• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Zburzyć i zbudowac ścieżki rowerowe i przejścia dla pieszych a towar do biedronki rikszami taka mam wizje

    • 105 31

    • (1)

      A co na to konserwator zabytków ?

      • 7 2

      • Zlikwidować drogi

        Postawić budynki mieszkalne, ludzie będą zmuszeni sobie jakoś radzić.

        • 13 1

    • Ale za to będą kwietne wiaty przystankowe

      I ogrody deszczowe

      • 13 1

    • ironia szyta grubymi nićmi (1)

      rowery cargo wspomagane elektrycznie stanowią ważny element systemu logistyki miejskiej w dobrze zarządzanych miastach przyjaznych dla ludzi. Takimi rowerami można przewozić ładunki do 800 kg bez większych trudności. Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, do których można dowozić towar większymi samochodami dostawczymi powinny powstawać raczej na przedmieściach, a nie w pobliżu dobrze obsługiwanych komunikacją zbiorową centrach miast.

      • 1 8

      • "Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe ... powstawać raczej na przedmieściach"

        To może jakieś zmiany w centrum miasta?

        Podobnie inne przedsięwzięcia koncentrujące monokulturę na niewielkiej powierzchni.
        Do wyburzenia i rozproszenia...

        • 3 1

    • Zburzyć wszystko, a ludzie niech jeżdżą rowerami i jedzą trawę.

      • 1 0

  • A jaką architektoniczną barierą są urzędy (7)

    Rozebrać wszystkie urzędy. Każdy z nich ogranicza ruch pieszy, bo przecież budynek należy obejść. Pierwszy biuro rozwoju gdańska, potem UMiejski i Dyrekcję rozbudowy....Ile uzyskamy miejsca na np chwastniki!!!!

    • 159 25

    • (6)

      To, że nasi urzędnicy to skorumpowane trutnie to jedno, ale co ma piernik do wiatraka xD? Te estakady których tyczył się artykuł to przeskalowany węzeł drogowy który zniszczyl okolice.

      • 3 24

      • Przecież tam i tak nic nie ma (3)

        • 20 3

        • (2)

          No właśnie jak rozbiorą to może być

          • 5 12

          • Tak, z pwnością 3 wieżowce

            • 19 3

          • Może być blokowisko jak Letnicy, bez kawałka zieleni

            Byle jak najwiecej m2 na sprzedaż weszło

            • 3 0

      • milcz patolu!

        • 0 6

      • Raczej podkreślają walory miasta, na wsi takich nie znajdziesz, bo i po co. Wystarczy remont.

        • 6 2

  • (5)

    Jest to miejsce unikatowe jak na nasz kraj. Była to inwestycja z czasów gdy duże węzły drogowe stanowiły pewien powiem nowoczesności, czas jednak pokazał, że była zdecydowanie przeskalowana względem potrzeb, no i rozcięła Trójkąt na dwie części, a ogromna przestrzeń pod betonowymi estakadami tworzy tam pewien posępny, zdehumanizowany klimat, który dopełniają stoczniowcy walący tam specjale.

    • 53 106

    • "dopełniają stoczniowcy walący tam specjale."

      A ty co, Bolek jesteś, że masz coś do swoich kolegów z pracy?

      • 22 6

    • (2)

      Wystarczy nie wycinać lasów (na potęgę). Estakady są, jak najbardziej niezbędne.

      • 17 8

      • (1)

        Miejsce estakad jest na autostradach, a nie w centrum miasta.

        • 9 22

        • To po co postawili koło galerii bałtyckiej?

          Koniecznie zburzyć błędnik i węzeł łuńji europejskiej! W ich miejsce zbudować ścieżki rowerowe.

          Taki mam plan. Chyba mnie przyjmą do urzędu, co?

          • 1 0

    • Przestańcie w urzędzie pisać te bzdury.

      Estakady są w wielu nowoczesnych miastach. Nie jestem ich zwolennikiem ale jak są to niech zostaną. Wy jak je zburzycie to w ich miejsce postawicie wielkie betonowe wieżowce. Zero korzyści dla mieszkańców. Tereny po stoczni miały mieć ciekawą architekturę, zieleń a jak jest? Betonowe hotelowce tzw. apartamenty bez zieleni, deptaków, ławek infrastruktury nie tylko dojazdowej ale przede wszystkim dla pieszych i turystów. Martwa stocznia deweloperów.

      • 13 2

  • Opinia wyróżniona

    Weźcie to w końcu zburzcie (56)

    Hektary idą na pseudoautostradę w środku miasta. Ani to wygodne dla kierowców, ani dla pieszych. O niepełnosprawnych czy rowerzystach nie wspominając. Tam powinno być normalne miasto z pierzejami, zielenią. To samo w miejscu kładki na Zaspie, węzła przy Forum czy Bramie Żuławskiej. Niech Gdańsk będzie w końcu miastem z perspektywy pieszego...

    • 217 555

    • (24)

      To samo zrobiono ze Śródmieściem Gdańska, tylko bez wiaduktów. d**ilny pomysł puszczania tranzytu przez centrum.

      • 49 41

      • Powinni to wyburzyć (23)

        Ta estakada to sowiecki olbrzymi paszkwil na którego utrzymanie idzie kupa kasy

        • 30 64

        • (13)

          Raczej amerykański, czy ogolnie zachodni- to stamtąd przylazły takie potworki, gdy ekipa Gierka zachłysnęła się Zachodem.

          • 28 7

          • (12)

            na wschodzie w Moskwie istniało już metro czego w Warszawie nie było. Gdzie ten zachód?

            • 19 3

            • na zachodzie (ze wskazaniem na północny zachód) (9)

              stopniowe, konsekwentne uwalnianie kolejnych ulic i placów miejskich od jeżdżących i parkujących samochodów zaczęło się w Kopenhadze w roku 1968 i trwa do dzisiaj, z dobrym skutkiem.

              • 5 21

              • Kopenhaga... (7)

                Pięć ringów autostradowych, połączenia promieniowe, sieć komunikacji miejskiej obejmująca wszelkie środki transportu.
                Mogą rezygnować i przebudowywać, bo to mają. Zamiast estakad budują jeszcze droższe tunele. Teraz to jest optymalizacja, chociażby pod zmiany demograficzne.
                W mieście które ma 1,5M mieszkańców i kraju który ma 8M obywateli, jest potentatem międzynarodowego handlu, europejskim szejkiem i potęgą rolniczą.

                Optymalizując, budują tunel Fehrman, aby skrócić drogę do Kopenhagi o... 1,5h!

                A co ma Trójmiasto do optymalizacji?
                Jedną ulicę?

                • 29 3

              • Głównym czynnikiem poprawiającym jakość życia i możliwości poruszania się w centrum Kopenhagi (2)

                nie było budowanie pięciu ringów "autostradowych" ale konsekwentnie wdrażany program uwalniania kolejnych ulic i placów w centrum tego miasta od jeżdżących i parkujących samochodów. Jak na razie, to na obrzeżach Gdańska powstała dwujezdniowa droga zwana popularnie obwodnicą, a dalej na zachód od naszej aglomeracji budowana jest tzw. obwodnica Trójmiasta, więc "autostrady" kopenhaskie porównuj z tymi, realizowanymi w pobliżu Gdańska inwestycjami. Wysoka jakość życia w Kopenhadze wynika nie z tych ringów autostradowych, ale z programu poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w jej rozległym, historycznym centrum: głównie przez uwalnianie ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów.

                • 4 17

              • te konsekwentne dzialania odbywaja sie !!!po!!! budowie wydajnego systemu komunikacji

                Ktory sie optymalizuje za pomoca kosztownych dzialan w postaci tuneli i innych budowli inzynieryjnych a nie poprzez stawianie zakazow i zawlaszczanie terenu dla uprzywilejowanych.

                • 14 0

              • nie było, bo ten aspekt mają załatwiony i zapewniony...

                A że coś trzeba robić, to te autostrady wpuszczają pod ziemię...
                Bo metro i koleje już tam są...
                Nawet pod parkami...
                To chyba najbardziej górniczy naród, co nie ma kopalni...

                A ty usiłujesz sprawę załatwić urzędniczo, czyli zakazać i zadekretować zadowolenie "ludu"...

                • 7 0

              • czy to tam zrzycaja antybiotyki 1,5 miliona swiniom z helikoptera na polnocy Danii? (3)

                • 6 1

              • dzięki wieprzowinie i wyrobom mleczarskim, Dania jest potentatem żywnościowym (2)

                A świniom to się tam pomniki stawia.

                • 3 1

              • (1)

                I stąd taka ilość Muzułmanów w kraju?

                • 0 0

              • jaka ilość?

                Można przypuszczać, że podobna jak w innych krajach starej Europy.
                Choć prawda, muzułmanie mieli w duńskim parlamencie ok. 10 głosów.
                Jednak popełnili strategiczny błąd, zażądali usunięcia z przestrzeni publicznej bożonarodzeniowej choinki...
                W kraju Andersena...
                I skończyło się rumakowanie...
                Dania jest tolerancyjna, ale tolerancje rozumie właściwie...

                • 0 0

              • 55 lat to trwa a w Gdańsku w 5 chcecie to zrobić?

                • 7 2

            • Warszawa i Gdańsk to peryferia udające miasta (1)

              • 6 4

              • WAWA już nie aż tak

                Natomiast Gdańsk owszem

                • 3 3

        • (3)

          Nazewnictwo: sowieckie, stare, marne ale jaki teren atrakcyjny dla deweloperki. Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę. O bardzo duża kasę. Może wpiszcie do m.p.z.p. ze na takich terenach obowiązkowo maja powstawać parki i zieleńce i istnieje zakaz deweloperki? Ciekawe czy wtedy znajdzie się chętny do burzenia estakad i bezkolizyjnych skrzyżowań???

          • 33 4

          • Oczywiście, że atrakcyjne (2)

            Tylko z jakiego powodu? Ano z takiego, że jest na to popyt bo ludzie chcą mieszkać bliżej centrum i nie musieć pokonywać codziennie dziesiątek km. Jeśli w centrum brak terenów pod zabudowę to faktycznie jesteśmy skazani na to, że wzysyxy będą musieli mieszkać na przedmieściach i dojeżdżać samochodami a wtedy potrzebujemy tych wiaduktów i estakad. Tylko wtedy one nigdy nie będą wystarczające i znowu trzeba będzie wydawać publiczne pieniądze na dodatkowe wiadukty i kolejne dobudowywane pasy czy tak trudno zrozumieć ze to błędne koło?

            • 5 17

            • (1)

              Czyli proponujesz miasta - państwa zamknięte dla innych mieszkających poza jego granicami!

              • 11 3

              • typowe przegięcie w stylu zwolenników naszych obecnych rządców prywatyzujących telewizję publiczną

                To że się poprawia dla jednych ludzi (zachowujących się inaczej niż ty) nie znaczy, że się pogarsza dla innych. To kierowcy i ich zachowania są największym źródłem utrudnień dla ruchu innych kierowców w mieście. Żadne pseudoautostrady miejskie, poszerzanie ulic i budowa estakad i innych tuneli dla ruchu samochodów nie poprawią jakości życia mieszkańców. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu ludzi w postaci małych tuneli i przepustów dla ruchu pieszych i rowerzystów owszem.

                • 2 11

        • Ponad 2 miliony wydano na ochronę prezydentki. (3)

          Nie nie więc kasy na remonty.

          • 21 12

          • (2)

            Gdyby policja nie była zajęta chronieniem Prezesa i jego przydu*asów, może prezydenci miast nie mieli problemu z tym, że są mordowani w biały dzień przez zradykalizowanych na TVP fanatyków...

            • 14 18

            • Chłopiec którego sądzą za światełko do nieba to nie fanatyk a członek grupy przestępczej.

              Tak więc skończ pisać bajki o fanatyku a zacznij pisać o znanym policji nożowniku. Wystarczyło nie kraść i spotykać się z grzecznymi chłopcami.

              • 9 7

            • Prezydenci nie mieliby problemów...

              Gdyby otaczali ich ludzie kompetentni a oni sami nie preferowali by tandety i fasadowości

              • 8 1

        • nie ma sprawy

          Zbuduj najpierw bypass Śródmieścia przez pełnowymiarowy tunel pod Motławą oraz z drugiej strony "małą obwodnicę południową".
          Z trzeciej strony połącz górny taras przez Smoluchowskiego i tunel do właśnie rzeczonej Klinicznej.
          Następnie drugie takie połączenie w postaci "Nowej Abrahama" z tunelem pod torami.
          Rozbudowa Wyklętych o linię tramwajową na estakadzie przy Bałtyckiej.

          I już możesz myśleć o "uspokajaniu" Podwala Przedmiejskiego i rozszerzaniu martwej enklawy turystycznej o Dolne Miasto.

          • 11 1

    • (1)

      co by miasto nie zrobilo i tak dla opozycji bedzie zle!.

      • 11 43

      • Będzie źle dla mieszkańców. Dobrze dla deweloperów.

        • 22 5

    • Pierwszy taz zgodze sie z przed mowca-tak trzeba ten syf na koinicznej zburzyc bo brzydnie i nie praktyczne!!

      • 13 36

    • xxx (9)

      Jesteś przedstawicielem dewelopera?

      • 28 7

      • nie, jestem mieszkańcem, który po mieście porusza się nie tylko i nie zawsze samochodem (8)

        bardzo lubiącym zieleń przydomową i przejażdżki rowerowe po zakupy i do pracy.

        • 2 22

        • Co ci broni... (2)

          Zrobić sobie zieleń przy domu

          • 19 4

          • na terenie węzła Kliniczna była kiedyś zieleń (1)

            i ogródki przydomowe. Sam z nich korzystałem mieszkając przy ulicy Okrąg. Rozumiem, że zaczynasz widzieć sens przebudowy tego węzła... (choć sądząc z nicka należysz raczej do ludzi zdolnych wyłącznie do ironizowania)

            • 4 6

            • wezel Kliniczna jest, jak na gdanskie warunki

              Wyjatkowo zielony...

              • 11 0

        • Zatem Gdansk nie jest miastem dla Ciebie (4)

          Spróbuj szczęścia w Tczewie lub Grudziądzu

          • 10 8

          • Ciekawe, że wymieniłeś zad*pia po których trzeba jeździć samochodem :) (1)

            Po to mieszkasz w dużym mieście żeby mieć alternatywy.

            • 4 8

            • Na zad*piu wszędzie dojedziesz rowerem

              Więc będziesz miał jak w raju

              • 10 3

          • Jest, a będzie coraz lepszym nie tylko dla mnie, o ile plany przebudowy tego węzła się ziszczą (1)

            • 1 6

            • Jeśli się ziszczą

              To powstanie tam zabetonowane , zamknięte osiedlem, na które nie pójdziesz na spacer z pieskiem

              • 5 0

    • (4)

      Schowajcie linie kolejową pod ziemie bo dzieli miasto na dwie części i nie ułatwia życia ludziom. Zobaczcie ile miejsca dzięki temu zaoszczędzicie. Wtedy też Gdańsk będzie z perspektywy pieszego bo póki co to tylko walka z samochodami

      • 37 12

      • "samochody" (ich kierowcy) są źródłem największych utrudnień poruszania się innych samochodów (kierowców) (3)

        budowa linii kolejowych pod ziemią jest bardzo kosztowna

        • 4 18

        • minusujący powinni się zapisać do stowarzyszenia osób wykazujących się znakomitą zdolnością do refleksji (1)

          i właściwego rozpoznawania procesów zachodzących w ich otoczeniu

          • 2 10

          • proces to będzie, za działanie na szkodę

            oraz banicja, jak ludzie się zorientują w jakie bambuko są robieni przez nowomodnych ideologów.
            Którzy znikną jak kamfora, gdy zrealizują interesy swoich mecenasów.

            • 9 0

        • To nie budujcie dróg a dzięki temu nie wjedzie żadne auto. Będzie zdecydowanie taniej.

          • 0 0

    • (3)

      Za komuny było mało samochodów

      • 15 5

      • zależy w jakich środowiskach

        wielu (większość?) członków tzw. nomenklatury jeździła samochodami i fascynowała się "zachodem".

        • 5 1

      • Jedzenia też (1)

        • 2 6

        • spożycie mięsa na mieszkańca było dużo wyższe niż teraz

          • 7 1

    • (2)

      Park Reagana, alejki przy morzu, nowe trasy rowerowe... już nie przesadzajmy z tymi biednymi pieszymi. Niech będzie jakaś równowaga ale bez przegiec w drugą stronę. Ekologia tak, ekologizm Nie.

      • 21 8

      • jak nie ma argumentów dotyczących konkretnych kwestii to się wysuwa się tezę o istnieniu wrogiej ideologii (1)

        jakiegoś "izmu". To się leczy.

        • 1 8

        • Skoro gadacie od rzeczy i bez logiki

          To trzeba zjawisko jakoś nazwać

          • 5 1

    • Niech mądrala Grzelak, ten co usprawiedliwiał niemiecką agresję na Polskę pokaże, ile zajmowałby w przybliżeniu (2)

      zajęty teren pod skrzyzowanie w 1 poziomie, biorąc pod uwagę oczywiście tory do Nowego Portu. linie tramwajowe w 3 kierunkach itp. Niech określi przepustować takiego nowego węzła i określi, jakie będą tam się tworzyc korki. Nie sztuką jest zmniejszać przepustowość, sztuką jest pomysleć. Do dzisiaj nie rozumiem ograniczenia na Grunwaldzkiej do 2 pasów w Oliwie. Przecież nie dla tych kilkunastu miejsc do parkowania. Miasto przecież akurat dobrem ludzi parkujących się nie przejmuje.

      • 21 7

      • Przywrócić SKM do Nowego Portu przez Nową Letnicę!!!

        • 15 1

      • Nie pisz bzdur na temat 2 pasów w Oliwie. Co pojadę tamtędy w godzinach szczytu w kierunku Gdańska to nie

        natrafiłem tam na jakiekolwiek korki.

        Co do węzła - poszerzysz estakadę np. do 3 pasów w każdym kierunku łącznie z tymi do skrętów ?

        Zatem myślenie masz kiepskie.

        • 3 10

    • Lekarz,strażacy,też przyjdą do ciebie na piechotę!!??Może zdążą??!!!!

      • 1 0

    • nowa perspektywa dla chodziarzy.

      Masz rację. Myslisz perspektywicznie , będziesz mógł tylko chodzić . Cały cywilizowany świat - przepraszam Azja z przydatkami będzie jezdzić , latać , chodzić -dla przyjemności.

      • 0 0

    • Czyli zburzyć i ziemia dla deweloperów. I tak się szarogęszą w całym kraju. Jak tak dalej pójdzie ,to będzie my dymać z buta , bo podjechać się nie da, a nawet niepełnosprawni nie będą mieli gdzie postawić auta. A o zaglądaniu w okno sąsiadowi z drugiego bloku to nie wspomnę. Nie mówiąc już o ławeczkach i zieleni

      • 0 1

  • Czyli pojada klasykiem i skrzyzuja kilka pasow ruchu na jednym poziomie. (17)

    Tworzac mega korki jak na skrzyzowaniach Lostowicka-Armii Krajowej albo Slowackiego-Potokowa.

    A potem wyburza estakady na Sikorskiego, Rzeczpospolitej, wstawia szykany, swiatla, kontrzatoki... Jak samochody nie moga przejechac plynnie to urzednik dostaje drgawek. Musi byc szarpanie ruchu co 100 metrow i chmury pylu hamulcowego i spalin. Wtedy urzednik jest dumny, ze stworzyl problem, ktory za chwile bedzie mogl rozwiazac wprowadzajac strefy czystego transportu i nowe zakazy.

    • 220 22

    • (14)

      Korki tworzą samochody, a nie drogi.

      • 13 35

      • Korki są również spotęgowane złymi rozwiązaniami drogowymi. (9)

        • 39 5

        • (6)

          Zlymi rozwiązaniami drogowymi jest pchanie całego tranzytu przez centrum miasta i tworzenie w nim węzłów komunikacyjnych rodem z autostrady.

          • 13 14

          • Jaki tranzyt jedzie przez centrum? Ty jeździsz samochodem?

            • 12 3

          • stworz alternatywy (4)

            Ruch się przeniesie a użytkownicy podziękują...

            • 4 1

            • Jak stworzyć alternatywy, kiedy pierdoła jak tramwaj jest blokowana przez prawie dekadę?

              Kierowcy zagarnęli całą przestrzeń w mieście i nie chcą się nią podzielić z absolutnie nikim.

              • 2 6

            • alternatywy są (2)

              nadal zakorkowane w godzinach szczytu w wyniku nadmiaru samochodów i niedorozwoju sieci SKM i PKM

              • 1 5

              • są?! (1)

                widzisz gdzieś nadmorską SKM?
                widzisz tunel kolejowy/tramwajowy na lewy brzeg?
                Drogę Zieloną?
                Tunel pod Motławą?
                "małą obwodnicę południową" przez Olszynkę?
                tunel od Smoluchowskiego do Klinicznej?
                Nową Abrahama z tunelem pod torami?
                Tramwaj na Wyklętych?
                Widzisz gdzieś drogi komunikujące górny taras?

                widzisz gdzieś te alternatywy?

                • 7 0

              • Brak dojazdu do portu gdańskiego

                Nie widzę obwodnicy Nowy Port ani Nowej Wyzwolenia od Lat!!!

                • 5 0

        • (1)

          Korki są potęgowane bandą leni, którym nie chce się chodzić na przystanek. Całe miasta są zawalone samochodami które hałasują, smrodzą i zajmują miejsce.

          • 10 15

          • Jak przesiądą się do autobusów to komunikacja miejska padnie

            Już teraz autobusy i tramwaje w godzinach szczytu przypominają puszki sardynek:)

            • 16 2

      • ściślej: korki tworzy nadmierna skłonność do korzystania z samochodów przez wielu mieszkańców (1)

        korki się redukuje poprawiając warunki poruszania się pieszych, rowerzystów oraz pasażerów komunikacji zbiorowej oraz obciążając kierowców pełnymi kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują.

        • 3 9

        • korki redukuje się eliminując potrzebę przemieszczania

          co jest w sprzeczności do interesów betonowej republiki, które budują "campusy" funkcjonalne, zmuszając miliony ludzi do codziennego przemieszczania się pomiędzy punktami zaspokojenia potrzeb życiowych.

          • 7 0

      • Korki tworzą urzędnicy

        Miasto bez planu zagospodarowania przestrzeni miejskiej, bez dobrej komunikacji miejskiej. Może lepiej zrobić miasto bez urzędników. 2 miliony na ochronę pani prezydent to przesada.

        • 11 1

      • korki tworzą samorządy nieodpowiedzialną polityką wywołującą migrację do wiekszych ośrodków miejskich.

        samorządowi chce się żyć z mieszkańców, za ich podatki z PIT.
        Więc tych podatków musi być dużo, aby psu micha wypełniła się po brzegi... Bo się należy.

        A potem to mieszkaniec ma sobie sam radzić, bo na infrastrukturę "kasy nie ma i nie będzie".

        • 4 0

    • Eurokomunizm w końcu. (1)

      • 9 3

      • napisał świadomy lub nieświadomy wyznawca putinizmu lub kaczyzmu

        • 0 3

  • oddać (6)

    łapówę się weżmie i budynki powstaną ...każdą zieleń ola niszczy ...

    • 82 8

    • (3)

      Też przez chwilę się zastawiałem jaki deweloper zainteresował się okolica xD

      • 14 5

      • (2)

        Węzeł jest w stanie takim jakim jest. Remont jak najbardziej wskazany.
        Ale. Znając naszych wspaniałych włodarzy przebudowa skończy się i**otycznymi decyzjami i dalszym korkowaniem. Znam to z doświadczenia gdyż codziennie jeżdżę ul. Jana z Kolna do pracy i z powrotem. Urzędnicy mieli wspaniały pomysł wyłączenia z ruchu jednego pasa w stronę Wrzeszcza/Nowego Portu. Dlaczego? Ależ to sprawa oczywista - dla rowerzystów. Zrobiono z tego pasa drogę rowerową ogrodzoną od jezdni tylko pahołkami. I co? Super sprawa prawda? Jeźdźcy bez kasków uwielbiają to rozwiązanie prawda? Hah! Od czasu oddania tego farmazonu do użytku tj. paru miesięcy naliczyłem się aż, uwaga uwaga, 6 rowerzystów korzystających z tej drogi. Większość z nich albo kieruje się na DDR przy Al. Zwycięstwa lub szusują sobie chodniczkiem.

        Nie mam zaufania do naszych rządzących w sprawach drogowych, gdyż zawsze ale to zawsze wychodzi na niekorzyść kierowców. No ale cóż, mafia dwóch kółek musi dostać swoje.

        • 20 5

        • Miałeś szczęście ja nie widziałem żadnego ;)

          • 9 0

        • Tam jeździ tylko Roger

          • 4 0

    • (1)

      Ale jaką zieleń tam masz,chyba tą gdzie psy robią swoje na pętli...

      • 10 0

      • To pisowski troll, więc nie przejmuj się

        Oni na węzłach drogowych widzą nieistniejąca zieleń, a nie widzą że wycięli już 20% drzew w Trojmiskim Parku Krajobrazowym

        • 4 4

  • 28 lat temu. Tramwaj pod SKM Politechnika (2)

    W tym roku mija 28 lat temu kiedy usłyszałem że linia tramwajowa ma być docelowo przebudowana i biec od Opery prosto pod przystankiem SKM Politechnika miał być przystanek tramwajowy i dalej na Klinicznej tory łączy się z istniejącymi. Ciekawe dlaczego zapomniano o tym tym bardziej że technologicznie dałoby się to zrobić. A węzeł Kliniczna miał być obecnym kształcie rozbudowany.

    • 57 4

    • Nigdy nie było takiego projektu (1)

      Ktoś cię w ch zrobił xdd

      • 1 10

      • i owszem, był...

        Jednak postawienie budynków kina skonsumowało teren...

        • 6 1

  • zburzyc i od nowa postawic (2)

    ale w podobnym stylu, lecz bardziej nowocześnie, poprawiając przede wszystkim zakręty bo są zbyt ostre

    • 22 47

    • "łagodne" zakręty skłaniają do lekceważenia limitów prędkości i przyczyniają się do wzrostu uciążliwości kolizji i wypadków

      są także bardziej przestrzeniożerne. W mieście praktycznie niepotrzebne.

      • 4 2

    • Tam wystarczy

      Zrobic wieksze rondo z 2-3 pasami.

      • 3 5

  • Będzie tak ja rozkaże deweloper (3)

    • 115 10

    • kupi ten sam co PKS? i będzie dalej syf

      • 6 1

    • A ja bym zrobił referendum (1)

      1. 15 minut szybszy dojazd do pracy
      2. Plac z delfinami
      Tylko po co robić referendum gdy wynik jest z góry znany hue hue
      A tym co walczą o przestrzeń wspólną, polecam zająć się schodami z błota czy placami zabaw pełnymi odchodów zwierząt - ale każdy realny problem ich przerasta no i prowizji od dewelopera nie będzie.

      • 6 0

      • Nowy Port

        Plac zabaw przy falowcu to jedna wielka sr*lnia dla psów okolicznych mieszkańców wspólnot mieszkaniowych.Wysłać tam Straż Miejską i wlepiać mandaty!!!

        • 0 1

  • A moim zdaniem większym nieszczęściem dla Gdańska jest vice prezydent Grzelak i pozostawianie go na stanowisku to sabotaż. (5)

    • 156 12

    • On i Panna (3)

      • 21 3

      • nie ma to jak rzeczowy argument w dyskusji na poważny temat

        • 2 7

      • Panna z ochroną wartą dwa miliony (1)

        • 12 1

        • Brak słów co wyczynia

          • 7 1

    • po owocach ich poznaliśmy

      ...wystarczająco...

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane