• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • jak to dobrze ,że nie mam samochodu (1)

    wszędzie chodzę z buta

    • 8 1

    • mam samochód, z którego korzysta w mieście zwykle moja żona

      do wielu miejsc chodzę pieszo, do wielokrotnie większej liczby miejsc docieram rowerem. Na południe Polski zdarza mi się jeździć samochodem.Po Trojmieście bardzo często wybieram rower + SKM.

      • 2 1

  • Absurd

    Niech najpierw zbudują parkingi przed centrami miast zamiast wyrzucać pieniądze na utrudnianie życia kierowcom.

    • 2 3

  • Strzela wiązką i skanuje jak w Terminatorze. Strach się bać.

    • 3 1

  • chodzi tylko aby karać (4)

    Taka polityka władz, nie robi sie NIC by ułatwiać życie mieszkancom.
    Przecież płacimy lokalne podatki moze wprowadzić godzine darmowego parkowania dla mieszkańców Gdańska? Kiedys coś takiego funkcjonowało w Niemczech.

    • 19 9

    • (3)

      ograniczenie liczby samochodów w śródmieściu jest ułatwieniem życia mnie, mieszkańcowi.

      • 4 5

      • Jesteś taki głupi czy udajesz? Ludzie w 99% nie używają samochodu dla przyjemności tylko dlatego, że muszą! (2)

        Wprowadzenie opłaty nie zmieni ilości samochodów na parkingach. To jest tylko urzędnicza propaganda, którą łykają głąby ograniczone umysłowo. Ludzie jeżdżą bo muszą! Niektórzy mają taką pracę, inni muszą gdzieś się przemieszczać a jeszcze innym samochód ułatwia poruszanie się czy przewóz ładunku.

        • 4 5

        • internauci bezrefleksyjnie korzystający z samochodu

          uważają w dużym procencie że "muszą". Jak się zastanowią, ile to kosztuje to okazuje się, że nie muszą. To jest kwestia porównania kosztów i korzyści: elementarna zdolność do refleksji okazuje się bardzo przydatna a najlepiej uruchamia ją wprowadzenie i ściślejsze egzekwowanie opłat za parkowanie.

          • 5 4

        • jasne.

          • 0 2

  • Nacisk na komunikację miejską i parkingi PR (5)

    Tak powinno to wyglądać. Ale warunkiem jest dobrze działająca komunikacja miejska. U nas jest tragedia! Żadnej integracji, kilka stref biletowych i różni przewoźnicy, brak synchronizacji i wszystkie niemal linie przez centra miast... I mamy co mamy totalny komunikacyjny b...el. Potem się dziwią wszyscy, że każdy woli samochodem...

    • 69 6

    • bo zarzadza tym PAN co ze starego ukladu pana A jest

      i nie ma pojęcia o niczym tylko pierdzi w stolek.
      Jezdze 5km do pracy. autem 15min. Autobusem 60min z przesiadką. Oplaca mi się nawet płacic kary za postoj zamiast stracic 2h na przejazdy! i ok 30min na dojście do przystankow.
      Nie jestem 15 latkiem i nie będę brnął w deszczu i sniegu bo nikt nie rozbudowuje sieci tylko ciągłe projekty i układy radnych z po i pis żeby mogli swoje działki ubudowlanic! i żeby tam nie szly tramwaje.

      • 4 2

    • (1)

      Bo to jest demokracja a nie dyktatura !!!

      • 3 6

      • co ma piernik do wiatraka?

        ZTM robi demokratyczne wybory którędy ma jechać każda linia autobusowa? Nie słyszałem. Oni dyktują którędy pojedzie a to, że połowie ludzi to nie pasuje to mają w ... To jest typowa dyktatura.

        • 11 1

    • Czekam na bilet smk mzk (1)

      Od kwietnia na się pojawić, to krok w dobrą stronę. W końcu w Gdańsku będzie jeden bilet.. Gdynia i Sopot niech się w końcu dogadają, bo Gdańsk za nich płacił nie będzie

      • 6 3

      • Odkąd żyje to słyszę o tym bilecie... Oby to się spełniło!

        Chociaż docelowo to powinien być jeden bilet na Gdańsk, Sopot i Gdynię. Turyści nie wiedzą zazwyczaj gdzie są granice miast a i mieszkańcom byłoby łatwiej.

        • 11 0

  • Narzekacie a co wybory wybieracie tych samych włodarzy (1)

    Nie ma się co dziwić będzie jeszcze gorzej

    • 24 9

    • no i bardzo dobrze. cieszę się że cwaniacy i janusze narzekają bo to znaczy że się cywilizujemy.

      • 4 5

  • Najpierw nowe i duże (3)

    Parkingi park end drive

    • 11 15

    • są takie za miastem. za stodołą (1)

      • 6 1

      • chyba twoją

        • 0 2

    • u nas to są parkingi pt. parking end

      • 4 1

  • Ike wezwsn bez zsssdnych gdy w drodze po bilet zrobi zdjecie (1)

    • 1 3

    • Super. Ciekawe czy jezdzisz tak samo dobrze jak piszesz ? :)

      • 3 1

  • Czyli Chiny naszym wzorcem (5)

    Teraz to kwestia czasu jak rozpocznie się e-prewencja, czyli kamery czychajace na ludzi przechodzących na czerwonym świetle i rozpoznające twarz tych bandytów co się na to odważą.

    • 24 12

    • Dokładnie. Metoda gotowania żaby. (3)

      Po trochu, powoli odbiera się kolejne możliwości w ramach walki z (wybierz sobie)
      1. terroryzm
      2. bezpieczeństwo dzieci
      3. rotacja samochodów

      • 12 3

      • Mamy 3000 ofiar wypadków rocznie (2)

        A ty uważasz, że walka z tym to odbieranie wolności. To jest niepoważne. Wymuszenie rotacji? Centrum jest małe, nie pomieści 300k aut, to chyba jasne. Masz sprawę, przyjedź autem, ale ją załatw i spadaj. Porównywanie tego do terroryzmu to stalinowska retoryka

        • 3 9

        • Nie... (1)

          To poprostu czysta głupota i postawa roszczeniowa...

          • 4 2

          • Nie.

            Po prostu sprzeciw do wpisywania numerów tablic. Skąd wiesz kto, jak i w jakim celu będzie te dane przetwarzał?

            • 5 2

    • Proponuję pierw tobie odebrać prawo

      Do decydowania o samym sobie...
      Wolność obywatelska i swobody to nie to samo co bezprawie.
      Boisz się że dostaniesz mandat za przechodzenie na czerwonym, źle parkowanie czy inne wykroczenie? Prosta sprawa: nie popełniaj wykroczenia! Jakie proste a jednocześnie eleganckie rozwiązanie!
      A gdybyś tu miał Chiny, to byś poprostu dostał pałą po ryju, tylko za to że myślisz niezgodnie z linią partii, więc nie kwicz głupot.

      • 4 5

  • Kontrola Kontrola Kontrola (2)

    Dla kogo jest to miasto ten kraj dla ludzi czy developerów i włodarzy?. Betonujecie nie myśląc o ludziach tylko zaspokojeniu 5 władzy czyli developerów. Karanie nigdy nic nie dało tylko edukacja i zdrowa władza sprawi, że ludzie sami zaczną szanować coś co należy do nich

    • 14 5

    • blablabla

      • 2 2

    • Czas na edukację już był - każdy kierowca zdawał państwowy egzamin zwany prawem jazdy.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane