• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy nowych tramwajów. Stare czekają na remont

Michał Brancewicz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel. 15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel.

Podpisanie umowy na zakup 15 nowych tramwajów wciąż odwleka się w czasie, a naprawa 11 wozów może okazać się za droga dla miejskiego przewoźnika. Czy i kiedy pasażerowie mogą liczyć na nowe pojazdy?



Jak oceniasz stan gdańskich tramwajów?

Nowe tramwaje czekają na unijne pieniądze

Na umowie z Pesą na dostawę 15 niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo, od blisko trzech miesięcy brakuje już tylko podpisu.

Powód? Gdańscy urzędnicy wciąż czekają na gwarancję unijnego dofinansowania dla Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IVA.

Umowa w tej sprawie miała zostać zawarta na przełomie sierpnia i września. Dlaczego do tej pory tak się nie stało?

- Centrum Unijnych Projektów Transportowych wciąż prowadzi ocenę naszego wniosku o dofinansowanie. Planowany termin podpisania umowy to koniec października 2017 roku - informuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wartość kontraktu z bydgoskim producentem wynosi 138,375 mln zł, a Unia ma dołożyć do niego 70,4 mln zł. Gdy dofinansowanie zostanie przyznane, a umowa z Pesą podpisana, bydgoski producnet będzie miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów. Pozostałe 10 trafi do Gdańska w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy.

Stare tramwaje czekają na decyzję

Poślizg może pojawić się również w przypadku modernizacji 11 tramwajów typu N8C. Ich remont miał pochłonąć niecałe 5,7 mln zł - tak szacował GAiT. Tymczasem łączna wartość ofert przekroczyła kwotę 10,2 mln zł. Złożyły je dwie firmy, każda na inną liczbę tramwajów.

Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pierwszą jest Modertrans, specjalizujący się w remontach pojazdów szynowych. Poznaniacy są zainteresowani pierwszą i trzecią częścią przetargu obejmującą w sumie naprawę układu napędowego i sterowania w trzech tramwajach. Modertrans życzy sobie za to 5 mln 448 tys. 900 zł. GAiT liczył, że pochłonie to najwyżej 3 mln 690 tys. zł.

Ofertę na część drugą - modernizację układów napędowych i sterowania w 8 tramwajach -
złożyła spółka 4 i B z Gdańska, która chce za tę usługę 4 mln 772 tys. 400 zł. Również w tym przypadku kwota wyraźnie mija się z założeniami przewoźnika. GAiT planował, że nie powinno to kosztować więcej niż 1 mln 968 tys. zł.

- W najbliższych dniach zarząd podejmie decyzję czy mimo wysokich kosztów zrealizować te zadania - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT-u.
Jeśli umowy zostaną podpisane, to zmodernizowane tramwaje będą wracać po remoncie do Gdańska w okresie między końcem lutego a końcem maja 2018 roku.

Miejsca

Opinie (173) 3 zablokowane

  • ale powiedzcie szczerze (4)

    Czy jak po Gdańsku jeszcze 10-15 lat temu jeździły prawie same stare składy 105Na , to czy awarie były tak częste jak dzisiaj?

    • 30 5

    • Awarie były, tylko Internetu nie było...

      • 13 1

    • Codziennie około 10% tramwajów zjeżdżało (lub było spychane) awaryjnie do zajezdni. Tyle w kwestii niezawodności 105Na.

      • 8 2

    • (1)

      Nie, bo 105Na to wytrzymałe pojazdy a N8C to awaryjny złom więc GAiT woli je modernizować

      • 11 5

      • Ale modernizacja czegoś, co już przyszło po modernizacji parę lat temu to może być tylko gdański wymysł.

        • 9 1

  • No tak

    GAiT to downy. Nawet tramwajów nie potrafią kupić, a ten ich goebbles Leszek Krawczyk pół roku temu sciemnial jak to już za sekundę kupią sprawne tramwaje.

    • 10 1

  • Przecież Gdańsk ma dużą nadwyżkę budżetową, (1)

    jaki jest problem zakupu nowego taboru. Dzisiejszy jest chyba najsłabszy w kraju. Zamiast stawiać kolejne muzea nikomu niepotrzebne inwestujcie w komunikację.

    • 20 6

    • Po co płacić z budżetu miasta, jak można dostać dotację unijną?

      • 5 0

  • Niemiecki zlomy do remontu nalezy kupic a Niemcy kupia sobie nowe

    Wiecej pseudo soli i pseudo piachu sypcie zima na drogi

    • 7 4

  • Nie chcemy niemieckiego złomu !!Tylko nowe trawmwaje!! Niemiecki złom kupowany 2 razy drozej niz warty!

    Merkel płakała jak sprzedawała ,ale ze śmiechu :)

    • 16 3

  • Tramwaj (1)

    Być może będzie tak że wniosek o dofinansowanie zostanie odrzucony. Nic nie wyjdzie z tych tramwajowych planów Gdańska.

    • 6 1

    • no coz

      pisuarczycy sa do tego zdolni....

      • 3 4

  • No...niemożliwe !!!

    • 1 0

  • A Niemcy mają ten plus.że

    -Zawsze znajdzie się ktoś,kto stare tramwaje od nich zabierze

    • 16 2

  • dostaniemy dotację, ale na tramwaje pełne afrykańczyków z pontonami pod pachą :-D

    • 9 6

  • Stare tramwaje

    -Należy chyba na złom przeznaczyć

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane