• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wciąż czekamy na uchwałę krajobrazową w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
20 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Uchwała krajobrazowa pozwoli ograniczyć nadmiar reklam, a także wskazać ich dozwoloną formę oraz wielkość. Nz. reklamy w Gdyni. Uchwała krajobrazowa pozwoli ograniczyć nadmiar reklam, a także wskazać ich dozwoloną formę oraz wielkość. Nz. reklamy w Gdyni.

Rok temu urzędnicy chwalili się, że Gdańsk jako pierwszy w Polsce rozpoczyna prace nad tzw. uchwałą krajobrazową, czyli narzędziem regulującym rozmieszczenie reklam w mieście. Po 12 miesiącach wciąż nie ma gotowego projektu uchwały. Plusem jest to, że Gdynia, Gdańsk i Sopot współpracują przygotowując te regulacje, choć każde z nich tworzy własną wersję uchwały.



Czy Trójmiasto powinno mieć spójne zapisy uchwał krajobrazowych?

Gdańsk dotychczas był uznawany za lidera w walce z chaosem reklamowym - głównie za sprawą powołania Referatu Estetyzacji Miasta, "wchłoniętego" obecnie przez Zarząd Dróg i Zieleni - oraz opracowania Koncepcji Regulacji Estetyki Miasta.

Naturalnym, kolejnym krokiem wydawało się szybkie przygotowanie zapisów uchwały w oparciu o ustawę krajobrazową, która weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku. I to właśnie we wrześniu 2015 gdańscy urzędnicy, chwaląc się formalnym rozpoczęciem prac nad uchwałą, podali całkowicie nierealny harmonogram kolejnych działań.

Robocza wersja uchwały miała być gotowa już w listopadzie. W październiku, listopadzie i grudniu planowano konsultacje. Wyłożenie jej projektu miało nastąpić w styczniu 2016, zaś skierowanie pod obrady Rady Miasta Gdańska w marcu.

Ostatecznie dopiero w czerwcu udało się zaprezentować wstępne założenia, w tym podział miasta na sześć stref reklamowych. Sam projekt uchwały miał być przedstawiony i poddany konsultacjom w lipcu.

Podział Gdańska na sześć stref reklamowych. Strefa 0 będzie posiadała największe restrykcje, strefa 4 - najmniejsze, strefa Z obejmuje tereny zieleni i leśne. Podział Gdańska na sześć stref reklamowych. Strefa 0 będzie posiadała największe restrykcje, strefa 4 - najmniejsze, strefa Z obejmuje tereny zieleni i leśne.
- Po zebraniu uwag i ustosunkowaniu się do nich projekt trafi pod obrady Rady Miasta Gdańska we wrześniu - zapowiadał w czerwcu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Teraz wiadomo, że i ten termin nie zostanie dotrzymany.

- Prace nad projektem uchwały krajobrazowej Gdańska są na finiszu. Dokument zostanie opublikowany pod koniec września - zapewnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ds. przestrzeni publicznej, a wcześniej kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.
Współpraca z Sopotem i Gdynią

Przedłużające się prace nad projektem uchwały urzędnicy tłumaczą nawiązaną w sierpniu współpracą ze swoim kolegami z Sopotu i Gdyni.

- Na początku sierpnia podjęta została decyzja o współpracy projektantów uchwały w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Pracujemy wspólnie, mimo że każda gmina będzie miała własną uchwałę. Dzięki współpracy chcemy maksymalnie zharmonizować i uspójnić zasady obowiązujące przedsiębiorców działających we wszystkich trzech miastach - dodaje Szymański.
Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu ub.r. Harmonogram prac nad gdańską uchwałą krajobrazową (błędnie podano styczeń 2015 r. zamiast 2016 r.), ogłoszony we wrześniu ub.r.
Sopot poprosił Gdańsk, Gdynia wymienia się doświadczeniami

Współpraca polega na organizacji wspólnych spotkań urzędników trójmiejskich magistratów. Ocena tej współpracy przez każde miasto traktowana jest jednak zupełnie inaczej. Sopot nie kryje, że sam wystąpił do Gdańska z propozycją wspólnych działań, Gdynia zaś traktuje spotkania jedynie jako wymianę doświadczeń.

- Zwróciłem się z takim pomysłem do Gdańska. Moim celem było, aby uchwały krajobrazowe w Trójmieście miały wspólne założenia - przede wszystkim w zakresie głównego ciągu komunikacyjnego, pasa nadmorskiego oraz obiektów i otoczenia na granicy miast np. Ergo Areny - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Spotkania osób z zespołów pracujących nad uchwałami krajobrazowymi można określić bardziej jako mające na celu wymianę doświadczeń niż przygotowanie wspólnego dokumentu - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik Urzędu Miasta Gdyni.
Gdynia na razie unika podawania daty skierowania uchwały na sesję. W sąsiednim Sopocie projekt uchwały ma być gotowy do końca września. Następnie będzie on poddany konsultacjom z mieszkańcami.

- Zależy nam, by w sopockim projekcie uchwały zostało zapisanych minimum 13 miejsc indywidualnych promocji - m.in. Ergo Arena, Hipodrom, Opera Leśna, Plac Przyjaciół Sopotu, Skwer Kuracyjny i Molo, Muzeum Archeologiczne - oddział Grodzisko, Korty Miejskie, Sopocki Klub Żeglarski Ergo Hestia, Stadion Ogniwa i Sopocki Klub Lekkoatletyczny. W uchwale będą zawarte ogólne zasady, a szczegóły będą każdorazowo ustalane z plastykiem miejskim - dodaje Skwierawski.
W ramach uchwały krajobrazowej można zapisać minimalną odległość między nośnikami reklamy oraz ich sytuowanie na działce. Nz. reklamy w Gdańsku. W ramach uchwały krajobrazowej można zapisać minimalną odległość między nośnikami reklamy oraz ich sytuowanie na działce. Nz. reklamy w Gdańsku.
Ciechanów pierwszy miastem z uchwałą krajobrazową

Pierwszym miastem, które skorzystało z ustawy krajobrazowej jest Ciechanów. Tamtejsza Rada Miasta zasady lokalizacji reklam i ogrodzeń przyjęła na sesji 28 kwietnia (treść uchwały dostępna na stronie UM Ciechanowa).

Fragmenty uchwały zostały jednak zanegowane w czerwcu przez wojewodę mazowieckiego ze względu na brak ich zgodności z ustawą, przy czym uchwała z pominięciem kilku punktów zachowała ważność. Rezultat nowych regulacji będzie można ocenić już w przyszłym roku, ponieważ radni Ciechanowa dali właścicielom nieruchomości i reklam 12 miesięcy na dostosowanie się do zapisów uchwały.

Opinie (87) 4 zablokowane

  • Szkoda ze tak dlugo nad tym pracuja... (2)

    .... a jeszcze dluzej nie wejdzie to w zycie.

    Jakos we Wroclawiu sie dalo - I nie tylko o plansze chodzilo a o zaklejanie witryn sklepowych takze.

    Nie Da sie...
    ... Gdansk; lider bo powolal referat.....
    ... Gdynia: unika podania daty...... no tak biznes jest biznes: najpierw analiza I zatwierdzenie budzetu na PR zwiazany z nowa uchwala.

    • 2 2

    • (1)

      Może we Wrocławiu zatrudnili kompetentnych ludzi ze stosownym wyksztalceniem i przygotowaniem zawodowym.

      • 1 0

      • Nieee, to nie mogło być to...

        • 0 0

  • Ż e n a d a....Jak zwykle kapciowy Adamowicza Grzelak bredzi....

    pewnie jak zawsze dadzą ciała ale to jest akurat super bo następne wybory wymiotą to towarzystwo z samorządu i wtedy Grzelak i S-ka bedą mogli pokazać jakimi są fachowcami w urzędzie pracy jako petenci

    • 2 0

  • edwart

    groba kasa poszla

    • 0 0

  • Ok, czyli temat podonoszony już wiele razy (1)

    Między innymi na tym portalu. Ale nic się w sprawie nie ruszyło tak naprawdę.

    • 1 0

    • Ruszyło się, Koprowski wycofuje się rakiem z chwalenia kolegi Michała Szymańskiego z FRAGu. Gdańsk był liderem, bo powołał referat esteryzacji, wydał grubą kasę przez kilka lat na przygotowania do uchwały estetyzacyjnej I co? Okazuje się, że kierownik Michał Szymański dał ciała, ale oczywiście głos mu z głowy nie spadnie. Kolejny dyrektor w ZDiZ traktowany jak święta krowa, bezkarny za swoje partactwo.

      • 0 0

  • Michał Szymański powinien wylecieć z roboty

    Michał Szymański to typowy gdański urzędas, co to za co się nie zabierze, to schrzani.
    Idzie teraz remont chodników przy poczcie przy Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. Pytałem majstra, czemu wymieniają chodnik, który kładli kilka lat temu, na nowy. takie było zarządzenie estetyzacji. Tylko po co?
    A poza tym jak już wywalają miejską kasę, to dlaczego nie wymieniają podestów przy wejściach do sklepów i banków? Jeden ma kafelki, inny kostkę- wygląda to fatalnie. I co na to estetyzator Szymański? Majster budowy mówił, że takie badziewie uzgodniła estetyzacja.

    • 3 0

  • 3 dni

    3 dni powieje i od razu lepiej miasto wygląda jak, te reklamy pozrywa....

    • 1 0

  • - kto na to pozwolił????

    Rzeczywiście wygląda to żenująco

    • 2 0

  • Tu nie potrzebna zadna uchwala....

    .....tylko troche zdrowego rozsadku i i odwagi w podejmowaniu decyzji za biurkami urzedow. Tego niestety i uchwala nie zalatwi.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane