• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba

Krzysztof Koprowski
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jedne z najdłuższych wiat znajdują się na przystanku tramwajowym Jaśkowa Dolina. Jedne z najdłuższych wiat znajdują się na przystanku tramwajowym Jaśkowa Dolina.

Wiata - najbardziej podstawowy element przystanku - może mieć swoje tajemnice. Na przykład takie, dlaczego nie ma jej na popularnym przystanku, a stoi w szczerym polu.



Czego najbardziej brakuje ci w wiatach przystankowych?

Obecnie w Gdańsku znajduje się ponad 600 przystanków, biorąc pod uwagę wyłącznie nazewnictwo, gdyż samych peronów jest dużo więcej - na ogół każdy przystanek zlokalizowany jest w dwóch kierunkach, ale nie brakuje też przystanków węzłowych, takich jak np. Emaus zobacz na mapie Gdańska. Oznacza to, że liczba wiat śmiało przekracza tysiąc sztuk, szczególnie że na wielu peronach są one montowane podwójnie.

Są jednak miejsca, gdzie wiaty stoją, choć od dawna nie zatrzymują się przy nich autobusy. Tak jest m.in. na nieużywanej liniowo pętli Wieżycka zobacz na mapie Gdańska (linie autobusowe przedłużono w głąb osiedli).

- Za lokalizacje wiat odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni i to do nas należy zgłaszać wszelkie sugestie dotyczące lokalizacji. W przypadku wiaty na pętli Wieżycka, jest to wiata prywatna. Jej właściciel (firma AMS) na prośbę ZDiZ zgodziła się przenieść wiatę na przystanek Wieżycka w kierunku centrum zobacz na mapie Gdańska. Nastąpi to pod warunkiem uzgodnienia jej lokalizacji i braku kolizji z gestorami uzbrojenia podziemnego - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

To właśnie nie miasto, a przede wszystkim prywatne firmy są właścicielami wiat w Gdańsku. Udział wiat należących do AMS i Clear Channel wynosi aż ok. 70 proc. Prywatne firmy posiadają monopol na umieszczanie w nich reklam. Pasażerowie zyskują natomiast schronienie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zarabia też miasto, bo pobiera opłatę zryczałtowaną lub procent zysku od reklam.

- W zależności od umowy, stosowane są różne rozwiązania finansowe. W tym roku część umów wygasa, ale wiaty nie znikną, a przejdą bez żadnych dodatkowych opłat na własność miasta. Kolejne umowy kończą się w 2018 r. W wiatach miejskich umieszczane są reklamy wydziału promocji Urzędu Miejskiego - dodaje Kaczmarek.

Jak poznać do kogo należy wiata? To bardzo proste - oprócz wspomnianych reklam, AMS oraz Clear Channel umieszczają na nich swoje logotypy. Na remontowanych przystankach lub nowych trasach tramwajowych (w tym wzdłuż al. Havla zobacz na mapie Gdańska) instalowane są wiaty wyłącznie nakładem finansowym miasta.

Wiaty miejskie stanowią spore obciążenie dla budżetu gminy. Nie dość, że miasto nie zarabia na reklamach, to dodatkowo musi regulować opłaty za energię elektryczną, podczas gdy w wiatach prywatnych wszystkie opłaty ponoszą AMS lub Clear Channel.

Właściciele wiat odpowiadają również za utrzymanie odpowiedniej czystości. - Miejskie wiaty myte są raz w miesiącu. Pozostałe zgodnie z harmonogramem ich gospodarzy. Jeżeli są jednak zastrzeżenia w zakresie ich czystości, wszelkie uwagi należy zgłaszać do Dyżurnego Inżyniera Miasta (tel. 58 52 44 500, czynny całą dobę), a on przekaże sygnał odpowiednim służbom - mówi Kaczmarek.

W zależności od ruchu na przystanku oraz wolnej przestrzeni, instalowane są zróżnicowane formy wiat. W Gdańsku spotkać możemy więc standardowe wiaty trzypanelowe, ale i dłuższe - m.in. na nowej trasie wzdłuż al. Havla lub peronach tramwajowych Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Zdarzają się też wiaty "płytkie", stawiane tam, gdzie brakuje miejsca na pełnowymiarowe konstrukcje. Wiaty te charakteryzują się niewielkim dachem oraz wąskimi ścianami bocznymi (lub są ich pozbawione).

Na węzłach przesiadkowych Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska, Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska czy też nieużywanego liniowo Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska montowane są dodatkowo wiaty bez ścian bocznych, o odpowiednio dużej rozpiętości dachu, tak by chronić pasażerów przed opadami atmosferycznymi przy przesiadkach tramwaj-autobus. Takie rozwiązanie ma jednak wadę - słabo chroni przed wiatrem (szczególnie na chełmskiej pętli).

- Wykonanie jednej, tradycyjnej wiaty, to koszt ok. 20 tys. zł brutto. W tej cenie wliczone jest też wykonanie dokumentacji oraz montaż konstrukcji - dodaje rzecznik ZDiZ. Dużo więcej kosztują wiaty realizowane na specjalne zamówienie. Przykładowo, charakterystyczne cztery łukowe wiaty, każda o długości odpowiadającej tramwajom Pesa, na warszawskiej Trasie W-Z kosztowały aż ok. 7,4 mln zł.

Miejsca

Opinie (72) 2 zablokowane

  • platynowa (4)

    Nadal brakuje wiaty na przystanku Orunia ul. Platynowa. LITOŚCI w czasie deszczu mokniemy!!!! Temat wałkowany od lat.

    • 27 2

    • Platynowa? (1)

      Przecież na przystanku "Platynowa" wiaty są w każdym z trzech kierunków

      • 0 0

      • chyba chodziło o przystanek "Krzemowa" na Platynowej....

        • 0 0

    • Dokładnie

      przydałaby się tam wiata przeogromnie.

      • 2 0

    • Przy Kilińskiego (nieużywany przystanek przeniesiony kawalek dalej z nowa wiatą) stoi kolejna nieużywana wiata i ławeczka

      • 2 0

  • Nie wspomnę o

    Prystanku "jaskowa dolina" gdzie po obfitych opadach deszczu,samochody jeżdżące ulicą, powodują takie fale ze na wiacie zakrywa nas ogromna fala wody.Przypadek zeszłego roku.Pamięta ten kto to widział lub przeżyl :/

    • 0 0

  • Tylko dlaczego kupuje się najtańszy chłam? (1)

    Nowe wiaty stawiane z pieniędzy miasta z plastikowymi rynnami umieszczonymi poza konstrukcją są dużo bardziej toporne od starych Tejbrantów stawianych przez AMS. No i na nowych trasach nie umieszczono tablic SIPu i SIMu.

    • 18 2

    • świetlne informatory

      A do wiat można dodać jeszcze świetlne informatory na których nic nie widać. Np. przy dworcu PKP we Wrzeszczu , Brama Wyżynna itp

      • 1 0

  • (2)

    Niestety wiaty nie chronią przed brakiem kultury kierowców. Często chroniąc się przed deszczem pod wiatą zostaje się ochlapanym przez przejeżdżający samochód (w przypadku wiat ustawionych bardzo blisko jezdni)- w tym przypadku wiata tylko pogarsza sprawę bo nie ma gdzie uciec

    • 21 3

    • to wina kolein w 90% (1)

      jeśli już winę kierowcom przypisałbym w 10%

      • 2 4

      • tez prawda

        gorzej jak auto wjedzie pod wiatę z ludzmi, co sie zdarzało

        • 0 0

  • wiata na przystanku tramwajowym (2)

    na Chłopskiej przy Leclercu ma ławeczkę, która była zamocowana w dziwny sposób. W tej chwili kątowniki się wygięły tak, że ławeczka jest bardzo nisko. Nie mogą z niej korzystać osoby, którym jest najbardziej potrzebna - mniej sprawne ruchowo. Nawet jeśli udałoby im się usiąść to nie wstaną. Kto zatwierdził taki projekt, czy nikt nie przeprowadzał prób wytrzymałościowych?

    • 8 0

    • Ktoś zatwierdził taki projekt. Myślę,że nie małe pieniądze na to wydano. Nikogo nie informowano , nie konsultowano się ze społeczeństwem.Macie takie i się cieszcie,albo stójcie na deszczu.Coś tu jest nie tak.

      • 0 0

    • Feler większości wiat. Ale widać miało być tanio to mocowanie wykonali z byle czego.

      • 4 0

  • Dlaczego w Gdańsku - rozkład jazdy jest we wiacie nad ławką? (3)

    Aby przeczytać rozkład jazdy trzeba się pochylać nad siedzącymi na ławce ludźmmi. A przecież można powiesić rozkład o metr obok.

    • 15 0

    • To wszystko to nic, w porównaniu z elektronicznymi tablicami do odczytu rozkładu jazdy na przeciw LOTu .Jest wielką sztuką odczytanie tegoż zaprogramowanego rozkładu.Ile to kosztowało ?

      • 2 0

    • to proste

      decyzję podejmują urzędasy zza biurek,totalnie oderwani od rzeczywistości

      • 4 0

    • Bo jako pełnosprawny, jesteś niższej kategorii człowiekiem niż niepełnosprawny.

      Zaakceptuj to, albo staniesz się wyrzutkiem społeczeństwa.

      • 0 1

  • jabłoniowa ,osiedle jabłoniowa (1)

    mieszkam przy przystanku jabłoniowa osiedle dziwne jest to że jest to przystanek na żądanie bez wiaty chociaż zawsze ktoś się na nim znajduje i zawsze stoji pare osób ludzie mokną gdy pada śnieg czy deszcz bo tam zawsze wieje ,absurdem jest tesz że pobliski przystanek jabłoniowa gdzie żadko ktoś wysiada i wsiada ma piękną nowa wiate która nikomu nie służy (czyżby oszczędzali wiatę? ), tak jak przystanek kielecka na którym nikt nie wysiada ani nie wsiada ale nie jest przystankiem na żądanie ale autobus zawsze się zatrzymóje na pustym przystanku .

    • 0 0

    • chciałam to samo napisać, tez mnie irytuje wiata dla lini 164 gdzie ewentualnie ktoś wysiada, ale żeby wsiadał to jeszcze nie widziałam :)

      • 0 0

  • WIATY - SKANDAL NA DWORCU GDYNIA GŁÓWNA

    Jeżeli ktoś chce zobaczyć jak za duże pieniądze zrobiono w Gdyni Główna PKP wiaty- buble niech przyjeżdża i ogląda!!
    Trzeba również pokazać to dzieło studentom jak należy projektować najprostszą z możliwych konstrukcji
    A swoją drogą to kto za to odpowiada ? Imiennie!!

    • 1 0

  • Czemu przystanki przy dworcu głównym nie mają zadaszenia na całej długości? (3)

    Stoją tam po dwie zwykłe wiaty z prostopadłymi do torów ścianami, dodatkowo tablice reklamowe - również prostopadle do torów, co znakomicie utrudnia ruch pasażerów po peronie. A tłok w godzinach szczytu jest tam taki, że palca wcisnąć nie można.
    Tam powinny być zadaszenia na całej długości bez żadnych "poprzeczek" - coś jak na trasie W-Z.

    • 11 0

    • Bo kiero buja sie fura i go wiaty nie interere

      • 0 0

    • A rozkład jazdy jest w wiatach bez sensu powieszony nad ławką

      bo przywiercający miał gdzie oprzeć nogę?

      • 4 0

    • Dokładnie w Gdańsku Głównym powinna stać wiata co najmniej takiej wielkości, jak ta na Jaśkowej Dolinie. Gdyby wiata była długa, ludzie nie tłoczyliby się bezmyślnie na początku przystanku, ale szliby dalej.
      A w kwestii tablic reklamowych zastanawiam się od jakiegoś czasu, co jest ważniejsze: większa przestrzeń dla pasażerów czekających na tramwaj (co tam za bardzo nie występuje) czy możliwość powieszenie jak największej ilości reklam i zarobienie na nich, bo przecież gdyby postawić tablicę reklamową równolegle do torów i ulicy, to jedna strona nie mogłaby być użytkowa.

      • 1 0

  • Wiaty

    GDYNIA GŁÓWNA : Na nowych peronach dalekobieżnych postawiono daszki na słupkach. Peron długi, daszek krótki, bez ścianek, nie chroni ani przed deszczem a tym bardziej przed wiatrem. A koszty poniesione i jakiś "geniusz" dostał kasę za "projekt".

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane