wydzialu elektrotechniki na PG.

          • 0 0

          • no jaką pojemność?

            • 0 0

    • w nocy widocznie płynie bardzo wolno jak nie ma słońca, dlatego 150 km...!

      • 0 0

    • dla tych, którzy się zastanawiają dlaczego jest napisane o tym ciągłym płynięciu przez całą dobę, dodam, że inne solary budowane przez studentów OiO PG biorą udział w zawodach solarów w Holandii, gdzie każda łódź napędzana energią słoneczną musi pokonać pewną trasę w ciągu pięciu dni, i zapewniam, że w Holandii też słońce nocą nie świeci;)

      • 0 0

  • Prędkość łodzi jest podobna (3)

    Do prędkości rozwoju Gdańska, wolno wolno wolno !!!

    • 0 0

    • no ale nie jest aż tak tragicznie:) (1)

      co prawda gdyby tu mieszkali arabscy szejkowie było by znacznie szybciej...masz racje

      • 0 0

      • taaa

        Tylko surowców brak;]

        • 0 0

    • Co do predkosci to b. dobre porownanie.

      Na niekorzysc Gdanska oczywiscie i... slonca brak

      • 0 0

  • jeczydupy z trojmiasta

    wezcie sie potopcie gdzies nieudacznicy, ktorym nigdy nic nie wychodzi, pozdrawiam utalentowanych studentow.

    • 0 0

  • brawo wynalazcy

    brawo studenci

    • 0 0

  • ładna ta łódka, estetyczna taka :) i miło, że nie będzie smrodzić :)

    • 0 0

  • Żadna nowość. Po Jeziorze Charzykowskim od dwóch lat pływa łódź napędzana energią słoneczną, też własnej roboty właściciela.

    • 0 0

  • ekologicznie to super fajowo i za to plusik ale ładne to to nie jest przynajmniej jak dla mnie.jakieś skrzyżowanie trzepaka z tratwą .Mam nadzieje że następne "jednostki"będą ładniejsze

    • 0 0

  • Prędkość łodzi jest podobna do prędkość rozwoju Gdanska - Amen! (4)

    • 0 0

    • i tak szybciej niż Gdynia-Alleluja

      • 0 0

    • Dobrze ze jest konkurencja, zycze powodzenia obydwu miastom (2)

      • 0 0

      • Konkurencja (1)

        Konkurencją dla Trójmiasta jest Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź. Czy jest sens, żeby np. Gdańsk walczył o przeniesienie do siebie jakiejś gdyńskiej spółki?

        • 0 0

        • A czemu w Gdańsku kapitalny remont umocnień na wyspie spichrzów (które przestały istnieć)i całą resztę przeprowadzi firma z Gdyni?
          I dlaczego przez tyle lat nikt nic z tym nie robił? Bo pan Adamowicz musiał takie firmy, które zajmowały się konserwacją nabrzeży i zabytków zlikwidować bo lepiej wyżucić specjalistów i mieć pieniądze na bankieciki a nie na promocję miasta.

          • 0 0

  • brawo studenci - nie tylko teoria ale też praktyka

    • 0 0

  • hehe (2)

    ten w bialej kurtce to ja

    • 0 0

    • A dlaczego

      nie uśmiechnąłeś się na tym zdjęciu?

      • 0 0

    • pewnie ten w białej z lampasami różowymi :P

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane