• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wicedyrektor ZTM: budowa dodatkowych torów to ogromny koszt

Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk
4 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany. Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. We wtorek prezentowaliśmy stanowisko FRAG-u, a w czwatek głos w sprawie zabiera Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. W kolejnych dniach przedstawimy opinię Tomasza Wawrzonka, kierownika działu inżynierii ruchu w GZDiZ



Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Pomysł pana Michała miałby polegać na budowie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, kosztem jednego pasa każdej jezdni. Ta propozycja wywołała duże kontrowersje wśród czytelników Trojmiasto.pl. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy ekspertów. Poniżej prezentujemy opinię drugiego z nich.

Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Myślą przewodnią czytelnika jest zwiększenie przepustowości skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie dla tramwajów i jest to słuszny kierunek myślenia, jednak konkretne rozwiązanie musi zostać przeanalizowane pod kątem proporcji nakładów finansowych i faktycznie osiągniętych efektów komunikacyjnych.

Niewątpliwie wyodrębniony tor do skrętu w prawo w Hucisko upłynni ruch tramwajów na tym skrzyżowaniu i pozwoli zaoszczędzić ok. 1,5 minut czasu jazdy, jednak przebudowa tak długiego odcinka torowego (od "Zieleniaka" do Rady Miasta) to koszt na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych plus bieżące koszty eksploatacji infrastruktury (konserwacja torowiska i sieci, dodatkowych zwrotnic etc.) Warto też zauważyć, że problem z przepustowością występuje jedynie w godzinach szczytu - poza godzinami szczytu praktycznie nie ma utrudnień.

Czy dodatkowy tor na Hucisku usprawniłby poruszanie się tramwajów przez skrzyżowanie?

Z jednej strony zawężenie Podwala Grodzkiego faktycznie pogorszy warunki jazdy samochodem i jest to czynnik, który może skłonić do korzystania z transportu publicznego, jednak z drugiej strony istotnie pogarszamy warunki jazdy również dla naszych autobusów. Aby zrekompensować straty czasowe i utrzymać częstotliwość kursowania, należałoby włączyć do rozkładu jazdy dodatkowe autobusy, co wiąże się z kolejnymi kosztami funkcjonowania komunikacji miejskiej na poziomie ok. 5 mln złotych rocznie.

Ponieważ autobusy będą stały w tym samym zatorze co samochody oczywistym jest, że kierowcy samochodów wybiorą własny pojazd. Można zaprojektować tzw. "trambuspas" (autobusy jechałyby po torowisku), jednak przy tak dużym natężeniu autobusów i tramwajów (co 18 sekund podjeżdżałby tramwaj lub autobus na wspólny przystanek) koniecznym będzie wydłużenie czasów przejazdu i dla tramwajów i dla autobusów, dlatego efekt oszczędności czasu na Hucisku byłby natychmiast "skonsumowany" przy Dworcu Głównym.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Co prawda, sprawdzonym rozwiązaniem eliminacji zatorów tramwajów na skrzyżowaniach jest budowa tzw. "torów sortujących", jak np. na węźle Piastowskim zobacz na mapie Gdańska, na węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy powstał w latach 60. XX w., drugi w latach 70., a trzeci w 1982 roku. Do niedawna w fazie wstępnego planowania był krótki "tor sortujący" w ciągu ul. Wały Jagiellońskie (kierunek Brama Wyżynna), do skrętu w prawo w Hucisko, lecz po wznowieniu projektu uruchomienia tramwajów na trasie GPW (Nowa Politechniczna) pozycja "toru sortującego" na Hucisku spadła na liście priorytetów, gdyż po włączeniu do eksploatacji trasy GPW liczba tramwajów na odcinku przy dworcu i tym samym problemy z przepustowością zmaleją.

Wedle projektu czytelnika, w ul. Hucisko od strony dworca mogłyby skręcać liniowo jedynie tramwaje dwukierunkowe (tramwaj jednokierunkowy nie mógłby obsłużyć przystanku przy dworcu), a docelowo planuje się eksploatację również tramwajów jednokierunkowych (mamy 35 "Swingów", 4 NGd99, 3 "Bombardiery"), które będą mogły pojechać albo do pętli Siedlce albo dalej przez Piecki-Migowo i Nową Bulońską do pętli Jabłoniowa. Dlatego, projekt czytelnika należy uzupełnić o kolejny przejazd międzytorowy i dwie zwrotnice (co zwiększy koszty inwestycji i eksploatacji), aby tramwaje jednokierunkowe mogły skręcać w ul. Hucisko.

Aby usprawnić ruch tramwajów przy dworcu, planowana jest przebudowa wiat przystankowych, np. na typ "wiatościanka", dzięki czemu wyeliminowane zostaną szerokie prostopadłe do peronu ściany boczne, które tamują ruch pasażerów na peronie i tym samym wydłużają obsługę pasażerów. W konsekwencji, wiatościanki spowodują większe rozproszenie pasażerów na przystanku i umożliwią szybszą wymianę pasażerów, gdy stoją dwa tramwaje naraz, a to upłynni ruch wozów.
Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk

Miejsca

Opinie (283) 4 zablokowane

  • Oj, wy urzędasy !

    Jakiś czytelnik pofantazjował sobie trochę a u urzędnicy od razu zostali postawieni do alertu. Nieroby nie mają się czym zajmować to chcą zajmować się tematami zastępczymi. Czy pomyśleli sobie co stanie się z komunikacją samochodową. Zmniejszając o jeden pas ulicę doprowadzą do gigantycznych korków. A może rozchodzi się i o chaos i bałagan ? Będą mieli następne zajęcie.

    • 0 0

  • Gdzie dodatkowe szerokie drogi dla rowerów? (9)

    Tylko rower, w mieście rower na przyszłość!

    • 35 83

    • Poczekaj aż się zestarzejesz. Będziesz inaczej śpiewał.

      • 0 0

    • jest estakada w świetle 3 Maja (1)

      na więcej bym nie liczył, bo Janusze palpitacji dostaną

      • 0 0

      • Napisał Adam.

        • 0 0

    • Rower? Już maj, a rowerzystów nie widać. (3)

      Zimno.

      • 13 6

      • wczoraj jeździłem 4h (2)

        • 1 4

        • niezła strata czasu

          • 0 0

        • a dzisiaj zapalenie płuc ?

          • 4 1

    • Jakie tam zaraz szerokie

      Gdzie te zgodne z prawem DDRy i pasy rowerowe?
      Tzw. ścieżki, to patologia. Mogą sobie być, ale to raczej jakaś sprawa dla ludzi, co ulicą boją się jechać.
      Gdzie eliminacja patologicznych zachowań z dróg? Wczoraj wielokrotnie byłem wyprzedzany na tzw. gazetę. Sam jestem kierowcą, ale odbierałbym PJ jak leci. Przecież wystarczy rower z pomiarem odległości i można trzepać po 300 zł. łącznie z zabieraniem PJ. Takie sprzęty są, ale widać Polska ma w nosie boordel na drogach.

      • 0 3

    • rower ma niedocenianą teraźniejszość

      jako jeden z możliwych wariantów sposobu poruszania się po mieście.

      Przyszłość ma zrównoważony system mobilności stawiający potrzeby pieszych i innych niezmotoryzowanych na pierwszym miejscu.

      Rozwiązania inżynieryjne nie wystarczą: potrzeba praca nad poszerzaniem wyobraźni, m.in. o rowery wspomagane elektrycznie i systemy car-sharing.

      Prywatny samochód w centrum miasta parkujący za darmo to niepotrzebny element niezrównoważonego systemu transportowego miasta.

      • 7 9

  • 6 i 12 po 3 maja (8)

    Przenieść część tramwajów na 3 maja np. 6 i 12 i problem rozwiązany.
    Plus dobra informacja, a ludzie się przyzwyczają.

    • 25 12

    • Nie (3)

      Jestem bardzo ciekaw jak wtedy przesiądziesz się na 8?!

      • 6 3

      • (2)

        Przesiadka na 8 - na którym kierunku?
        Jadać od strony Wrzeszcza masz do dyspozycji 11 no i 9.
        Jadać od strony Łostowic / Chełmu masz 2 i 11.
        Jadąc od strony Kartuskiej masz 10.

        A tramwaje 6 i 12 po 3 Maja dają wymierne oszczędności czasu dla tych co jadą na trasie Wrzeszcz - Kartuska lub Wrzeszcz-Chełm/Łostowice.

        • 5 5

        • Tyle, że 9 nie dojeżdża do Stogów, tylko do Przeróbki. 9 ma żenującą częstotliwość kursów. 9 nie kursuje w soboty i niedziele.

          • 0 0

        • I wk..a przesiadających sie z Oruni czy Sobieszewa

          • 0 0

    • turyści też się przyzwyczają? (3)

      a może niech kierowcy przyzwyczają się do jazdy tunelem pod Wisła

      • 3 3

      • (2)

        Mowa o rozłożeniu ruchu na dwie nitki, tramwaje pod PKP będą i nie znikną.

        A do tunelu pod Wisłą nie ma dojazdu, bo grono "specjalistów" blokuje budowę Drogi Zielonej a drugie grono blokuje dokończenie Słowackiego (2x2)

        • 5 2

        • debilu dojazd do tunelu jest (1)

          • 1 2

          • No jest w zakorkowanymi ulicami.
            Bez Drogi Zielonej (2x2) i zakończonej Słowackiego (też 2x2) tunel będzie słabo wykorzystywany.
            Ale przecież lepiej jest pchać samochody przez Śródmieście - vide propozycja tunelu.

            • 5 1

  • jakoś wydawanie miliardów na drogi nie jest problemem (21)

    mimo tego że rozbudowa wielu dróg przynosi mizerną poprawę przepustowości, a najczęściej po pewnym czasie ją pogarsza bo pojawia się więcej samochodów

    • 59 45

    • kto i gdzie wydaje miliardy na drogi???? (3)

      nie myl sieci autostrad łączących cały kraj
      z ulicami miejskimi

      • 4 1

      • Sam tunel pod Martwym Biskupem kosztował mld zł. (2)

        • 1 1

        • (1)

          Nie słyszalem o takim.
          Ale debili nie brakuje.

          • 1 0

          • Debili może nie brakuje, ale Tunel masz tylko jeden

            • 0 0

    • drogi (5)

      z dróg korzystają wszyscy - od osób prywatnych, po firmy, przewoźnicy logistyczni, służby publiczne, taksówki oraz AUTOBUSY (o czym chyba zapominacie). Zaś z torów korzystają tylko i wyłącznie tramwaje, które kończą jeździć po godzinie 22. Te same tramwaje, które regularnie się psują i stoją, zmuszając pasażerów do pieszych wędrówek. To jest chyba spora różnica.

      • 14 3

      • (4)

        po godzinie 22 chyba 3 pasy na Podwalu nie są tak bardzo potrzebne, prawda? :>

        • 1 4

        • (3)

          jak widać, są bardziej przydatne niż tory tramwajowe. Za to w godzinach szczytu kosztem tych torów, będziesz mieć korek od wrzeszcza do elbląga.

          • 5 1

          • co "jak widać" ? Właśnie, że nie widać! (2)

            Po 22:00 nie będzie tam i tak ruchu, przed 22:00 będą tramwaje, a w korkach będą stali ochotnicy brzydzący się tramwajów.

            • 0 5

            • (1)

              czego tam nie widzisz? Nie widzisz, że będzie więcej strat niż korzyści z dołożenia torów względem jezdni? Kto wie, może zrealizują ten głupi pomysł to się przekonasz. Od wrzeszcza do huciska będzie jeden wielki korek. zwłaszcza jak sobie otworzą tą super galerię handlową. Jak tak będzie stała cała ulica w korku, to ciekawe czy to faktycznie będzie niby lepsze rozwiązanie dla miasta

              • 1 0

              • "Nie widzisz, że będzie więcej strat niż korzyści z dołożenia torów względem jezdni? " - dla kogo strat? utraci indywidualna wygoda Januszów, społecznie mogę być z tego tylko korzyści.

                • 0 0

    • (5)

      Skoro pojawia się więcej samochodów to sukces jest - znaczy, że mieszkańcy z tych dróg korzystają. Mianem powodzenia nie jest tramwaj wożący powietrze.

      • 19 12

      • No jeżeli dla kogoś sukcesem jest wydanie kilkuset mln zł na drogę mającą zlikwidować korki (4)

        żeby w zamian otrzymać więcej korków, to nie mam pytań - nie wiem, czy jesteś odpowiednim partnerem do rozmowy.

        • 6 4

        • Więcej dróg to więcej korków ? (3)

          a jak to działa ? W której podstawówce tego uczą ?

          • 3 4

          • Logika Janusza: więcej dróg = to mniej korków

            Rzeczywistość: więcej dróg = więcej samochodów = mniej korków. Pal licho, że Janusz nie potrafi zrozumieć prostej zależności. Pal licho, że Janusz nie zna teorii transportu opisujących to zjawisko. Ale, że Janusz nie widzi tego na co dzień w naszym mieście? Psychologia określa to mianem: efektu zaprzeczenia.

            • 0 0

          • matematyka kolego, matematyka

            uczą tego na studiach,
            polecam

            • 0 0

          • to sa lata badan i doswiadczen wielu krajow

            ale ty masz swoj chlopski rozum i zafiksowanie na dojazd do najblizszej biedry

            • 1 3

    • (2)

      samochody nie pojawiają się z powietrza. Jeżdżą nimi mieszkańcy miasta, którzy chcą wygodnie i punktualnie dojechać do pracy. Korzystaliby z komunikacji miejskiej gdyby ta nie była reliktem komunizmu, z przerośniętą administracją, gdzie każdy środek transportu ma osobnego prezesa a wspólnego jednorazowego biletu nie widać. W dodatku jest abstrakcyjnie droga. Jak dwie osoby mają dojechać gdzieś z przesiadką, to okaże się że samochodem wyjdzie taniej.

      • 18 2

      • samochody pojawiają się często z innych niż Gdańsk miejscowości. Dlaczego gdańszczanie mają fundować im wygodny dojazd?

        • 1 1

      • samochody pojawiają się z Niemieckich szrotów :)

        doskonałe źródło szpachli i rdzy

        • 4 2

    • rozbudowa? stawianie swiateł co 100 m nazywasz rozbudową?

      chociażby w Warszawie porobili mnóstwo skrzyżowań bezkolizyjnych (wiadukty, tunele) i jeździ się o niebo lepiej niż kilkanaście lat temu (a samochodów i mieszkańców przybyło)

      tymczasem w Gdańsku 4 piętrową dziurę (Nowa Słowackiego i Partyzantów) zasypuje się tonami ziemi żeby postawić kolizyjne skrzyżowanie ze światłami...

      • 5 2

    • Dokladnie tak kilkadziesit milionów to pestka w porównaniu do zatruwajacych miasto i powodujacych korki kierowców

      wydawanych na remonty ulic .Czy marnowanych na inne kaprysy POlityków..Kilkadziesiat milonów rocznie to przynosi straty dziurawy stadion ,na to to kasa jest .A na komunikacje to im brakuje.
      Na całymświecie nierozbudowuje sie ruchu at w centrum miasta tylko go ogranicza i wyprowadza z miasta.Rozbudowuje sie tylko komunikacje zbiorową.

      • 6 9

  • (17)

    Wg mnie to żaden ananimowy czytelnik, tylko któryś z red. portalu wyskoczył ze swoją wizją nowego układu drogowego w tym miejscu ( mam swój typ red. Macieju :-) ) i wywołał tym g*wnoburzę...

    • 147 18

    • Maciej - niespełniony architekt (6)

      skończył studia, został redaktorem. Teraz realizuje swoje wizje zasypywania przejść, likwidowania estakad i zwężania ulic za pomocą portalu internetowego. W pracy spożywa wódkę, którą pije na ulicy, a w Boże narodzenie przebiera się za kominiarza...

      • 10 6

      • bo tutaj jest jak jest

        Przynajmniej ktoś w tym mieście chce dyskutować. Gdyby było takich więcej, gdyby dziennikarze pełniąc właściwie swoją rolę też by się w to włączali a nie byli rzecznikami prasowymi urzędu, to może nie powstawałby teraz koszmar jarmarczno-betonowy w sercu zabytkowego Gdańska. Proponuję poszperać po porządnych forach, co sądzą o tym projekcie architekci, miłośnicy Gdańska, ludzie co mają coś do powiedzenia. Jak był czas to dziennikarze siedzieli cicho, albo osładzali ten projekt (gdy w tym czasie po cichu deweloper z panem Wiesławem B omawiali korzystne dla dewelopera zmiany w projekcie). Gdzie teraz są dziennikarze Trójmiasta jak dzieją się nietypowe rzeczy wokół terenu Gedanii? Najlepiej schować głowę w piasek i bezkrytycznie przyjmować co nam urząd powie i co zaserwuje.

        • 0 0

      • i zamiast pracę znaleźć to w internecie się dzieli pomysłami (2)

        a dośiwadczenia w realnym życiu zero,
        kto wie, on może nawet pisać z komórki z psychiatryka

        • 4 4

        • Ty też anonimku z takim komentem jesteś zwykłym chamem. (1)

          • 3 3

          • oho, i wyszło szydło z worka

            długo nie trzeba było czekać,
            znaczy pacjent jest niestabilny

            • 0 0

      • Masz szczęście że piszesz tu anonimowo, bo za ostatnie zdanie powinnaś (1)

        stanąć przed sądem.
        Naucz się polemiki - dwa pierwsze zdania masz O.K. bo masz prawo nie zgadzać się z pomysłem z artykułu.
        Te ostatnie zdanie jednak obrażające kogoś fatalne.

        • 3 5

        • ale co się nie zgadza?

          poczytaj artykuł z 28 kwietnia o testowaniu alkomatu na przeróbce
          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Przetestowalismy-miejski-alkomat-na-Przerobce-n112410.html

          • 3 1

    • dokladnie. michas chcial zablysnac a nie liczyl sie jakie to sa koszta (8)

      • 32 5

      • tak to jest jak amatorzy zabierają głos (5)

        a pojęcia nie mają o wszystkich okolicznościach, szczegółach, finansowaniu,
        prawie budowlanym, eksploatacji, zarządzaniu ruchem, analizy przepływu itd. itd.

        Łatwo rzucić pomysł
        i domagać się realizacji.
        Takich Januszy nauki i biznesu i specjalistów od wszystkiego
        mały pełne forum.
        A w prywatnym życiu pewnie bezrobotni i bez wykształcenia.

        • 16 5

        • Korea Gdańska

          Bo tutaj jest super, to co powie przedstawiciel miasta było i jest święte. Zero kreatywności, walki o poprawę, dyskusji. Wszystko jest zbijane w zarodku, bo tu nieomylny prezydent i jego dwór panuje i żaden dziennikarz złego słowa nie powie. Tu sie nie dyskutuje o mieście. Tu jest Korea. A jak ktoś zada panu prezydentowi niewygodne pytanie, to ten, nieprzyzwyczajony do takowych, zaczyna się wściekać i robi wykłady mentorskim tonem lub obraża.

          • 0 0

        • amator czy nie amator ale problem jest w tym miejscu (3)

          I to widac golym okiem mi osobiscie nie przeszkadza korek tranwajowy bardziej przeszkadza mi maly peron tam poprostu sie ludzie nie mieszcza

          • 5 2

          • "gołym okiem widać" - to jest właśnie typowa filozofia Janusz (2)

            na oko to chłop umarł Januszu,
            tak naukowcy nie opisują zjawisk,
            na oko będzie działać albo na oko tu jest problem,
            o takich właśnie Januszach, internetowych specjalistach mówię,
            o takich jak ty

            • 1 8

            • jeszcze lepsi Janusze z ZDiZ (1)

              Dla nich za to nic się nie da i jak czegoś nie wbili do głowy, za komuny jak studiowali, to takie rozwiązanie nie istnieje.

              • 3 4

              • idź już ciemna maso spać

                bo tylko to umiesz dobrze

                • 1 0

      • (1)

        Czyli po prostu "nie da się" w tym mega cudownym Gdańsku z najlepszym prezydentem w całej galaktyce.

        • 13 23

        • trochę narzekania z rana

          Niedasizm zawsze tu królował, z wyjątkiem pomysłów deweloperki. "wspólny bilet to fanaberia" to cytat z prezydenta miasta. Jest to chyba jedyna aglomeracja, gdzie wmówiono ludziom, że koszt wspólnego biletu jest nie do udźwignięcia przez samorządy! Jak chodzi o wydawanie pieniędzy unijnych jest nienajgorzej. Jednak żeby zmienić coś w organizacji, schematach, myśleniu.... nie da się. Jak można zbudować nową kolej regionalno-aglomeracyjną bez parkingów P&R?? to tylko w Gdańsku możliwe! Jak można przebudować dworzec we Wrzeszczu (połączenie PKM, SKM, PR, IC, autobusów, w pobliżu tramwaje, dwóch deweloperów i największe galerie handlowe) i nie skorzystać z możliwości budowy porządnego węzła integracyjnego- powstała stacyjka gdzie nawet informacji porządnej nie ma, pętla autobusowa obok to prowizorka z PRL, brak parkingów, udogodnień typu schody ruchome, porządnego zadaszenia i osłon p-wiatrowych, budynku dworca.... Bo nie mogli się dogadac. W innych miastach jakoś mogą. Problemem jest to, że tu dziennikarze zamiast dążyć do ulepszania i drążyć oraz konstruktywnie krytykować, wyznają politykę ciepłej wody, zawsze bez slowa komentarza przyklepią to co się proponuje (zwykle ta sama od kilkudziesięciu lat "betonowa" komunalna firma projektowa projektuje wszystko w sposób niezwykle toporny), nie ma dyskusji, są za to festyny i konfetti.

          • 0 0

    • Wyświetlenia same się nie nabiją przecież ;)

      • 3 0

  • pokombinujcie jak odtworzyc tramwaj na Orunie ,a nawet dalej do Sw Wojciecha (1)

    • 2 0

    • A po co?

      Wystarczyłoby wprowadzić honorowanie biletów ZTM w pociągach. Niczego budować nie trzeba, ale myślenie w narodzie baaardzo boli...

      • 1 0

  • dodatkoew tory (1)

    Dodatkowe tory tramwajowe przed dworcem to bzdura tam i tak jest bardzo ciasno,ktoś napisał że fajnie było by schować jezdnię pod ziemią,ciekawe jak głęboko bo zaraz są tory kolejowe i błędnik? Najprościej byłoby rozłożyć ruch tramwajowy także na ulicę 3 Maja,tutaj tort są niewykorzystane .

    • 3 1

    • Ale 3 Maja nie generuje ruchu nawet w 1/3 tego, co centrum miasta

      • 0 0

  • rozwiazanie (1)

    Zburzyc tory, w ich miejsce wstawic buspasy ze slupkami na pilota i odrazu zyje sie lepiej! Teraz jak tramwaj sie zepsuje to zaraz paraliz komunikacyjny wszystko stoi, bo brakuje alternatywy autbobusy w korku stoja, tramwaj to przezytek! A tak bus by jezdzily bez korkow tak jak tramwaje teraz tylko w razie awari moga sie wyprzedzac!

    • 1 4

    • A gdzie ty znajdziesz miejsca na buspasy na Hallera albo przy S we Wrzeszczu?

      • 0 0

  • 3 Maja (3)

    Czemu tak mało tramwajów kursuje po 3 Maja?

    • 20 5

    • (1)

      no właśnie, czemu?
      ożywić komunikacyjnie ten rejon, może 3 i/lub 9 i może 2 lub 4, i 6 lub 11. Wprowadzić jeszcze autobusy (tak jak kiedyś), np te co jadą Nowymi Ogrodami.

      • 2 1

      • A na h?

        Aby ludziom z Targu Rybnego jeszcze bardziej wydłużyć drogę do autobusu, a pozostałym pokomplikować przesiadki?

        • 1 0

    • bo 3 maja już był

      • 6 0

  • Wybierzcie mnie na prezydenta a zadbam o kierowców (3)

    tak samo jak o podróżujących komunikacją publiczną. Dopłaty do biletów ? To może dopłaty do paliwa ? Precz z dyskryminacją Jak równość to równość

    • 4 8

    • No spoko to na drogi żadnych pieniędzy unijnych (2)

      czemu ja z uk mam ci się dokładać do wylotówki na Kartuzy, jak równość to równość

      • 4 2

      • A czemu ja z reichu mam dokładać ci do tramwaju ? (1)

        na wygwizdowo przy obwodnicy

        • 1 2

        • idiota bez szkoły

          faktury sobie obejrzyj kto komu pieniądze wysyła

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane