• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wciąż czekamy na uchwałę krajobrazową w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
20 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Uchwała krajobrazowa pozwoli ograniczyć nadmiar reklam, a także wskazać ich dozwoloną formę oraz wielkość. Nz. reklamy w Gdyni. Uchwała krajobrazowa pozwoli ograniczyć nadmiar reklam, a także wskazać ich dozwoloną formę oraz wielkość. Nz. reklamy w Gdyni.

Rok temu urzędnicy chwalili się, że Gdańsk jako pierwszy w Polsce rozpoczyna prace nad tzw. uchwałą krajobrazową, czyli narzędziem regulującym rozmieszczenie reklam w mieście. Po 12 miesiącach wciąż nie ma gotowego projektu uchwały. Plusem jest to, że Gdynia, Gdańsk i Sopot współpracują przygotowując te regulacje, choć każde z nich tworzy własną wersję uchwały.



Czy Trójmiasto powinno mieć spójne zapisy uchwał krajobrazowych?

Gdańsk dotychczas był uznawany za lidera w walce z chaosem reklamowym - głównie za sprawą powołania Referatu Estetyzacji Miasta, "wchłoniętego" obecnie przez Zarząd Dróg i Zieleni - oraz opracowania Koncepcji Regulacji Estetyki Miasta.

Naturalnym, kolejnym krokiem wydawało się szybkie przygotowanie zapisów uchwały w oparciu o ustawę krajobrazową, która weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku. I to właśnie we wrześniu 2015 gdańscy urzędnicy, chwaląc się formalnym rozpoczęciem prac nad uchwałą, podali całkowicie nierealny harmonogram kolejnych działań.

Robocza wersja uchwały miała być gotowa już w listopadzie. W październiku, listopadzie i grudniu planowano konsultacje. Wyłożenie jej projektu miało nastąpić w styczniu 2016, zaś skierowanie pod obrady Rady Miasta Gdańska w marcu.

Ostatecznie dopiero w czerwcu udało się zaprezentować wstępne założenia, w tym podział miasta na sześć stref reklamowych. Sam projekt uchwały miał być przedstawiony i poddany konsultacjom w lipcu.

Podział Gdańska na sześć stref reklamowych. Strefa 0 będzie posiadała największe restrykcje, strefa 4 - najmniejsze, strefa Z obejmuje tereny zieleni i leśne. Podział Gdańska na sześć stref reklamowych. Strefa 0 będzie posiadała największe restrykcje, strefa 4 - najmniejsze, strefa Z obejmuje tereny zieleni i leśne.
- Po zebraniu uwag i ustosunkowaniu się do nich projekt trafi pod obrady Rady Miasta Gdańska we wrześniu - zapowiadał w czerwcu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Teraz wiadomo, że i ten termin nie zostanie dotrzymany.

- Prace nad projektem uchwały krajobrazowej Gdańska są na finiszu. Dokument zostanie opublikowany pod koniec września - zapewnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ds. przestrzeni publicznej, a wcześniej kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.
Współpraca z Sopotem i Gdynią

Przedłużające się prace nad projektem uchwały urzędnicy tłumaczą nawiązaną w sierpniu współpracą ze swoim kolegami z Sopotu i Gdyni.

- Na początku sierpnia podjęta została decyzja o współpracy projektantów uchwały w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Pracujemy wspólnie, mimo że każda gmina będzie miała własną uchwałę. Dzięki współpracy chcemy maksymalnie zharmonizować i uspójnić zasady obowiązujące przedsiębiorców działających we wszystkich trzech miastach - dodaje Szymański.
Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu ub.r. Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu ub.r.
Sopot poprosił Gdańsk, Gdynia wymienia się doświadczeniami

Współpraca polega na organizacji wspólnych spotkań urzędników trójmiejskich magistratów. Ocena tej współpracy przez każde miasto traktowana jest jednak zupełnie inaczej. Sopot nie kryje, że sam wystąpił do Gdańska z propozycją wspólnych działań, Gdynia zaś traktuje spotkania jedynie jako wymianę doświadczeń.

- Zwróciłem się z takim pomysłem do Gdańska. Moim celem było, aby uchwały krajobrazowe w Trójmieście miały wspólne założenia - przede wszystkim w zakresie głównego ciągu komunikacyjnego, pasa nadmorskiego oraz obiektów i otoczenia na granicy miast np. Ergo Areny - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Spotkania osób z zespołów pracujących nad uchwałami krajobrazowymi można określić bardziej jako mające na celu wymianę doświadczeń niż przygotowanie wspólnego dokumentu - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik Urzędu Miasta Gdyni.
Gdynia na razie unika podawania daty skierowania uchwały na sesję. W sąsiednim Sopocie projekt uchwały ma być gotowy do końca września. Następnie będzie on poddany konsultacjom z mieszkańcami.

- Zależy nam, by w sopockim projekcie uchwały zostało zapisanych minimum 13 miejsc indywidualnych promocji - m.in. Ergo Arena, Hipodrom, Opera Leśna, Plac Przyjaciół Sopotu, Skwer Kuracyjny i Molo, Muzeum Archeologiczne - oddział Grodzisko, Korty Miejskie, Sopocki Klub Żeglarski Ergo Hestia, Stadion Ogniwa i Sopocki Klub Lekkoatletyczny. W uchwale będą zawarte ogólne zasady, a szczegóły będą każdorazowo ustalane z plastykiem miejskim - dodaje Skwierawski.
W ramach uchwały krajobrazowej można zapisać minimalną odległość między nośnikami reklamy oraz ich sytuowanie na działce. Nz. reklamy w Gdańsku. W ramach uchwały krajobrazowej można zapisać minimalną odległość między nośnikami reklamy oraz ich sytuowanie na działce. Nz. reklamy w Gdańsku.
Ciechanów pierwszy miastem z uchwałą krajobrazową

Pierwszym miastem, które skorzystało z ustawy krajobrazowej jest Ciechanów. Tamtejsza Rada Miasta zasady lokalizacji reklam i ogrodzeń przyjęła na sesji 28 kwietnia (treść uchwały dostępna na stronie UM Ciechanowa).

Fragmenty uchwały zostały jednak zanegowane w czerwcu przez wojewodę mazowieckiego ze względu na brak ich zgodności z ustawą, przy czym uchwała z pominięciem kilku punktów zachowała ważność. Rezultat nowych regulacji będzie można ocenić już w przyszłym roku, ponieważ radni Ciechanowa dali właścicielom nieruchomości i reklam 12 miesięcy na dostosowanie się do zapisów uchwały.

Opinie (87) 4 zablokowane

  • w azji jest baner na banerze i nikt nie placze (5)

    zostawcie gospodarkę w spokoju!

    • 9 76

    • No właśnie

      Stąd określenie- Azja.

      • 3 0

    • A co to ma wspólnego z gospodarką? Nic (1)

      Jak chcesz zanieść buty do szewca to jeździsz po całym mieście i oglądasz bilboardy i szmaty na płotach żeby znaleźć przypadkiem reklamę szewca, czy po prostu idziesz do szewca?

      • 12 1

      • zdaje się że gdyńskim przygłupom marzy się np ingerowanie w szyldy reklamowe na sklepach.Podobny przekręcik jak z kioskami wg ustalonego wzoru za 70 tysięcy zł ci debile chcą wprowadzić?Nie pomagają ludziom prowadzącym własne biznesy więc niech się odpie...lątyle w temacie

        • 2 7

    • to jedź do Azji skoro ci się tam podoba, mi nie

      • 15 2

    • dlatego jest tam tak brzydko

      • 26 3

  • edwart

    groba kasa poszla

    • 0 0

  • Ż e n a d a....Jak zwykle kapciowy Adamowicza Grzelak bredzi....

    pewnie jak zawsze dadzą ciała ale to jest akurat super bo następne wybory wymiotą to towarzystwo z samorządu i wtedy Grzelak i S-ka bedą mogli pokazać jakimi są fachowcami w urzędzie pracy jako petenci

    • 2 0

  • Przynajmniej reklamy zasłaniają współczesną brzydotę architektoniczną albo nieremontowane elewacje budynków. (2)

    • 10 104

    • Szkoda ze reklama nie może przykryć twojej facjaty.

      • 1 0

    • zajęli by się w pierwszej kolejności brakiem utwardzonych dróg, chodników czy kanalizacji bo i takie rejony są bez niej ale nie po co...

      • 3 11

  • czekamy na uchwałę (2)

    a tymczasem trójmiasto nadal zalewane jest kolejnymi szmatami i samochodami typu skup złomu lub pożyczka oraz ulotkami na przystankach, słupach, elewacjach itp...

    jak długo trzeba tworzyć taką ustawę?

    • 41 3

    • (1)

      ja ci taką uchwałę napiszę w pół minuty, czas start.
      Art. 1. Zabrania się umieszczania w przestrzeni publicznej reklam nie będących szyldem.
      Art. 2. Reklamy umieszczone z naruszeniem art. 1. podlegają zdjęciu i zniszczeniu przez służby miejskie na koszt właściciela reklamowanej marki w terminie 7 dni od umieszczenia.

      • 10 0

      • na koszt właściciela reklamowanej marki

        i to jest największy problem... bo nie możesz tak zrobić - ukarać możesz tylko tego co powiesił reklamę a nie tego co się reklamuje... dlatego jest taki problem z ulotkami na przystankach... załóżmy że jesteś właścicielem marki X, twoja konkurencja z marki Y płaci jakiemuś typkowi 1000 zł za nalepienie ulotek marki X po czym ty dostajesz karę na 10000 zł...

        • 2 1

  • To sobie czekajcie (2)

    dalej

    • 35 14

    • Czekam kiedy reklamy zaslonia ecs.

      • 3 0

    • Budyń, bo się roztopisz

      • 5 1

  • Tymczasem w Gdańsku powstała Rada Imigrantów - może o tym jakiś artykulik? (4)

    Budyń chce "ratować nasz honor w oczach świata" po tym, jakimi "ksenofobami" się okazaliśmy nie zgadzając się na kwotowy podział imigrantów.

    • 6 11

    • Jakbym miał wybierać, to wolałbym za sąsiada arabskiego imigranta... (3)

      ...niż nawiedzonego pisowca.

      • 7 7

      • Jeśli imigrant ułożony i kulturalny, to pewnie.

        A nawet jeśli nie, to i tak lepszy od koderasty z paranoją.

        • 0 0

      • opiekowałby się twoimi dziećmi i urozmaicał je kulturowo kiedy ty byś pracował

        na jego utrzymanie i mieszkanie.

        • 4 3

      • do jasnej ciasnej coooo takiego niedozwolonego?

        jaja se robocie?

        • 1 3

  • Zlikwidujcie te chamskie przyczepy reklamowe co stoją na osiedlach

    • 5 1

  • (4)

    Na zdjęciu skrzyżowanie Wielkopolskiej z Drogą Gdyńską. Od widoku tych reklam można się porzygać ale co zrobic skoro stoja na posesji jakiegoś Janusza co bierze za to hajs ?

    • 13 1

    • nic, twój guru z urzędu miasta musi tylko egzekwować przepisy. (3)

      • 1 0

      • (2)

        o czym ty do mnie piszesz? czyj guru i jakie przepisy? obecne przepisy sa takie że na prywatej posesji możesz sobie stawiac co ci sie podoba i żaden guru czy szaman nic nie zrobi.

        • 0 2

        • Ustawa Komorowskiego mówi ci to coś? (1)

          twój guru czyli panujący od setek lat Szczurek!

          • 1 1

          • skąd ty wiesz gdzie mieszkam i kto jest jakimś guru ? Twój panujący guru Paweł-Nie-Pamiętam-Ile-Mam-Mieszkań-Adamowicz już ci się znudził ? A ustawa jak widać to martwy zapis skoro miasta dopiero nad nią pracują

            • 1 0

  • czekają aż deweloperzy wykupia pas nadmorski i wytna tpk. wtedy uchwała będzie.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane