• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej autobusów na Chwarzno, gdy powstanie buspas

Michał Sielski
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa. Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa.

Do dzielnicy Chwarzno-Wiczlino zobacz na mapie Gdyni dociera tylko jedna linia autobusowa. Mieszkańcy domagają się kolejnych połączeń, ale ZKM odpowiada, że dodatkowe kursy nie były wykorzystywane, więc zostały zlikwidowane. Sytuacja może zmienić się po wytyczeniu buspasa na ul. Małokackiej, bo na razie przejazd komunikacją nie jest konkurencyjny czasowo względem samochodu.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z samochodu na komunikację miejską?

Z Chwarzna-Wiczlina do pętli SKM w Redłowie, a także na Karwiny, można dojechać autobusami linii 121. Miały być one rozwiązaniem komunikacyjnych kłopotów jednej z najbardziej oddalonych od centrum dzielnic Gdyni. Gdy w styczniu 2009 r. oddana została pętla przy przystanku SKM w Gdyni Redłowie zobacz na mapie Gdyni, na linii 121 wprowadzona została dwukrotnie wyższa niż obecnie częstotliwość. W godzinach szczytu uruchomione zostały też dodatkowe kursy linii 221, na skróconej trasie Redłowo SKM - Chwarzno Sokółka.

- Niestety, połączenia te były skrajnie niewykorzystane i z dniem 1 grudnia 2009 r. zlikwidowane zostały kursy linii 221, a w kolejnych latach - z tego samego powodu - zmniejszana była liczba kursów na linii 121. Obecnie brak popytu wynika z prozaicznego powodu: przejazd autobusów do Witomina ul. Kielecką - buspasem - jest o wiele szybszy niż objętą korkiem ul. Małokacką - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Nie wszyscy mieszkańcy się z tym zgadzają. Do kursowania autobusów linii 121 jest bowiem sporo zastrzeżeń.

- Linia 121 nazywana jest "linią widmo". Autobus jeździ co godzinę i niezwykle rzadko zjawia się na przystankach o czasie. Tymczasem docelowo Wiczlino ma pomieścić 60 tys. mieszkańców. Przy ul. Łużyckiej pracuje kilka tysięcy osób, a znalezienie tam wolnego miejsca parkingowego graniczy z cudem. Dzieje się tak między innymi dlatego, że z najmłodszej dzielnicy Gdyni nie można dojechać do Redłowa bezpośrednio - podkreśla nasz czytelnik, pan Piotr.
Buspas przyspieszy dojazd?

Problem w tym, że jazda autobusem przez ul. Małokacką zobacz na mapie Gdyni jest obecnie znacznie mniej opłacalna czasowo, niż wybór własnego samochodu. Ale to może się zmienić, gdy miasto zdecyduje się podjąć odważną decyzję, ułatwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej.

- Rozważane jest wytyczenie w ul. Małokackiej buspasa w kierunku Witomina i jeśli takie przedsięwzięcie zostanie zrealizowane, to być może wróci uzasadnienie dla częstszego połączenia Chwarzna z Redłowem. Popyt w autobusach linii 121 jest stale monitorowany - podkreśla Marcin Gromadzki.
Na koniec I kwartału 2016 roku w Gdyni było zarejestrowanych 190 tys. 539 samochodów. Co roku przybywa kilka tysięcy kolejnych. Współczynnik samochodów na 1 tys. mieszkańców jest wyższy niż w Londynie, Berlinie, Nowym Jorku, a nawet w Dubaju.

Miejsca

Opinie (95) 3 zablokowane

  • A co z połączeniami Wiczlina od strony Chyloni (1)

    Tu też przydałoby się połączenie tym bardziej że coraz więcej młodszych wyprowadza się w okolice Wiczlina i Chwarzna. A dojazd z Chyloni to ponad godzinę. Chodzi mi o przystanek Fregatowa

    • 9 0

    • Fakt, powinna byc linia laczaca Os. Sibeliusa (Cisowa) przez Chylonie Dw. PKP i dalej przez Marszewska ("laczac tym samym" Pustki i Demptowo) do Wiczlina Niemotowa i Chwarzna Sokolki badz Karwin Tesco.
      I znowu nie wiem na co czeka gdynski ZKM ?

      • 2 0

  • WICZLINO CHYLONIA (1)

    Przydałby się autobus z Wiczlina na Chylonię...

    • 8 0

    • K lub X zalatwilby sprawe, ale ZKM przypomina ostatnio PKP czyli BETON.

      • 1 0

  • Autobusy na Wiczlinie jeżdżą puste bo jadą po jakiejś obwodnicy dzielnicy (5)

    Autobusy powinny jechać środkiem dzielnicy, wzdłuż osiedla - ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego. Teraz z większości osiedla wybudowanego przez Hossę jest podane 10 minut na piechotę do pętli. To dłużej niż samochodem jedzie się do SKM Gdyniq Redlowo! Wiemy że to ulica z płyt, ale autobusy po takich i w Gdyni i w Gdańsku jeżdżą. Dodatkowo wątpię żeby przejazd nawet 30 km/h po tych płytach był dłuższy niż objezdzanie dzielnicy dookoła i zawijanie na pętlę. Na Staniszewskiego zatoki autobusowe już są, na Zaruskiego wystarczy postawić dwa znaki. Jedna decyzja do podjęcia choćby dziś do kawy i za pół roku będzie widać jak z osiedli Hossy wyjeżdża mniej aut. A buspas na Malokackiej to przecież wymalowane pasów - jezdnia jest wystarczająco szeroka
    Jeśli miasta nie stać to mogę farbę kupić sam i w nocy to wymalowac.

    • 9 3

    • Szczerze? Nie zgadzam się z Tobą Rafale.. (3)

      Obecnie mamy dużą pętlę przy Sokółce 2, z Zielenisza na tę pętlę jest "rzut Beretem". Rozumiem, że budynki rozbudowują się tam w stronę obwodnicy, jednakże taka jest kolej rzeczy, chcesz nowe M2, kupujesz dalej do drogi, liczysz się z tym że spacer będzie tyci dłuższy na przystanek. Spacerować też trzeba!

      Patio Róży - zewsząd jest blisko, żeby podejść na ten przystanek przy Chwarznieńskiej,

      Wiczlińskie Ogrody - tam też jest zewsząd blisko, by podejść trochę to przystanku przy ul. Wiczlińskiej.

      Chwarzno-Wiczlino jeszcze do niedawna było świetną częścią Gdyni, i ludzi ewłaśnie sobie chwalili to że ruch komunikacyjny nie jest rozwalony strasznie dzięki czemu to rodzinna, spokojna dzielnica sypialniana. Naprawdę nie potrzeba, żeby jeszcze co naście minut jeździły busy po płytówce między Zieleniszem a Patio..

      • 3 2

      • Z ostatnich budynków Zielenią za jest 7-10 minut... (1)

        Puszczenie ruchu wg propozycji zblizyloby linie do budynków. Autobus jechalby bliżej a nie przez pola. Nikt na tym nie straci a czas przejazdu będzie przynajmniej taki sam. Teraz autobus traci czas na wjazd na pętlę. ZKM informowali, że zamierza wycofać 147 z pętli Sokółka. Wtedy z Zielenią będzie kolejne 3 minuty dalej. To już porównywalny czas do podróży autem do samego centrum...

        • 2 0

        • Masz racje.

          ZKM zamiast przeprowadzic linie 147 przez Patio Rozy i Zielenisz woli go usunac z petli autobusowej dla odzyskania waznych 2 minut.
          Sam rowniez jestem zwolennikiem wyrzucenia go z petli - niepotrzebnie dlugi zajazd, ale tez zdecydowanie uwazam, ze powinien przejezdzac bezposrednio przez wymienione osiedla. Tak powinny wygladac sluszne zmiany.

          • 2 0

      • Pewnie lepiej jak golfy i paseratti jeździ tam 80 km/h

        Po wycince drzew na Chrzaznienskiej średnia prędkość również wzrosła... Wolę autobus raz na 10 minut niż rajdy paseratti.

        • 3 0

    • Tak

      Także rozmawialiśmy ze znajomymi o tej sytuacji co piszesz. przecież jest faktycznie wszystko gotowe.

      • 1 1

  • A kiedy autobus X zatrzyma się na Chwarznie? (2)

    • 6 0

    • (1)

      Nie ma takiej potrzeby, wystarczy , ze K tam juz zajezdza.

      • 0 3

      • Bardzo bledne myslenie

        K lub X powinny byc poprowadzone z Karwin / Dabrowy przez Chwarzno-Wiczlino ulicami Wiczlinska i Chwarznienska zabierajac w ten sposob mieszkancow Wiczlina Ogrod, Patia Rozy, Zielenisza i Sokolek. ZKM zmiencie przebieg trasy K lub X jak najszybciej, moze byc obu rownoczesnie. Straty 10 minutowych postojow w korkach na Nowowiczlinskiej jazda obwodnica nie zwraca.

        • 1 0

  • (1)

    Żeby dojechać do pracy z jednej dzielnicy Gdyni do drugiej muszę jechać trzema autobusami i zajmuje mi to 1 godzinę i 15 minut. Samochodem z Chwarzna przez estakadę jadę do pracy 15-20 min. Gdzie tu jakakolwiek alternatywa dla samochodu?

    • 21 1

    • No właśnie, dlatego nie ma sensu uruchamiać kolejnej lini autobusowej na Chwarzno i Wiczlino

      • 0 2

  • Jak ma wracać młodzież z treningu? (2)

    Każdy niemal Gdynianin wie, że masa młodzieży trenuje na Olimpijskiej koszykówke, pilke nożną, lekką atletykę itp.. Ale ZKM nie pomaga w dotarciu ani na Witomino a docelowo na Chwarzno i busem 147 na Dąbrowe ...
    ...a tym bardziej na Babie Doły VIA Grabówek, Obłuże Dolne, Obłuże Górne, Oksywie i samie BD.

    • 22 0

    • No jak??? Na piechotę w ramach sportowej rekreacji.

      • 1 3

    • Biegiem pod górkę. Jak to z treningu.

      • 2 5

  • większa częstotliwość (5)

    to skłania do podróży komunikacją + oczywiście sensownie krótki czas przejazdu.
    W ankiecie nie wspomniano o częstotliwości.
    W Gdańsku na przykład jest dużo autobusów długich, które owszem biorą więcej ludzi ale jeżdżą np. co pół godziny.
    Taka częstotliwość to porażka komunikacji publicznej.

    • 47 6

    • Ostatnio zmieniłam pracę i przesiadłam się na komunikację miiejską w Gdyni. Oto kilka spostrzeżeń: (1)

      Plusy:
      Nie trzeba szukać miejsca do zaparkowania auta
      Nie ponoszę kosztów korzystania z parkometrów + paliwo itp
      Auto nie stoi bezużytecznie kilka godzin- moze korzystać z niego mąż

      Minusy
      Brak kiosków - czasem braknie mi drobnych i nie mogę kupić biletów w autobusie/musze pytać innych pasażerów czy maja bilet do odsprzedania
      Tłok, a kierowcy wożą pasażerów czasem jak worki z kartoflami - czasem, zdażyło mi sie stracić równowagę
      Kloszardzi - nigdy nie wiadomo czy siedzisz na fotelu który on opuścił

      Na plus dodałabym punktualność.

      Szczerze mówiąc to gdyby była taka możliwość nie rezygnowałabym z samochodu. Jest wygodniej, po swojemu, nie tłukę sie z jakimiś podejrzanymi jegomościami, No ale odpada tez konieczność szukania miejsca parkingowego i kosztów tegoż.

      • 2 0

      • Antyszczur

        Punktualność to raczej WIELKI MINUS, notoryczne spóźnialstwo, dramatycznie wolna jazda poza szczytem to nie są wyjątki, ale przynajmniej 50% przypadków
        Można wiele poprawić jeśli chodzi o tempo jazdy, rozkłady są dość pesymistycznie ułożone, a i tak często kierowcy je lekceważą i nie ponoszą z tego powodu żadnych konsekwencji.

        • 2 1

    • porażka jest dlatego

      bo jest za dużo blachosmrodów które tworzą korki

      • 1 4

    • w Gdańsku autobusy w większości jeżdżą na wygwizdowia

      po mieście zasuwają tramwaje - co kilka minut a mimo to tłok i liczba pasażerów rośnie. Buspas na tak krótkim odcinku, gdzie korek jest na dalszej drodze jest bzdurą. Typowo po gdyńsku...PR i nic więcej

      • 6 2

    • Rzecznik ZKM mówi co mu każą,

      a każą mówić bzdury.
      Autobusy jeżdżą rzadko bo w 2009 roku było mało pasażerów?
      A w 2009 roku to Chwarzno miało ilu mieszkańców.?
      Poza tym buspas na Małokackiej (zakładam chodzi o kierunek w górę) skróci czas przejazdu wyłącznie po południu z centrum. Buspasów w kierunku Redłowa i centrum przecież nie ma.

      • 9 0

  • Wszyscy od lat dopominaja się o nowe inwestycje drogowe i kolejowe. A my dostajemy buspasy, obietnice kolejnych oraz kolejki linowe. Z całym brakiem sympatii do Gdańska tam jak są nowe osiedla to są również nowe, dwupasmowe drogi, a stare się poszerza. A w Gdyni zastój...

    • 4 3

  • buspas zmienny

    A może tak buspas o zmiennym kierunku ruchu na środku, który będzie służył i rano i po południu.

    • 3 0

  • A może być tak zamiast myśleć o wytyczaniu nowych buspasów to może wypadałoby w końcu zainwestować porządnie w nowe drogi na Chwarzno i Obluże oraz pociągnąć tory i SKM

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane