• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka z reklamami. Bitwa wygrana, wojna trwa

Michał Stąporek
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Z ulic Gdańska poznikało wiele nośników reklamowych niezgodnych z Uchwała krajobrazową...
  • ...ale dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.

Od początku kwietnia z Gdańska zniknęło wiele nielegalnych reklam, szpetnych banerów, tandetnych ogłoszeń na płotach. - Zmiany widać jednak głównie w centrum, o innych dzielnicach zapomniano - zwraca uwagę pan Patryk. - Tam także działamy, ale na efekty trzeba będzie poczekać - przyznają urzędnicy.



Czy w twojej okolicy jest mniej reklam niż dotąd?

Przypomnijmy: 2 kwietnia weszła w życie w Gdańsku Uchwała krajobrazowa, która:

  • ograniczyła możliwość umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej,
  • nałożyła na właścicieli i zarządców nieruchomości obowiązek przestrzegania wytycznych co do estetyki szyldów i reklam,
  • dała urzędnikom narzędzia do walki z nielegalnymi i niezgodnymi z wytycznymi nośnikami reklam - wysokie kary pieniężne.

Na efekt nie trzeba było długo czekać



Wiele nielegalnie ustawionych reklam czy niespełniających wytycznych szyldów zaczęło znikać jeszcze w marcu. Kolejne demontowano na samym początku kwietnia.

Informowaliśmy o tym w artykułach Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z Uchwałą krajobrazową oraz Znikają ogromne szyldy ze sklepów

Przesuń aby
porównać


Lepsze i gorsze dzielnice?



Zmianę na ulicach dostrzegli nasi czytelnicy. Jeden z nich zwrócił jednak uwagę, że reklamy nie znikają równomiernie ze wszystkich części miasta.

- Centrum miasta zmieniło się nie do poznania. Zniknęły wielkie płachty reklamowe, a płoty przestały szpecić banery typu "zrób to sam". Jednak w dzielnicach peryferyjnych, m.in. na Zakoniczynie niewiele się zmieniło. Np. ulica Świętokrzyska jak była tak jest oszpecona reklamami. Dlaczego jedni ludzie muszą demontować swoje szyldy i usuwać reklamy a inni nie? - zapytał nasz czytelnik, pan Patryk.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzyskich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.


Uchwała obowiązuje i jest taka sama dla wszystkich



Przede wszystkim przypomnijmy, że wbrew sugestiom, które pojawiały się na początku kwietnia, Uchwała krajobrazowa obowiązuje, nie została zawieszona i obejmuje cały obszar miasta, choć oczywiście jej obostrzenia mają różnych charakter w różnych dzielnicach. Jednak ze względu na trwający od 30 marca stan epidemii, który skomplikował proces wydawania i doręczania decyzji administracyjnych, egzekwowanie przepisów przebiega wolniej.

Dokładnie tłumaczy to Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, główny mózg gdańskiego programu walki z nielegalnymi reklamami w mieście.

- Epidemia naprawdę nie jest wymówką. Po pierwsze zdziesiątkowała organizacyjnie firmy reklamowe oraz te, które demontują reklamy. Po drugie tzw. Ustawa COVID spowalnia postępowania administracyjne, zdejmując terminy odpowiadania na pisma urzędowe. Po trzecie Poczta Polska funkcjonuje w ograniczonym zakresie, a postępowania administracyjne wymagają zwrotnego potwierdzenia odbioru. Po czwarte 14 maja był też pierwszym dniem, w którym wszyscy urzędnicy GZDiZ zaczęli pracę stacjonarną, w urzędzie.
Mimo to warto podkreślić, że urzędnicy nie odpuścili walki z reklamami. Na podstawie przepisów Uchwały krajobrazowej:

  • wystawili 876 wezwań do usunięcia reklamy,
  • wszczęli 114 postępowań administracyjnych zmierzających do wymierzenia kary pieniężnej,
  • nałożyli 69 kar pieniężnych o łącznej wartości 208 564 zł.

Priorytety wynikają z ustawy



- Ustawa, na podstawie której powstała uchwała krajobrazowa, nosi nazwę "Wzmocnienie narzędzi związanych z ochroną krajobrazu" i przede wszystkim służy do realnej poprawy krajobrazu miejskiego. Dlatego nie ma co ukrywać, że baner na wysokim wieżowcu stojącym w centrum Gdańska i widoczny z Chełmu ma wielokrotnie bardziej negatywny wpływ na krajobraz niż banalna reklama na płocie. Z administracyjnego punktu widzenia to to samo, ale efekt ich usunięcia robi różnicę - tłumaczy Dariusz Słodkowski i nie można mu nie przyznać racji.

Walka z reklamami zależna od specyfiki dzielnic



Urzędnicy tłumaczą dlaczego efekt ich pracy jest najbardziej widoczny w tzw. centralnym pasie usług czyli na terenach wzdłuż ulic Podwale Przedmiejskie, Podwale Grodzkie, ale Zwycięstwa i al. Grunwaldzka oraz na tzw. dolnym tarasie Gdańska. Ich zdaniem w tych miejscach było najwięcej nośników umieszczanych przez duże podmioty, zajmujące się zawodowa reklamą, które nie mogą sobie pozwolić na łamanie prawa. Dodatkowo znajdują się tu wielkie osiedla mieszkaniowe, z których zarządami łatwiej się było kontaktować.

Z dużych budynków stojących wzdłuż głównej osi komunikacyjnych Gdańska reklamy i banery poznikały szybko. Dzięki temu mieszkańcy po raz pierwszy od dawna mogą oglądać architekturę centrum handlowego Manhattan. Z dużych budynków stojących wzdłuż głównej osi komunikacyjnych Gdańska reklamy i banery poznikały szybko. Dzięki temu mieszkańcy po raz pierwszy od dawna mogą oglądać architekturę centrum handlowego Manhattan.
- Tymczasem Górny Taras jest rozdrobniony zarówno reklamowo, jak i właścicielsko. Zmiany są mniej widoczne, ponieważ nielegalnych nośników było też znacznie więcej i choć część zniknęła, to wiele wciąż zostało - przyznaje Dariusz Słodkowski. - Przez ponad 20 lat mieszkałem przy ul. Małomiejskiej. Dziś nie ma już połowy nośników reklamowych, które się przy niej znajdowały, a które były niezgodne z Uchwałą Krajobrazową. Postęp jest, ale stan docelowy z pewnością nie został jeszcze osiągnięty.

Sytuacja w Sopocie i Gdyni



W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
  1. w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
  2. w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.

Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.

W Gdyni dotychczas nie rozpoczęto prac nad projektem uchwały krajobrazowej. Na ten rok zapowiedziano jednak przyjęcie uchwały inicjującej proces jej sporządzania.

Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska od Trojmiasto.pl


Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu od Trojmiasto.pl

Opinie (259) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Jak teraz jadę na Kaszuby przez Żukowo... (12)

    ...to widzę że reklamy to prawdziwy syf, wcześniej byłem przyzwyczajony do nich i nie zwracałem uwagi, a teraz po wyjeździe z Gdańska rzucają się w oczy.

    W Baninie i Chwaszczynie podobnie.

    O Gdyni nie wspominam, bo szkoda pisać.

    • 242 15

    • Niestety, już po łapkach w górę widać , że tęsknicie za komuną i to bardzo. (7)

      Zero refleksji, ma być ładnie i koniec. Za chwilę będzie płacz, że wszędzie drogo, mały wybór itd. Tylko nikt w swojej głupocie przez chwilę nie pomyśli czego to konsekwencje ?? Jeszcze niedawno kupowaliście na łóżkach rozkładanych na biednych targowiskach i jakoś brzydota nikomu nie przeszkadzała, bo liczyła się cena. Teraz d...y Państwu urosły i chcą mieć ładnie oczywiście za czyjeś pieniądze. Pozdrawiam rozsądnie myślących.

      • 7 38

      • popatrz sobie na stare pocztówki centrum Gdańska albo Gdyni z czasów komuny (3)

        miasto 100 razy lepiej wyglądało bez tego syfu. Gdzieniegdzie tylko neon Orbisu itp. który ładnie wtapiali się w krajobraz

        • 22 2

        • Komuno wróć!

          • 0 1

        • Zobacz jak ładnie Kambodża wyglądała za rządów Czerwonych Khmerów (1)

          Zero reklam, czysto i pięknie.

          • 4 15

          • Nie wiem czy zauważyłeś, ale artykuł jest o Gdańsku

            • 4 2

      • to nie 19 wiek (1)

        wszystko możesz znaleźć w sieci i potrzebujesz lasu reklam wzdłuż każdej drogi.

        • 24 2

        • To nie XIX wiek

          Wszystko możesz znaleźć w sieci i nie potrzebujesz mrowia sklepów wzdłuż każdej ulicy.

          • 1 0

      • Spokojnie, idzie taka bieda że szybko spokornieją

        I dobrze. Niech zobaczą jak to jest jeść przez miesiąc same ziemniaki

        • 4 15

    • Mnie to bardzo wkurzaja reklamy przed moim ulubionym serialem.

      Nie dało by rady jakiejś ustawy co by tych brzydkich reklam zakazali ??

      • 4 0

    • Powinny jeszcze wrócić stare dobre stragany (2)

      Gdzie można by kupić sweter, siatkę ziemniaków od chłopa i żywą kurę

      • 5 1

      • a żebyś wiedział jak mi tego brakuje (1)

        i jeszcze pogadać z gospodarzem można było

        • 4 2

        • Są np. w Gdyni na placu Górnośląskim

          da się estetyczni? Da!

          • 4 0

  • Widzę jak bilbordy nawet znikają (9)

    będzie przejrzyście a nie misz masz. Zastanawia mnie czy nie oberwie mocno branża, która to wytwarza? Bo nowe zlecenia przestaną wpływać, nie będzie serwisu tych istniejących.
    Ale prezentuje się super, ład i skład bo wcześniej to nie była nawet wolna amerykanka tylko mieszkanka rosji i bangladeszu w krajobrazie.

    • 88 13

    • (2)

      kastorama czy ikea wygląda pięknie nawet nie wiadomo co to jest po sciagnieciu napisów brawo dla tego kretyna co to wymyś lił bo dla mnie to d**il.zostawic bez banerów niech se miasto samo zakłada za własna kase

      • 4 11

      • Skoro tu piszesz to masz internet (1)

        W necie możesz wszystko znaleźć

        • 3 3

        • a inni?

          Co z tymi, którzy nie mają?

          • 3 1

    • (3)

      Zdecydowanie dostanie po kieszeni ale im się należało za takie zaśmiecanie miasta.

      • 32 3

      • mnie najbardziej irytują reklamy w skrzynkach pocztowych (2)

        Są zamontowane specjalne "półki" na reklamy obok skrzynek, ale te uje dalej wrzucają do skrzynek. Codziennie wywalam ulotki, których nawet nie czytam. I jeszcze te uje od chwilówek co oblepiają tym szajsem przystanki autobusowe, latarnie itp. po nocach. Zawsze zrywam jak widzę. Do nich to trzeba strzelać.

        • 22 1

        • Załóżcie obok skrzynek od razu śmietnik na ulotki ;) (1)

          • 9 0

          • U mnie w bloku jest kosz na śmieci ulotkowe bezpośrednio pod skrzynkami na listy:)

            Oj, sprawdza się ten zabieg:)

            • 5 0

    • (1)

      Po prostu przekroczono pewną granicę i miasta wyglądały tragicznie więc wcale mi tych firm nie żal. To trochę analogiczna sytuacja z internetem - na stronach (oczywiście już lata temu) zaczęto używać tylu i tak męczących reklam, że "wszyscy" zaczęli używać adblocków i podobnych.

      • 27 1

      • Przez reklamy ludzie uciekli od gadu-gadu

        • 6 0

  • Gdańsk robisz to dobrze! (10)

    Pięknie zaczynają wyglądać ulice bez reklam

    • 208 32

    • chwila chwila.. a baner kidawy na powstancow juz nie przeszkadzał?

      gdansk ma klopoty z usunieciem deweloperskich placht,

      • 0 0

    • ja sie o to pytam.

      czemu miasto samo nie rezygnuje z brania kasy za reklamy?

      • 0 0

    • (1)

      Wołacz. Gdańsku. Nie było w gimnazjum ?

      • 3 1

      • Podstawówce...

        I to na początku...

        • 0 1

    • ta szczególnie (1)

      jak miasto zmienia reklamy na kontenery!!! i jeszcze za to płaci

      • 4 2

      • Dokładnie tak

        Miasto żebrze o pomoc dla dzieciaków, dla osób starszych a w tym samym czasie wydaje pieniądze na malowanie kontenerów. i**otyzm władzy

        • 5 2

    • (3)

      Najgorsza jest to, że obecnie jest trend na reklamowa ofensywę na mediach społecznościowych. Dosłownie nie da się korzystać z niektórych stron. Irytacją reklamami czy oglądaniem czyiś 30 samojebek i vege lanczow czy pozerskich zdjęć z siłowni skłoniła mnie do odwiedzania FB raz na miesiąc:) Do tego jest szczęśliwy bo tego typu towarzystwo przeniosło w się na insragrama. I tak okazuje się że są podatni na reklamy innego typu. Coś w stylu "audycja zawiera lokowanie produktu". No i zachwycają się pozerskimi zdjęciami swoich insru-łencerow w gaciach jednej marki czy telefonem z przegryzionem jabłuszkiem na logo, dosłownie nie wyobrażają sobie życia bez tego. Ja widząc co się dzieje z ludźmi nie wchodzę tam i nie dałem zmienić się w smartfonie zombie:)

      • 13 0

      • Blokuj reklamy lub niech zapłacą za ich oglądanie

        Zainstaluj sobie dodatek do przeglądarki "ublock origin" lub korzystaj z przeglądarki brave która sama z siebie blokuje większość reklam a jak się zgodzisz na ich oglądanie to będziesz miał za to zapłacone. Dobra idea bo jak można zmuszać kogoś do straty tego co ma w życiu najważniejsze/najcenniejsze .. czyli własnego czasu (mamy go ograniczoną ilość) do zwracania uwagi na reklamy i zatrzymywanie się na nich - po to mam tracić cenny czas którego ani sekundy nie mogę dokupić? Za mój czas za moją uwagę powinni mi płacić. a jak nie to przynajmniej chce mieć możliwość nieoglądania tych reklam.

        • 2 0

      • po wpadce FB przyłapanego na masowym udostąpnianiu wrażliwych danych użytkowników (1)

        tylko id**ota miałby tam jeszcze konto!

        • 6 3

        • Tak, tak, bo InsRagram jest na pewno lepszy. Zobacz jak porył berety dziewczynom. Szczególnie tym głupiutkim18-20 paro latkom.

          • 3 1

  • Jeszcze ten napis na lotnisku zdejmijcie Wstyd na cały świat

    • 6 1

  • Miejskie reklamy A co z billboardami na których reklamowane są mecze Lechii. Właścicielami jest Miasto Gdańsk. Ich ustawa nie

    obowiązuje??

    • 6 1

  • Kolejność usuwania reklam (1)

    Najpierw powinny zniknąć reklamy typu parówki za 2,50 w lidlu. Potem kierunkowskazy "lidl prosto 4km". Na końcu powinni się zastanowić czy IKEA ma zniknąć. Granice miasta też usuwać?

    • 5 0

    • a może tak miasto by zaczelo od zdjecia reklam z autobusów, z wiat przystankowych

      i z UM reklame Banku..

      • 2 0

  • Teraz Gdynia (2)

    Reklama reklamą reklamę pogania.

    • 82 9

    • to są jakieś żarty deweloperzy nie sciagaja swoich reklam a Gdansk twierdzi, ze jest OK

      • 1 0

    • Ale mają kasę na nowatorskie przejścia dla pieszych

      • 3 0

  • Praktycznie smieja sie z ludzi.

    i oczywiscie sami nie widza swoich reklam te urzedasy z UM

    • 4 0

  • (5)

    I bardzo dobrze że znikają,choć jeżdżąc po trójmiejskich hajłejach widać,że jeszcze wiele reklam jest do usunięcia....

    • 126 28

    • miasto po prostu stosuje monopol.

      Jedno wielkie klamstwo, ze reklamy znikaja

      • 0 0

    • i jest nasz lokalny stańczyk Sven :D

      • 3 3

    • A moze kasa by się przydała teraz w mieście (1)

      Z tych reklam , walczcie z podatnikiem . Zniszczyć go . Oo... kasy więcej na chodniki by było

      • 2 11

      • powiedz - a jaki to dochód przynoszą reklamy

        i nie pajacuj

        • 14 1

    • A Swietokrzyska lezy i kwiczy.

      Ciagle ten sam syf... Nawet auta na sprzedaz stoja przy ulicy, "pieknie" wyeksponowane.

      • 7 2

  • Jedno wielkie klamstwo, ze reklamy znikaja

    miasto po prostu stosuje monopol.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane