• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • Płacenie za postój aplikacją jest wygodnie, szkoda że czasem trzeba mieć kilka aplikacji. (3)

    • 29 10

    • Mam jedną aplikację z której korzystam i nie rozumim dlaczego piszesz o kilku aplikacjach.

      • 1 1

    • (1)

      pamiętaj, że płacisz za stanie na własnej ziemi, bo należy ona do suwerena a nie władających i robiących co chcą

      • 12 13

      • Brales cos?

        • 10 6

  • Parkowanie powinno być bardzo drogie w okolicach OBC/Alchemia, Łużycka w Gdyni, aby słoje dojeżdżały komunikacją. Aha - ja nie płacę, mam teslę.

    • 7 4

  • Ps. A co z kierowcami porsze (1)

    Z soboty? Temat upadł ;)

    • 14 3

    • Już się zgłosił słup z adwokatem

      I nic nie było

      • 6 0

  • Aplikacje mobilne do opłaty postoju (1)

    A czy autor może uzupełnić artykuł o informację czy opłacając postój za pomocą aplikacji mobilnej to ten system też ma do tego wgląd?

    • 6 0

    • Ma, korzystam z mpay i nigdy nie miałem problemu z opłatą parkingowa czy kupieniem biletu komunikacji w wielu miastach Polski.

      • 2 0

  • Wszędzie gdzie nierxadzi (2)

    Platforma Okupacyjna tworzy opresyjne państwo i okrada mieszkańców. Przykładów mnóstwo. Tylko to POtrafia

    • 18 12

    • Lepiej patrz jak cie partia kulawego okrada

      • 7 3

    • O i madrego dobrze poczytać , każą płacić za parkowanie a ty uważasz to za karę .

      • 7 2

  • trzeba przykleić liscia na tablicę (6)

    i system odczyta jako ERROR

    • 17 2

    • Nie. Jesli nie odczyta to wkracza kontroler w postaci czlowieka

      • 6 1

    • (4)

      Gdybym pracował w obsłudze tego pojazdu to bym się zatrzymał i odkleił ten liść . Masz jeszcze jakies pomysły?

      • 8 6

      • (1)

        nadgorliwość gorsza od faszyzmu tak mawiają

        • 1 2

        • Wykonywanie rzetelnie swoich obowiązków to nie nadgorliwość tylko standard, tak uważam.

          • 8 4

      • (1)

        mam .
        Można zrobić taka akcje jak zrobił Kloss w jednym odcinku z rejestracja swojego motoru.
        Czy to będzie już za trudne panie strażniku Teksasu?

        • 4 2

        • To jest pomysł , sowieccy agenci mieli zawsze dobre pomysły i jak widać ich potomkowie przejęli po nich geny i tez mają dobre pomysły . Ja nic nie przyklejam , zawsze płace swoje nalezności.

          • 4 5

  • Parking przy Urzędzie MIejskim

    Urzędnicy z magistratu mają usta wypełnione frazesami o konieczności wyznaczenia nowych, płatnych miejscach parkingowych w centrum, zrównoważonym rozwoju komunikacji zbiorowej, a sami jaki dają przykład? Własny strzeżony parking przy Urzędzie dla pracowników, ciekaw jestem ile mieszkańcy wnoszą w podatkach za pracowników ochrony pilnujących prywatnych aut. Do tego 50 miejsc parkingowych dla pracowników Urzędu Miejskiego w Forum. Czy pracownicy korzystający z tego przywileju odprowadzają podatek od dochodu do skarbówki? 200 zł miesięcznie X 12 miesięcy, to kwota 2.400 rocznie.

    • 25 2

  • Powinnismy, jako miasto i mieszkańcy, policzyć ile dokładnie jest miejsc postojowych w każdej SPP

    I już nie dobudowywać więcej. Dbać o rotacje, nie pozwolić na porzucanie auta na 8 godzin. Kto potrzebuje , przyjedzie autem i zapłaci za SPP. Istniejący układ drogowy to świetnie przeniesie. Ale najpierw - kolejowe skomunikowanie południa.

    • 6 2

  • Ciekawe (2)

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że numery rejestracyjne to dane osobowe i to, że musimy je podawać, by zaparkować jest łamaniem prawa. Zdaniem sądu bilet można opłacić bez ich wpisywania.

    • 15 8

    • NSA

      Po odwołaniu przez Radę Miasta Warszawy, jak tłumaczył sąd, w parkomacie wpisuje go kierowca, który nie musi być właścicielem auta. To może być przecież użyczone, w leasingu czy na kredyt. NSA uznał więc, że numer rejestracyjny nie jest daną osobową. Generalnie i tak jesteśmy codziennie inwigilowani... każdy, kto ma smatfona w pierwszej kolejności :)

      • 7 1

    • był tez drugi wyrok sądu, w którym uznano, ze to nie są dane osobowe

      a w Polsce sądy nie tworzą prawa.

      • 6 0

  • 30kom/h w wiekrzości centrum? (1)

    Będzie jechał samochód fotograf? Hehe a będzie robił fotki tym co go będą wyprzedzać za wszelka cenę ;)

    • 3 5

    • Mimo wszystko wiEkRZość kierowców stosuje sie do przepisów .

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane