- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (244 opinie)
- 2 Budynki jak doktor Jekyll i mister Hyde (82 opinie)
- 3 Nowa kładka nad SKM Stocznia (88 opinii)
- 4 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (246 opinii)
- 5 Zdejmowali dzikie roje pszczół (52 opinie)
- 6 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (145 opinii)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-24 09:48
nic normalnie (2)
Dlaczego przy budowie tunelu miasto nie założyło że bedą poruszać sie nim rowerzyści i piesi.dlaczego nie ma przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów? Niezrozumiałe...chyba,że miasto od samego poczatku liczyło żeby zdzierać z rowerzystów,którzy musza skorzystać z autobusu pod tunelem.
- 19 7
-
2015-05-24 12:12
Pracuje w Norwegii mają tam setki tuneli samochodowych. Pod wodą pod górami ale żaden nie jest dla
Pieszych od tego są autobusy- 4 1
-
2015-05-24 11:15
Bo w Ameryce też nie ma chodników. Tylko że tam prawko zdaje sie w 25 minut a auto kosztuje tyle co telewizor
- 6 0
-
2015-05-24 09:57
(2)
Autobusom ja jako rowerzysta mówie zdecydowane nie. Autobus śmierdzi ropą i truje i nie jest żadną atrakcją jak prom. Za promem przemawia doprowadzona do nieg super droga rowerowa a do tunelu jest bubel na drodze zielonej czyli nie ciągła uczniowska a po za tym nie po to mam rower by jeździć autobusem
- 22 9
-
2015-05-24 11:34
(1)
Już za chwile będzie ciągła, z resztą tam był tak mały ruch, że budowa tam ścieżki jest marnotrawstwem pieniędzy.
- 0 0
-
2015-05-24 11:57
masz ten sam problem, co rowerowi planiści
zakładasz, że ruch się nie zwiększy
- 3 0
-
2015-05-24 10:50
Może to się wszystko zmieni po ostatniej niedzieli. (1)
- 12 7
-
2015-05-24 11:30
zgadza sie ale to dopiero poczatek zmian bo gdy bedzie mozna zrobic referendum
to bedzie mozna w referendum odwołac budynia.Mimo ze Bronek mówił ze zablokuje referendum by w przyszłosci gronkowca niemogli tak odwołać to teraz juz e strachu zmieni zdanie .
- 6 2
-
2015-05-24 11:27
promik
Istniejący połączenie promem jest najlepszym rozwiązaniem, ewentualnie można by zamienić na nową jednostkę.
- 7 1
-
2015-05-24 11:20
Takie pytanie do znawców (1)
Czy w tunelu będą zapadnięte studzienki ?
- 6 1
-
2015-05-24 11:23
kwestia czasu
- 4 0
-
2015-05-24 10:55
jak to w Gdańsku co stare to zbużyć lub usunąć (2)
po co się ma pałętać a za kilka lat jakiś mądry z Urzędu miasta pojedzie za granicę i go oświeci przecież u nas tez może być taki prom , co za wspaniały wynalazek i jaka atrakcja ;i usłyszymy achy i ochy no bo ta zagranica ; a co Polskie i co się sprawdza to zniszczyć, zakopać ..., zapomnieć
- 11 2
-
2015-05-24 10:59
,,zbużyłeś'' mój sens nauki ortografii. (1)
- 2 2
-
2015-05-24 11:18
Skoro pan Prezydent nie musi znać ortografii to Zuza też nie !!!
- 3 1
-
2015-05-24 11:10
Myślę że właśnie w tym miejscu przydałaby się podnoszona kładka dla rowerów i pieszych właśnie taka jaką planują zbudować na Ołowiance. Ta lokalizacja jest bardziej zasadna.
- 11 3
-
2015-05-24 11:05
Przede wszystkim
tunel promu nie zastąpi, bo gdzie prom, a gdzie tunel. Ewentualnie prom powinien być zamieniony na mniejszą jednostkę dla pasażerów bez samochodów. Całkowita likwidacja to tylko utrudnienie dla wielu ludzi.
- 13 2
-
2015-05-24 11:02
Pozdrowienia dla firmy PROM.
- 8 0
-
2015-05-24 11:01
Co w razie wypadku śmiertelnego w tunelu ?
Ile czasy będzie nieczynny ,w oczekiwaniu na prokuratora ?
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.