• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: dlaczego prace wyhamowały?

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (372)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?

Korki na ul. Wielkopolskiej w popołudniowych godzinach szczytu.

Prace na węźle Karwiny wyraźnie wyhamowały. Kierowcy narzekają zwłaszcza na zwężenie na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowejMapka w kierunku Karwin, co powoduje olbrzymie zatory. Urzędnicy tłumaczą, że prace wstrzymano, bo trzeba nanosić korekty w zaprojektowanych rozwiązaniach dotyczących podziemnej infrastruktury teletechnicznej w tym rejonie.




Czy przebudowa węzła Karwiny wpływa na czas twojej podróży?

Prace przy budowie węzła Karwiny ruszyły w październiku 2021 roku, wciąż trwają i szybko się nie skończą, choć pierwotnie zapowiadano, że w maju 2023 roku wszystko powinno być gotowe. Taki był zresztą termin ich zakończenia, który pojawił się w umowie z wykonawcą.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni w niedawnej odpowiedzi na interpelację radnej Mirosławy Król przyznał, że stan zaawansowania prac na koniec marca to 60 proc.

Kierowcy rozbudowę oglądają zza szyb samochodów, które w okolicy jadą powoli, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nie brakuje bowiem utrudnień spowodowanych zwężaniem jezdni. Dotyczą blisko 35 tys. mieszkańców Dąbrowy, Karwin i Małego Kacka, którzy codziennie dojeżdżają z domu do pracy i szkoły samochodami bądź autobusami.

O tym, że inwestycja się opóźni wiadomo było już kilka miesięcy temu.

Zgłoszenia od kierowców



W ostatnim czasie do naszej redakcji trafiło kilka zgłoszeń od kierowców, którzy są zaniepokojeni postępami prac, a właściwie ich brakiem.

- Organizacja ruchu jest przeprowadzana bez żadnego poszanowania czasu użytkowników drogi. Obecnie jest potężny korek do wysokości skrzyżowania z ul. Gryfa Pomorskiego, bo wyłączono na wysokości krzyżówki jeden pas z ruchu o długości 40 m. Dlaczego? Tego nikt nie wie, bowiem nie są na nim prowadzone żadne prace. Ten odcinek jest już wyremontowany. W efekcie trzy pasy ruchu z powodu tego wyłączenia kanalizują się w jeden pas, żeby potem znowu przejść w dwa pasy - skarżyła się w e-mailu pani Monika.


Odcinek ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowej jest newralgicznym miejscem. Jeden z czytelników sugerował, że wykonawca - firma MTM - mógł popełnić błędy w realizacji, stąd brak robotników na budowie i oczekiwanie na rozwiązanie sytuacji.

- Na cud zakrawa fakt, że jeszcze nikomu nie puściły nerwy i odreagowywanie kierowców ogranicza się do pisania komentarzy pod artykułami i do przeklinania za kółkiem - pisze inny czytelnik.

Urzędnicy: trzeba zmieniać projekt



O sprawę zapytaliśmy urzędników z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni. Okazuje się, że powodem nie są wykonane już prace budowlane, a dokumentacja projektowa, którą trzeba poprawiać ze względu na to, co odkryto pod ziemią.

Warto wiedzieć, że inwestycja jest prowadzona przez firmę MTM w formule zaprojektuj i wybuduj, po tym, jak pierwsza wersja projektu trafiła do szuflady po kontrowersjach związanych z zakresem inwestycji.



- Spowolnienie prac na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji AMIC związane jest z koniecznością usunięcia niezinwentaryzowanych kolizji teletechnicznych oraz przyjęcia innych rozwiązań technicznych w zakresie kanalizacji deszczowej, niż zostało to określone w dokumentacji projektowej z uwagi na konieczność uwzględnienia stanu istniejącego - wyjaśnia Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Władze miasta: takie sytuacje się zdarzają



Więcej można dowiedzieć się z odpowiedzi na wspomnianą wcześniej interpelację.

Wiceprezydent Gdyni informuje w niej, że na etapie opracowywania dokumentacji projektowej kolizje te są rozwiązywane, ale nie zawsze jest to możliwe.



- W pasach drogowych występuje duża ilość infrastruktury i niestety zdarza się, że z uwagi na natrafienie na niezinwentaryzowaną infrastrukturę, rozbieżności w danych wprowadzonych na mapy przez właścicieli infrastruktury z występującymi w terenie rzędnymi obiektów istniejących, ujawnienie w istniejących kanalizacjach dodatkowych kabli czy światłowodów, roboty trzeba przerywać i dokonywać korekt w zaprojektowanych rozwiązaniach, co spowalnia tempo prac - tłumaczy Marek Łucyk.
Dodaje, że zaistniała konieczność przełożenia, przesunięcia czy przebudowy infrastruktury należącej do wielu podmiotów, a kolizje te występują na całym obszarze robót.

Aneksy już były, ale trzeba kolejnych



Przypomnijmy, że z wykonującą prace firmą MTM podpisano już trzy aneksy, w których pojawiła się m.in. konieczność wykonania przebudowy kabli teletechnicznych w ciągu ul. Chwaszczyńskiej.

19 stycznia podpisano z kolei aneks wskazujący na konieczność przebudowania sieci teletechnicznych, zbrojenia rozproszonego na zatokach autobusowych i zabezpieczenia układu ciepłowniczego.

  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
W związku z następnymi kolizjami niebawem mają zostać podpisane kolejne dokumenty.

- Obecnie dokonujemy szacunków i analiz, żeby móc określić niezbędny czas do zakończenia wszystkich robót. Termin zakończenia prac według umowy to maj 2023 roku. Ostateczne terminy podane zostaną po podpisaniu aneksu - opowiada Arkadiusz Trzeciak.

Za kilka dni start prac na Nowowiczlińskiej



Dodajmy przy okazji, że niebawem ma się rozpocząć kolejna inwestycja związana z węzłem Karwiny - przebudowa ul. Nowowiczlińskiej.

Po zmianach powstanie przede wszystkim buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Będzie też chodnik i droga dla rowerów. Koszt prac, które wykona firma WPRD Gravel to 24,945 mln zł brutto.

25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej 25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej

Prace mają być prowadzone etapami, by nie powodowały wielkich utrudnień, ale należy założyć, że i tak będą one spore.

Wykonawca ma 30 tygodni na ich wykonanie i 7 tygodni na uzyskanie odbiorów oraz pozwoleń, by inwestycja została formalnie zakończona i oddana do użytku. To oznacza, że nową ulicą pojedziemy na początku 2024 roku.

Węzeł Karwiny: informacje o inwestycji

  • Inwestycja w drogowym zakresie jest warta ponad 101 mln zł brutto.
  • Obejmuje przebudowę skrzyżowań, udogodnienia dla zmotoryzowanych, rowerzystów oraz pieszych.
  • W sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride ze 140 miejscami.
  • Pomieści się tam też co najmniej 50 rowerów.
  • W okolicy będzie 600 m dróg rowerowych i 3 km buspasów.


Węzeł Karwiny: więcej informacji



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (372) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zgosic MTM do prokuratury . (2)

    Czemu tak miasto kłamie. Miasto myśli że mieszkańcy to ..bile ? Wiadomo że MTM ma zawsze opóźnienia nigdy nie oddał nic na czas mają mało sprzętów mało ludzi . Nie można zerwać umowy i oddać dokończenie prac komuś bardziej kompetentnemu? Ja sądzę że trzeba zgłosić bardzo wysoko firmę MTM żeby jakaś instytucja się nimi zajęła. Bo jest to dziwne że zawsze oni wygrywają przetarg zawsze są opóźnienia i nigdy nie ponoszą za to kosekwencji .

    • 79 1

    • To nie MTM do sądu

      Nad działalnością firmy MTM jest Zarząd Dróg i Zieleni UM w Gdyni. I to UM jest do postawienia przed sądem za zorganizowanie tego całego bajzlu. Kompletny brak nadzoru, co widać.

      • 0 0

    • Wiadukt

      Remont wiaduktu Nowy Port umowa 3 miesiàce, wykonanie 7miesięcy, dwa aneksy , kar brak. Wykonawca MTM

      • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    Paranoja

    Budowa węzła Wielki Jack, Karwiny to jest popis niekompetencji, braku planowania lub kompletnej ignorancji w tej materii. Za to ktoś powinien siedzieć. Dla rządców miasta nie jest to żaden powód do dumy a raczej do abdykacji. Bo to co tam się dzieje jest nie do przyjęcia. Kompletny brak planowania i organizacji. A kilka ciężkich płyt drogowych rozwiązywało by problemy. Mieszkańcy powinni zbiorowo i indywidualnie wystąpić z pozwami do sądu przeciwko zarządcy. Tylko wspólne podjęte działania mogą coś zmienić. Bo urząd miasta ma wylane i wypięte na mieszkańców. W Wawie przy remoncie mostu Grota Roweckiego dało się wprowadzić zmiany znaczące w pracach. Mogli pracować 24 na dobę i przez 7 dni w tygodniu. Prace powodujące ograniczenia w ruchu mogły być prowadzone w godzinach najmniejszego natężenia. I nie trwało to 3 lata tylko trochę ponad rok. To samo trzeba zrobić w Gdyni. Albo będziemy tkwili w tych korkach przez kolejne 5 lat.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    W Gdańsku problemów komunikacyjnych nie ma, oczywiście dopokąd nie dostrzeże tego Oleńka, a wtedy rąbud i przejście dla pieszych naziemne nad podziemnym i Gdańsk STOI !

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    Starowiejska

    Wezeł to jeden przykład doskonałości Pana ł. Kolejny to ul. Starowiejska ale tak sie dzieje jak opinie mieszkańców ma sie w czterech literach, można też podziekowac radnym .

    • 11 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    Co tam węzeł nasrępny bubel jest na ulicy Starowiejskiej chciałbym poznac nazwisko tego wizjonera

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    Patoremont

    prowadzony przez patofirmę w patomieście, rządzonym przez patowłodarzy.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    Jeździć chcą ale jak drogi budują to ból duży.. I tak ogólnie jak piszecie "włodarze miasta" wiadomo ze to piszą pisowskie trole.

    • 0 4

  • Przecież Szczur radził :"odjeżdżaj do pracy hulajnogą!" Hulajnoga!!!...czegos nie wiesz?

    • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

    Ekipa z UM do wymiany (1)

    Cała ta grupa nieudaczników, cwaniaków i wizjonerów do wymiany. Takich numerów co oni robią to ciężko zrozumieć. Proponuję aby nowa władza pod domem szurka, łucyka, gucia i innych mądrali rozpoczęła remont kilku letni, nie ważne co będą robić budowlańcy mogą nic nie robić ważne aby rozkopali i tak na kilka lat zostawili. Aby obecni włodarze mieli ciągle przed oczyma jako symbol to co zrobili z Gdynią. A i postawimy parkometr aby szczurek i koledzy dokładali do skarbonki

    • 45 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zator na Wielkopolskiej przez zwężenie

      Za parkingi na osiedlach też dziękujemy ....

      za całą politykę parkingową w zakresie nowych inwestycji odpowiada lokalny samorząd. Ten z kolei zobligowany jest do:
      opracowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym najczęściej wskazywane są tzw. strefy parkingowe z określonymi wskaźnikami na potrzeby miejscowych planów zagospodarowania,
      opracowania tychże planów zagospodarowania, gdzie uwzględniane są strefy parkingowe ze studium (plan zagospodarowania pod rygorem nieważności musi być zgodny ze studium),
      zaś w przypadku braku planu zagospodarowania - wydania na wniosek inwestora decyzji o warunkach zabudowy.

      Czytaj więcej na: https://dom.trojmiasto.pl/Czy-deweloper-musi-budowac-parkingi-Kierowcy-chca-parkowac-ale-nie-placic-n177135.html

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (22)

    Problem nie dotyczy tylko wspomianych dzielnic! Opóżnienia na węźle Karwiny ma wpływ na wszystkich korzystajacych z obwodnicy! To jedna z 2 dróg, by wydostać się z centrum Gdyni.

    • 363 11

    • jak ktoś używa roweru to max 10x więcej dróg (3)

      ale co tam każdy lubi autkiem nie

      • 1 26

      • (1)

        Tak - wsiądę na rower z wózka inwalidzkiego i podjade pod Wielkopolską. Moja sąsiadka także z dwójka dzieci, które nie dostały się do przedszkola pod domem tylko na Wzgórzu również będzie jeździła na rowerze a i panie w przedszkolu oczywiście poczekają aż mama dojedzie po dzuevi

        • 7 0

        • parkomet

          A jeszcze musi opłacic parking a przede wszystkim znalezć miejsce ?

          • 0 0

      • to pojedź sobie rowerem do Białegostoku cwaniaczku

        • 12 0

    • spoko, jedź przez Witomino :P (1)

      aaa wait, tam też zaczęli "modernizację"

      • 22 0

      • Często najszybszą drogą dojazdową z centrum Gdyni na Dąbrowę jest Morska - Estakada - Obwodnica

        • 2 0

    • Policz raz jeszcze i zapewne wyjdzie ci inny wynik.

      • 0 1

    • Nie. Masz jeszcze PKM i autobusy. (3)

      Komunisto w dizlu. Sam płać za swoje drogi

      • 2 38

      • Sama płać za swój autobus

        Ale jak bilecik emerycki wyjdzie bez dotacji 20 zł to będzie skowyt

        • 6 0

      • Frajer pompka

        • 3 1

      • Nie ma PKM na Dąbrowie. Trzeba do PKM dojechać przez rozkopane Karwiny. I nie denerwuj się tak, bo żyłka pęknie.

        • 24 1

    • Ta sama firma budowlana

      To chyba nic dziwnego. Na Karwinach i na Budowlanych buduje ta sama firma czyli MTM. I wszystko jasne.

      • 8 0

    • Mtm (8)

      Mam tylko trzy maszyny firma rodzinna szczurzej gawędy wygrywają wszystkie przetargi jakim cudem gdzie wszędzie mają opóźnienia i cichą gwarancję na nie placenia kar umownych tutaj powinno wejść CBA wszyscy widzą, że coś się kręci pod stołem.

      • 73 3

      • (5)

        może opóźnienia to nie wina MTM, a braków w dokumentacji infrastruktury podziemnej?
        (ale to byłoby nudne wytłumaczenie i nie byłoby na kogo wylewać swoich frustracji) ;)

        • 7 52

        • skoro jest to kolejna inwestycja z takimi samymi opóźnieniami to powinno to być uwzględnione w przetargu

          • 10 0

        • Przetarg był w formule projektuj - buduj, więc za dokumentację projektową również odpowiada MTM...

          • 27 0

        • (1)

          Ok, ale dlaczego rozgrzebane jest wszedzie i nic nie jest nigdzie dokonczone. Wiele miejsc jest juz zalane asfaltem, dlaczego nadal jest tam zwezenie? Dlaczego nie odtwarzaja chodnikow? Caly obszar wyglada jakby bylo tam bombardowanie. Nie tylko ulica jest rozwalana, ale pieszy czy rowerzysta tez nie ma w ogole jak przejsc.

          • 70 0

          • Pracę trzeba szanować.

            Bo to są pozorowane działania rodem z Niemiec gdzie w ciągu kilku lat po raz kolejny rozkopują po 10 km autostrady i oprócz działających czasem radarów (60 km/h) nic długo się nie dzieje.

            • 11 9

        • Oczywiście, że takie sytuacje się zdarzają, tylko że wtedy nie rozkopuje się kolejnej drogi! Urzędnicy w Gdyni to jakieś ameby intelektualne, bez zdolności organizacyjnych.
          Dwa jedyne dojazdy do obwodnicy rozkopane i zero jakiegokolwiek zastanowienia czy chociaż głupich przeprosin, za brak organizacji. Tylko tupet i nonszalancja kosztem mieszkańców.

          • 66 0

      • Niestety taka prawda

        Tylko problem polega na tym, że dopóki nie zmieni się Prawo Zamówień Publicznych to oni są na prawie. Wygrywają bo są najtańsi. Miasto nie chce ich karać bo nie mają pieniędzy na inwestycje więc im tańsza firma tym lepiej dla budżetu. A jak im dowalą kary to następny raz nie przystąpią do przetargu . A ci co przystąpią będą już drodzy. Koło się zamyka. Koniec końców cierpi zwykły obywatel

        • 14 10

      • Skandal do kwadratu

        A może raczej Urząd Kontroli Skarbowej i prokuratura więcej zdziałają w tej sprawie?

        • 29 0

    • Dodatkowo autor pomylił Mały Kack z Wielkim Kackiem.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane