• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Chylonia zmieni dzielnicę. Umowa na prace podpisana

Michał Sielski
23 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak obecnie wygląda plac Dworcowy w Chyloni.
  • Zamknięte Targowisko Chylonia 23.09.2019 Podpisanie umowy na przebudowę Węzła Chylonia
  • Plac Dworcowy w Gdyni. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Plac Dworcowy w Gdyni. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Plac Dworcowy w Gdyni. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Plac Dworcowy w Gdyni. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Plac Dworcowy w Gdyni. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Wizualizacja. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Juan Luis Mangas Murillo, Roverpol Sp. z o.o. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Juan Luis Mangas Murillo i Wojciech Szczurek podpisują umowę. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.
  • Juan Luis Mangas Murillo i Wojciech Szczurek podpisują umowę. 23.09.2019 - podpisanie umowy na przebudowę węzła Chylonia.

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek oraz Juan Luis Mangas Murillo z konsorcjum Roverpol - Rover Infraestructuras uroczyście podpisali w poniedziałek umowę na przebudowę placu Dworcowego w Chyloni, który stanie się węzłem przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia. Prace pochłoną 45,8 mln zł i potrwają niecałe dwa lata.



Hiszpańskie konsorcjum ma 96 tygodni na wykonanie prac, po których konieczne będą jeszcze procedury odbiorowe. W tym czasie korzystanie z placu Dworcowego będzie praktycznie niemożliwe, już niebawem nie będzie też można na nim parkować samochodów.

Po zakończeniu prac teren zmieni się nie do poznania.

- To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta do pozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lub podziemnym. Mam nadzieję na zmianę postawy społecznej i jeszcze częstsze korzystanie z transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, że dla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem - podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Władze miasta chciałyby bowiem, by korzystający z węzła zostawiali tam swoje samochody i przesiadali się na SKM lub ZKM, by podróż kontynuować właśnie komunikacją publiczną. W tym celu powstanie parking na 140 samochodów i 48 rowerów.

Takie zmiany zajdą po przeprowadzeniu prac w okolicach dworca w Chyloni. Takie zmiany zajdą po przeprowadzeniu prac w okolicach dworca w Chyloni.
- Węzły integracyjne, a ten jest pierwszym z planowanych, będą silnie powiązane z komunikacją miejską, zarówno w oparciu o trasy dotarcia, jak i powiązane z komunikacją tranzytową. System informacji pasażerskiej, możliwość przemieszczania się po dzielnicy rowerem, carsharingiem czy nowoczesnym taborem autobusowym zachęci do zostawienia swoich samochodów w domu, a to przełoży się na oszczędność czasu i pieniędzy - prognozuje Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Co powstanie na węźle Chylonia:

  • parking podziemny,
  • przebudowa placu Dworcowego,
  • nowa trakcja trolejbusowa,
  • droga rowerowa wzdłuż ul. Kartuskiej,
  • jednokondygnacyjny obiekt z przejściem podziemnym,
  • zespół toalet publicznych,
  • nowe oświetlenie,
  • monitoring.


Tak będzie wyglądał plac Dworcowy po przebudowie. Tak będzie wyglądał plac Dworcowy po przebudowie.
Wartość projektu "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia", w ramach którego powstanie węzeł Chylonia, wynosi 66 mln zł. Dofinansowanie unijne to około 40 mln zł. Po drugim przetargu okazało się, że do planowanej na budowę węzła kwoty Gdynia musi dołożyć 10 mln zł.

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

  • droga rowerowa na Kartuskiej czyli g... na chodniku w tłumie ludzi?

    • 15 3

  • Mam zepsuty kalkulator. Pomocy !!!

    Prace pochłoną 45,8 mln.
    Wartość projektu wynosi 66 mln zł. Dofinansowanie unijne to około 40 mln zł. Gdynia musi dołożyć 10 mln zł.

    • 24 3

  • A kiedy tunel i wiadukt na puckiej? To powinno isc w tym samym czasie (3)

    trzeba myslec szerzej i planowac szerzej z rozmachem nie bac sie wydac na potrzebne inwestycje. Jak mieszkancy pogorza, obluza i oksywia maja korzystac z tego wezla skoro beda stac w miega korkach na przejazdach kolejowych. Budujcie z glowa kompleksowo. No i mam nadzieje ze firma z Hiszpanii ktorej dobrzez rzyczymy nie polozy tego projektu jak np wloska firma Pizzaroti S5:-(

    • 38 3

    • (2)

      Myślisz ze wiadukt na puckiej aż tak rozladuje ? Będą dalej korki chylonska mam bardzisiaj mała przepustowość wszyscy będą lecieć bo jest wiadukt a będziesz stał dłużej niz teraz

      • 8 9

      • nawet jesli (1)

        Nawet jesli bede stal to wylacznie przez duzy ruch aut, ale glownie w godzinach szczytu, a nie dodatkowo przez pociagi przez ktore i tak stoje nawet poza godzinami szczytu. Duzo roznych drog alternatywnych i tak poprawi przepustowosc, nie bojmy sie tego. To mieszkancy Gdyni maja miec lepiej. A to sa inwestycje wazne i na lata.

        • 8 5

        • radykalnej zmiany można oczekiwać jedynie w przypadku przerzucenia obwodnicy

          na druga stronę torów... I likwidacji torów na Hutniczej.
          Pucka to kosztowna popierdułka, bo nie ma gdzie rozładować ruchu. Wynika z zaniedbania sprawy na samym początku budowy portu a potem bazy Kriegsmarine. I w końcu przy budowie blokowisk w Chylonii. Jakoś w centrum powstały cztery wiadukty, na peryferia zabrakło sił i pomysłu...

          • 4 6

  • Opinia wyróżniona

    Wszystko fajnie (17)

    tylko pora mocno poprawić funkcjonowanie skmki - tylko wtedy ludzie się przesiądą do pociągów, gdy składy będą jeździć częściej, sprawniej, nie będą co chwila stawały na kilka minut na stacjach albo kończyły bieg i trzeba czekać na kolejny skład. SKM musi funkcjonować na wzór metra - jeździć szybko, często i sprawnie!

    • 143 3

    • Dobrze powiedziane. (12)

      Padło słowo metro. Tak dla wyjaśnienia, oprócz eliminacji wad wymienionych powyżej konieczna jest wymiana składów na nowoczesne mające odpowiednie przyspieszenie. Wtedy linia skm wyczerpie definicje metra.

      • 15 0

      • kasy nie ma... (8)

        ...i nie będzie.
        Wbrew pozorom stare "kible" dobrze robią swoją robotę, na pewno lepiej niź parę nowych "jaskółek", które do takiej roboty nie sa przystosowane...
        Jest ich, po prostu, za mało ale na więcej kursów marszałek kasy nie ma...
        I mieć nie będzie...

        • 14 4

        • (4)

          jeśli 67% udziałów w SKM posiada PKP, to czemu marszałek ma odpowiadać za 100% finansowania?

          • 7 6

          • bo jest jedynym klientem tej firmy, której płaci jedynie za wykonanie usługi (3)

            a na rozwój już nie staje.
            Równie dobrze mógłby powierzyć ten sprzęt PKM, tylko tam jeszcze szybciej by go zdewastowali.
            Z tych procentów nic nie wynika a wręcz bardzo obawiałbym się przejęcia kontroli nad SKM przez samorząd. Wystarczy Regio i PKM albo cuda w innych samorządowych przedsięwzięciach. Jakoś nie kwapią się do konkurencji a z marszałkiem maja lepsze układy. Lepiej jednak nie brudzić sobie rąk i zlecić wykonanie... SKM.
            Niestety, to jest sprawa kasy a tej nie będzie. Szczególnie jak własnie ta samo się rządząca ekipa przez prawie 20 lat kolej raczej likwidowała niż utrzymywała. Gdyby nie groźba wyborczych batów, nie doczekała by się okolica Słupska remontu zdewastowanej linii do Szczecinka. A gdzie obiecany Bytów?
            Poszło na stadiony...
            Ta sama równiez ekipa nie może uzgodnić współnych zasad (taryfy) funkcjonowania komunikacji zbiorowej przynajmniej na terenie Trójmiasta. W efekcie mamy przejazdy droższe niż w Warszawie a jedynie tutejsi wyznają sie jak to wszystko funkcjonuje.

            • 3 2

            • Wystarczy usamorzadowic skm i kasa sie znajdzie. Tylko PKP oczywiscie sie nie zgadza (2)

              • 1 6

              • A to z czego sie cudowanie znajdzie? (1)

                Pewnie z takich pomyslow, jak gdanskie tramwaje, przez samorzadowa spolke odkupione z niemieckiego zlomu?

                • 4 0

              • cala kasa idzie na sciane wschodnia czyli na przekupstwo suwerena

                • 0 2

        • (2)

          Jak zwykle kulą w płot EN57 to się średnio akurat nadaje na potrzeby SKM...

          • 3 0

          • Najlepsze byly berlinskie modraki (1)

            Kazde nastepne byly gorsze.
            A nastepne byly "kible". Nie jest to idealna maszyna ale jakos nic lepszego nie udalo sie wymyslic i zbudowac...

            • 0 0

            • w modrakach mozna bylo drzwi otworzyc w czasie jazdy, byly wypadki

              • 1 0

      • (2)

        Konieczna jest również wymiana składów na takie, które przeznaczone są na ruch miejski (oprócz przyspieszenia posiadają większą ilość drzwi), a nie regionalny, jak obecnie.

        • 4 0

        • Dokładnie. (1)

          Składy EN57 nie były projektowane z myślą o ruchu miejskim. No i to projektowanie miało miejsce w połowie ubiegłego stulecia. Już dawno czas na nowe - ale wszystkie a nie kilka.

          • 1 0

          • Byly sklady "miejskie" i byly beznadziejne.

            Bylo nimi pojezdzic w zimowe poranki, gdzie otwierajaca sie na calej szerokosci burta nie pozwalala na ogrzanie wnetrza. Ja ci d... do dermy przymarznie, to przestaniesz bajdurzyc o metrze...

            • 0 2

    • Częściej?

      Jeżdżą co ok. 7 minut w godzinach szczytu.
      Ok, pewnie mogłyby co 3, 4, 5 minut, ale bez przesady.
      Jeżdzę skm od wielu lat i uważam to za najlepszy środek transportu.

      • 6 2

    • (1)

      I do tego zintegrować się taryfowo z Gdynią i Gdańskiem!!!!!!!!!!!!!!

      • 4 0

      • ...i innymi przewoźnikami

        co najważniejsze...

        • 1 0

    • Główny problem

      Sztandarowym problemem Trójmiasta są dzielące je tory. Ktoś kiedyś miał poroniony pomysł puszczając trakcję na ziemi.

      • 1 0

  • (3)

    dlaczego w tym miejscu nie ma tunelu na drugą stronę torów?

    • 32 3

    • Na drugi koniec swiata może. (2)

      • 3 7

      • (1)

        małe wejherowo bije metropolię gdyńską na łeb pod względem bezkolizyjnych przejazdów przez tory

        • 9 2

        • ale wciąż jeszcze pozostają w Wejherowie

          3 kolizyjne

          • 0 1

  • Szefie co z Trasą Kaszubską ?

    • 18 0

  • Węzeł zmienia dzielnicę? Do jakiej się przenosi?

    • 28 3

  • 140 samochodów ?!

    To ma być węzeł przesiadkowy ???
    By ludzie przesiedli się na SKM lub trolejbus, muszą mieć gdzie zostawić auto - inaczej pojadą nim do centrum. 140 miejsc x 1,5 (optymistyczne założenie) to 210 pasażerów - 2 trolejbusy...
    Potrzebne są parkingi (i to kilka) na 1400 aut. Jak nie ma miejsca w Chyloni - to w Cisowej itd.
    Takie półśrodki nic nie zmienią, a niech ktoś mi wytłumaczy taką myśl "Jak zbudujemy węzeł integracyjny to kierowcy zostawią auta pod domem" Dlaczego ? Co ma piernik do wiatraka ?
    By zostawili auta w domu musi blisko i często podjeżdżać trolejbus / autobus - a plac przesiadkowy ma tu drugorzędne znaczenie.

    • 29 2

  • W tekście (2)

    nie ma słowa o terminie rozpoczęcia prac.

    • 23 0

    • (1)

      Wykonawca ma 96 tygodni od dnia podpisania umowy na ukończenie wszystkich prac.

      • 2 0

      • "Hiszpańskie konsorcjum ma 96 tygodni na wykonanie prac..." Nie napisano, że od dnia podpisania umowy. W umowie może być zawarta dowolna data rozpoczęcia prac.

        • 2 0

  • Jeronimo Martins D

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane