- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (243 opinie)
- 2 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (71 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (335 opinii)
- 4 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (358 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (53 opinie)
- 6 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (123 opinie)
Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?
Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.
W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.
Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.
Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł
Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.
- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.
Jak działa e-kontrola?
- Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
- Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
- Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
- Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
- Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione
Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.
- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?
Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny
Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Niedrogie samochody na sprzedaż:
Miejsca
Opinie (484) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-23 14:55
dlatego parkomat powinien byc przy wjezdzie i to przed szlabanem. inaczej caly ten proceder mozna zaskarzyc. (2)
Prosty przykład wysiadam z auta na tz płatnym parkingu ide do parko matu a tu nagle przejeżdża mobilne auto i skanuje moją rejestracje oczywiscie kupuje bilet w parkomacie i co wtedy tłumaczenie że poszedłem do parkomatu to jakaś bzdura
- 1 0
-
2020-01-23 18:32
(1)
Nie boj nic kombinatorze. Auto przejezdza dwukrotnie te same rejony aby wylapac takie sytuacje
- 0 1
-
2020-01-24 01:48
I dlatego ludzie z wladz samorzadu tam nie trafjają
- 0 0
-
2020-01-23 14:55
(3)
Nie potraficie brać dużej kasy od nielegalnie parkujacych taksówkarzy a jakieś mobilne kamery chcecie kupować? Zła dulka.
- 8 0
-
2020-01-23 14:58
uwazaj uwazaj.. no no no .. (2)
od jedno zle slowo Polaka za dużo ;)
- 0 0
-
2020-01-23 15:13
(1)
Rozwiń myśl bo nie czaję o co kaman?
- 2 0
-
2020-01-23 15:49
jest to tejemnicze słowo z dwóch słow, o ktorych mowił Gorzelak wice pod pomnikiem
;)
- 0 0
-
2020-01-23 15:21
Miejsc parkingowych, przynajmniej w centrum Gdyni, wcale nie jest za mało
Tylko januszom i grażynom nie chce się przejść kilku metrów do celu "bo im się śpieszy" więc parkują swoje leasingowane SUVy w niedozwolonych miejscach i jeszcze wysiadają z samochodu ze skrzywioną sfrustrowaną mordą, dlatego absolutnie popieram karanie takich buraków
- 2 0
-
2020-01-23 15:35
W następne wybory nie zapomnijcie wybrać tych samych ciemiężycieli hehe
by żyło się lepiej w tej ośmiernicy..
- 7 1
-
2020-01-23 15:46
niech od razu wprowadza bilety miesieczne
i tak miejsc parkingowych nie wystarczy. i tego sie boja. bo wtedy kary by sie posypaly .
w tym dla miasta.- 0 1
-
2020-01-23 15:48
i gdzie GDańsk zabrnął? GDzie szliscie panie Adamowicze?
tak w ogóle to po co miasto
skoro nie można tam wjechać , chodzić , drogie mieszkania , drogie wynajmy itp ???
zaprzecza to w ogóle idei miasta.
wysokie czynsze to brak sklepów
lub wysokie ceny i brak na czynsz. Centrum wymiera. Zostają knajpy banki i burdele- 4 1
-
2020-01-23 15:50
pobierać 100 PLN /zł za 30 min
- 3 0
-
2020-01-23 15:53
robi sie tak jak zapowiadalem faszystowskie getto B. (2)
To Nic nie poprawi.
Ograniczy jedynie mniej zamożnym dostęp do centrum.- 4 1
-
2020-01-23 18:33
(1)
Dostep jest caly czas i nie trzeba ladowac sie na Dluga samochodem
- 0 1
-
2020-01-24 01:49
nie zrozumiales przekazu
sa jedna lub dwie kawiarnie
- 0 0
-
2020-01-23 15:56
toz to prawo bylo robione pod konkretna firme nie widzisz tego? jeden z drugim
to jeden wielki wal z ta firma od zczytywania.
- 5 0
-
2020-01-23 16:28
Nieuniknioną to się wydaje kontrola urzędu
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.