• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • dlatego parkomat powinien byc przy wjezdzie i to przed szlabanem. inaczej caly ten proceder mozna zaskarzyc. (2)

    Prosty przykład wysiadam z auta na tz płatnym parkingu ide do parko matu a tu nagle przejeżdża mobilne auto i skanuje moją rejestracje oczywiscie kupuje bilet w parkomacie i co wtedy tłumaczenie że poszedłem do parkomatu to jakaś bzdura

    • 1 0

    • (1)

      Nie boj nic kombinatorze. Auto przejezdza dwukrotnie te same rejony aby wylapac takie sytuacje

      • 0 1

      • I dlatego ludzie z wladz samorzadu tam nie trafjają

        • 0 0

  • (3)

    Nie potraficie brać dużej kasy od nielegalnie parkujacych taksówkarzy a jakieś mobilne kamery chcecie kupować? Zła dulka.

    • 8 0

    • uwazaj uwazaj.. no no no .. (2)

      od jedno zle slowo Polaka za dużo ;)

      • 0 0

      • (1)

        Rozwiń myśl bo nie czaję o co kaman?

        • 2 0

        • jest to tejemnicze słowo z dwóch słow, o ktorych mowił Gorzelak wice pod pomnikiem

          ;)

          • 0 0

  • Miejsc parkingowych, przynajmniej w centrum Gdyni, wcale nie jest za mało

    Tylko januszom i grażynom nie chce się przejść kilku metrów do celu "bo im się śpieszy" więc parkują swoje leasingowane SUVy w niedozwolonych miejscach i jeszcze wysiadają z samochodu ze skrzywioną sfrustrowaną mordą, dlatego absolutnie popieram karanie takich buraków

    • 2 0

  • W następne wybory nie zapomnijcie wybrać tych samych ciemiężycieli hehe

    by żyło się lepiej w tej ośmiernicy..

    • 7 1

  • niech od razu wprowadza bilety miesieczne
    i tak miejsc parkingowych nie wystarczy. i tego sie boja. bo wtedy kary by sie posypaly .

    w tym dla miasta.

    • 0 1

  • i gdzie GDańsk zabrnął? GDzie szliscie panie Adamowicze?

    tak w ogóle to po co miasto
    skoro nie można tam wjechać , chodzić , drogie mieszkania , drogie wynajmy itp ???
    zaprzecza to w ogóle idei miasta.

    wysokie czynsze to brak sklepów
    lub wysokie ceny i brak na czynsz. Centrum wymiera. Zostają knajpy banki i burdele

    • 4 1

  • pobierać 100 PLN /zł za 30 min

    • 3 0

  • robi sie tak jak zapowiadalem faszystowskie getto B. (2)

    To Nic nie poprawi.
    Ograniczy jedynie mniej zamożnym dostęp do centrum.

    • 4 1

    • (1)

      Dostep jest caly czas i nie trzeba ladowac sie na Dluga samochodem

      • 0 1

      • nie zrozumiales przekazu

        sa jedna lub dwie kawiarnie

        • 0 0

  • toz to prawo bylo robione pod konkretna firme nie widzisz tego? jeden z drugim

    to jeden wielki wal z ta firma od zczytywania.

    • 5 0

  • Nieuniknioną to się wydaje kontrola urzędu

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane