- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (45 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (258 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (134 opinie)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (82 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (333 opinie)
Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu
Budowa wiaduktu na Karwinach zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Mediacja marszałka województwa pomorskiego
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.
Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie
We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.
Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.
Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.
- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł
Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.
- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.
- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.
Węzeł Karwiny: co powstaje
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Miejsca
Opinie (158)
-
2021-07-14 17:38
Bo Gdynia nie daje tylko bierze...w tym są ekspertami
- 22 1
-
2021-07-14 17:28
(1)
Kiedy tunel w Chyloni?
- 24 2
-
2021-07-14 17:37
najpierw Gdynia musi zbudować wiadukt nad torowiskiem rozrządowym na Puckiej
na co dostała kasę od PLK...
Mam poważne obawy, czy ma na swoją część budżetu...- 7 0
-
2021-07-14 17:37
Matrix
Gdynia jedzie na oparach większość ulic plus obwodnica i boczne uliczki to głęboka komuna. Dużą parą i wielką pompą to u nas developerzy budują a nasz fundusz starcza na drzewa w doniczkach i już niedługo trawa na tacach.
- 35 1
-
2021-07-14 17:22
Gdynia dołoży na ten projekt nie więcej niż 2 000 000 godzin płatnego parkowania w Śródmieściu (1)
Tak lepiej to brzmi
- 52 4
-
2021-07-14 17:33
Z krótkich obliczeń, to jest okolo
71 dni przychodów z całej strefy parkowania.
- 7 1
-
2021-07-14 17:24
Sukces goni sukces w tej gdyni (1)
Po raz 5 trzeba ogłosić sukces i najlepiej medale mareczkowi i wojtkowi wręczyć
- 71 3
-
2021-07-14 17:25
razem z
wypowiedzeniem...
- 18 0
-
2021-07-14 17:10
Proponuję te 10 milionów złotych z gdyńskiego budżetu przeznaczyć na wizualizację projektu.
Zawsze miło się ogląda plany.
- 73 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.