- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (154 opinie)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami (92 opinie)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (111 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (65 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (125 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (119 opinii)
W pochmurny dzień popłynie wolniej - wodowanie słonecznej łodzi
W pełni ekologiczna łódź, po kwietniowych testach basenowych, doczekała się dziś wodowania na Motławie. Gdańszczanie mogli ją podziwiać podczas obchodów święta swojego miasta.
To pierwsza w skali kraju jednostka od początku projektowa z myślą o zasilaniu solarnym. Do tej pory adaptowano do tego celu już istniejące konstrukcje. Zaprojektowali ją studenci oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, zrzeszeni w kole naukowym Korab. Prace nad katamaranem rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku. Zaczęło się od zaprojektowania trzech kadłubów. Po testach modelu katamaranu w basenie należącym do Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, powstała jego śruba napędowa.
Teraz zasilany energią słoneczną katamaran może wziąć dziesięciu pasażerów i dwóch członków załogi. Prędkość spacerowo turystyczna, jaką osiągnie wraz z pasażerami, to 10 km na godzinę. Wyliczono, że gdyby katamaran Solar płynął nieprzerwanie przez całą dobę, pokonałby odległości 150 km.
Docelowo łódź ma pływać po Motławie, Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu prom ma sprawdzić się w najcięższych warunkach eksploatacyjnych czyli nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku.
Koszt budowy łodzi to 200 tys. zł. Projekt sfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnika Gdańska oraz sponsorzy. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku
Dr Wojciech Litwin, opiekun Koła Naukowego Korab tłumaczy, że znaczą część funduszy pochłonęły badania nad projektem. - Budowa kolejnej jednostki będzie tańsza o około czterdzieści procent, bo odpadną ogromne koszty przeznaczone na badania. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku powstanie kolejna łódź - ponad dziesięciometrowy prom pasażerski - mówi.
Opinie (40) ponad 10 zablokowanych
-
2008-05-24 21:52
gratulacje (1)
pytanie tylko jaki jest koszt eksploatacji tego cuda (konserwacja kadłuba, baterii, silnika)? Tak to to wygląda, żeby jak najbardziej zmniejszyć wagę łodzi, a 10km/h po motławie chyba wystarczy.
- 0 0
-
2008-05-25 18:10
Silnik elektryczny jest tanszy w konserwacji niz spalinowy.
A ogniwa fotowoltaiczne maja 20 lat gwarancji na spadek wydajnosci o 20%. Takze tylko zniszczenia mechaniczne sie licza. Trzeba wliczyc takze amortyzacje akumulatorow, chyba ze na bierzaco energie zuzywaja, co jest marnotrastwem na postoju. A kadlub jak kadlub. Wzglednie w utrzymaniu bedzie tanio, ale na zarobienie na siebie nie ma narazie co liczyc.
- 0 0
-
2008-05-24 22:42
bezpieczenstwo
fajny pomysl, ale ze wzgledu na ewentualne kolizje poprzeczne rury z alu (z uwagi na wage) wydaja sie konieczne! Niewielka predkosc tego katamarana wcale nie zwieksza bezpieczenstwa zeglugi.
Jestem ciekaw jak wygladalaby kolizja z 7 metrowa motorowka przy wspolnej predkosci 20km/h (nie kazdy wodniak trzyma sie dozwolonej predkosci, nieprawdarz)- 0 0
-
2008-05-25 03:51
200 tyś bzdura totalna (3)
Wielka filozofia kilka paneli słonecznych, i silnik elektryczny, każdy kto troche sie zna na majsterkowaniu może sobie zbudować podobną łudź. Ta łudź jest warta maxymalnie 20 tyś złotych.
- 0 0
-
2008-05-25 13:00
Sam jesteś bzdura totalna. (2)
Nie ważne ile dokładnie. Wzięli się i zrobili.
Reprezentujesz stado "specjalistów" którzy "gdyby tylko im się chciało" to by nawet świat zbawili i głód na świecie zlikwidowali.
Zamiast narzekać weź i coś zrób.- 0 0
-
2008-05-25 21:12
raczej ważne (1)
skoro jednym z wydających pieniądze jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsk. Więc najlepiej się zarabia na publicznych pieniążkach :P
- 0 0
-
2008-05-26 11:42
Re
ciekawe czy za 20 tyś zrobiłbyś sam kadłub z laminatu cwaniaku...
- 0 0
-
2008-05-25 04:56
moja siora ma na dachu system "odzysku ciepła" w postaci wmontowanej weń baterii słonecznej
czym tu sie POdniecać?
na dodatek 75% kosztów zwraca UE poprzez wojewode:-)
pytanie retoryczne
a kiedy w gdańsku powstanie fabryka kaganków oliwnych??
czemu kaganków? a bo PO lecie przyjdzie ZIMA
i wtedy POczujecie moc doWalda hi hi hi hi- 0 0
-
2008-05-25 10:31
szacunek dla studentow, tak trzymac!!!
- 0 0
-
2008-05-25 12:17
Dobry pomysł
I takie działania powinny władze Gdańska promować a nie poronione pomysły w stylu "Mostu Peruckiego"
- 0 0
-
2008-05-25 20:45
________HAHAHA_______ (1)
nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką
w najcięższych warunkach, buahahaha.
a na zalewie jest błogi spokój i sielanka, buahahaha- 0 0
-
2008-05-25 20:49
tia, a zanim przepłynie po zalewie minie weekend :D
dodać do tego mały sztormik na zalewie, to wróci ponton bezzałogowy :D
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.