• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej ofiar, ale więcej kolizji i wypadków na drogach Trójmiasta w 2017 r.

Maciej Korolczuk
3 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni. Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni.

Wzrastająca liczba aut w Trójmieście sprawia, że na drogach robi się ciaśniej, spadają średnie prędkości, ale rośnie liczba stłuczek i wypadków. Od lat nie zmieniają się za to główne przyczyny zdarzeń drogowych: wciąż jeździmy za szybko i wymuszamy pierwszeństwo przejazdu na innych kierowcach.



Czy na drogach w Trójmieście czujesz się bezpiecznie?

Pod koniec grudnia pisaliśmy o obwodnicy Trójmiasta, że jest ona na trzecim miejscu wśród ekspresówek z największą liczbą "zdarzeń drogowych" w Polsce. Od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze obwodnicy Trójmiasta dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi.

Pełne ręce roboty przy obsłudze kolizji i wypadków służby mają także na drogach w samym Trójmieście. Na co dzień informujemy o nich w Raporcie z Trójmiasta.

Już na pierwszy rzut oka widać, że statystyki dotyczące liczby kolizji i wypadków rosną. W Gdańsku z 507 wypadków w 2016 r. na 518 w 2017 r., a w Gdyni ze 147 na 177 (mniej było ich tylko w Sopocie, gdzie w 2016 r. odnotowano 41 wypadków, a w ubiegłych 12 miesiącach - 32).

2017 r. na drogach w Trójmieście:
GdańskSopotGdynia
201720162017201620172016
wypadki5185073241177147
zabici131203614
ranni6115893345200147
kolizje6585635354551427792603
 
Lawinowo rośnie przy tym liczba kolizji. Tylko w Gdańsku w ubiegłym roku dochodziło średnio do 18 kolizji w ciągu jednego dnia (w sumie 6585 stłuczek w całym roku). A trzeba pamiętać, że jest ich więcej, bo policja w statystykach uwzględnia tylko zdarzenia zgłoszone służbom. W Gdyni liczba kolizji wzrosła z 2603 do 2779, a w Sopocie z 514 do 545.

Wypadek z 3 stycznia na obwodnicy południowej Gdańska

Wraz z kolizjami i wypadkami rośnie też liczba rannych: w Gdańsku z 589 do 611 poszkodowanych, a w Gdyni ze 147 do 200 osób. Bezpieczniej było w Sopocie, gdzie opieki lekarskiej wymagało mniej poszkodowanych - z 45 osób liczba rannych spadła do 33.

Najbardziej optymistyczne dane dotyczą statystyki tej najtragiczniejszej, a więc uwzględniającej ofiary śmiertelne. W 2016 r. na trójmiejskich drogach zginęło aż 29 osób. W minionych 12 miesiącach ta liczba zmalała o jedną trzecią - do 19.

Najczęstsze przyczyny wypadków: prędkość i wymuszenia



Pytani o komentarz policjanci z ruchu drogowego tłumaczą, że rosnące liczby kolizji i wypadków trudno będzie zatrzymać, jeśli nie zmienią się przyzwyczajenia i kultura jazdy kierowców.

Jako najczęstsze przyczyny wypadków od lat wskazywane są:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu czy pieszemu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.


- W Gdańsku wymuszanie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze to przyczyny zarówno drobnych stłuczek, jak i poważniejszych wypadków. Różnica polega tylko na miejscach, gdzie do nich dochodzi. W przypadku kolizji najczęściej dochodzi do nich na Słowackiego, Grunwaldzkiej i gdańskim odcinku obwodnicy. Skutki wypadków najczęściej usuwamy także z obwodnicy i Grunwaldzkiej, a także ul. Kartuskiej - wylicza Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Są też jednak pozytywne wnioski. Te płyną - na co wskazują policyjne statystyki - głównie z gdyńskich ulic.

- W 2017 r. mimo częstszych kontroli stanu trzeźwości i zwiększonej liczby policjantów ujawniono mniej nietrzeźwych kierowców. Zmalała też liczba zdarzeń z udziałem pieszych - wylicza Krzysztof Kuśmierczyk, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • ) (13)

    Kolizji będzie niestety coraz więcej.Ludzie mają po 3 albo i 4 auta bo to teraz produkt ogólno dostępny.Niestety nie idzie wraz z tym kultura i wiedza kierowania.Większość nie zna znaków,jedzie 20 cm za innym autem,nie widzi pieszych.Jak się spojrzy na jutubowe filmiki kierowcy coraz bardziej znerwicowani.Prawko zdać teraz łatwiutko,podejrzewam że 90% młodych w latach 80-tych poległaby na wiele lat.Do tego wielkie SUV-y w lizingu,macanie smartfonów,malowanie ust podczas jazdy i jazda po alko/mocarzach.Takie dzikie czasy mili moi.I ten napęd w biemdablju na przód przerasta wielu.

    • 103 23

    • w lisingu jeżeli już (2)

      • 5 18

      • (1)

        Leasingu.....

        • 8 1

        • W Lesain g-u

          • 0 2

    • (1)

      Taaaa majo 3 auta, które mają razem 47 lat

      • 16 0

      • Chyba 87 xD

        • 8 0

    • a ty masz wózek inwalidzki (3)

      • 5 13

      • Kiepski ten żart. Karma wraca, pamiętaj. (1)

        • 5 6

        • Karma wraca

          Ale jak się przesadzi z wódą hahahaha

          • 4 3

      • Pomyliłeś osoby

        To the bill miał wózek inwalidzki

        • 0 0

    • Ja to się dzisiaj trzema autami naraz zderzyłem. (1)

      I to wszystko moje. Passat b5, golf 3 i Audi a4 b5. Musiałem kupić czwarte. Popieram

      • 5 0

      • kolizja

        Ale w sensie, że jechałeś trzema na raz jak rozumiem....hahahah

        • 0 0

    • kolizji i wypadków nie musi być coraz więcej

      Ich liczba zależy od wielu czynników - głównie od polityki transportu i mobilności.

      Jeśli będzie się ona opierać na wierze w rozwiązania inżynieryjne (rozbudowę pseudobezkolizyjnych rozjazdów, tworzeniu tras pseudoszybkiego ruchu) to będziemy zmierzać ścieżką niezrównoważonego rozwoju.

      Jeśli będzie się wprowadzać środki redukcji i uspokojenia ruchu, rozbudowywać sieć komunikacji szynowej (SKM/PKM etc.), promować szanowanie się na drogach ("wizję zero"), promować ruch pieszych i rowerzystów w pobliżu stacji przesiadkowych komunikacji zbiorowej, egzekwować przepisy o parkowaniu etc. etc, to liczba wypadków i kolizji może ulec radykalnemu obniżeniu - do poziomów porównywalnych z krajami skandynawskimi.

      • 1 0

    • "I ten napęd w biemdablju na przód przerasta wielu."

      chyba kolega coś pomylił :)

      • 1 0

  • Uważajcie - jest ciemno, buro i światła aut z naprzeciwka oślepiają (24)

    na przejściach zwłaszcza, dzieciaki chodzą do szkół w ciemnościach, małe są i ledwo je widać na pasach. Przepuść jak zauważysz, ze stoją i czekają na przejście.

    • 80 13

    • Kolizje to często niezły zarobek na ubezpieczeniu. (3)

      Niektórzy nieźle z tego żyją całymi latami.

      • 14 1

      • Policji oczywiście nigdzie nie widać to i kierowcy jeżdżą jak chcą... (1)

        • 9 2

        • Policja czuwa

          tylko ty jej nie widujesz bo jeździsz prawidłowo... :p

          • 7 3

      • jak znasz, to wyślij maila na policję a nie mędrkujesz. Wystawiają się na strzał w spornych miejscach, czy sprawca też

        zamieszany w proceder? czego unikać?

        • 4 5

    • To niech te cichociemne dzieciaki odblaski zaczną nosić i niech czekają grzecznie na zielone światło.

      Przepuszczanie pieszych często przynosi odwrotny od oczekiwanegu skutek, ja się zatrzymam, ktoś inny wyminie na przejściu i tragedia gotowa. I niech pieszy sobie wbije do głowy, że auta nie zatrzymują się w miejscu, a wejście na jezdnię przed jadący samochód jest wykroczeniem.

      • 21 19

    • Forum p**unia, mam prośbę. Zacznij zbierac znaczki. (4)

      • 9 5

      • Wiesz ile osób tutaj podpisuje się jako Forum Radunia ? (3)

        Kilkadziesiąt osób.

        a w sieci kilkaset a może i więcej.

        • 4 4

        • każdy kto się tak podpisuje jest gejem (2)

          to ich znak

          • 5 3

          • Wręcz przeciwnie (1)

            Żaden G..

            Nie podpisuje się Forum Radunia.

            • 5 2

            • Umówimy się?

              • 1 0

    • (1)

      Wpisz uwage dla rodzicow ze maja miec kamizelki odblazkowe do dzienniczka-to ze w miescie nie ma obowiazku to nie szkodzi zapobiegac niz potem lamentowac

      • 11 5

      • PÓki co wpisuję - naudż mame, tatem pisadź czydadź. I kamizelki odblazgowe kazać nosić.

        • 5 7

    • Za moich czasów uczyli w szkołach podstawowych jak przechodzić przez jezdnię.. (5)

      .. każdy tornister posiadał odblaski, a i tak się rodziców naciągało na kolejne, każdy wiedział jak iść poboczem kiedy nie ma chodnika... a dzisiaj? Dzisiaj nos w smartfona, ciemne ciuchy i omylne przeświadczenie o pierwszeństwie przed kilkoma tonami na drodze. Polecam polikwidować jeszcze kilka godzin nauki przydatnej wiedzy, na koszt nauczania religii.

      • 19 6

      • które to czasy? (4)

        ??

        • 2 7

        • w latach 80tych tak było (3)

          • 4 1

          • w latach 80 trup padał gęsto na drogach - piesi (2)

            a na poboczach dróg to był horror... Dopiero jak mijałem typów na poboczu to ich zauważałem....

            • 2 2

            • bezedura (1)

              po co zmyślasz pokemonie?

              • 0 2

              • Magda... ?

                Czy nie...?

                • 0 1

    • Kim trzeba być by minusować apel o uwagę na pasach (5)

      a zwłaszcza auto vs dzieci ??

      • 9 8

      • Kim? Realistą. (4)

        Auto nie zatrzyma się w magiczny sposób w miejscu, do zatrzymania potrzebuje kilku/nastu metrów. Niestety większości pieszych wydaje się inaczej i beztrosko wkraczają na jezdnię wprost pod koła, a jeszcze uczą takiego zachowania własne dzieci. Zrozumcie raz na zawsze, może i czasami wam się wydaje, że macie pierwszeństwo i może czasami faktycznie je macie, ale życie na pewno macie jedno.

        • 13 9

        • JEST NAPISANE BY ZWIĘKSZAĆ CZUJNOŚĆ przed pasami (3)

          a ty ... o czym innym.

          • 9 4

          • Jest też napisane.. (2)

            "Pieszemu kategorycznie zabrania się wkraczać na jezdnię wprost przed nadjeżdżający pojazd, zza innego pojazdu bądź przeszkody ograniczającej widoczność"

            • 3 4

            • Jest też napisane że przed przejściem powinieneś zwolnić aby nie narazić pieszego wchodzącego na przejście na niebezpieczeństwo.

              • 5 3

            • Zapewniam was, że niebawem

              dokładnie poznacie co jest napisane...

              • 0 0

  • Zawsze się zastanawiam, czy dodają coś do wody albo coś jest w powietrzu w miastach, że GD, GA, Wxx zapominają (8)

    o istnieniu kierunkowskazów, zasad ruchu, norm społecznych, obycia i kultury....
    Bo to, że w BMW oraz w TAXI nie ma seryjnie przełącznika kierunków wie już praktycznie każdy.
    A może skrócili kusy SZKOLENIA nauki jazdy do samej nauki zdawania egzaminu?

    • 50 46

    • (3)

      ale jak?? np w GD tylko o 11 wypadków więcej rok do roku, a OC o ponad 100% w górę ?? jak to ?? i cisza spokój, wszyscy zadowoleni

      • 10 1

      • 500+ się samo nie uzbiera.. (2)

        • 16 3

        • (1)

          A może budyń na mieszkania zbiera bo w Gdyni płacę OC od kilku lat tą samą kwotę.PO za tym co ma OC do 500+ idioto?

          • 1 6

          • Łykaj dalej papkę TVPiSu pelikanie..

            Od dwóch lat same podwyżki, OC, towary, usługi bankowe, VAT na produkty dziecięce, paliwo.. w tym roku dojdzie prąd, woda, gaz.. ale oczywiście PiS i jego 500+ nie mają z tym nic wspólnego, na pasku w TVPiS info napiszą - WINA TUSKA - a pelikany to łykną.

            • 8 2

    • (3)

      Z mojego doświadczenia wynika, ze o włączaniu kierunkowskazów zapominają głownie kierowcy aut na GD, GKA, GWE i GPU ;)

      • 6 9

      • bo nie wyjeżdzasz dalej,niż za swoją wioskę... (1)

        • 9 0

        • To musi na jakiejś wielkiej wsi mieszkać skoro taka zbieraninę powiatów tam ma...

          • 0 1

      • Odezwał się GA których kierowcy to zwykli bandyci drogowi.

        • 2 1

  • W Sopocie praktycznie wszystkie ulice funkcjonują jako strefa Tempo 30 (12)

    stąd zero wypadków śmiertelnych w roku 2017.

    Rozszerzanie takiej strefy na główne ulice Gdańska (Grunwaldzka od Kościuszki do Do Studzienki, Wały Jagiellońskie od Błędnika do Huciska) może przyczynić się do redukcji liczby stłuczek.

    Takie stłuczki to koszty nie tylko naprawy karoserii i leczenia potłuczeń kierowców i pasażerów ale także nieprzytomne koszty nieprzewidywalnych korków, które one powodują.

    • 43 47

    • (1)

      wszyscy spójnie że aut przybywa lawinowo, dziś samo utrzymanie auta nie jest tanie, OC, przegląd, amortyzacja, opony filtry oleje, akumulator, płyny, no i oczywiście paliwo ok 60-80% ceny to same podatki dla rządu... pozostaje pytanie gdzie te drogi ?? z takiego haj$u, ostatnio była tu mapa historyczna trójmiasta i okolic, to tam się od tych historycznych dziejów nie wiele zmieniło, masakra jakaś, a wiara siedzi cicho, przykro patrzeć ile się życia przez korki traci

      • 5 10

      • jakie drogi?

        gdzie chcesz budować drogi? Nie chcesz tracić czasu na korki to jeździj SKM, tylko nie sprawdzaj rozkładu bo nie ma sensu ;)

        Samochód to narzędzie a nie produkt pierwszej potrzeby.

        • 3 3

    • Proponuję (1)

      wszędzie wprowadzić strefę Tempo 5 i przed każdym samochodem człowieka z czerwoną flagą. Tu nie chodzi o wprowadzanie nowych i kolejnych ograniczeń. Problemem jest brak kultury i edukacji społecznej. I dotyczy to wszystkich uczestników ruchu (tak, pieszych, pedałujących i skuterowców też), nie tylko kierowców. Jeżdżę od 30 lat (zero stłuczek, zero mandatów) i widzę, że po prostu ludzie coraz mniej myślą. Tylko w zeszłym roku miałbym na rozkładzie 4 samochody włączające się nagle do ruchu bez prawidłowej oceny sytuacji, 3 rowerzystów śmigających na czerwonym, bo ich to światło nie dotyczy oraz 8 pieszych przełażących gdzie popadnie z ryjem w telefonie. Człowieka oglądającego się w lewo i prawo na przejściu nie widziałem już od dawna - włażą na zebrę, jakby ta włączała im nieśmiertelność. Gwóźdź do tej trumny to BEZMYŚLNOŚĆ i samolubstwo.

      • 21 5

      • po co przeginasz i ustawiasz się w roli super ostrożnego?

        nie próbuj udowadniać, że winni są tylko "ci inni", pomyśl, jak ich skłonić do sensownych zachowań bez przeginania.

        Tempo 30 ma głęboki sens: podnosi bezpieczeństwo i poprawia przepustowość istniejącej sieci drogowej.

        • 1 1

    • Sopot jest wielkości jednej dzielnicy Gdyni czy Gdańska.

      Więc marne porównanie.

      • 7 2

    • Tempo 30 to pomyłka. (6)

      Ciekawostką jest to, że w Gdańsku po wprowadzeniu stref Tempo 30 statystyki wypadków znacznie się pogorszyły!
      Podobne zjawisko odnotowano w Wielkiej Brytanii. Po stwierdzeniu takiego pogorszenia się bezpieczeństwa, samorządy próbowały wycofać się z ograniczenia prędkości do ok. 30 km/h. Niestety koszty likwidacji tych stref okazały się równie wysokie jak ich bezmyślne wprowadzenie. Stwierdzono, że w strefach ograniczonej prędkości, piesi poczuli się bezpiecznie i przestali uważać podczas przechodzenia przez jezdnię.

      • 9 11

      • pogorszyły? (3)

        liczba kolizji wzrasta ale ofiar coraz mniej, to jest właśnie skutek T30. Ludzie za kierownicą się zderzali i będą się zderzać zawsze, bo czynnik ludzki zawsze zawodzi. Sukces polega na tym że przy tym zderzaniu już się nie zabijają, tylko muszą klepać blachy ;)

        • 4 5

        • Próbowałeś przeczytać artykuł? (2)

          W Gdańsku w 2017:
          - liczba wypadków ZWIĘKSZYŁA się o 11
          - zabitych ZWIĘKSZYŁA się o 1 osobę (ponad 8 procent)
          - rannych ZWIĘKSZYŁA się o 22 osoby
          - kolizji ZWIĘKSZYŁA się o 232
          To ma być poprawa?

          • 2 0

          • a ile zwiększyła się liczba samochodów i osób? (1)

            jesli masz 1000 aut i 10 kolizji a potem 1500 aut i 12 kolizji to kolizyjność się zmniejsza pniu

            • 1 1

            • Bajki opowiadasz. Twierdzisz, że w ciągu roku liczba aut zwiększyła się o 50%?

              Podaj źródło danych.

              • 0 0

      • wiedza anegdotyczna nie może być podstawą dobrych decyzji (1)

        W Gdańsku w strefie skrzyżowań równoległych gdzie obowiązuje strefa Tempo 30 i prawo rowerzystów do poruszania się pod prąd ulic jednokierunkowych liczba wypadków z pieszymi znacznie spadła, mimo tego, że uzyskali prawo do przechodzenia przez jezdnię w dowolnym miejscu.

        Tekst typu Tempo 30 to pomyłka może pisać tylko osoba mentalnie uzależniona od samochodu. Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

        Statystyki wypadków śmiertelnych w Sopocie mówią same za siebie.

        • 4 4

        • nie wpadłeś na to że przez sopot nie przebiega obwodnica?

          tam łatwiej o wypadek śmiertelny. wprowadzić tam tempo 30 czy kontrapas rowerowy? Statystycznie ty i pies macie 3 nogi. Samochody nie pasują to nie korzystaj ale odwal się od tych którym ułatwiają życie. Mieszasz w mieście i korki i wypadki to część jego życia jeśli się nie podoba to wyprowadź się za miasto zamiast urządzać tu krucjatę.

          • 3 1

  • (4)

    Jeszcze szybciej jeździjcie to napewno będzie mniej wypadków..

    • 53 5

    • (1)

      No bo bedzie

      • 3 5

      • Toeria Darwina?

        • 2 1

    • Powiedz niemcowi, aby jeździł wolniej po autostradach.. (1)

      Jak to jest, że w krajach od nas bogatszych i bardziej rozwiniętych, "zły stan techniczny pojazdu" widnieje często jako jedna z przyczyn wypadków, a w Polsce, gdzie na ulicy większość aut to szroty, nie istnieje w statystykach coś takiego, jak zły stan techniczny pojazdu? Magia jakaś czy co?!

      • 4 4

      • jakie autostrady funkcjonują w Trójmieście?

        Wypadki na terenie zabudowanym mają zupełnie inny zestaw przyczyn niż wypadki na autostradach.

        Nadmierna prędkość ma dużo bardziej ujemne skutki w czasie jazdy po mieście, chociaż na autostradach także zdarza się nagminnie. Wypadki na autostradach są rzadsze, ale jak się zdarzą, ich skutki bywają znacznie bardziej dotkliwe. (czytaj: tragiczne).

        • 1 0

  • Ankieta dla ameb (1)

    Co ma niebezpieczna sytuacja na drodze do wypadku?

    • 11 13

    • w tej ankiecie i tak biorą w większości udział ludzie którzy nie mają samochodu

      • 5 5

  • (4)

    Porównanie rok / rok jest bez sensu. Lepiej sprawdzić to w perspektywie 10-15 lat. Wówczas widać prawdziwy trend malejący lub rosnący.

    • 39 5

    • 10-15 lat temu to 1/10 aut była w Polsce. Ilościowo i wiekowo. Za długi okres cxasu/za duża dynamika zmian. (3)

      • 8 1

      • (2)

        Ale statystyki z dwóch lat niczego nie dają. Mogli by podac chociaż z ostatnich 5.

        • 4 2

        • (1)

          Trzeba wyliczyć współczynnik ilością aut do ilości wypadków i wtedy wyciągnąć średnią

          • 3 2

          • Ale po co, skoro i tak większość to łyknie. A zresztą wątpię by dziennikarze umieli przeprowadzić porządnie rachunek statystyczny

            • 3 1

  • Witam (3)

    Ukłon wielki dla kierowców ktrórzy się zatrzymują i przepuszczaja mnie przez pasy

    • 62 5

    • Niestety limuzyna Antka Macierewicza tak nie postępuje!

      A i z bezpieczeństwem jazdy patrząc na wypadki Antka bywa różnie!!! W Sopocie zero śmiertelnych wypadków i najmniej kolizji. SoPOt najlepszy!

      • 5 6

    • (1)

      Twoje zachowanie wskazuje, że do czasu zmiany przepisów ruchu drogowego odnośnie pierwszeństwa na przejściach dla pieszych będą poszkodowani wśród pieszych. Ulicami jeżdżą pojazdy mechaniczne i to one powinna mieć pierszenstwo. Ja, jako pieszy czekam na wolną ulicę I w tedy przechodzę.

      • 2 8

      • rozumiem, że masz mentalność uległego niewolnika

        I nawet przez moment nie zauważasz, że gdyby kierowcy nie zwracali uwagi na pieszych, to piesi by zakwitali czekając na pojawienie się luki w sznurze pojazdów.

        Niestety dzieci bywają mniej cierpliwe i to one padają ofiarą osób myślących twoimi kategoriami.

        • 3 0

  • Wypadek na zdjęciu nie miał miejsca w grudniu (3)

    chyba że było tak ciepło i w krótkich koszulkach stali...

    • 22 2

    • A może mu ciepło?

      • 4 1

    • W Gdyni jest zawsze 10 stopni.

      Zimą 10 i latem 10. No, czasem zdarzają się upały po 18 stopni. Do tego pada przez 300 dni w roku. Jak nie deszczyk to ulewa, potem oberwanie chmury i następnie kapuśniaczek...mżawka, szaruga, deszcz ze śniegiem i wiatr z każdej strony świata. W Bałtyku tylko morsy się kąpią. Jak tylko zrobi się trochę cieplej to są sinice i też nie można wejść do wody. Oto Gdyńska pogoda. Odradzam wszelkim turystom pobyt w tym zasłupkowanym, pozbawionym miejsc parkingowych i zakorkowanym miejscu. Do tego drogo jak w Monaco.

      • 10 1

    • 2 Październik - dwie ofiary śmiertelne...

      • 1 0

  • śmiesznie niskie mandaty (4)

    to jest przyczyna, za prędkość nie zmieniane od 17 LAT

    • 43 20

    • Dla mnie są wysokie. Te w komunikacji też.

      • 5 4

    • Proponuje (1)

      Mandat 10% od dochodów jak kutwa w Szwecji

      • 8 3

      • 15%, a jak nie zapłaci, to ściągnąć przez PIT.

        • 2 1

    • Otóż to mandaty zdecydowanie za niskie, co to jest 500zl , powinny byc od dochodów

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane