- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (54 opinie)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (42 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (282 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (113 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (296 opinii)
- 6 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
Wiadukt PKM nad al. Grunwaldzką odsłonięty. Prawie jak punkt widokowy
Zobacz jak wygląda nowy wiadukt i co widać z jego przęsła umieszczonego ok. 8 metrów nad ziemią.
Wykonawca budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zdjął szalunki i odsłonił wiadukt nad al. Grunwaldzką, tuż przy ul. Abrahama. Weszliśmy na obiekt by sprawdzić, co zobaczą podróżni z okien kolejki po uruchomieniu linii PKM, czyli w połowie 2015 r.
W ostatnim tygodniu kierowcy i mieszkańcy mogli obserwować rozbiórkę rusztowań i szalunków wiaduktu nieopodal centrum handlowego Oliwa. Wcześniej jednak sprężono konstrukcję obiektu, by w przyszłości skutecznie mogła wytrzymać ciężar składów PKM, które przejadą tędy w połowie 2015 r. Niebawem powinno ruszyć zagęszczanie gruntu przy przyczółkach obiektu, by można było zacząć układanie podbudowy pod tory.
Nowy wiadukt opiera się o ok. 50-metrowe łukowe przęsło, które wznosi się na wysokość ponad 8 metrów. Podparte jest trzema filarami, ustawionymi względem przęsła pod kątem od 30 do 60 stopni. Wysokość wiaduktu sprawia, że doskonale widać otaczającą obiekt okolicę. Mieliśmy więc okazję sprawdzić, co w przyszłości z okien pociągów zobaczą pasażerowie kolejki.
Na razie jednak kierowcy pytają: Kiedy zniknie zwężenie z trzech do dwóch pasów na al. Grunwaldzkiej? Inwestor prosi o cierpliwość. - Najpierw musimy zakończyć prace przy wiadukcie, dopiero wtedy możemy poszerzyć przejazd w tym miejscu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Warto podkreślić, że już jeden z wiaduktów został odkryty. To obiekt nad ul. Polanki. Niebawem do grona wiaduktów betonowanych na placu budowy dołączy obiekt nad ul. Rakoczego . Później pozostanie wykonanie wiaduktu nad ul. Wita Stwosza (obiekt zyska charakterystyczne ściany boczne) oraz 900-metrowej estakady kolejowej przy lotnisku. Jej betonowanie oglądaliśmy w ubiegłym roku.
Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.
Warto wspomnieć, że najdłuższa i najbardziej skomplikowana konstrukcja na linii PKM - właśnie wspomniana estakada wzdłuż gdańskiego lotniska - jest już w połowie gotowa. W pełni zabetonowanych zostało już bowiem 13 z 26 przęseł estakady, a prace przy kilku kolejnych są w toku.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Zobacz kronikę budowy PKM w okresie zimy 2013 i 2014 r.
Wizualizacja przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (116) 1 zablokowana
-
2014-03-24 11:21
W Lipcu 2013 Pan Naskręt Pisał: (1)
Przewidywany przez wykonawcę czas trwania utrudnień komunikacyjnych w tym miejscu to około pół roku.
Jak już widziałem słowo "około", to wiedziałem ,że będzie więcej. Dobrze, że zimy praktycznie nie było , bo rok lekko by było wąsko, a tak czekam od tygodnia kiedy wrócą 3 pasy.- 7 1
-
2014-03-24 12:31
nie wrócą 3 pasy bo na wewnętrznych pasach filar wiaduktu stoi
- 1 3
-
2014-03-24 12:12
wiem co bedzie widac. ekrany akustyczne przez 18km:-) (1)
- 13 1
-
2014-03-24 12:20
RE:
ekrany będą ale tylko tam gdzie blisko są budynki mieszkalne, tak gdzie pociągi będą jeździć przez piękne tereny zielone ekranów nie będzie
- 2 6
-
2014-03-24 12:30
lepiej by metro z Gdańska do Gdyni zbudowali a nie PKM którą nikt nie będzie jeździł (4)
Szybciej się autobusami dojedzie
- 10 15
-
2014-03-24 12:32
słyszałeś o SKMce? (3)
to takie nadziemne metro tylko, że tańsze
- 8 1
-
2014-03-24 14:22
(1)
A więc przyjrzyjmy się faktom:
Metro warszawskie, odcinek Kabaty - Młociny:
21 stacji
23,1 km
czas przejazdu 39 minut
częstotliwość co 3 minuty w szczycie (co 10 minut około północy)
bilet normalny 4,40 zł
SKM Trójmiasto, odcinek Gdańsk Główny - Gdynia Główna:
15 stacji
21 km
czas przejazdu 35 minut
częstotliwość co 7 minut w szczycie (co 30 minut około północy)
bilet normalny 5,70 zł
Tyle gołych liczb. W pozostałych kryteriach: czystości, bezpieczeństwa, stanu i wieku taboru, odległości przystanków od najważniejszych punktów miasta, infrastruktury Park&Ride i innej o SKMce szkoda w ogóle gadać. A warszawskie metro to nie jest przecież jakiś szczyt osiągnięć światowych.- 1 3
-
2014-03-24 21:24
Pytanie do minusujących:
w którym miejscu napisałem nieprawdę?
- 0 0
-
2014-03-24 14:30
A byłbym zapomniał - linia metra nie stanowi rezerwy torowej, po której kursują wszystkie inne pociągi w przypadku remontu lub awarii na linii dalekobieżnej. "Mróz" rzędu -5 i nagły atak 3 centymetrów śniegu metra nie paraliżuje.
- 2 1
-
2014-03-24 12:44
Współczuję mieszkańcom, którzy tę kolej będą mieli pod oknami
Mieszkam niedaleko linii tramwajowej i szyby w oknach drżą, szklanki dzwonią jak przejeżdżają tramwaje - zwłaszcza zimą.
- 4 5
-
2014-03-24 13:34
nie bój się śledziu. U was tramwajów nie wybudują
- 3 4
-
2014-03-24 13:58
Sto lat temu trasę tę już raz zbudowano... (1)
...ale nie odegrała ona istotnej roli w systemie komunikacyjnym miasta (a pamiętajmy, że znaczenie kolei jako takiej było wtedy nieporównywalnie większe). Po wojnie konsekwentnie trasy tej nie odbudowywano, bo nie przewidywano dla niej istotnej roli w systemie komunikacyjnym miasta.
Tym czasem teraz nagle urasta ona do rangi inwestycji stulecia. Nagle Gdańszczanie gremialnie pokochali kolej, czy jak?- 9 10
-
2014-03-24 14:44
Dokladnie Niemcy zbudowali 100lat temu te trase i teraz prawie dokladnie poniej budują nową
Ale to jest typowe w POlityce rządowej ze najpierw cos zniszczą a potem odbudują i mówią ze to wielki sukces na skale światową tego rządu.
- 3 7
-
2014-03-24 14:45
to kiedy mozna wejsc na ten punkt widokowy (1)
- 4 0
-
2014-03-24 15:12
Wejsc mozna zawsze i na kazdy punkt widokowy, chociaz na niektore tylko raz.
- 2 0
-
2014-03-24 14:48
ten wiadukt powinien byc strzezony 24/H na dobe przed terrorystami
bo to idealne miejsce dla nich .Jak pokazali Polityczny konwój jechał kilka granatników i pozamiatane mają :)
- 6 3
-
2014-03-24 15:45
(2)
Fajnie ja filmie widać jak Grunwaldzka jest już zapchana do granic możliwości.
- 9 2
-
2014-03-24 16:59
to wlasnie jest idiotyzm gdanska (1)
tranzyt pcha sie przez srodek miasta - kretystwo
- 4 1
-
2014-03-24 17:49
Słyszałeś może coś o obwodnicy południowej czy trasie sucharskiego?
- 1 0
-
2014-03-24 17:11
Łukowy?
Panie Redaktorze:
"Nowy wiadukt opiera się o ok. 50-metrowe łukowe przęsło" - ja tam łuku nie widziałem. Chyba jedyny łukowy wiadukt będzie na Śłowackiego.
Tam wiadukt i parę innych kest raczej "skrzyniowy"?- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.