• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu

Patryk Szczerba
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Budowa wiaduktu na KarwinachMapka zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.



Czy węzeł Karwiny rozwiąże problemy komunikacyjne w okolicy?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Mediacja marszałka województwa pomorskiego



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.

Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie



We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.

Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.

- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł



Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.

- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.

- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.

Węzeł Karwiny: co powstaje



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Miejsca

Opinie (158)

  • A co z kładką rowerowo pieszą nad torami między Karwinami a ul Strzelców? (4)

    Cos ucichło.

    • 22 1

    • Przed wyborami

      SWS wróci do tematu i będą obiecywać złote góry jak zawsze.

      • 3 1

    • Piąta wizualizacja czwartej koncepcji

      zamiast drugiej wizualizacji pierwszej koncepcji. Jeszcze chwila cierpliwości. Jesteśmy tak daleko.

      • 3 1

    • Skoro miała powstać a nie powstała, to może trzeba tych gości zapytać wprost co jest grane?

      • 6 0

    • W Gdyni wszystko ucicha.

      Pływasz na basenie olimpijskim? Przejeżdżasz bezkolizyjnie przez tory w Chylonia? Jeździsz na łyżwach na nowym lodowisku? Jeżeli nie, to jedyne to możesz zrobić to dalej głosować na ta ekipę, to może chociaż z Gfyni uda ci się polecieć do Gdańska, aby zobaczyć jaka obecnie pomiędzy tymi dwoma miastami zrobiła się ogromną różnica.

      • 19 1

  • Jak urzędnicy w Gdyni szanują podatników pieniądze! (5)

    "Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej". Czy ktoś z urzędników odpowie za marnowanie publicznych pieniędzy?

    • 88 3

    • Generalnie instytucja "zaprojektuj i zbuduj"

      została utworzono po to, żeby oszczędzić czas i pieniądze. Dokładne wyliczenia czy lub jakie straty miały miejsce należą do analityków.

      • 1 0

    • Zmienia się sytuacja, zmieniają się plany. Której litery nie rozumiecie? (1)

      • 1 6

      • Skoro 70 mln na wybory kopertowe w skali kraju to jest do dziś wielki problem, to dlaczego 10 mln w skali miasta można ot tak sobie wydać na niepotrzebny projekt i nie ma sprawy?

        • 5 0

    • (1)

      Za lotnisko ktoś odpowiedział? Za miliony na Arkę ktoś odpowiedział?

      • 12 3

      • A co z respiratorami?

        • 4 0

  • Przerobić całą Wielkopolską w jeden wielki buspas a strefę parkowania rozszerzyć do Kaczych Bukow

    • 9 1

  • nie wiem czy odczujemy poprawę (1)

    W Wielkopolską wpadnie ruch samochodowy z Trasy Kaszubskiej więc będzie tak samo albo gorzej. Ważne, żeby robić buspasy ile wlezie, nawet zabierając dotychczasowe pasy.

    • 20 6

    • wystarczy...

      Że nie będzie pogorszenia...

      • 1 1

  • W sumie wyszło na to, że Gdynia miała rację. (4)

    A PLK i Marszałkowo wybrnęły z głębokiego rozkroku tuż przed pęknięciem gaci. Chwała im za to, ale z elegancją nie miało to nic wspólnego.

    • 3 26

    • nie miała racji. (2)

      marszałek ratuje Gdynię przed komisarzem...
      Chociaż raz strategia "antypis" dała pozytywny wynik.

      A jak jest naprawdę, dowiemy się, jak ustalenia spłyną na papier.

      • 16 0

      • Czym ratuje gminę? Tą niewielką kupką kasy? (1)

        • 0 5

        • ta niewielka kupka to kropla, która przelałaby czarę zadłużenia

          bo kasy nie ma a kolejny kredyt, to przekroczenie magicznej granicy i zaczną działać automaty...
          A tu jeszcze tyle trzeba wygarnąć...

          • 7 0

    • co do interesów ze Szczurkiem

      to samorząd ma bardzo skrystalizowaną opinię...

      • 9 0

  • wykopać dziurę,

    zburzyć wiadukty,
    postawić szlabany...
    W 10 mln pln się można zmieścić...

    Będzie jak na Puckiej i Hutniczej...
    Gdyńskie standardy.

    • 12 1

  • (1)

    Dobrze, że miasto poszło po rozum do głowy. Co prawda nie jest to do końca rozwiązanie zadowalające PKP i przyszłych pasażerów, ale zawsze coś.

    • 6 4

    • Miast poszło po rozum do głowy???

      To raczej PLK i marszałkowo się ogarnęły.

      • 3 4

  • a nie taniej i szybciej - Wymalować ?

    • 9 2

  • ile jest zwyczajowo prowizji od takiego kontraktu , i kto tą kase przytula ?

    • 6 2

  • Żenada szczurek żenada

    Bez twarzy, bez honoru. Kłamca kłamca kłamca. Niedawno jeszcze chciał budować most drogowy z ul. Strzelców na Karwiny. Po fali krytyki i protestów "bohatersko zaniechał " tej inwestycji, na którą zresztą nie miał ani pieniędzy ani ochoty. Znowu objawił się jako zbawca
    Teraz miał budować swój inny węzeł za 100mln, ale po mediacjach PKP będzie miało to co potrzebuje....szczurek wyda maksymalnie 10.... bo ? kto toleruje takiego szantażystę ?????
    szczurek co z tymi 90 milionami których i tak nie masz ? Ogarniesz dylatację na estakadzie ??? Co z obwodnicą witomina ? jesteś kanalią zakałą i wstrzymywaczem rozwoju Gdyni. Podjedź sobie na lotnisko do Kosakowa i leć leć leć

    • 25 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane