- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (29 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (239 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (178 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (157 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (43 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (57 opinii)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-24 15:36
Wypożyczalnia rowerów wodnych by rozwiązała sprawę
miasto by mogło trochę dofinansować, np. gorące napoje w zimie i czapki z daszkiem latem.
- 7 0
-
2015-05-24 09:14
A rowerowi kibice Lechii ze Stogów? (5)
Miasto promuje ruch rowerowy, a jak będzie to wyglądało w praktyce?
- 43 4
-
2015-05-24 12:25
(1)
Od Stogów to 3 kroki w bok !
Znam paru kibiców Lechii ze stogów, to porządni i mili ludzie :) Pozdro i do zobaczenia- 2 1
-
2015-05-24 15:25
Kiero
Kierowniku promu kiedy jakas ustawka?
- 1 2
-
2015-05-24 11:48
Podobno pan Janek chce oderwania stogow od Gdanska i nie będzie ci potrzebny tunel. Będziecie jak Monaco :)
- 3 3
-
2015-05-24 10:23
Prawdziwy mieszkaniec Stogów kibicuje Spartakusowi Stogi i nie musi wskakiwać na rower aby obejrzeć dobrze spotkanie.
- 2 5
-
2015-05-24 09:22
możesz jechać ścieżki rowerowe są, aż za dużo, a jak ci się marzy na skróty, to w pław
- 5 9
-
2015-05-24 10:23
prom (2)
eUwazam ze prom moze zostac. Oczywiscie mozna dokonac wymiany na mniejsza jednostke. A moze zbudowac od razu 4 promy 2 dla wisloujscia i 2 dla przeprawy od muzeum ii wojny na Olowianke bedzie taniej niz kladka jaka chce deweloper ktory przejal rzeznie. A stary prom mozna przystosowac np dla komunikacji Gdynia - Hel.
- 14 1
-
2015-05-24 14:12
prom nie wyjdzie w pełne morze. (1)
Stary prom nie wyjdzie w morze przy gorszej pogodzie, to nie jest typowy statek pełnomorski.
- 0 0
-
2015-05-24 14:23
Za dużo pieniędzy z sprzedaży tego promu tez niestety nie będzie. Ma on już około 40 lat. Jest bardzo dobrze wyeksploatowany.
- 0 0
-
2015-05-24 14:11
Zrzęda
A nie mówiłem - zasypać Wisłę ?
- 2 0
-
2015-05-24 10:53
Ostatnia przeprawa na wyspę: Most "Siennicki" (2)
Czy ktoś zaczął zauważać absurd sytuacji, gdy na wyspę, na którą prowadzą w tej chwili 3 mosty (2 drogowe, kolejowy) oraz tunel (niebawem), pieszy lub rowerzysta może dostać się tylko jedną drogą? To tak, jakby z Gdańska jedynym wyjściem jakim możnaby się wydostać pieszo była stara "siódemka" w kierunku na Elbląg.
- 14 1
-
2015-05-24 11:18
w tej chwili pieszy czy rowerzysta może odstać się na wyspę jedynie autobusem lub tramwajem (1)
przedzieranie się przez plac budowy to marna opcja.
- 10 0
-
2015-05-24 14:09
Albo cię rozjadą skuterem
- 1 0
-
2015-05-24 10:35
swibno - mikoszewo !! (1)
- 4 0
-
2015-05-24 14:02
Słyszałem że tam nic nie ma,może tam wtedy wysłać mniejszą jednostkę,jakby tą dużą sprzedali i kupili 2 mniejsze
- 3 0
-
2015-05-24 13:33
obywatel
No i mamy problem, a nie można było zaplanować czegoś w rodzaju szynobusu. Wagonik poruszający sie automatycznie wzdłuż tunelu, który kursowaliby co 15min. Rowerzyści i piesi problem mieliby rozwiązany. Prawda' ze proste w końcu żyjemy w XXI w. Pozdrawiam.
- 8 0
-
2015-05-24 13:21
1.1 miliona zl !!
Ja moge wozic ludzi za polowe tej ceny swoim mini busem i jeszcze mnie ile zostanie z tej sumy i teraz widzicie panstwo jak ten kraj szasta pieniedzmi
- 11 0
-
2015-05-24 13:15
dajcie mi ten prom w dzierżawę
a i ja zarobię, i ludzie się ucieszą... Pół Europy pływa promami i każdemu się to opłaca - tylko w Polsce nie
- 14 0
-
2015-05-24 09:29
Panie Naskręt,wspomni pan moje słowa-tunel nie będzie przejezdny w tym roku!!! (4)
- 59 9
-
2015-05-24 09:51
Będzie przejezdny w tym roku! (3)
i to przed samymi wyborami parlamentarnymi.
- 20 5
-
2015-05-24 10:28
Zakład? (2)
- 3 1
-
2015-05-24 10:43
(1)
Niestety ale masz chyba rację.
- 2 0
-
2015-05-24 12:41
Otwacie tunelu nastąpi dopiero wiosną 2016 r.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.