• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W pochmurny dzień popłynie wolniej - wodowanie słonecznej łodzi

mr
24 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 17:00 (24 maja 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Solar pomieści 10 pasażerów i dwóch członków załogi. Solar pomieści 10 pasażerów i dwóch członków załogi.

W pełni ekologiczna łódź, po kwietniowych testach basenowych, doczekała się dziś wodowania na Motławie. Gdańszczanie mogli ją podziwiać podczas obchodów święta swojego miasta.



To pierwsza w skali kraju jednostka od początku projektowa z myślą o zasilaniu solarnym. Do tej pory adaptowano do tego celu już istniejące konstrukcje. Zaprojektowali ją studenci oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, zrzeszeni w kole naukowym Korab. Prace nad katamaranem rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku. Zaczęło się od zaprojektowania trzech kadłubów. Po testach modelu katamaranu w basenie należącym do Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, powstała jego śruba napędowa.

Teraz zasilany energią słoneczną katamaran może wziąć dziesięciu pasażerów i dwóch członków załogi. Prędkość spacerowo turystyczna, jaką osiągnie wraz z pasażerami, to 10 km na godzinę. Wyliczono, że gdyby katamaran Solar płynął nieprzerwanie przez całą dobę, pokonałby odległości 150 km.

Docelowo łódź ma pływać po Motławie, Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu prom ma sprawdzić się w najcięższych warunkach eksploatacyjnych czyli nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku.

Koszt budowy łodzi to 200 tys. zł. Projekt sfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnika Gdańska oraz sponsorzy. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku

Dr Wojciech Litwin, opiekun Koła Naukowego Korab tłumaczy, że znaczą część funduszy pochłonęły badania nad projektem. - Budowa kolejnej jednostki będzie tańsza o około czterdzieści procent, bo odpadną ogromne koszty przeznaczone na badania. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku powstanie kolejna łódź - ponad dziesięciometrowy prom pasażerski - mówi.
mr

Opinie (40) ponad 10 zablokowanych

  • gratulacje (1)

    pytanie tylko jaki jest koszt eksploatacji tego cuda (konserwacja kadłuba, baterii, silnika)? Tak to to wygląda, żeby jak najbardziej zmniejszyć wagę łodzi, a 10km/h po motławie chyba wystarczy.

    • 0 0

    • Silnik elektryczny jest tanszy w konserwacji niz spalinowy.

      A ogniwa fotowoltaiczne maja 20 lat gwarancji na spadek wydajnosci o 20%. Takze tylko zniszczenia mechaniczne sie licza. Trzeba wliczyc takze amortyzacje akumulatorow, chyba ze na bierzaco energie zuzywaja, co jest marnotrastwem na postoju. A kadlub jak kadlub. Wzglednie w utrzymaniu bedzie tanio, ale na zarobienie na siebie nie ma narazie co liczyc.

      • 0 0

  • bezpieczenstwo

    fajny pomysl, ale ze wzgledu na ewentualne kolizje poprzeczne rury z alu (z uwagi na wage) wydaja sie konieczne! Niewielka predkosc tego katamarana wcale nie zwieksza bezpieczenstwa zeglugi.
    Jestem ciekaw jak wygladalaby kolizja z 7 metrowa motorowka przy wspolnej predkosci 20km/h (nie kazdy wodniak trzyma sie dozwolonej predkosci, nieprawdarz)

    • 0 0

  • 200 tyś bzdura totalna (3)

    Wielka filozofia kilka paneli słonecznych, i silnik elektryczny, każdy kto troche sie zna na majsterkowaniu może sobie zbudować podobną łudź. Ta łudź jest warta maxymalnie 20 tyś złotych.

    • 0 0

    • Sam jesteś bzdura totalna. (2)

      Nie ważne ile dokładnie. Wzięli się i zrobili.
      Reprezentujesz stado "specjalistów" którzy "gdyby tylko im się chciało" to by nawet świat zbawili i głód na świecie zlikwidowali.
      Zamiast narzekać weź i coś zrób.

      • 0 0

      • raczej ważne (1)

        skoro jednym z wydających pieniądze jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsk. Więc najlepiej się zarabia na publicznych pieniążkach :P

        • 0 0

        • Re

          ciekawe czy za 20 tyś zrobiłbyś sam kadłub z laminatu cwaniaku...

          • 0 0

  • moja siora ma na dachu system "odzysku ciepła" w postaci wmontowanej weń baterii słonecznej
    czym tu sie POdniecać?
    na dodatek 75% kosztów zwraca UE poprzez wojewode:-)
    pytanie retoryczne
    a kiedy w gdańsku powstanie fabryka kaganków oliwnych??
    czemu kaganków? a bo PO lecie przyjdzie ZIMA
    i wtedy POczujecie moc doWalda hi hi hi hi

    • 0 0

  • szacunek dla studentow, tak trzymac!!!

    • 0 0

  • Dobry pomysł

    I takie działania powinny władze Gdańska promować a nie poronione pomysły w stylu "Mostu Peruckiego"

    • 0 0

  • ________HAHAHA_______ (1)

    nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką
    w najcięższych warunkach, buahahaha.
    a na zalewie jest błogi spokój i sielanka, buahahaha

    • 0 0

    • tia, a zanim przepłynie po zalewie minie weekend :D

      dodać do tego mały sztormik na zalewie, to wróci ponton bezzałogowy :D

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane