- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (249 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (45 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (280 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (14 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (164 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (52 opinie)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-25 08:29
Brak myślenia perspektywicznego
Całkowita likwidacja promu jest gwoździem dla Twierdzy Wisłoujście, Westerplatte, a teraz i dla turystów promowych z Westerplatte. Przypominam, że traci na tym także Nowy Port z Latarnią Morską. Gdzie polityka aktywacji dróg wodnych i kultury morskiej? Prom jest częścią atrakcji Ujścia Wisły. Przypomnę na koniec, że jest to najstarsza znana przeprawa promowa w Gdańsku, działająca od 1359 r. do dzisiaj!
- 6 0
-
2015-05-25 08:25
M
Kolejny dowód na burdel w zarządzaniu Miastem. Prom jest dla Ludzi czy Ludzie dla promu!
1. Tram wodny jest statkiem wycieczkowym bo przecież opłata dotyczy zawsze całego przejazdu nawet jak płyniesz 1 przystanek.
2. Prom jest atrakcją turystyczną i wozi w strategicznej przeprawie. Ludzie go lubią i korzystają-no to trzeba zlikwidować
3. W Hamburgu są promy , tramwaje wodne, tunele pod Łabą i tam się to wszystko ołaca.- 6 0
-
2015-05-25 07:01
A rowerem wodnym nie możesz?
Wygodnictwo rowerzystów jest porażające.
- 0 3
-
2015-05-24 21:25
Co innego zaznaczyłem w ankiecie. (1)
W ankiecie zaznaczyłem opcję 3 a została zaznaczona odpowiedź 2.
Pan urzędnik mówi, że skoro piesi płacą na promie, powinni też za autobus w tunelu.
Rozumiem, że kolejnym krokiem będzie wprowadzenie opłaty dla kierowców? W końcu oni też płacą za prom.
Jako kierowcy nie podobałby mi się ten pomysł, ale skoro miasto nie pomyślało o pieszych i rowerzystach, to nie powinno teraz faworyzować kierowców.
Połączenie autobusowe najbliższych przystanków po obu stronach rzeki powinno być bezpłatne!- 1 0
-
2015-05-24 22:43
Tak też jest w Bydgoszczy
przejazd przez most bez chodników zwolniony jest z opłat
http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.php/pl/transport/przepisy/zwolnienie-z-oplat-na-trasie-uniwersyteckiej- 0 0
-
2015-05-24 09:11
Jak to jest mozliwe, ze w takiej np. Szwecji (13)
promy pomiedzy malymi wyspekami plywaja, dowoza mieszkancow, turystow ich auta i jakos to sie oplaca?
W PL nic sie nie oplaca, kazdy chce sie nachapac jak najszybciej, jak najwiecej. 1 rok i "wlasciciele" firm najlepiej by kupowali nowe auta za 80,000zl i mieszkania - po to aby sie pokazac.
Auto jako wyznacznik luksusu, majetnosci - dla niektorych to szczyt aspiracji. Ciekawe kiedy to sie zmieni ;)
Pamietacie expresowe autokary min. z wawy do trojmiasta, do krynicy morskiej? Polska firma kilka lat dzialala. I co? Zwinela sie, bo sie nie oplacalo. Wchodzi irlandzki polskibus i ogarnia cala PL, inwestuje i jakos sie oplaca...- 189 10
-
2015-05-24 10:13
Bo w Szwecji państwo zabiera podatnikowi 50% pensji. (10)
- 20 5
-
2015-05-24 10:28
A w Polsce państwo zabiera ponad 80 procent pensji. (6)
Jeśli pracownik zarabia na rękę 2 tys. zł, to pracodawcę to kosztuje prawie 4 tys. zł. Składki są też po stronie pracodawcy, których pracownik nie widzi. Pracownik idzie do sklepu i kupuje coś i płaci przy tym 23% VAT. Już mamy 75%. Do tego doliczmy np. podatek od nieruchomości, za psa, czy to tam jeszcze istnieje i mamy ponad 80 procent.
- 11 16
-
2015-05-24 17:01
źle liczysz (3)
Opodatkowania pośredniego (VAT) nie zależy wliczać w obciążenia zarobków. Gdyby tak liczyć, to Szwedom zostałoby 10% wypłaty.
- 7 2
-
2015-05-24 17:56
Dlaczego nie? (2)
Płacąc 100 zł, sprzedawca dostaje 77 zł, bo 23 zł. bierze państwo. A płacisz pieniędzmi, które dostałeś do ręki jako pensja. Vat jest podatkiem, który sprzedawca przerzuca na klienta, czyli na Ciebie.
- 2 3
-
2015-05-24 19:20
tyle, że VAT zostaje zapłacony przy zakupie a nie przy wypłacie (1)
zakładając, że ktoś nie kupuje dóbr opodatkowanych podstawową stawką - płaci poniżej 8% (5% stawka na żywność nieprzetworzoną) tego podatku. Stąd nie można tego tak jednoznacznie uwzględnić. Bezpieczniej i bardziej miarodajnie jest porównywać obciążenia podatkowe w relacji pracodawca - pracownik.
- 3 2
-
2015-05-24 22:34
Vat podstawowy w Szwecji 25%, żywność 12%
Opłata za przedszkole to % od zarobków . Własny dom odpada bo podatek - lepiej kupić na kredyt.
- 4 0
-
2015-05-24 10:41
(1)
Chyba tobie....
- 2 9
-
2015-05-24 10:56
Chyba, że pracujesz na śmieciówce oficjalnie za 1000 zł, a pod stołem
dostajesz więcej, to co innego.
- 7 0
-
2015-05-24 10:49
A w Polsce wszystko zostawiając tyle aby miał siły na nich pracować.
- 1 4
-
2015-05-24 10:22
w Polsce też
Dodaj sobie wszystkie podatki, ubezpieczenia i zus
- 15 4
-
2015-05-24 10:16
no tak
ale starcza mu na wszystko albo na wiekszosc rzeczy :) Nas podobnie lupia a ludzie ledwo wiaza koniec z koncem. W pracy mam kolegow z warminsko mazurskiego i okolic... 1200zł na reke to bardzo czesto w tych rejonach dobra pensja...
W UK po podatkach mozna w zwyklej pracy miec 250f tygodniowo=starcza Ci na samotne zycie, na kupno tego co potrzebujesz. Powiedzialbym, ze zapewnione takie minimum do zycia.
U nas/z nas doją ile sie da ale w zamian nic nie otrzymujesz.- 28 4
-
2015-05-24 10:25
Wszystko się zgadza, oprócz tego że PolskiBus jest szkocki: )
Założycielem i właścicielem tej firmy jest Szkot.
- 10 1
-
2015-05-24 09:20
dokładnie masz racje w Polsce prywaciarz uważa że on tylko sam musi zarabiać pracownicy najlepiej by przychodzili w czynie społecznym pracować albo jeszcze lepiej by płacili im za to że mogą pracować, zagraniczniakom wszystko się opłaca polskiemu prywaciarzowi już nie i niech ktoś nie pieprzy że to kwestia podatków
- 32 5
-
2015-05-24 13:33
popieram pomysł (1)
Popieram pomysł Beaty Dunajewskiej
- "można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym."
Po pewnym czasie okazało by się czy powinien być czynny dłużej niż okres wakacyjny. Przypominam, że w większości miast portowych kursują promy przewożące ludzi i rowery, tym bardziej, że byłby skrócony dojazd turystów i spacerowiczów na nowo otwartą promenadę spacerową przy muzeum Westerplatte i do twierdzy Wisłoujście.- 15 2
-
2015-05-24 22:18
Dunajewska lepiej niech się już nie wygłupia
to pewnie dzięki jej głupiźnie na tablicach czołowych 148 zamiast porządnego napisu NOWY PORT mamy od parunastu dni jakiś mak - tylko dlatego, że się bałwanom kupę kamieni zachciało lansować...
- 1 1
-
2015-05-24 21:53
Panie prezydencie Adamowicz zrób coś mądrego dla pieszych i rowerzystów.
- 1 0
-
2015-05-24 11:02
Żądamy darmowej autostrady A1 (3)
dla wszystkich rowerzystów!
- 8 7
-
2015-05-24 11:22
Jadź ty lepiej na Kaszuby turbine regenerować (2)
w tym swoim TDI po Niemcu. I skończ z tym fetyszem o obcisłych getrach, nikogo to tutaj nie interesuje
- 8 2
-
2015-05-24 17:20
Ogarnij ten swój złom na gaz kupiony od Janusza z Braniewa, (1)
bo nawet rowerzyści mają z tego beke.
- 1 1
-
2015-05-24 21:49
Gazu to ja nie uznaje nawet w kuchence
DPF-a przedmuchałeś już na obwodowej czy za tydzień jedziesz przedmuchać ? Z tym, że tam nie ma obcisłych getrów więc twoje zainteresowania ucierpią
- 1 0
-
2015-05-24 09:39
Może zamiast promu ... (7)
Wybudować kładkę dla pieszych i rowerzystów, podobne rozwiązanie przydało by się przy moście wantowym, skoro nasza władza zapomina o pieszych i buduje nam w mieście jedynie autostrady ;/
- 59 32
-
2015-05-24 21:39
jakby szło tamwybudować most
to nie wywalali by prawie miliarda złotych na tunel
- 2 0
-
2015-05-24 10:23
W Gdyni przy estakadzie (2)
jest kladka i spisuje sie idealnie. Co prawda jest problem aby dojechac od morskiej... ale jak ktos juz jedzie od wisniewskiego to spokojnie na nia wjedzie.
Podobne kladki sa w Gdyni, na Wisniewskiego - na moscie tuz przed Energetykow.- 1 3
-
2015-05-24 13:54
kładka w polu jest wykorzystana? ciekawe.
- 2 0
-
2015-05-24 11:13
W Gdyni z Wiśniewskiego na Hutniczą dojedziesz tylko autem / autobusem, dla pieszego i rowerzysty przejście/przejazdu nie ma. Podobnie z Skm Leszczynki nie przejdziesz na Hutniczą, jak pieszy musisz ganiać do szlabanów na Puckiej lub tunelu w pobliżu Estakady. W tych rejonach pieszego i rowerzystę zawsze miało się w d....
- 11 0
-
2015-05-24 10:45
Budowali tunel, żeby zbudować kładkę... Genialny pomysł...
- 12 0
-
2015-05-24 10:10
(1)
Popieram takie rozwiązanie jest w Ustce
- 6 6
-
2015-05-24 10:23
nawet jak by tak zechcieli to zorganizowac
to rezultat byl by za dziesiec lat
a prom moglby byc od dzis
tak samo na Olowianke, gledza o kladce fyfnasty rok, a prom mogl by byc od razu i BEZ inwestowania, wystarczyło by jak by nie ŁUPIĆ promiarza- 2 4
-
2015-05-24 10:39
Prom powinien zostać (4)
jako dodatkowa przeprawa , kto chce i ma czas popłynie sobie promem a komu się spieszy pojedzie tunelem . Proste.
- 15 2
-
2015-05-24 17:04
Prom prawdopodobnie zostanie, ale z innych powodów (1)
do tunelu nikt nie wpuści ładunków niebezpiecznych. Jeśli takowe będą przeładowywane w NP - muszą być przeprawione albo przez miasto, albo promem do Sucharskiego.
- 2 0
-
2015-05-24 21:31
Ty to wiesz, urzędasy o tym nawet nie pomyślały...
- 0 0
-
2015-05-24 14:02
(1)
Ale ty to będziesz finansował
- 0 2
-
2015-05-24 21:31
wyburzymy stadion i całą topioną w niego kasę będziemy mogli przeznaczyć dla coś bardziej potrzebnego ludziom
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.