• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę koniec planetobusów

Michał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan
28 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bez linii B słaby dojazd do ACK
Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni. Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni.

Po sześciu latach prywatny przewoźnik obsługujący gdańską linię autobusową 820 kończy działalność. W sobotę pomarańczowe planetobusy wyjadą na trasę po raz ostatni. To mocno skomplikuje życie mieszkańcom Osowej.



- Z końcem stycznia kończę działalność przewozową - powiedział Jakub Sachse, prezes spółki Planetobus. - Nie doszło do zapowiadanej w Gdańsku pełnej prywatyzacji rynku. I szybko do niej nie dojdzie. Urzędnicy wolą wspierać własną spółkę przewozową, czyli ZKM. Ten biznes nie ma dla mnie perspektyw. Dlatego kończę z autobusami i skupiam się na równolegle prowadzonej działalności deweloperskiej.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ciągu ostatnich miesięcy Sachse próbował sprzedać linię 820 (Osowa-Ujeścisko), razem z autobusami i kierowcami. Zainteresowany był PKS Gdańsk, ale kilka dni temu wycofał się z negocjacji.

- Koniec linii 820? Jestem w szoku. Byłam stałą klientką "planety" - mówiła nam wczoraj Justyna, studentka z Osowej. - Główną zaletą tej linii było to, że można było nią dojechać bezpośrednio do Wrzeszcza i Śródmieścia. Teraz chyba kupię samochód, bo przesiadki mnie męczą.

Zarząd Transportu Miejskiego o decyzji Sachsego dowiedział się od "Gazety".

- Stawia nas to w bardzo trudnej sytuacji, bo mamy niewiele czasu na dostosowanie naszej oferty do potrzeb mieszkańców Osowej - mówiła Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM.

Od niedzieli Osowa będzie jedyną dużą dzielnicą "górnego tarasu" Gdańska, która nie będzie miała połączenia ani z centrum, ani z Wrzeszczem. Nie wiadomo, czy miasto stworzy nową linię, czy zwiększy częstotliwość tych kursujących obecnie.

- Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej.

Historia Planetobusów to ponad 6 lat. Pierwszy Planetobus (niewielki, 35-miejscowy minibusik) wyjechał na trasę 6 listopada 2002 r. Jakub Sachse stworzył nowe połączenia, bo urzędnicy odmówili wydłużenia miejskich linii autobusowych do wybudowanych przez Sachsego osiedli. Tłumaczyli, że prowadząca tam ul. Wodnika jest dla autobusów ZKM... zbyt dziurawa.

Sachse na dziury się nie oglądał. Rok po pierwszym kursie wydłużył linię 820 do centrum Gdańska, a w 2004 r. autobusy - do Ujeściska. Choć nie korzystał z miejskich dotacji, oferował tańsze bilety niż ZKM.

Kłopoty zaczęły się w 2006 r., kiedy rozpoczął się uciążliwy remont ul. Spacerowej. Autobusy stały w korkach, rozkład jazdy można było wyrzucić do kosza. - Od tego momentu frekwencja zaczęła spadać - mówił Sachse.

Do kłopotów linii 820 przyczyniła się też poprawa oferty miasta. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył bowiem połączenia konkurujące z linią 820 (m.in. linię 179 do Owczarni).
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan

Opinie (312) ponad 10 zablokowanych

  • Zwrot pieniędzy za karnety?

    Planetobus się wycwanił i na swoje stronie www pisze, że nie wystarczy przyjść z karnetem, żeby dostać za niego zwrot pieniędzy, ale trzeba mieć paragon.

    Co ja mam teraz zrobić z prawie całym karnetem na 3 strefy, jak oni sobie ogłosili z dnia na dzień likwidację?

    • 0 0

  • Moja propozycja dla ZTM (1)

    Proponuję taką linię: Pętla tramwajowa Chełm-Auchan-Matarnia-Real Osowa-Selgros. Linia może nazwać się Z jak zakupy :-)

    • 0 0

    • Linia Z Osowa - Lotnisko - Chełm

      Sensowniejsza linia Z to Chełm pętla tramwajowa, Auchan (alternatywnie Szadółki), Kartuska, Budowlańców (Kokoszki), Matarnia, Lotnisko, potem przez Klukowo do Selgros, Osowa, pętla w Wysokiej. Linia, która łaczy górny taras osiedli mieszkaniowych Gdańska. Nie rozumiem, czemu wszystkie linie mają stać w korkach zjeżdżając do centrum. Wystarczy połączyć górny taras!!! Plusy: można dojechać na Lotnisko z Centrum, do osiedli Osowa, Karczemki, Matarnia, Wiszące Ogrody, Chełm bez zjeżdzania do cetrum miasta i stania w korkach.

      Urzędnicy zróbcie coś sensownego dla miasta!!! B nie rozwiązuje problemu. Dalej stoimy w korku!!!

      • 0 0

  • A dzieci? (6)

    Planetobus dowoził dziesiątki uczniów do gimnazjum i szkoły podstawowej. Teraz brak jakiejkolwiek alternatywy. Dla części dzieci oznacza to nawet 2-3 km na piechotę. Czy to aby na pewno jest jeszcze miasto Gdańsk Panie Adamowicz?

    • 0 0

    • asd (3)

      Nic się nie stanie dzieciom jak się przejdą trochę do szkoły ... kiedyś nie było planetobusu i jakoś ,,biedne'' dzieci chodziły do szkoły.

      • 0 0

      • pewno, 3 km z pelnym plecakiem na przelaj przez blotniste osiedle o 7 rano.. na wsi sa gimbusy, a tutaj 10 tys osiedle, ktore sie ciagle rozbudowuje bez autobusu, bez dróg.. PARANOJA i jak to w naszym kochanym kraju - wszystko robione bez glowy!

        • 0 0

      • Zacofane barany/ice nie powiiny się wypowiadać

        • 0 0

      • Kiedyś nie było samochodów i autobusów, ba nawet szkoły nie było. Może warto powrócić do tych czasów, nieprawdaż?

        • 0 0

    • na wsi chodzą 15 km do szkoły i jakoś im świat się nie wali na głowę (1)

      leniuchy z was... osowiaki

      • 0 0

      • Są też miejsca na świecie, gdzie wogóle nie chodzą, bo mają za daleko, ale do czego zmierzamy?

        • 0 0

  • Maciek

    niech kazdy z nas zadzwoni chociaz do tych sierot i powie co myśli o zmianie trasy!! nie badzmy bierni!!

    • 0 0

  • rece z dala od B!!!!!!!!

    rece z dala od B!!!!!!!!

    • 0 0

  • Poradzo sobie osowiaki (1)

    Już za Komuny była to najbogatsza dzielnica w mieście: sami prywaciarze - a co dopiero teraz w czasie III/IV RP. Tam bez bryki mało kogo kurka widać. No właśnie.

    • 0 0

    • najbogatsza dzielnica w mieście :-)))) - chyba żartujesz, porównaj ceny domów - z Oliwą, Wrzeszczem, Matemblewem .... całym pasem nadmorskim, ceny mieszkań poza Kowalami najniższe w Gdańsku

      • 0 0

  • Beznadziejna komunikacja miejska w Gdansku to zasluga włodarzy. Nie należy kłócić się między sobą, ale uzmysłowić rządzącym, ze zostali przez nas wybrani. I ich zdaniem jest tak zorganizować komunikację, aby działała prawidłowo (patrz inne miasta: Warszawa, Poznan itd)

    Ja zimą jezdze autem, latem rowerem, na autobusy/tramwaje w ogole nie licze, bo nie mam czasu 5 razy sie przesiadac, aby dojechac gdziekoliwek w Gdansku.

    • 0 0

  • Panie Prezydencie!!!

    Gratulacje z powodu likwidacji dotychczasowej trasy linii B.. Teraz my NIEPEŁNOSPRAWNI PORUSZAJĄCY się na wózkach nie będziemy mogli dostać sie do lekarza w Akademii Medycznej. Miasto przez tyle lat nie zadbało o to by wybudować windy aby niepełnosprawni mogli sie dostać do tramwaju PANIE PREZYDENCIE W GDAńSKU NIESTETY żYJA OSOBY PORUSZAJąCE SIE NA WóZKACH. kTóRYM MIASTO NIE MOżE UTRUDNIAć W DOSTANIU SIE DO LEKARZY. A MOżE BEDZIE pAN NAS WOZIł SWOIM SAMOCHODEM???

    • 0 0

  • A wogóle czemu Osowa to jest Gdańsk?

    A np. Kowale. które leżą jeszcze przed obwodnicą to już gm. Kolbudy?

    • 0 0

  • B-rzadziej niż dotychczas

    Teraz dojazd z centrum na lotniska to był horror.Czy miasto chce zupełnie wykończyć Rębiechowo.
    Gfdynio! Buduj szybko swoje lotnisko.Dla Gdańszczan też będzie wygodniej.
    Ja mieszkam na Chełmie i też chcę mieć bezpośrednie połączenie z innymi dzielnicami,a nie mam.Dlaczego? Nawet do dworca muszę jechać z przesiadką.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane