- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (109 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (73 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (168 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (115 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (162 opinie)
- 6 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (213 opinii)
Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?
Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.
W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.
Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.
Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł
Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.
- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.
Jak działa e-kontrola?
- Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
- Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
- Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
- Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
- Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione
Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.
- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?
Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny
Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.
Miejsca
Opinie (484) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-24 09:00
:)
I zaś ktoś na systemie zarobi.
- 0 0
-
2020-01-24 10:10
więcej wydadzą na ten system i samochody niż na gości, którzy chodzą i wystawiają kwity ręcznie, co za bezsens
- 0 1
-
2020-01-24 10:15
Rozumiem, że jak samochód się nie porusza to może mieć przykryte tablice rejestracyjne ?
- 1 1
-
2020-01-24 10:18
Dlaczego parkingi nie mogą być przez godzinę, dwie nie płatne ? Tak jest np. w Dani
- 2 0
-
2020-01-24 10:56
Haracz
Jedziesz za takim i trzymasz wciśnięty klakson. Ani to uprzywilejowany ani nic.
- 0 1
-
2020-01-24 10:57
Parkingi?
Po co wam parkingi jak możecie mieć kolejną galerię albo apartamenty, na które was nie będzie stać? Pomyślcie trochę. Radni też chcą coś od życia, a nie tylko mierne pensje.
- 3 0
-
2020-01-24 11:00
Bardzo efektywne. To już planuję produkcję magnesów na rejestrację. Nie jest pojazd w ruchu i mieć rejestracji nie musi. Można też wyjąć po prostu. Tu je Polin, a nie Holandia. Tylko podatki i socjale, a płace jak w Kazachstanie. Nic dziwnego, że masę osób kombinuje.
- 0 1
-
2020-01-24 13:18
Teraz e- kontrola, e- recepty, e- zwolnienia, e-dzienniki uczniowskie, e- urzędy, e- papierosy, wszędzie e . Bedze jeszcze e -dowód osobisty, e - prawo jady. a gdzie rodo., e- autobusy, e-samochody.Teraz to będą się szerzyć hakerzy, wyłudzacze danych itp Wszędzie nowe hasła, loginy, jak ktoś spamięta itp. Bo wszystkie dane w internecie. W jakim to kierunku idziemy. Elektronika zawsze może się pomylić i co, włamać ? Robimy teraz kasy samoobsługowe. Dochodzimy że wszystko za nas będą robić roboty, także wypisanie mandatu. Elektronika nie jest zdrowa. A co parkowania owszem trzeba karać tych co nie płacą za parkowanie. Ale trzeba najpierw poprawić komunikację, zrobić drogi i parkingi gdzie nie ma. Bilet na wszystko w przystępnej cenie i nowe autobusy, więcej kierowców, więcej połocząń, więcej kursów, lepszy komfort jazdy, Rozbudować skm i pkm.
- 2 0
-
2020-01-24 14:48
Xxx
Wyłudzanie pieniędzy najłatwiejszy sposób od kierowcy . Wymyślanie sposobu na latwy Zarobek . Niech wprowadza e od pieszego , ze porusza się po mieście. Opłata chodnikowa . Śmiech za wszystko płacić i łapać karać itp .
- 0 2
-
2020-03-04 00:44
Parkingi przy skm - pks
No niech spoczątku wybudują parkingi przy np. skm/pks żebym ja mieszkający gdzięś obok gdańska móg normalnie dojechać do skm czy do pks i dojechać do cenrum miasta. Tym bardziej ze jak jezdzi km to nie ma opcji poruszać po miejscie bez opóznień..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.