- 1 Małe kłamstewka serwowane turystom (49 opinii)
- 2 Pies pogryzł 9-latkę. Zgłosiła się właścicielka (879 opinii)
- 3 Skąd się wziął hamburger w lesie? (20 opinii)
- 4 TIR z 18 tonami odpadów zatrzymany (194 opinie)
- 5 W kawiarni jest "zwykła kawa"? (173 opinie)
- 6 Kaplica Królewska mieni się kolorami (19 opinii)
Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?
Węzeł Kliniczna doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.
Możliwości są dwie:
- kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
- całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.
Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?
Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".
W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.
Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.
217 tys. zł na opracowanie projektu
W przetargu zostały złożone dwie oferty:
- Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
- Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł
Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.
Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów
Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii Europejskiej oraz Bramy Żuławskiej.
Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?
- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku
Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.
- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni
Miejsca
Opinie (425) ponad 20 zablokowanych
-
2023-05-03 22:31
Po co wyburzać coś ci ułatwia transport
Wyremontować i będzie służyć jeszcze przez lata. To jedno z ostatnich przyjezdnych miejsc w Gańsku.
Można to zagospodarować albo posadzić zieleni więcej. Pewnie jakiś architekt może zrobić projekt inowacyjny.- 0 0
-
2023-05-05 21:53
Może...
...w końcu się uda zrewitalizować,wszystkie dzielnice,parki,skwerki zwłaszcza na zielonym trójkącie-Reja,za i przed torami. Deweloper już tam równa ,a mieszkańcom i młodzieży-nic nie dadzą, rewitalizacja na poziomie Kongo, pył,syf, hałas i brak informacji.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.