• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do stadionu w Letnicy

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy. Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy.

Gdańsk może przejąć od PLK tor kolejowy z centrum do stadionu w Letnicy. Aby uruchomić tam pociągi, miasto musiałoby jednak nie tylko przebudować linię za ok. 20 mln zł, ale i zatrudnić własnych kolejarzy. Decyzja zapadnie za tydzień.



Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy. Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy.
Władze Gdańska stoją przed dylematem: czy i jak wskrzesić kolej w kierunku PGE Areny, aby zapewnić dojazd widzom imprez sportowych i kulturalnych, a także gościom Międzynarodowych Targów Gdańskich, których nowa siedziba powstanie w Letnicy. Czy postawią na bezpieczeństwo i lepszą organizację ruchu przed i po imprezach organizowanych w obu obiektach?

Jesienią zeszłego roku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski mówił nam, że jeśli kolej ma być gotowa na Euro 2012, to decyzja w tej sprawie musi zapaść na przełomie marca i kwietnia. Wygląda na to, że tak właśnie się stanie.

- Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dziś Andrzej Bojanowski.

Teoretycznie po dawnym torze osobowym do Nowego Portu pociągi mogą jeździć, ale z prędkością zaledwie 30 km/h. Zdewastowane są perony na stacjach Gdańsk-Stocznia, Gdańsk-Nowe Szkoty i Gdańsk-Kolonia. Równie marnej jakości jest sieć trakcyjna.

Czy warto modernizować linię kolejową do PGE Areny Gdańsk?

Wiadomo jednak, że właściciel torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, nie będzie blokować inwestycji i daje zielone światło. - Zadecyduje o tym centrala w Warszawie, ale nie widzimy przeszkód, by samorząd przejął linię kolejową do Nowego Portu - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Również marszałek pomorski Mieczysław Struk podtrzymuje swoją wcześniejszą obietnicę dofinansowania w 75 proc. remontu linii pasażerskiej do Nowego Portu. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza mogłoby pójść na ten cel ok. 15 mln zł.

Może dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób. Niewielka częstotliwość odstraszałaby potencjalnych pasażerów, a pojemność pociągu nie gwarantowałaby istotnego zmniejszenia innych potoków pasażerskich.

Żeby jednak po tej trasie mogły się poruszać naraz dwa lub więcej składów, musiałyby one wracać do Gdańska Głównego sąsiednią linią, tzw. towarową. To jednak generowałoby dodatkowe koszty, bo za używanie tej linii trzeba by zapłacić. Nieuniknione byłyby też utrudnienia w ruchu. Po torach towarowych jeżdżą pociągi do elektrociepłowni i portu.

- Nie wyobrażam sobie, jak by to miało wyglądać - przyznaje Leszek Lewiński.

Pociąg wracający po torach towarowych do centrum z widzami z Letnicy nie mógłby zatrzymywać się na stacji Nowe Szkoty (i tym samym umożliwić przesiadkę na stację Politechnika), gdyż... nie ma tam peronu dla pociągów kierujących się do centrum. Wszyscy pasażerowie musieliby jechać kolejką do Gdańska Głównego i stamtąd jechać w kierunku Sopotu i Gdyni.

Gdyby miasto jednak przejęło linię od PLK, musiałoby się nią opiekować. Tymczasem w swoich strukturach, Gdańsk nie posiada kadry pracowniczej (kolejarzy, toromistrzów, dyspozytorów), która mogłaby zająć się infrastrukturą otrzymaną od PLK. Trzeba by powołać specjalny dział do tego celu, np. w ZDiZ. Mogłoby się okazać się, że do zarządzania 3,5-kilometrowym odcinkiem kolei trzeba powołać miejską spółkę na wzór Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ktoś musiałby też po tych torach jeździć. Świadczeniem takich usług zainteresowana jest jednak trójmiejska SKM-ka. - Chętnie wzięlibyśmy udział w przetargu na obsługę tego połączenia zapewniając zmodernizowany tabor. Taki obiekt, jak PGE Arena, wymaga odpowiedniej oprawy komunikacyjnej - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Eugeniusz Manikowski z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważa, że sukces ewentualnej reanimowanej linii mogłoby zapewnić wprowadzenie na nią zwykłego miejskiego biletu. - Jeśli będzie on w tej samej cenie, co podróż tramwajem lub autobusem miejskim. to kolej będzie konkurencyjna. Z odrębnym biletem, jak jest teraz w SKM-ce, niestety nie - mówi.

Warto pamiętać, że miejska kolej byłaby konkurencją dla również miejskiego tramwaju. W końcu to jego popularność przyczyniła się do tego, że linię kolejową do Nowego Portu najpierw zawieszono, a potem zlikwidowano.

Wszystkie te "za" i "przeciw" znajdą się zapewne w studium, które poznamy za tydzień. Wtedy zdecyduje się, czy kolej w kierunku stadionu zostanie przywrócona.

Miejsca

Opinie (205) 8 zablokowanych

  • To nie na mój mózg.20 lat temu tam normalnie jeździła SKM-ka i żadnych problemów nie było. Teraz nagle jest 100 wziętych z pupy powodów, dla których przywrócenie tego samego nie jest możliwe. A istnieje cała infrastruktura, wymaga tylko remontu. Tym czasem pitolą o jakiejś kolei metropolitarnej tam, gdzie nie ma już niczego poza szczątkami wiaduktów, krzaczorami i ekshibicjonistą w nich. Wolne żarty. :/

    • 12 0

  • Mysle, ze warto bez wzgledu na wysoki koszt

    Niech kursuje po tym jedny torze - wiadomo rzadko, ale jednak to zawsze dodatkowa opcja dojazdu na mecze na Euro i inne ligowe w przyszlosci, imprezy na stadionie, a takze dla przyszlego centrum targowo-wystawienniczego. Pomozecie?! Zainwestujcie i dobrze chroncie przed wandalami, a alapanym na niszczeniu lamac rece i nogi...

    • 10 0

  • nie rozumiem po co robic cos na jednorazowe wydarzenie jakim bedzie euro 2012. na dluzsza mete ta linia bedzie nieoplacalna - dlatego ja tez wczesniej zamknieto. modernizacje, remonty, to wszystko kosztuje a pozniej i tak sie z tego nie bedzie korzystac. najlepiej jest wyrzucac nieswoje pieniadze w bloto.

    • 0 4

  • Pociąg do Nowego Portu!

    Jestem mieszkańcem Nowego Portu, mam pociąg do Nowego Portu i czekam na pociąg-SKM do Nowego Portu!!!

    • 11 0

  • Śmieszne tematy.

    A tu PO prostu trzeba robić ,a nie dyskutować

    • 4 0

  • Kolejka do stadiono?po jednym torze? dla 600 osób?

    przestańcie robić z nas wariatów albo rozbudujcie linie do Nowego Portu albo przestańcie chrzanić

    • 9 0

  • B.u,r,d,e,l jakich mało (2)

    Myślałem ze na etapie budowy stadionu była poruszana koncepcja skomunikowania stadionu.Jeśli nie to po prostu jakaś porażka....Skad teraz takie pytania?

    • 7 0

    • to takie słowianskie.......

      • 0 0

    • róznie dobrze mozna było wybudowac go w borach tucholskich i pozniej martwic sie ze nie ma jak dojechac
      to by była atrakcja na skale swiata

      • 0 0

  • znowu (1)

    Znowu wspaniala wizualizacja.Gdansk z tego slynie jest w tym chyba najlepszy na swiecie.A ile kaski idzie dla znajomkow na zrobienie czegos,co i tak za pare miesiecy wyrzuci sie do kosza

    • 7 0

    • Byli lepsi. Spadkobiercy technologii Amigi (pamiętacie taki komputer?). Otóż od ponad 10 lat ten komputer dynamicznie się rozwija, głównie w formie filmów pokazujących działanie sprzętu, którego nie można kupić i screenshooty ekranów niedostępnego softu.

      Co z tego wynika dla zwykłego klienta? Psinco. Ale maniacy się cieszą.

      • 0 0

  • Czy miasto naprawdę nie stać na zmodernizowanie 3,5 km linii SKM? (7)

    Całe Euro w Gdańsku to prowizorka. Najpierw kolej metropolitalna, która miała już być na ukończeniu a na razie wcale jej nie ma. Przebudowa Słowackiego, która dopiero ruszyła. A teraz SKM-ka, która miała być warunkiem rozegrania meczów Euro w Gdańsku a teraz stanowi jakiś problem. Nawet pod stadion jej nie chcą dociągnąć (stacja Gd-Letnica). To jedyna okazja aby przywrócic ruch pociągów pasażerskich do Brzeźna lub nawet Nowego Portu, a oni zastanawiają się czy modernizować linię do Kolonii. Skandal! Miasto naprawdę nie potrafi wykorzystywać takich okazji. Jestem kibicem i chcę dojeżdżać tam na mecze!

    • 14 3

    • "stacja Gd-Letnica"nie ma czegos takiego,jest Gdańsk-Kolonia (5)

      "lub nawet Nowego Portu"do Nowego Portu juz nic nie pojedzie tory są rozebrane bo krzyżowały się z drogą krajową,potrzebny by był wiadukt lub tunel.
      Możesz dojeżdżać tramwajem lub liniami autobusowymi które zapewne zostaną uruchomione.

      • 0 4

      • nie zrozumiałeś intencji wpisu (4)

        Mnie osobiście SKM do Nowego Portu nie jest potrzebna ale inni mieszkańcy na pewno by skorzystali. Skoro ktoś rozebrał tory, to jest okazja aby to ponownie przywrócić i położyć nowe. Poza tym jest tam też port dla promów.
        Druga sprawa jeśli chodzi o stację Gd.-Letnica to rzeczywiście takiej nazwy nie było ale następny przystanek za Kolonią jest/była Gdańsk Zaspa Towarowa. I to jest najbliższa stacja SKM położona od stadionu.

        • 0 1

        • A ty nie zrozumiałeś mnie, (3)

          z przyczyn proceduralnych nigdy nikt tam nie położy torów(tylko wiadukt lub tunel)takie wymogi.
          jedyny mozliwy przystanek do stadionu to gdańsk kolonia też z przyczyn proceduralnych,gdyż odległość musi wynosić ileś tam metrów w celu rozładowania tłumu

          • 0 1

          • A wyobrażasz sobie, (2)

            żeby ludzie wysiadali na starych peronach. Logiczne jest, że jak zmodernizowane zostaną tory, to także perony. Nie ma chyba problemu ("tylko" finansowy) aby zmodernizować stacje ZaspaTowarowa i Brzeźno. Co do "niemożliwych proceduralnie torów" do stacji Nowy Port, z całym szacunkiem idąc twoim tokiem myślenia, nie powinni budować kolei metropolitalnej, bo na jej trasie są 4 zdurzone wiadukty i nie ma na części trasy nawet miejsca w tej chwili na tory kolejowe!

            • 0 1

            • (1)

              proponuję zapytac w ministerstwie infrastruktury dlaczego nie będzie torów do nwego portu,
              wiadukty będą odbudowane,a tereny pod tory są pozyskane,
              i o co ci chodzi?

              • 0 1

              • spokojnie :) o nic mi nie chodzi

                na Słowackiego wyburzają domy pod budowę nowej ulicy. To się nazywa dobro nadrzędne ogółu czy coś takiego. Nawet jak tereny po dawnych torach SKM są pozyskane to nie oznacza, że kiedyś miasto nie może ich odzyskać w celu budowy lub jakieś nadrzędnej inwestycji. A właścicielom wypłacić za to ekwiwalent lub odszkodowania. Proste.

                • 0 0

    • nie stać - budujemy ECS i muzeum

      • 2 0

  • Stadion

    Proponuje budyniowi i jego madrym doradzcom pojechac na San Siro (oczywiscie za wlasna kase)i zobaczyc jak tam opuszcza stadion 80 tys ludzi w pol godziny po meczu.Jest po prostu zrobiona duza petla tramwajowa,gdzie co pare chwil podjezdzaja tramwaje i zabieraja kibicow.Ale najpierw trzeba zrobic wizualizacje

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane