• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru

Patryk Szczerba
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:46 (18 lutego 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł. Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł.

Gdynia ograniczyła zakres budowy węzła KarwinyMapka, rezygnując z budowy dwóch wiaduktów, w związku czym władze PKP PLK zapowiedziały, że nie zbudują planowanego dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Przebudowę wiaduktów powinna finansować kolej - odpowiadają władze Gdyni.



Aktualizacja 18 lutego, godz. 12:45 Przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego poinformowali, że odbyło się już spotkanie ws. wiaduktów na węźle Karwiny, podczas którego Gdynia i władze PKP PLK zobowiązały się do rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów.

Zarząd województwa postanowił jednak wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego budowy węzła Gdynia Karwiny do czasu, aż Gdynia i PKP PLK nie znajdą rozwiązania i nie podpiszą stosownego porozumienia.

- Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, dodając, że Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru.


Czy w sprawie przebudowy wiaduktów uda się dojść do porozumienia?

Przypomnijmy:

  1. We wtorek pojawiła się informacja o rozstrzygnięciu przetargu na budowę węzła Karwiny.
  2. Do inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj" zgłosiło się pięciu wykonawców.
  3. Wybrano gdyńską firmę MTM.
  4. Prace skończą się wiosną 2023 r.
  5. MTM zainkasuje za nie 101,7 mln zł.


  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.

Ostra reakcja PKP PLK na ogłoszenie władz Gdyni



Na informację władz miasta o rozstrzygnięciu przetargu niespodziewanie zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny. Nie przewiduje on przebudowy nowych wiaduktów. Kolejarze podkreślają, że ich przebudowa jest konieczna, jeśli modernizowana ma być linia kolejowa nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną.

- Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście - zapowiada Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Kolejarze podkreślają, że z powodu usunięcia przebudowy wiaduktów będzie ograniczona przepustowość linii Gdynia - Kościerzyna. Oznacza to, że nie powstaną nowe przystanki osobowe Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack. Pod znakiem zapytania stoi również budowa przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

- Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni - podkreślają władze PKP PLK.

Dlaczego budowa trzeciego toru jest istotna?



Chodzi o to, by odprawiać koleją większą liczbę towarów z portu w Gdyni przy jednoczesnym utrzymaniu regularności w kursowaniu PKM. Linia w miejscu planowanej przebudowy jest pochylona, więc ciężkie pociągi towarowe musiałyby zwalniać i to znacznie.

Początek nowego ok. 15-kilometrowego toru zaplanowano w okolicach przystanku Gdynia Stadion. Kończyłby się w Osowej. Jeśli go nie będzie, to pociągi towarowe nadal będą musiały dzielić tory z pociągami pasażerskimi. Przez to te drugie będą musiały ograniczyć częstotliwość, a to zahamuje rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Trzeci tor pojawił się w projekcie dzięki aneksowi



Warto wiedzieć, że Gdynia, zamawiając przed sześcioma laty projekt przebudowy węzła, też nie uwzględniła przebudowy wiaduktów. Przygotowująca go firma Transprojekt Gdański została zobligowana do zaprojektowania ich aneksem, przez który miasto musiało dopłacić 1,5 mln zł do projektu. W sumie dokumentacja pozwalająca na to, by ogłosić przetarg na budowę węzła, kosztowała blisko 8,5 mln zł.

Gdynia chwaliła się gotowym projektem trzy lata temu. W zamierzeniach m.in. 3,5 km buspasów, pętla autobusowo-trolejbusowa, ok. 4,3 km nowych dróg rowerowych i trzypoziomowy parking na 412 samochodów.

Planowano przebudowę dwóch wiaduktów nad torami w ciągu ul. Wielkopolskiej, na wysokości skrzyżowania z ul. Strzelców i ul. Sopocką. Rozbudowana miała być też ul. Korzenna zobacz na mapie Gdyni na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Buraczanej. Dodatkowy pas nie tylko dla autobusów miał pojawić się na ul. Nowowiczlińskiej zobacz na mapie Gdyni (kierunek do centrum) na odcinku od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej.

Urzędnicy zapowiadali przebudowę skrzyżowań ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, a także Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej zobacz na mapie Gdyni oraz skrzyżowania ulic: Wielkopolskiej, Racławickiej i Parkowej zobacz na mapie Gdyni. Planowano rozbudowę ul. Sopockiej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Sopockiej z ul. Wzgórze Bernadowo.



Projekt niezrealizowany, nowy przetarg w formule "Zaprojektuj i wybuduj"



Problem w tym, że dokumentacja trafiła do szuflad urzędników i nigdy nie została wykorzystana, a temat budowy węzła zniknął z listy miejskich inwestycji. W lipcu 2020 r., czyli w czasie, gdy teoretycznie zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powinny się już toczyć prace budowlane, Gdynia ogłosiła kolejny przetarg na budowę węzła Karwiny - tym razem w formule "Zaprojektuj i wybuduj". Zakres inwestycji został jednak okrojony.

Władze Gdyni zaczęły przyznawać, że zapowiadane prace przy budowie węzła Karwiny to dopiero pierwszy etap współfinansowanej przez UE inwestycji. Powodem opóźnień względem zapowiedzi i okrojenia zakresu inwestycji miały być prace prowadzone w okolicy przy budowie Trasy Kaszubskiej, choć od dawna było wiadomo, że inwestycja rządowa i miejska rozpoczną się w tym samym czasie.

Urzędnicy tłumaczyli też, że chcą polepszyć przede wszystkim los pasażerów ZKM.

Władze Gdyni: PKP PLK powinny przebudowywać wiadukt



Ograniczono m.in. wielkość parkingu, który "skurczył się" ponad trzykrotnie - do 120 miejsc dla kierowców. W zakresie I etapu zrezygnowano też z przebudowy infrastruktury technicznej niekolidującej z zakresem. Wydłużono natomiast buspasy do ul. Górniczej.

Najważniejsze, że z inwestycji zniknęła przebudowa wiaduktów. Dlaczego z nich zrezygnowano, skoro aneks do projektu przygotowanego przez Transprojekt Gdański zakładał prace modernizacyjne?

Władze Gdyni w wydanym w środę komunikacie odpowiadają, że przebudowę wiaduktów powinny finansować PKP Polskie Linie Kolejowe i takie przyjęły założenie.

- Rozmowy z PKP PLK SA trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji. Podkreślam, że realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK SA dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Czy doszło do spotkań miasta z kolejarzami?



Pikanterii sprawie dodaje też inna informacja zawarta w komunikacie zarządu PKP PLK. Władze kolejowej spółki twierdzą, że nie zostały poinformowane przez Gdynię o zmianach projektu. Dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK władze miasta miały przekazać, że odstępują od realizacji inwestycji według uzgodnień z 2017 r.

- Nie jest to prawdą. Gdynia jest zawsze otwarta na rozmowy - przekonuje Marek Łucyk.
Dodaje, że nie ma możliwości wstrzymania realizacji inwestycji, bowiem jest to projekt dofinansowany i musi zostać rozliczony.

Marszałek województwa chce mediować



W sprawie ma mediować Marszałek Województwa Pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiada zorganizowanie spotkania ze stronami konfliktu.

- Samorząd Województwa Pomorskiego jest zaniepokojony decyzją władz Gdyni, gdyż modernizacja Linii Kolejowej nr 201, uwzględniająca budowę trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa, to kluczowa inwestycja dla rozwoju ruchu pasażerskiego Gdyni oraz ruchu towarowego z Portu Gdynia. W związku z najnowszymi doniesieniami o rozstrzygnięciu przetargu samorząd województwa zainicjował pilne spotkanie z przedstawicielami PLK i władz Gdyni, by wyjaśnić zaistniałą sytuację - piszą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Miejsca

Opinie (518) ponad 20 zablokowanych

  • A co Wy krytykanci zrobiliście dla Gdyni ?

    Tych wszystkich mądrali narzekających zapytuję, co osobiście zrobili konkretnego dla miasta, w którym żyją ? Naprawili jakąś dziurę w chodniku obok swojego domu ? Uczestniczyli w dyskusjach publicznych na tematy inwestycyjne ? Zainicjowali jakieś zadanie np. budowy lokalnej drogi ?
    A jeśli chodzi o rozpoczęcie przez Gdynię budowy węzła bez proszenia się Marszałka albo PKP, to popieram i gratuluję męskiej decyzji. Nowe wiadukty są potrzebne kolei a nie układowi drogowemu miasta i dlatego w oczywisty sposób powinno to finansować PKP. Gdynia ma wiele dróg do wyremontowania i zaoszczędzone środki może tam wykorzystać. Gdybym o czymkolwiek mógł decydować, podjąłbym taką samą decyzję, tym bardziej, że nie lubię być zakładnikiem czyjegoś widzimisię przy decydowaniu o uruchamianiu -nie swoich- pieniędzy.
    A na marginesie : jeśli się wydało zgodę na całkowitą zabudowę torów kolejowych pod warte setki milionów centrum handlowe Forum, to teraz trzeba ponieść konsekwencje. Zabudowa torów spowodowała, że powstał tunel a przepisy zabraniają przewozić pod tunelami niektórych ładunków. Trzeba było wtedy pomyśleć w PKP o zabezpieczeniu środków na konieczny w przyszłości remont linii 201. no chyba, że PKP pozwoliła zabudować tory za darmo :) Czy jest chętny, żeby wziąć odpowiedzialność za obecne skutki zabudowania torowiska w Gdańsku ?

    • 0 0

  • parking

    ten parking to dla zaspokojenia mjeść dla kościólka a nie dla rozwiązania problemu mjejsc parkingowych problemu ,
    podziemny parking pomiędzy pasami ul wielkopolskiej i w narożu wielkopolska i strzelców rozwiązało by problem

    • 0 0

  • Gdynianie! (7)

    Dlaczego wybieracie tych samych ludzi od tylu lat? Przecież oni przez 4.5 roku nie byli w stanie odbudować kładki w ul Łęczyckiej na rzece Kaczej zerwanej w lipcu 2016 r (długość 5m , szerokość 1m) . A oni się biorą za przebudowę węzła.

    • 69 4

    • Na Nałkowskiej dopiero wczoraj zaczęli naprawiać wiadukt zniszczony w tym samym okresie, nad Źródłem Marii

      • 0 0

    • dokładnie (2)

      prowizoryczny i nielegalny mostek przy szkole amerykańskej na tej samej rzece i tej samej dzielnicy został odbudowany po 2 tygodniach od ulewy
      Mostek łaczył parking ze szkołą

      Można?

      • 8 0

      • tam chodziły do szkoły dzieci szczurka. masz odpowiedź. (1)

        • 9 1

        • Nie prawda, dzieci gdyńskich urzędników w ramach projektu chodzą do szkoły na Zamenhofa integrują się z lokalsami.

          • 1 0

    • (1)

      A zerwany 5 lat temu most na Nałkowskiej?

      • 5 0

      • A lofix?

        • 1 0

    • Bo nie checemy Horały

      • 0 2

  • Węzeł Karwiny

    Kiedy rozpoczęcie budowy?

    • 1 1

  • (35)

    Cóż, miasto ma rację, PKP chce zaoszczędzić na mieszkańcach. Z resztą to nie pierwszy raz kiedy w trójmieście są problemy z PKP Polskie Linie Kolejowe, nie dajmy się zastraszyć.

    • 83 296

    • a może to "miasto" chce zaoszczędzić na infrastuktórze (4)

      którą "ktoś" mu zbuduje?

      To nie pierwszy taki numer...

      • 6 1

      • trzeci tor to sprawa kolei a nie miasta (3)

        • 0 4

        • Ciekawe jak Gdynia

          wyobraża sobie odbiór kontenerów z planowanego portu zewnętrznego?

          • 1 1

        • nie, to jest również sprawa miasta

          które chciało PKM i ją dostało.
          A trzeci tor warunkuje rozwój PKM i możliwość realizacji wiekszej ilości połączeń niż obecnie.
          I miasto się do tego zobowiązało, bo przebudowa linii 201 nie toczy się od dzisiaj...

          • 4 0

        • cienko bedziecie spiewac, urzednicy z twierdzy

          • 1 1

    • Gdynia generalnie jest słaba w budowie wiaduktów. (2)

      Przez 30 lat nic nie powstalo nad główną linią od wielkopolskiej do Rumi.
      ok drugi na węźle Cegielskiej.

      • 28 9

      • Są ważniejsze zadania dla MyTylkoMy niż budowa wiaduktów (1)

        Buspasy i kontrapasy rowerowe same się nie namalują

        • 11 4

        • i gondole

          sic!

          • 1 1

    • (17)

      Ale tam są przecież dwa tory, pociągi pasażerskie mają priorytet, jeżeli PKP chce tam puszczać pociągi towarowe to niech sobie zbudują trzeci tor za swoje pieniądze.

      • 31 139

      • (12)

        Ruch towarowy w kierunku Polski centralnej oznacza ruch w porcie. Czy nie rozumiesz, ze to wielka szansa dla Gdyni, która możne zostać zmarnowana przez zasiedziałych urzędasów?

        • 75 6

        • niech buduje kolej!

          • 0 4

        • (10)

          od dawna linie kolejowe przegrywają z transportem drogowym tym samym ruch w porcie będzie zachowany. Myślisz że budując Drogę Czerwona ktoś się będzie martwił że przyjedzie mniej pociągów? Niestety taka jest polityka i niewiele można z tym zrobić. Gdyby było inaczej to byś miał nie tylko zmodernizowaną linię Bydgoszcz - Gdynia, ale i PKM do Oksywia. Inna sprawa to czas pełnej modernizacji 201 jest tak długi iż pewnie nie jedno zmienią w projekcie.

          • 6 41

          • (8)

            Brednie. Ruch kolejowy to podstawa dla towarów. Nie bez powodu Chiny budują nowy kolejowy Jedwabny Szlak. Miliardowa inwestycja kończącą się w Polsce.

            • 53 0

            • (7)

              to ciekawe więc dlaczego tak intensywnie zamyka się i rozbiera linie kolejowe, dlaczego nie modernizuje się odcinka do Słupska(Tam ciągle jest tylko jeden tor!) tylko buduje Trasę Kaszubską itd...

              • 3 41

              • to może dowiedz się, jaki interes prowadzi "pan" Frasyniuk

                i koledzy od dróg i ciężarówek.

                • 3 2

              • (5)

                Niech do twojej ociezalej glowy dotrze: bo jedne są rentowne, a inne nie i nie ma to nic wspólnego z metoda transportu.

                • 39 0

              • Brednie to malo powiedziane (3)

                W tej chwili większość ruchu towarów do portu to kolej. Wystarczy zobaczyć jaką kasę zarząd portu ląduje w bocznice i modernizacje torow. Zastanawiam się co kieruje czlowiekiem bez pojęcia o temacie do wypowadania sie

                • 38 4

              • (1)

                Ile dziennie pociągów przyjeżdża do portu a ile tirów?

                • 4 22

              • Udział transportu kolejowego z bct przekracza 50% od 10 lat i ciagle rosnie!!!

                no ale wiadomo, dla szczurkowego geniusza jeden pociag = jeden tir

                przepraszam, nie chcialbym sie z ciebie nasmiewac jesli konczyles szkole specjalna. wszyscy sa rowni, kazdy ma prawo do wypowiedzi.

                • 36 4

              • I dlatego też jest budowana Droga Czerwona a podobno większość to towary przewożone koleją

                • 2 23

              • Jak to nie ma wspólnego? Nie rentowne bo niewykorzystane do przewożenia towarów a także do przewozu pasażerów. Brak logiki się kłania

                • 3 6

          • Nieprawda. Transport towarów jest jedyną dochodową częścią działalności kolei w Polsce. Ruch pasażerski musi być dofinansowywana a towarowy zarabia.

            • 17 1

      • Czytaj ze zrozumieniem

        PKP chce zbudować trzeci tor i problemem jest za wąski przejazd pod wiaduktami.

        • 6 0

      • Tam akurat priorytet mają towarowe.

        • 6 0

      • mogą mieć priorytet o ile w ogóle będą. (1)

        teraz Gdynia - Kościerzyna to głownie przez wrzeszcz leci.
        Może tak zostać, spoko. Dla mnie osobiście w ogóle nie są potrzebne Kursy do Gdyni przez kack. Pytanie kto traci.

        • 7 13

        • Traci port. To tylko najwazniejsza czesc gdyni wiec luz

          Szczurek się wyzywi

          • 33 1

    • kolego

      chyba nie rozumiesz o czym piszesz i jak wygląda polityka. ?To nie z winy PKP jest ta sytuacja tylko Kucyk wypiął się na wcześniejsze ustalenia.

      • 18 3

    • Haha, Gdynia cały czas myśli że PLK będzie wszystko za nich robić, podobnie z przejazdem kolejowym w Chyloni czekają aż kolej zapłaci tymczasem, mała Rumia dostała kasę i sama buduje tunel w Janowie, miasto Gdynia to bankrut! Znów sprzedają miejskie działki bo w kasie manko.

      • 24 3

    • Nie zgodzę się

      Miasto nie ma racji, miasto po prostu nie ma pieniędzy. A nie ma ich dlatego, że jest dramatycznie źle zarządzane. Wskaźniki ekonomiczne Gdyni, uwzględniając dodatkowo jej wielkość, są bardzo złe. To są lata zaniedbań, złych inwestycji, niekompetentnych osób na stanowiskach doradców, ekonomistów itd. leśne dziadki nie mające pojęcia o finansach, inwestycjach... Dramat! Wykonują dziwne kombinacje i fikołki, dziwne koncepcje kredytowe. No, aż trudno to komentować.

      • 54 7

    • przecież szczurkowi mają zawsze rację (3)

      lotnisko nie wyszło - wina gdańska
      brak pkm na oksywie - wina pkp
      brak węzła karwiny - wina pkp
      brak odśnieżania - wina zimy
      brak opat - wina warszawy

      tymczasem gdańsk, któryma dużo większą kosę z rządem jakoś potrafi rozwijać komunikację i tramwajową i myśleć o rozwoju pkm i budować nowe drogi. ale w gdyni nie da się i nigdy nie jest to wina urzędu.

      • 108 16

      • brak wina - no nie wino jest :)

        • 6 3

      • (1)

        "Zawsze" - nic nie jest jednolicie czarne czy białe... PKM to faktycznie prezent dla Gdańska sfinansowany przez województwo, Obwodnicę Południową sfinansowano centralnie ze środków GDDKiA podczas gdy OPAT odrzucono jako drogę lokalną. Gdańsk się świetnie dogadywał, ale za poprzedniej ekipy - teraz nie jest różowo (wyjątkiem właśnie marszałek od PKM).

        Co nie zmienia faktu, że węzeł Karwiny jest w gestii miasta Gdyni i wygląda to absurdalnie - Gdynia powinna te pieniądze wydać, aby udrożnić dostęp do portu. A już zupełnie absurdalnym jest fakt, że PKP nie wiedziało o ograniczeniu projektu.

        • 49 10

        • To nie jest absurd. To juz jest kryminal.

          • 33 3

    • co ty bredzisz? masz klapki na oczach?

      • 5 3

    • wiesz w ogóle o co chodzi w tym sporze?

      • 8 9

  • Głosujcie dalej na Szczurka

    Wystarczy pojeździć po miastach i zobaczyc jak się rozwinęły a jak się zatrzymała Gdynia .... tak jak wczoraj łatali dziury na hutniczej to jest śmiech na sali . Połowa już pewnie wypadła z powrotem . Chyba czas nagrać jakiś filmik porządny o drogach w Gdyni pojeździć pokazać w Internecie i zrobić im wstyd . Myśle , że taki film miał by dużą popularność wśród mieszkancow

    • 1 1

  • Słusznie - kolej powinna to sfinansować .Tylko że kolej finansuje Skarb - a Skarb jak wiadomo jest pusty :) (14)

    Pusty Skarb to pokłosie 6 lat rządów nieudaczników z Rządu :)

    • 160 171

    • Gdynia zjada swój ogon biorąc kredyty na spłatę kolejnych kredytów (1)

      Koronawirus mocno uderzył w finanse Gdyni. Skutkiem tego jest "rolowanie" zadłużenia i finansowanie spłat rat kolejnym kredytem. Z drugiej strony w panice szuka się "oszczędności" wycofując się ze zobowiązań. Tak jest z budową wiaduktów na Karwinach, tak jest z rewitalizacją Starowiejskiej, gdzie obecnie planuje się tylko przypudrować to co jest bez poważnego remontu.
      Złe zarządzanie miastem niestety wychodzi teraz w dobie kryzysu.

      • 4 0

      • Oni rolowali dług jeszcze przed COVIDem,

        kredyt pod zastaw udziałów w PEWIKu...
        ....które to wykupić miał sam PEWiK.

        • 0 0

    • Czego nie rozumiecie? ;) (6)

      No to po kolei...

      1. Najpierw Gdynia prosi marszałka o dodatkowe miliony dofinansowania właśnie na budowę nowych wiaduktów na Wielkopolskiej - tym tłumacząc wzrost kosztów całej inwestycji na węźle Karwiny.

      2. Wszystko jest uzgodnione już w 2017 r. ze wszystkimi stronami, na które ta inwestycja ma wpływ, czyli głównie z pkp plk które planują w tym miejscu budowę 3 toru - o czym od dawna wszyscy wiedza i czekają na te inwestycje.

      3. Po kilku latach od tych uzgodnień i wyciagnięcia na nie dodatkowej kasy z zewnętrznego dofinansowania ( bo Gdynia nie lubi budować za swoje), władze miasta nie informując nikogo same zmieniają zakres inwestycji na mniejszy, zostawiajac jednak sobie na to całą powiększoną wcześniej pulę kasy.

      Czego nie rozumiecie???

      • 69 4

      • Tak, bo kasę to dostaje się przed inwestycją. Nie masz pojęcia jak działają dofinansowania, a się wypowiadasz (4)

        • 1 8

        • Dofinansowanie jest na podstawie projektu, a ten Gdynia zmieniła. (3)

          Początkowo przyznano 34 mln, a po rozrzerzaniu o przebudowę wiaduktów doszło kolejne 19 mln.
          Gdyby Gdynia wycofała się tylko a aneksu o wiadukcie i zostaeiła resztę projektu bez zmian nadal 34 mln by wpadły.
          Niestety teraz Gdynia zmieniła wszystko - na nowy projekt dofinansowanie na razie się nie należy. Gdynia będzie musiała napisać nowy wniosek.

          • 9 0

          • To nie zmienia faktu, że pieniądze z dofinansowania pojawiają się dużo później

            Rozmówca wyżej sugeruje, że kasę ktoś wziął dla siebie.

            • 0 0

          • nie gdynia tylko urzednicy okupujacy magistrat. rozrozniaj to. (1)

            • 3 1

            • Gdynia to My!

              Wojciech i Marek

              • 8 0

      • Otworzyłeś mi oczy.

        • 6 1

    • czemu kolej? (3)

      tam są dwa tory. Na obsługę portu styknie. Ucierpi ewentualny ruch pasażerski na lini gdynia - Osowa.
      z reszta po prawdzie to jest on zbyteczny. Można jeździć przez wrzeszcz.

      • 19 23

      • Żeby ucierpiał, musiałby najpierw być

        Nie nazywajmy jednego pociągu na godzinę ruchem pasażerskim.

        • 3 2

      • właśnie tak wygląda kolegium decyzyjne w um gdynia

        spotykają się kulturoznawca, europeista i politolog:
        - dwa tory na obsługę portu styknie, co nie Heniu?
        - Jo, styknie, Zibi
        - No to mamy załatwione, Julka. Teraz pogadajmy o kubku miejskim.

        • 35 3

      • Przez Wejherowo też można do Osowej dojechać - a budować trzeba tak jak trzeba a nie wyszukiwać pretekstów :)

        • 15 10

    • Piniędzy na to nie ma i nie będzie

      • 6 2

  • (2)

    I znowu na tapecie Pan Łucyk vel Dekoral, ile jeszcze potknięć Panie Prezydencie, Lizud nie wypalił, całkowita eliminacja miejsc parkingowych w centrum miasta a teraz totalna amatorka we współpracy z koleją. Wstyd

    • 7 1

    • akurat likwidacja miejsc i postwienie na transport zbiorowy to przyszłość (1)

      więc za to się nie czepiajmy.

      • 0 1

      • Dlatego likwidacja 3/4 miejsc parkingowych na węźle Karwiny to wg ciebie dobry pomysł?

        • 0 0

  • He he, Pan Marszałek - mediator z maczugą w ręce, i to wycelowaną w konkretną głowę. (3)

    • 6 4

    • Jaką maczugą? (2)

      Spotkali się i się dogadają.
      Zrozumiałe, że wstrzymał dofinansowanie skoro projektu nie ma (stary w śmietniku, a nowy dopiero powstanie) - jak będzie projekt to wtedy Gdynia wystąpi z wnioskiem i po spełnieniu warunków dostanie (albo i nie bo kryzys) dofinansowanie adekwatne do okrojonego projektu.
      Warunkiem otrzymsnia 34 mln (53 mln w wersji z wiaduktami) było zakończenie inwestycji do 2023 roku.
      Jest luty 2021, a dopiero rozstrzygnięto (o ile nikt nie oprotestuje) przetarg na projekt i wykonastwo.
      Zakładając pół roku na projekt, na zgody, uwarunkowania i budowę zostaje 16 miesięcy.

      • 1 0

      • Serio? (1)

        Groźba niezawarcia uzgodnionego aneksu do umowy grantowej, w sytuacji gdy Gdynia rozstrzygnęła przetarg, to nie maczuga?

        • 0 0

        • Jakiego uzgodnionego aneksu?

          W 2017 powstał projekt, tenże otrzymał dofinansowanie 34 mln.
          Po aneksie dotyczącym wiaduktu dofinansiwanie zwięksxono o 19 mln.
          Teraz nie ma ani sneksu, ani oryginalnego projektu, więc na jakiej podstawie ma być przyznane dofinansowanie?
          Będzie projekt, na jego podstawie wniosek o dofinansowanie to i kasa się znajdzie.
          Gdynia zaoewne liczyła na całe 53 mln dofinansowania - mimo że wyrzuciła z projektu wiadukty i okroiła projekt.
          Do 2023 tak czy inaczej nie rozliczyliby, więc dofinansowanie by przepadło.

          • 1 0

  • Litość budzi głupota kolejarzy,

    którzy zamiast rozmawiać i postawić ultimatum, polecieli do prasy obwieścić urbi et orbi swoją niekompetencję. Bo uzależnienie realizacji kluczowej dla gospodarki kraju inwestycji za 3 mld zł od ustnego porozumienia trudno inaczej określić.

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane