• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • Znowu jakieś brednie (4)

    "Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska? "

    A kto powiedział, że powinny zniknąć, komu to przeszkadza?

    • 39 2

    • Pan redaktor wymyślił że przeszkadza

      Szkoda że nie przedstawia w swoich artykułach skutków swoich pomysłów. Miasto wycofuje się z remontu estakady przy bramie Żuławskie z powodu ich nagonki. Przecież remont to konieczność aby obiekt był w należytym stanie technicznym, mam nadzieję że nie dojdzie tam do tragedii.

      • 7 2

    • bo nie ma takiej kasy na przebudowę. proste. wystarczy 2s pomyśleć (1)

      • 0 7

      • Wystarczy się dowiedzieć że miast miało ogłosić remont estskady przy bramie Żuławskiej ale się wycofało z powodu nagonki

        • 3 2

    • przeszkadza wielu mieszkańcom w docieraniu do bliskich celów podróży

      Ludzkość nauczyła się latać na księżyc, ale coraz trudniej przejść na drugą stronę ulicy. Obecny budżet wielu stanów USA nie wystarcza na pokrycie kosztów utrzymania przewymiarowanej infrastruktury drogowej. Stąd doniesienia o zapadaniu się wielu estakad i mostów pseudoautostrad miejskich, które bywają tam likwidowane (por. historia San Francisco freeway po trzęsieniu ziemi).

      • 1 4

  • Estakady to najlepsze rozwiązanie (5)

    Jest płynny ruch bezkolizyjny bez świateł sygnalizacyjnych. W latach 70 byli lepsi inżynierowie, mieli wizję przyszłości. Teraz ulegają głupiej modzie.

    • 48 1

    • Lata 70. (1)

      Inżynierowie byli lepsi ale budowlańcy opychali prominentom cement a estakady budowali z piasku zabarwionym cementem.

      • 3 1

      • To tak jak teraz

        Zobacz w okolicach Gdańska jakie nowowybudowane wille ile tam betonu

        • 4 1

    • korek na estakadzie jest tak samo lub nawet bardziej uciążliwy od korka na normalnej sieci ulicznej miasta (2)

      Bez radykalnego postawienia na poprawę warunków poruszania się pieszych i rowerzystów miasto nie zredukuje korków. Dobrze zarządzane miasto staje się stopniowo tzw. miastem krótkich odległości. Dobrze funkcjonująca policentryczna aglomeracja (taka jak sam Gdańsk i całe Trójmiasto) ma charakter policentryczny a jej części powinny być dobrze połączone sprawną komunikacją szynową (taką jak SKM z nowym taborem) z częstotliwością połączeń co najmniej co 5 minut.

      • 1 3

      • Dlaczego (1)

        Nowa Letnica nie ma dojazdu kolejką SKM???

        • 3 0

        • bo miasto nie ma ochoty finasowac takiej uslugi...

          Szczegolnie gdy kasa mialaby pojsc do innego podmiotu niz do miejskiej spolki.
          Dlatego nie bedzie kolei do Nowego Portu, bo masz prosic o tramwaj.

          • 1 0

  • Zamuasty tych syfiastych estakad to rondo zrobic i problem z eksploatacja i wygladem rozwiazany.proste (1)

    • 1 25

    • I będziesz włączał lewy kierunkowskaz.

      • 1 1

  • Poprostu geniusz

    Pan Grzelak jakis czas temu objawil sie pod pomnikiem Tym co o polskosc jako wybitny manipulator historii a teraz jako wizjoner urbanista,inzynier drogownictwa-Boze uchowaj nas przed jego talentem....

    • 39 1

  • (2)

    Kim był ten Klinicznen?

    • 4 8

    • Wybitny uczony radziecki, patron tzw. gdańskich liberałów, ojców polskiej demokracji. (1)

      • 3 1

      • to raczej kapitan Dworcow był bohaterem lalkarza carycy Katarzyny

        • 0 0

  • Super pomysł

    Jedno skrzyżowanie wystarczy albo nawet rondo.

    • 1 24

  • Znając magistrat będzie rozbiórka i oddadzą deweloperą (2)

    Szpital na Klinicznej już rozebrany i chyba Helmuty mają?

    • 27 2

    • szpital na Klinicznej jest przebudowywany na wysokiej klasy hotel (1)

      • 4 1

      • W głowie się nie mieści co wyczynial Paweł A

        • 2 2

  • Narzekacie na komunę?! No to macie! (8)

    Za komuny budowano bezkolizyjne skrzyżowania żeby samochody nie grzęzły w korkach i żeby nie truły środowiska. A teraz co? "zwężenie ulic żeby uspokoić ruch", światła co 50 m, likwidacja estakad i budowa kolizyjnych skrzyżowań i pseud rond?! A w miejsce tych estakad "ekskluzywne", zamknięte osiedle-getto?! A po mieście poruszamy się pieszo i rikszami??? Podobno jak bozia chce kogoś ukarać to mu rozum odbiera!

    • 48 4

    • I właśnie dlatego nie ma korków na obwodnicy i nie unoszą się nad nią kłęby spalin?

      • 2 4

    • Za komuny bylo 30 razy mniej samochodów osobowych

      Był 1 Fiat na blok, a teraz masz 3 Golfy na rodzinę.

      Po drugie szacuje się, że od zeszłego roku mamy na drogach ponad 2,5mln więcej aut z Ukrainy.

      • 4 4

    • (1)

      Za komuny czerpano garściami z zachodniego zachłyśnięcia się samochodami, które rzeczywistość zweryfikowała jako na dłuższą metę szkodliwe. Dodatkowo nie było nawet ułamka takiej liczby samochodów jak teraz. Oczekiwanie, że w mieście przy takim natężeniu ruchu jak obecnie nie będzie świateł i będzie można samochodem przez nie przejechać niczym ekspresówką, jest zupełnym oderwaniem od rzeczywistości

      • 2 7

      • "zachlysniecie" to podstawowa zasada funkcjonowania biurokratycznej administracji...

        Obecne pomysly to rownie objaw tego samego zjawiska. Bo poprzednia instancja zostala zracjonalizowana.
        To trzeba namieszac, promujac pomysly z innych obszarow i uwarunkowan spoleczno-ekonomicznych...
        Najczesciej patrzac na skutki, bez analizy przyczyn i motywacji oraz zasobow...

        "Byc jak Kopenhaga"...
        Ale my nie jestesmy Kopenhaga. Nawet w Danii nie jestesmy, a Kopenhaga jest wyjatkiem nawet w kraju, ktorego jest stolica...

        • 2 0

    • Kochany, przypuszczalnie masz trudności z zauważeniem, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście (3)

      Rozum przypuszczalnie nie został CI odebrany, ale przejawy ograniczenia wyobraźni wykazujesz na potęgę!

      • 0 8

      • mam trudności z użyciem proponowanego transportu publicznego (2)

        aby zaspokoić moje potrzeby.

        Mieszkańcy również mają swój rachunek ekonomiczny...

        • 7 1

        • mieszkańcy decydujący się na przejazd samochodem nie są w pełni obciążani kosztami, które ta decyzja generuje (1)

          warto nauczyć się jeździć rowerem na odległości do 7 km.

          • 1 3

          • podobnie lub zwlaszcza

            Jak uzytkownik komunikacji zbiorowej, pokrywajacy 20-30% ceny przejazdu...
            Za to dajacy pretekst to nakrecania jej kosztow za posrednictwem miejskich spolek.
            Bo faktem jest, ze dobra komunikacja zbiorowa tania nie jest. Dlatego wymaga bezpiecznikow przed spirala kosztow generowanych przez bezkarnych i nieodpowiedzialnych urzednikow.

            • 1 0

  • Dlaczego gwiazdkami są premiowane opinie na temat wyburzenia estakad ? (3)

    ...Niestety na trojmiasto.pl mamy loby osób które lubią modę w postaci nie praktycznych rozwiązań architektonicznych. Wyburzanie estakad budowanie kolizyjnych skrzyżowań zamykanie i nie budowanie przejść podziemnych tylko naziemnych. Budowanie buspasów kosztem pasów dla samochodów likwidacja parkingów itp nie praktyczne rozwiązania ale zgodne z modą.
    Naiwna wiara w zielona falę i Tristal który nie działa....

    • 33 3

    • (1)

      Niepraktycznym rozwiązaniem jest budowanie betonowego monstrum praktycznie w centrum miasta i marnowanie przestrzeni, gdzie mógłby być park lub inny obiekt użyteczności publicznej, na szpecące estakady. Gdybyś był osobą z niepełnosprawnością, zmieniłbyś postrzeganie podziemnych przejść dla pieszych, które dla osób na wózkach są utrapieniem. Buspasy natomiast mają ułatwić przemieszczanie się po mieście osobom, które nie mają schorzenia polegającego na wewnętrznym przymusie korzystania z samochodu wszędzie i o każdej porze, by podjechać po bułki 200 metrów dalej.

      • 1 8

      • projekcja

        Wmawianie innym swoich własnych "wewnętrznych przymusów" i ułomności.

        • 5 1

    • Tristar działa wtedy, gdy w ruch w mieście nie przekracza pewnego krytycznego poziomu

      w soboty rano po mieście jeździ się (nawet samochodem) bardzo sprawnie. W godzinach szczytu korki tworzy nadmiar samochodów a nie Tristar.

      • 3 3

  • Jakim My jesteśmy biednym Państwem. (2)

    W Sztokholmie takie węzły są na podporach 50 m a także pod ziemią ,wydrążone w twardych skałach.

    • 21 2

    • W centrum Sztokholmu przeprowadzono znaczącą przebudowę układu komunikacyjnego (1)

      radykalnie poprawiając komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów, a także wprowadzając opłaty za wjazd do centrum samochodami.

      • 1 3

      • Slussen.

        Węzeł wybudowany w 1935 roku, ulegał degradacji na wskutek przemieszczania się skał, na których jest osadzony. Zobaczcie ile to lat. Myśmy zaś szczycili się najdłuższym drewnianym mostem w Wyszogrodzie którego w końcu rozerwała kra lodowa w 1999roku. Jego taki długi żywot można było zawdzięczać inżynierom z Niemiec.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane