• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • Parking piętrowy

    Jakby tak Szczurek wybudował jeden 4-5 pietrowy parking w centrum, zamiast oddawać tereny developerom, to byłoby super.

    • 1 1

  • Kiedy w Gdańsku powstanie jakikolwiek nowy płaty parking?? (16)

    • 73 88

    • konserwator zablokował ostatnio budowę dwóch podziemnych parkingów (5)

      jak tak dalej będzie to nigdy

      • 10 18

      • i całe szczęście (4)

        • 9 4

        • nie wiem na czym to twoje szczęście polega (3)

          jakoś w miastach z piękną historią i z pięknymi zabytkami (Paryż, Rzym) budują parkingi podziemne, budują metro i nie ma problemu

          • 3 4

          • (2)

            W Rzymie dzbanie są godziny w których żadne auto spalinowe nie może wjechać do miasta. Czas wlasnie ograniczać ruch samochodowy zwłaszcza w Polsce gdzie istnieje choroba tzw. Samochodoza. Kraków już się za to zabiera podobnie Łódź i Warszawa czas tez na Gdansk

            • 2 5

            • moze troche wiecej kultury?

              aha no tak, zapomnialem, spolecznik i rowerzysta pewnie, gdzie u was kultury szukac

              • 3 2

            • To chyba nigdy w Rzymie nie byłeś!

              • 4 0

    • (1)

      A gdzie byś chciał zeby taki parking wybudowali , gdzie byłoby dla ciebie wygodnie?

      • 9 6

      • No jak to gdzie

        Żeby Pan Kierowca mógł się poruszać, wystarczy po jednym kubaturowym na 2500 aut blisko centrum, blisko biedronki, blisko apteki, blisko kina, blisko ulubionej budy z kebabem, blisko szkoły, blisko przedszkola, blisko pracy, blisko kochanki. Wszystkie oczywiście bezpłatne. Tylko pod domem mu nie stawiajcie tego szkaradztwa, bo brzydkie i psuje widok z okna.

        • 23 5

    • Hallo , pytali gdzie bys chciał parking!

      • 4 2

    • Kiedy Pani Prezydent (2)

      Odsprzeda coś deweloperom idąc w ślady poprzednika ;)

      • 16 26

      • Jak tylko Kaczyński się zgłosi

        Z chęcią zbuduję srebrna dwa, weźmie kredycie w skoku lub Getin. A na koniec wszystkich podsłucha i nałoży wymóg licencji na myślenie...

        Kuźwa, co wy macie do deweloperów? Jak was tak deweloperzy bolą, to załóżcie współdzielenie lub spółkę prywatną, zbieracie kapitał i sami stawiajcie... S

        • 12 9

      • Ten twój głos to ważny głos.

        • 5 5

    • A dlaczego płatny! Powinni wybudować taki żeby jeszcze płacili za postój !

      • 11 7

    • (2)

      Stoi pusty na Jana z Kolna

      • 53 10

      • Na szadolkach również pusty

        • 30 0

      • i na olowiance, przy galerii metropolia.... puste stoją

        • 44 5

  • Że niby jakim prawem (5)

    oni to skanują, od tak? Od Google się nauczyli? A ochrona danych? A prywatność? Żenada!

    • 14 11

    • (1)

      Numer rej to zadne dane osobowe

      • 6 3

      • Ale Twoj wizerunek juz tak

        Ten sam bedzie robil zdjecia pojazdom na ulicy po ktorej chodza ludzie nie bedzie robil zdjec samej tablicy rej

        • 0 1

    • Nr rejestracyjny nie mówi kto prowadzi auto i kto auto parkuje . O ochronie jakich danych piszesz?

      • 4 2

    • Prywatność straciłeś przy porodzie

      • 6 0

    • O, kolejny obrońca samochodowy pod pretekstem wolności

      Jakbyście nie parkowali nielegalnie to by żadnych kontroli nie trzeba było robić.

      • 9 4

  • Szczurek

    musi skądś ściągnąć pieniądze na wybudowanie dwupasmówki przez Park do siebie do domu

    • 0 0

  • Polska smutna kraj (2)

    ludzie nie potrafią się zjednoczyć przeciwko aparatowi urzędniczemu. Nie tak jak zmowa i masowe protesty we Włoszech, czy Grecji. Tam ludzie w ramach sprzeciwu potrafią się na coś umówić i konkretnie strajkować, czy bojkotować przez np. miesiąc - efekt ?? Urzędasy rakiem się wycofują ze swoich głupich pomysłów. Polska ?? Jeśli żyją barany to trzeba je "golić" ile wlezie !! I tak tym manewrować, żeby jeszcze mówili że to jest potrzebne. Gdyby tak przez miesiąc wszyscy dojeżdżający do ( lub musiejący coś załatwić w ) Centrum zrezygnowali z aut i strefa parkowania zarobiłaby Zero Złotych - od razu urzędnicy spojrzeli by na sprawę inaczej....

    • 7 3

    • Zero samochodów?! Cudownie! Mam autentyczną nadzieję, że wreszcie ceny parkowania w centrum wzrosną do takiego poziomu, żeby spełniła się Twoja wizja ;).

      • 1 1

    • Masz rację. Te biurwy tak niektórym we łbach poprzewracały, że oni już się sami nakręcają.

      Płacą za korzystanie z parkingu wybudowanego za ich pieniądze i jeszcze się z tego cieszą!

      • 3 2

  • Gdynia ma lotnisko za 100mln,info box i c.h batory-buahaaaaa ba haaaaa

    • 1 0

  • Wystarczy pobrudzić (3)

    Tablicę r.

    • 10 13

    • (1)

      I mandacik za niewidoczne tablice

      • 5 4

      • Jak stoi to może mieć brudne.

        Poza tym lepszy mandat 50-100zł za nieczytelną tablicę niż 130-200zł za brak biletu parkingowego.

        • 2 1

    • Tak robią brudasy, ja staram sie zawsze mieć czyste auto i nigdy nie mialem nieczytelnej tablicy.

      • 3 6

  • Błoto w sprayu...

    A co do ankiety, powinna być opcja "nie powinno być wcale, gdyż w cenie paliwa wliczony jest podatek drogowy".

    • 4 2

  • 100 lat za .... (1)

    w całej Europie od lat już takie samochody kontrolują parkingi tylko u nas nadal na piechotkę i z długopisem

    • 4 2

    • Nie.

      • 1 0

  • Główny problem to auta zaparkowane żle lub w niedozwolonych miejscach (1)

    Auta niszczą trawniki, ograniczają możliwość przejazdu i przejścia, zasłaniają widoczność. Takie należy odholowywać i to jest najważniejsze działanie, a nie "nowa fajna zabawka" do odczytywania numerów.

    • 4 1

    • główny problem to brak spójnej (restrykcyjnej) polityki parkingowej

      i sposób komunikowania o sensie działań prowadzących do uwolnienia miasta od nadmiaru samochodów.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane