• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • Ulegamy modzie a gdzie pragmatyzm ??? Jesteśmy w dużym mieście rezygnacja z pewnych rozwiązań to naiwność.... jak likwidacja prz (6)

    Moda na likwidację estakad, malowanie przejść naziemnych to tylko moda ... a ona przemija. Potem zderzymy się z rzeczywistością i żadne Tristale, zielone fale nie pomogą i będziemy stać w paraliżu... dzieci będą narażone na potracenia na pasach zamiast bezpiecznych przejść w tunelach .... już to przerabialiśmy.

    • 79 8

    • Moda na budowanie przeskalowanych estakad i zajmowanie hektarów cennej powierzchni miasta to tylko moda (4)

      a ona przemija... Obudź się dziadek, komunizm umarł 30 lat temu, a gierkowskie planowanie miast razem z nim. Tak samo jojczyliście na przejście pod lotem, wróżyliście korki po Pruszcz i trup miał ścielić się gęsto - oczywiście okazało się że jesteście farmazoniarze i nic nie znalazło pokrycia w rzeczywistości.

      • 8 14

      • A co chcesz tam wybudować jak zlikwidują estakadę (2)

        Przecież zamiast niej będzie ogromne skrzyżowanie, samochody w korkach, więcej spalin tragedia te wasze pomysły

        • 14 1

        • Choćby i rondo turbinowe (1)

          Nie oszukujmy się, ruch na węźle Kliniczna nie jest aż tak wielki, żeby opłacało się wydawać kupę kasy na utrzymanie ogromnego dwupoziomowego skrzyżowania.

          • 2 11

          • no własnie, nie oszukujmy się

            zacznij od siebie...

            • 4 0

      • Komunizm odrodził się na pełnej

        w postaci UE. Tam wiedzą co jest najlepsze dla każdego. Co ma jeść, dokąd (nie)latać i jak oddychać żeby nie produkować CO2.

        • 1 0

    • samochody to moda, ona przeminie

      jak się ludzie dorobią a samochod za pare tysi przestanie byc synonimem sukcesu zyciowego

      • 2 8

  • Jakie wzmocnienia, ludzie... po co? Przecież to pudrowanie trupa (1)

    Te rozwiązania są z epoki kamienia łupanego. Droga nie trzyma kątów, zakręty nie spełniają norm bezpieczeństwa. Wyburzyć to wszystko i zrobić nowoczesny, kompaktowy i przemyślany węzeł.
    Póli jeszcze jesteśmy w UE, to UE da kasę.

    • 18 56

    • tobie da na psychotropy

      • 3 0

  • W razie konieczności ewakuacji miasta będzie tragedia. A to może się zdarzyć. (13)

    Z drugiej strony za kilka lat na własny pojazd stać będzie tylko wąską elitę. Przecież Unia dąży do uzależnienia ludzi od publicznych środków transportu. Tak łatwiej panować nad społeczeństwami. Wolność? Tylko w hasłach na papierze. W praktyce to inaczej wygląda. Ludzie są od tego, zeby glosować i płacić podatki. Od wszystkiego.

    • 98 48

    • Czyli łątwiej panować nad społeczeństwem budując estakady? (7)

      Popłynąłeś trochę :D

      • 22 17

      • Lepiej odłóż teorie spiskowe, to nie służy zdrowiu. (6)

        Obiektywnie samochodów jest za dużo. Nikt nie każe z nich rezygnować, Nikt nie każe się od niczego uzależniać, ale sytuacja gdy w rodzinie są trzy samochody jest nienormalna. Już teraz widać że wszystkie samochody zwyczajnie nie mieszczą się do miasta.

        • 14 14

        • (4)

          Moim wyborem powinno być, czy mam 3 czy 8 samochodów w rodzinie. A władza jeśli już jest zbyt tępa, żeby ułatwiać kieerowcom, to niech chociaż nie utrudnia.

          • 7 4

          • Moim wyborem powinno być czy jadę samochodem, czy idę na piechotę.

            A tacy jak Ty mi ten wybór utrudniają.

            • 5 4

          • Skoro to twój wybór

            To dlaczego żądasz od władzy ułatwień dla siebie?

            Jak moim wyborem będzie posiadanie helikoptera to mam żądać wszędzie lądowisk?

            • 4 4

          • Ale to twój wybór, że chcesz mieć 8 samochodów w rodzinie. Stać cię na tyle pojazdów, a nie stać cię na parking i paliwo, które marnujesz stojąc w korkach?

            • 2 3

          • jak na razie tacy jak Ty fascynaci motoryzacji nadal nie są odpowiednio informowani o tym

            że generują koszty, którymi nie są obciążani. Dlatego m.in. jest ich tak wielu. Kolejną prawdą, z uznaniem której mają kłopoty, to ta, że nadmiar samochodów jest głównym źródłem utrudnień życia i poruszania się innych samochodów i innych mieszkańców miasta.

            • 2 3

        • Nikt nie każe rezygnować z samochodów

          Tak jak nikt nie kazał rezygnować z papierosów mentolowych. Można je przecież kupić z przemytu

          • 3 2

    • Ciekawe jak się bedziesz ewakuował jak nie będzie paliwa (1)

      Twój zapas może wystarczy na wyjazd z miasta i co dalej???

      • 8 4

      • I na rowery

        • 2 0

    • większych bredni nie słyszałem (2)

      tvpis robi Ci wodę z mózgu i brak wolności zarzuca UE? a co ma piernik do wiatrak? Trochę własnego myslenia!

      • 7 5

      • domagasz się myślenia, ale sam stosujesz kalki w stylu 'tvpis robi ci wodę z mózgu' (1)

        zatem kto robi tobie wodę z mózgu? a nie czekaj, na pewno jesteś niezależny, nowoczesny, demokratyczny, z otwartymi horyzontami, ambitny, lepszy, elitarny, europejski ... no i wjechała reklama w TVN24

        • 8 4

        • jak widać, jednak robi

          • 2 0

  • Najlepiej zburzyć i postawić osiedle na wzór letnicy (2)

    Po co drogi w tęczowym Gdańsku, zalać betonem wszystko

    • 60 8

    • przecież drogi i parkingi są pokrywane betonem (1)

      im trudniejsze warunki ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych, tym więcej betonu

      • 0 1

      • To zasuwaj na piechotkę po błotku

        i przestań się domagać napraw chodników z moich podatków.

        • 0 0

  • Republika deweloperow a ten teren to nizły kąsek!!

    • 57 3

  • PKP

    Kto wreszcie zainteresuje się atrapą tablicy wyświetlający odjazdy autobusów, tak absolutnie nic nie widać. Stoi atrapa i żaden włodarz miasta nie pomyśli, żeby zaczęło to służyć podróżującym.

    • 19 1

  • Ewelina Z (4)

    Ohydne są murale na filarach wiaduktu.Jest to nie estetyczne i wykonanie mizerne.

    • 22 15

    • Namaluj ładniejsze (3)

      A nie zrzędzisz

      • 8 5

      • Ewelina Z (2)

        Mogę namalować psychodeliczne motywy lsd ,lub jeżeli marihuany ,maki i makówki lekarskie ,stoczniowców pijących piwo pod tym wiaduktem .
        Albo grzyby psylocybinowe.

        • 5 5

        • Siebie namaluj

          • 4 3

        • Mózg sobie domaluj

          • 3 5

  • Potrzebny jest wiadukt Armii Krajowej/Łostowicka. (4)

    Jednak miejscowa władza woli rozwalać i utrudniać życie mieszkańcom niż budować.

    • 75 8

    • Oto głos rozsądku! (1)

      • 14 6

      • raczej przejaw niedostatku wyobraźni

        • 1 8

    • Zgodnie z polityką miasta do likwidacji z tym pomysłem

      Żadnych wiaduktów dlaczego ma być wyjątek, jak korkować miasto to wszędzie. Brak dyskryminacji.

      • 16 1

    • Siedz tam na Kaszubach

      A nie do miasta się pchasz swoim gratem

      • 1 7

  • Doradca z Wrocławia przyjedzie i doradzi.Serdeczności

    • 32 3

  • Wybitni psychopaci muszą wymyslac pomysly wyburzania drog ,ktore sa szybkie, (12)

    bez swiatel, bezpieczne i wygodne dla transportu... To samo planują z estakadą przy Forum. Porobią pincet skrzyzowan, swiatel i zwiekszą korki. Ale taki jest cel zgodnie z agenda 2030, obrzydzic transport prywatny, usunac ile sie da pojazdów z miasta i pozamykać ludzi w strefach. Pierwsze przymiarki już robia w Oxfordzie.

    • 84 8

    • A później będą się zastanawiać

      Jak pomóc mieszkańcom tych okolic by jednak mogli korzystać z własnych samochodów...

      • 16 2

    • ty tak na serio czy po prostu tak niewiele rozumiesz?

      • 5 12

    • (2)

      Wybitni psychopaci muszą wymyślać utrzymywanie przeskalowanych konstrukcji, które przecinają miasto na części, stanowią barierę architektoniczną dla pieszych i rowerzystów, są drogie w utrzymaniu i zwyczajnie straszą, a to wszystko w imię Świętej Przepustowości i możliwości jeżdżenia po mieście jak po autostradzie niczym w czasach PRL.

      • 1 15

      • (1)

        Póki co linia kolejowa w największym stopniu podzieliła miasto ale kozła ofiarnego znaleziono w postaci aut i w imie świętych korków utrudnia się życie tak jak potrafi. Tylko dziwne że gdy ludzie nie chcą tramwaju na BGW to im się tłumaczy iż nie można inaczej bo grozi to paraliżem Grunwaldzkiej...Hipokryzja?

        • 1 1

        • linia kolejowa podzielila?!!

          Nie ma elementu infrastruktury, ktory pelnil by lepiej role integratora tych organizmow miejskich.
          Robi to tak dobrze, ze wszystkie samorzady polaja do niego nieklamana nienawiscia i pozadaja jego zniszczenia. Aby mieszkancy zostali na lasce miejskich spolek i skorumpowanych i zideologizowanych zarzadow miast.

          • 1 1

    • taki tekst stanowi znakomity przykład samochodozy (6)

      trudności z uznaniem prostej prawdy, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 2 7

      • "nie jest jedynym sposobem poruszania się" (4)

        A jakie są inne?
        Godzina (jak dobrze pójdzie) w autobusie aby dotrzeć do centrum z okolic obwodnicy?
        A praca w Rafinerii...

        • 8 0

        • Godzina? (3)

          PKM + SKM dowiezie Cię zza obwodnicy do centrum w 35 minut, Taki sam czas jak samochodem przez korki.

          • 1 9

          • najpierw trzeba do tego PKM dotrzeć (2)

            i doczekać się na jego przybycie.
            No i wsiąść do niego, bo czasami to jest wyzwanie...

            Jeśli jest to czas porównywalny z samochodem, to tracisz na możliwości poruszania się na miejscu.
            No i co dalej z tą Rafinerią? Albo Baltic Hub?
            Gdzieś trzeba pracować, nie każdy ma posadę "w mieście".

            • 8 1

            • Do samochodu też musisz dotrzeć. (1)

              Potem szukać wolnego miejsca do zaparkowania.

              Na miejscu i tak nie masz możliwości poruszania się, bo stracisz swoje miejsce parkingowe.

              Rafineria ma przecież autobusy zwożące pracowników z cywilizacji, więc trochę wymyślony problem.

              • 1 6

              • A co z miejscami wykluczonymi komunikacyjnie? Może gdyby jeździły pociągi byłoby ok ale dla garstki rowerzystów rozebrano linie kolejową i wybudowano ścieżkę rowerową...

                • 4 0

      • Trudno zrozumieć że skoro jest droga to i są auta? Miej pretensje że za dużo pasażerów korzysta z komunikacji miejskiej bo są tłoki

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane