• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Większa strefa płatnego parkowania w Gdańsku?

Maciej Naskręt
4 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Możliwe, że przy ul. Kartuskiej kierowcy będą płacić za postój. Możliwe, że przy ul. Kartuskiej kierowcy będą płacić za postój.

Władze Gdańska chcą wprowadzić strefę płatnego parkowania w Oliwie i Siedlcach. - To "dobry żart" - uważa część mieszkańców obu dzielnic.



Światło dziennie ujrzał projekt uchwały przygotowany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku na prośbę władz miasta, wprowadzający na Siedlcach strefę płatnego parkowania. Jeśli Rada Miasta poprze zmiany w przepisach, płatne miejsca postojowe zostaną wytyczone w obrębie ulic: Bema, Zakopiańskiej, Pohulanka oraz Kartuskiej.

Plany nie podobają się mieszkańcom. - Po pierwsze, nie będziemy mogli parkować samochodów za darmo. Każdy właściciel pojazdu będzie zmuszony wykupić miesięczny abonament w wysokości 30 zł, który ponadto nie gwarantuje wolnego miejsca. Po drugie obawiamy się, że nasze podwórka zastawią samochody - mówi Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący Zarządu Osiedla Siedlce.

Wielu mieszkańców Siedlec uważa, że może zostać wykiwanych przez miejskie władze. Powód? W zeszłym roku protestowali oni przeciwko budowie ścieżki w ciągu ul. Kartuskiej, bowiem dodatkowa trasa chłonęła kilkadziesiąt miejsc postojowych. Mieszkańcy wynegocjowali wtedy z urzędnikami z Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku budowę nowych parkingów m.in. przy ul. Zakopiańskiej. Sprawę opisywaliśmy w grudniu zeszłego roku. Teraz okazuje się, że te same miejsca, o które musieli prosić miasto, mogą zostać objęte opłatami.

Projekt zmian w uchwale w sprawie ustalenia stref płatnego parkowania na terenie miasta Gdańska obejmuje też dzielnicę Oliwę. Tam strefa ma zamykać się w granicach al. Grunwaldzkiej, ul. Opackiej, ul. Spacerowej, ul. Polanki i ul. Derdowskiego.

Co na to mieszkańcy Oliwy? - Kategorycznie nie zgadzamy się na wprowadzenie strefy płatnego parkowania w Oliwie. Dzielnica nie ma problemu związanego z deficytem miejsc postojowych - mówi Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Rady Osiedla Oliwa.

ZDiZ, który opracowywał projekt, uspokaja. - Część osób jest przeciwna - bo dotychczas nie wnosiła opłat za parkowanie, część natomiast - popiera to rozwiązanie, bo dzięki nowym zasadom jest gwarancja, że miejsca postojowe nie będą przez większą część miesiąca blokowane przez samochody, którym jest tam wygodnie bezpłatnie parkować - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy.

Według ZDiZ wprowadzenie opłat za parkowanie oraz niskiego abonamentu dla mieszkańców daje gwarancję: roszady na miejscach postojowych, nie blokowania ich godzinami, wolnych i tanich miejsc parkingowych dla mieszkańców tej okolicy.

Po co miasta powiększają strefy płatnego parkowania?

To tłumaczenie nie przekonuje mieszkańców Siedlec. - Zbieramy podpisy pod petycją przeciwko planom ustanowienia strefy płatnego parkowania obejmującej obszar ul. Kartuskiej, Zakopiańskiej i Bema. Jeśli zbierzemy nieco ponad 1 tys. podpisów, będziemy chcieli spotkać się z zastępcą prezydenta w celu przedstawienia naszego stanowiska - tłumaczy Jędrzej Włodarczyk.

W Oliwie też planują sprzeciw. - 8 maja planujemy obrady w sprawie wprowadzenia strefy płatnego parkowania - tłumaczy Tomasz Strug.

Władze Gdańska przekonują, że zmiany nie są przesądzone. - Będziemy z mieszkańcami prowadzić dyskusję - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Władze Gdańska chcą pobierać pieniądze od właścicieli samochodów stających na parkingu znajdującym się przy splocie ulic: 3 Maja i Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. O potrzebie wprowadzenia tam strefy płatnego parkowania pisaliśmy w minionym roku. - Z uwagi na to, że teren, na którym znajduje się parking, nie znajduje się w pasie drogowym, nie mogliśmy włączyć go do strefy płatnego parkowania. Musimy ogłosić przetarg na obsługę parkingu. Nastąpi to najszybciej w drugiej połowie tego roku - tłumaczy zastępca prezydenta.

Miasto planuje też wydłużyć właścicielom samochodów o godzinę czas, w którym pobierana będzie opłata za postój w strefie płatnego parkowania. Do tej pory płaciliśmy w godz. 9-17. Po uchwaleniu zmian przez Radę Miasta kierowcy będą płacić w godz. 9-18.

Miejsca

Opinie (338)

  • samochód to przeżytek (18)

    ograniczanie miejsc parkingowych i wprowadzanie opłat w dzielnicach centralnych to jedne z nielicznych rozsądnych działań władz - pozornie wydaje się to tragedią ale ostatecznie korzystają na tym wszyscy - przy obecnej wciąż wzrastającej ilości samochodów nie pomoże budowa nowych parkingów i poszerzanie dróg - wręcz przeciwnie, każde ułatwienie dla samochodów powoduje wzrost korzystania z aut przez mieszkańców a w konsekwencji dalszy upadek komunikacji publicznej. (co już 30 lat temu zrozumieli na zachodzie europy a nawet USA zauważyły że maja kłopot z samochodami). Niestety nasze władze są bardzo niekonsekwentne - gdyż jednocześnie budują drogi ekspresowe przez środek Gdańska (Armii Krajowej, Słowackiego) zamiast normalnych, 4-pasmowych miejskich ulic - powoduje to znów wzrost liczby osób korzystających z samochodu, którzy dojeżdżają do centrum i domagają się nowych parkingów (błędne koło!!!)
    co do ścieżki rowerowej wzdłuż Kartuskiej - mieszkańcy stracili kilkadziesiąt miejsc parkingowych, a za to obecnie kilka tysięcy rowerzystów z niej korzysta!! to obrazuje niebywały sukces tego przdsięwzięcia

    • 19 38

    • (5)

      Chciałbym cię zrozumieć. Twój tok "myślenia". A raczej pobudki jakie tobą kierują. Mieszkasz w bloku, w dwóch pokojach z żoną, dzieckiem i teściami. Pensja 1300 brutto miesięcznie. "Szaleństwo sobotniej nocy" to wizyta w "makśmieciu" albo innym "fastfoodzie". Nie stać cię kompletnie na nic, wbiłeś więc sobie do głowy hasło "samochód to przeżytek". Było krótkie więc nawet ty zapamiętałeś. I kupiłeś sobie rower korzystając z promocji w hipermarkecie.
      Właśnie takich jak ty władza potrzebuje. Nawiedzonych ekoterrorystów, którzy władzy dają jasny i czytelny sygnał - "nie wymagamy od was budowy dróg! nie wymagamy od was budowy parkingów! nie wymagamy od was remontów i utrzymania ulic! dowaliliście kolejną opłatę?? - i bardzo dobrze, ponieważ kierowcy jeszcze za mało płacą. Nie róbcie niczego, zbudujcie nam tylko kolejna ścieżkę rowerową a my ZMUSIMY innych do przyjęcia naszego poglądu. Staruszków, niepełnosprawnych także. Niezależnie od pogody!!!"
      Zastanawia mnie czy byłbyś taki zgodny gdyby włodarze miasta zaproponowali opłaty od rowerzystów?

      • 11 12

      • (3)

        Ależ ja uwielbiam takie wywody. Wszystko sprowadza się do "jak nie popierasz samochodziarzy to jesteś biedny i cie nie stać bo jesteś nikim". Aż dziwne, że sprzedawcy samochodów nie oferują za drobną opłatą naklejenia na samochody oznaczeń wskazujących na lepsze wyposażenie i tym samym większą cenę. Wtedy taki samochodziarz stojąc w korku miałby przynajmniej świadomość że wszyscy dookoła (w szczególności biedota w autobusie) wie jak drogi samochód kupił co jest równoznaczne z tym jak wartościowym jest człowiekiem.

        • 13 4

        • (2)

          Ok, zmieniam zeznania. Jesteś bogaty jak Bill Gates, twardy jak Chuck Norris, piękny jak Doda. Masz 100 srebrnych mercedesów, 50 złotych ferrari i kiedy się budzisz zastanawiasz się, w którym ze swoich domów i na którym kontynencie teraz jesteś. Zadowolony? Nie zmienia to faktu że nadal pozostajesz tym samym ekoterrorystą, który legitymizuje działania władzy chcącej ściągnąć kolejny haracz od ludzi. Koniecznie przecież trzeba "dowalić" kierowcom, a ty takim działaniom przyklaskujesz. Ciekawe czy zdobędziesz się na aplauz, kiedy władza sięgnie do kieszeni rowerzystów?

          • 5 6

          • (1)

            Po co pleciesz o ekoterrorystach? Dobrze wiesz, że nie chodzi o zanieczyszczenie środowiska, dziurę ozonową i misia szukającego kry, tylko o zwyczajny brak miejsca. Gdyby samochody były zasilane wodą i produkowały czysty tlen to tak samo byłby problem z parkowaniem. Pomyśl co by było, gdyby wyszydzana przez ciebie osoba zaparkowało 75 swoich samochodów pod twoim domem a drugie 75 tam gdzie pracujesz. Pierwszy byś wołał o zakazy i wymuszanie rotacji.

            • 6 2

            • Właśnie. Sam nie myślę tylko niech urzędnik pomyśli za mnie. Nakazy, zakazy, wymuszanie. Ja wołałbym o miejsca parkingowe. Ale tacy jak ty mówią urzędnikom - "po co starać się o ułatwienie komuś życia, po co macie się głowić nad problemem parkowania, dowalcie solidne opłaty, macie moje poparcie, tępić samochodziarzy".

              • 3 4

      • rowery nie zajmują tyle przestrzeni, nie emitują spalin i nie hałasują

        dlatego jestem przeciwny opłatom za parkowanie rowerów.

        • 3 1

    • wow (9)

      jak byłem w liceum też tak rozumowałem rower to był mój cały świat . Teraz zarabiam na życie jeżdżąc do firm codziennie samochodem i ALTERNATYWY NIE MA!

      • 10 11

      • to że dla ciebie nie ma alternatywy nie znaczy że nie ma sensu pobieranie opłat (8)

        Jeśli nie będzie opłat za parkowanie będziesz miał większe kłopoty ze znalezieniem miejsca do zaparkowania i będziesz tracił więcej czasu w korkach. O tym nie pomyślałeś?

        • 9 4

        • to płać za mnie złodziejom, bo ja cen nie moge podnieść za duża konkurencja (1)

          wolę postawić samochód na trawniku albo dalej i nic nie płacić. Może warto pomysleć o budowie parkingów wielopoziomowych za rozsądne pieniądze za parkowanie.

          • 4 6

          • Pomyśleć można ale zawsze się znajdą cwaniaki parkujące na trawie. A takich trzeba ścigać - u nas niestety się tego nie robi.

            • 5 2

        • (5)

          Wprowadźmy więc opłaty za korzystanie ze ścieżek rowerowych. Zmniejszy to ilość rowerzystów na ścieżkach i wreszcie będę mógł pruć po nich pełnym gazem.

          • 5 3

          • nie myślisz chyba poważnie (4)

            w Mediolanie miasto było tak zakorkowane, że skuterowcy i motocykliści ganiali przechodniów po chodnikach. Czy chcesz takiego miasta? uważaj, jak wysiądziesz ze swojej bryki lub jak będziesz "sobie pruł" byś się nie nadział na silniejszego: samochód osobowy z TIRem nie ma większych szans. Najbardziej kierowcom w mieście przeszkadzają inni kierowcy, jak się niektórzy z nich przesiądą na rowery lub zbiorkom, korona im z głowy nie spadnie, a tobie będzie lżej. Pomyśl, zanim coś napiszesz obraźliwego.

            • 6 3

            • tja (1)

              Te tłumy w Oliwie... Jakoś mieszkańcy nie mają żadnego problemu z postawieniem samochodu. Ale teraz będą mieli jeszcze lepiej (za 30 zyka na miesiąc).

              Proszę bardzo - wykurzcie resztę firm z Oliwy to wtedy będzie pierwszorzędna rotacja miejsc parkingowych pod lumpeksem, komisem i sklepem "wszystko za 5 zyka" - w samym sercu "Strefy Prestiżu". Wykurzcie te firmy a te dwie knajpy co się z bólem d...y ledwo co utworzyły będzie można zająć na nowe lumpeksy albo pożyczki bez BIKu.

              • 4 2

              • Owszem, mieszkańcy mają problemy.

                Mieszkańcy czasami całymi godzinami nie mogą wyjechać ze swojego podwórka, bo samochody parkują im w bramie. Przejedź się ulicami Oliwy wieczorem, a oko Ci zbieleje. Wcześniej parkują albo pracownicy firm, albo mieszkańcy, którym nie chce się wstawiać samochodu na podwórko. W Oliwie pełno jest zasyfionych, zaniedbanych podwórek, na których nic się nie dzieje - a samochody mieszkańców parkują na ulicy. Jeśli mieszkańcy sobie posprzątają takie podwórko, będą mieli miejsca do parkowania. Darmowe.

                • 0 0

            • Zadne tam korki tylko uklad kolesi od parkometrow z odpowiednimi urzedasami przyznajacymi takie granty. (1)

              PRZESTAN PIEPRZYC ,ZE TO DLA DOBRA MIESZKANCOW.

              • 4 1

              • argumenty fcuk, argumenty

                pluć potrafi każdy głupek. Opłaty dotyczą tylko tych mieszkańców, którzy chcą korzystać z samochodów w dowolnym czasie i w dowolnej relacji. Inni skorzystają z wprowadzenia opłat, bo bedą mieli mniej hałasu, spalin i wydatków na budowę i utrzymanie dróg i miejsc parkingowych.

                • 0 0

    • wracaj do pracy urzędniku ! (1)

      • 1 6

      • jak nie masz argumentów, stosujesz etykiety.

        Urzędnik też człowiek.

        • 6 1

  • nie trzeba było godzic sie na ścieżke rowerową (2)

    a tzw rada osiedla nie dosc ze zgodziła się na sciezke to jeszcze otrabiła wszem i wobec ze odniosła sukces gdyz utworzono kilka nowych miejsc parkingowych /róg zakopianskiej i bema/

    • 9 12

    • to jest szczyt urzedniczej bezczelnosci (1)

      zbudowac parking za pieniadze przeznaczone na funkcjonowanie dzielnicy i nastepnie pobierac oplaty dla siebie od mieszkancow

      • 10 5

      • to jest propozycja refleksji a nie forma przejawiania się bezczelności

        posłuchaj innych opinii, może zrozumiesz.

        • 4 9

  • OLEWAM CENTRUM TRUPA "GDAŃSK" OD WIELU LAT (1)

    Na terenach "starówki" przez płatności nie odwiedzam od wielu już lat. Czuje się szczęśliwy!

    • 21 8

    • żałuj trollu, tam się dzieje wiele ciekawych rzeczy

      oderwij 4 litery od fotela samochodowego, robisz to chyba codziennie?

      • 0 2

  • Pomieszkuję po pare miesięcy w roku w Skandynawii.Z roku na rok wzrasta liczba rowerzystów. (3)

    Samochód jest potrzebny ale rozwiazaniem dla miast jest komunikacja zbiorowa i rowery.

    • 16 10

    • rower jest dla zadajacych sie z pedałami

      • 8 5

    • -nie porownuj nas ze skanynawia... (1)

      jestesmy za nimi ze 50 lat do tylu,spoladaj na romunie,albanie,bialorus

      • 2 4

      • a dlaczego nie?

        skandynawia jest dużo bliżej. Nie musimy być za nimi, możemy iść swoją drogą, korzystając z dobrych doświadczeń.

        • 2 0

  • (6)

    "Po pierwsze, nie będziemy mogli parkować samochodów za darmo". No i co z tego? Tankować za darmo też nie można więc o co chodzi? Kupno samochodu nie oznacza prawa do darmowego parkowania pod domem. Kiedy to do ludzi dotrze? Jak ktoś nie chce płacić to może parkować w innym miejscu i tyle.
    A w ogóle to zacząłbym od egzekwowania już obowiązujących zakazów. W centrum każdego dnia można wystawić setki jak nie tysiące mandatów - jeśli miasto potrzebuje pieniędzy to trzeba rozruszać Straż Miejską i tyle.

    • 18 15

    • (3)

      czy kupno butów oznacza prawo do darmowego wycierania chodników?
      czy kupno rowerów oznacza prawo do darmowego wycierania ścieżek rowerowych?

      Znaleźć sposób na dodatkowe pieniądze gdy do tego potrzebny tylko podpis to nie problem. Zależy wyłącznie od ilości i stopnia ogłupienia piszących pochwały.

      • 11 7

      • albo argumenty, albo etykiety - tak nie musi być (2)

        kupno butów oznacza możliwość chodzenia za darmo.
        rower nie hałasuje, zajmuje ułamek miejsca na parkowanie, nie emituje spalin - wprowadzanie opłat za korzystanie z niego nie jest sensowne.
        Samochód daje pozorną wygodę, ale zajmuje miejsce - chodzi o to, by przed zakupem i korzystaniem z niego trochę pomyśleć o skutkach dla miasta czyli jego mieszkańców.

        • 1 4

        • Amen. I miłego weekendu.

          • 0 1

        • Szkoda tylko że jakoś tych wszystkich uciążliwości nie dostrzegają sami mieszkańcy, zwłaszcza Oliwy. Dzielnica z ekstensywną zabudową, dużą ilością dróg, chodników itp - nie ma ani problemu z miejscem do parkowania ani z jazdą na rowerze. Poprzetykane nielicznymi firemkami - akurat tyle ile można / potrzeba.

          A tymczasem pod samymi biurowcami, zwłaszcza na Arkońskiej żadnej strefy od lat nikt nie planował a samochody stoją wszędzie.

          Ot taka "logika" w imię ślepej wojny. Jak tak samochody przeszkadzają - to zróbmy strefę od obwodnicy w dół do morza - wtedy zrozumiem

          • 4 0

    • "Kupno samochodu nie oznacza prawa do darmowego parkowania pod domem"

      A jest odwrotnie??? A ty płacisz cwaniaku?? Może zgłoś taki projekt że trzeba za to płacić.

      • 4 1

    • Tak?

      To ja od jutra wprowadzam oplate za takie wpisy jak twoje..a jak sie nie podoba mozesz pisac u mamy w zeszycie.A za tydzien wprowadze ci oplate za stanie na przystanku...jak ci sie nie podoba idz na inny ale tam ktos taki sam cwany jak ty moze wprowadzic swoje oplaty/.

      • 2 1

  • Urzędasy tylko głupotami się zajmują (4)

    do roboty nieroby są ważniejsze sprawy niż podwójne opodatkowanie

    • 13 7

    • to nie jest opodatkowanie (3)

      ale opłata za korzystanie z rzadkiego dobra jakim jest przestrzeń w mieście

      • 6 2

      • filozof się znalazł (2)

        do domu

        • 1 4

        • erazmem z rotterdamu na pewno nie jesteś

          • 2 1

        • nie musisz być erazmem z rotterdamu by popatrzeć na sprawę

          z różnych punktów widzenia

          • 1 0

  • niektórzy jak widzę coraz głośniej grzyczą o potrzebie dostania skierowania do chirurga. Inaczje się szerańcza nie odczepi...

    • 2 3

  • pewnie wybudują za to 12 placów zabaw, o których mówił rzecznik Budynia

    ale prawdziwe konsekwencje dna w kasie zobaczycie po dopiero EŁRO KOKO S... :-)

    • 8 3

  • Może pognamy kopami ten Zarzą z Adamowiczem na czele (2)

    Gdańsk jest najdrozszym miastem w Polsce. Bród i smród wokoło.

    • 21 6

    • W d*pie byłeś i g...no widziałeś

      Jedz do Łodzi , Wawy albo jeszcze paru miast to dopiero syf zobaczysz. Czyścioszek się znalazł

      • 3 2

    • Gdansk to syf - fakt i dziwie sie, ze Adamowicz nadal jest na jego czele.

      • 1 2

  • "Możliwe, że za postój w strefie kierowcy mogą zapłacić o godzinę dłużej".

    Już prawie od 30 złotych próbuje rozgryźć to zdanie i nie mogę.....

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane