• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt PKM nad al. Grunwaldzką odsłonięty. Prawie jak punkt widokowy

Maciej Naskręt
24 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz jak wygląda nowy wiadukt i co widać z jego przęsła umieszczonego ok. 8 metrów nad ziemią.


Wykonawca budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zdjął szalunki i odsłonił wiadukt nad al. Grunwaldzką, tuż przy ul. Abrahamazobacz na mapie Gdańska. Weszliśmy na obiekt by sprawdzić, co zobaczą podróżni z okien kolejki po uruchomieniu linii PKM, czyli w połowie 2015 r.



Zakończyły się prace konstrukcyjnie wiaduktu nad al. Grunwaldzką w Gdańsku, na granicy Strzyży i Oliwy. To jedna z konstrukcji będących elementem 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwoma torami Wrzeszcz z Osową, a po drodze także port lotniczy w Rębiechowie.

W ostatnim tygodniu kierowcy i mieszkańcy mogli obserwować rozbiórkę rusztowań i szalunków wiaduktu nieopodal centrum handlowego Oliwa. Wcześniej jednak sprężono konstrukcję obiektu, by w przyszłości skutecznie mogła wytrzymać ciężar składów PKM, które przejadą tędy w połowie 2015 r. Niebawem powinno ruszyć zagęszczanie gruntu przy przyczółkach obiektu, by można było zacząć układanie podbudowy pod tory.

Nowy wiadukt opiera się o ok. 50-metrowe łukowe przęsło, które wznosi się na wysokość ponad 8 metrów. Podparte jest trzema filarami, ustawionymi względem przęsła pod kątem od 30 do 60 stopni. Wysokość wiaduktu sprawia, że doskonale widać otaczającą obiekt okolicę. Mieliśmy więc okazję sprawdzić, co w przyszłości z okien pociągów zobaczą pasażerowie kolejki.

Na razie jednak kierowcy pytają: Kiedy zniknie zwężenie z trzech do dwóch pasów na al. Grunwaldzkiej? Inwestor prosi o cierpliwość. - Najpierw musimy zakończyć prace przy wiadukcie, dopiero wtedy możemy poszerzyć przejazd w tym miejscu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Warto podkreślić, że już jeden z wiaduktów został odkryty. To obiekt nad ul. Polanki. Niebawem do grona wiaduktów betonowanych na placu budowy dołączy obiekt nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Później pozostanie wykonanie wiaduktu nad ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska (obiekt zyska charakterystyczne ściany boczne) oraz 900-metrowej estakady kolejowej przy lotnisku. Jej betonowanie oglądaliśmy w ubiegłym roku.

Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.



Warto wspomnieć, że najdłuższa i najbardziej skomplikowana konstrukcja na linii PKM - właśnie wspomniana estakada wzdłuż gdańskiego lotniska - jest już w połowie gotowa. W pełni zabetonowanych zostało już bowiem 13 z 26 przęseł estakady, a prace przy kilku kolejnych są w toku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Zobacz kronikę budowy PKM w okresie zimy 2013 i 2014 r.


Wizualizacja przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (116) 1 zablokowana

  • W Lipcu 2013 Pan Naskręt Pisał: (1)

    Przewidywany przez wykonawcę czas trwania utrudnień komunikacyjnych w tym miejscu to około pół roku.

    Jak już widziałem słowo "około", to wiedziałem ,że będzie więcej. Dobrze, że zimy praktycznie nie było , bo rok lekko by było wąsko, a tak czekam od tygodnia kiedy wrócą 3 pasy.

    • 7 1

    • nie wrócą 3 pasy bo na wewnętrznych pasach filar wiaduktu stoi

      • 1 3

  • wiem co bedzie widac. ekrany akustyczne przez 18km:-) (1)

    • 13 1

    • RE:

      ekrany będą ale tylko tam gdzie blisko są budynki mieszkalne, tak gdzie pociągi będą jeździć przez piękne tereny zielone ekranów nie będzie

      • 2 6

  • lepiej by metro z Gdańska do Gdyni zbudowali a nie PKM którą nikt nie będzie jeździł (4)

    Szybciej się autobusami dojedzie

    • 10 15

    • słyszałeś o SKMce? (3)

      to takie nadziemne metro tylko, że tańsze

      • 8 1

      • (1)

        A więc przyjrzyjmy się faktom:

        Metro warszawskie, odcinek Kabaty - Młociny:
        21 stacji
        23,1 km
        czas przejazdu 39 minut
        częstotliwość co 3 minuty w szczycie (co 10 minut około północy)
        bilet normalny 4,40 zł

        SKM Trójmiasto, odcinek Gdańsk Główny - Gdynia Główna:
        15 stacji
        21 km
        czas przejazdu 35 minut
        częstotliwość co 7 minut w szczycie (co 30 minut około północy)
        bilet normalny 5,70 zł

        Tyle gołych liczb. W pozostałych kryteriach: czystości, bezpieczeństwa, stanu i wieku taboru, odległości przystanków od najważniejszych punktów miasta, infrastruktury Park&Ride i innej o SKMce szkoda w ogóle gadać. A warszawskie metro to nie jest przecież jakiś szczyt osiągnięć światowych.

        • 1 3

        • Pytanie do minusujących:

          w którym miejscu napisałem nieprawdę?

          • 0 0

      • A byłbym zapomniał - linia metra nie stanowi rezerwy torowej, po której kursują wszystkie inne pociągi w przypadku remontu lub awarii na linii dalekobieżnej. "Mróz" rzędu -5 i nagły atak 3 centymetrów śniegu metra nie paraliżuje.

        • 2 1

  • Współczuję mieszkańcom, którzy tę kolej będą mieli pod oknami

    Mieszkam niedaleko linii tramwajowej i szyby w oknach drżą, szklanki dzwonią jak przejeżdżają tramwaje - zwłaszcza zimą.

    • 4 5

  • nie bój się śledziu. U was tramwajów nie wybudują

    • 3 4

  • Sto lat temu trasę tę już raz zbudowano... (1)

    ...ale nie odegrała ona istotnej roli w systemie komunikacyjnym miasta (a pamiętajmy, że znaczenie kolei jako takiej było wtedy nieporównywalnie większe). Po wojnie konsekwentnie trasy tej nie odbudowywano, bo nie przewidywano dla niej istotnej roli w systemie komunikacyjnym miasta.

    Tym czasem teraz nagle urasta ona do rangi inwestycji stulecia. Nagle Gdańszczanie gremialnie pokochali kolej, czy jak?

    • 9 10

    • Dokladnie Niemcy zbudowali 100lat temu te trase i teraz prawie dokladnie poniej budują nową

      Ale to jest typowe w POlityce rządowej ze najpierw cos zniszczą a potem odbudują i mówią ze to wielki sukces na skale światową tego rządu.

      • 3 7

  • to kiedy mozna wejsc na ten punkt widokowy (1)

    • 4 0

    • Wejsc mozna zawsze i na kazdy punkt widokowy, chociaz na niektore tylko raz.

      • 2 0

  • ten wiadukt powinien byc strzezony 24/H na dobe przed terrorystami

    bo to idealne miejsce dla nich .Jak pokazali Polityczny konwój jechał kilka granatników i pozamiatane mają :)

    • 6 3

  • (2)

    Fajnie ja filmie widać jak Grunwaldzka jest już zapchana do granic możliwości.

    • 9 2

    • to wlasnie jest idiotyzm gdanska (1)

      tranzyt pcha sie przez srodek miasta - kretystwo

      • 4 1

      • Słyszałeś może coś o obwodnicy południowej czy trasie sucharskiego?

        • 1 0

  • Łukowy?

    Panie Redaktorze:
    "Nowy wiadukt opiera się o ok. 50-metrowe łukowe przęsło" - ja tam łuku nie widziałem. Chyba jedyny łukowy wiadukt będzie na Śłowackiego.

    Tam wiadukt i parę innych kest raczej "skrzyniowy"?

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane