• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany w komunikacji w 2023 roku

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (471)
Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco. Rok 2023 w trójmiejskiej komunikacji miejskiej zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Rok 2023 będzie obfitował w wiele zmian w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Czeka nas m.in. uruchomienie systemu Fala, udostępnienie wyremontowanych dworców kolejowych, inauguracja linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej oraz zakończenie elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na ulice metropolii wiosną mają wrócić też rowery Mevo, stanowiące alternatywę i uzupełnienie oferty transportu publicznego.



Na co w trójmiejskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku czekasz najbardziej?

Już dawno nowy rok nie zapowiadał się tak interesująco pod względem zmian w transporcie publicznym w Trójmieście.

W naszym zestawieniu wskazujemy pięć inwestycji, które już wkrótce mają zostać udostępnione pasażerom i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Która z nich okaże się kluczowa? Która zostanie oddana jako pierwsza, a która na ostatniej prostej złapie opóźnienie?

Przekonamy się o tym już niebawem.

Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku. Już niebawem urządzenia do skanowania kart i kupowania biletów zostaną uruchomione. Cały system Fala ma ruszyć najpóźniej do połowy 2023 roku.

Inauguracja systemu Fala



Być może w pierwszym kwartale roku poznamy pierwsze funkcjonalności systemu Fala. Systemu - dodajmy - rodzącego się w dużych bólach, którego inauguracja jest już opóźniona o kilka miesięcy, o czym informowaliśmy w październiku.

Urzędnicy pracujący nad wdrożeniem "rewolucyjnego" - jak jest przez nich zapowiadany - systemu nie mają już jednak marginesu na kolejną zwłokę, bo cały projekt dofinansowany ze środków unijnych musi być rozliczony do końca czerwca 2023 roku.

O tym, kiedy i w jakim wymiarze system wreszcie ruszy z kopyta przekonamy się już niebawem, bo na początek stycznia zaplanowano konferencję prasową, na której urzędnicy i pracownicy spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu, mają ogłosić harmonogram wdrożenia Fali.

  • Opóźnienie remontu dworca wynosi już prawie dwa lata. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 roku.
  • Tak w połowie roku ma się prezentować po przebudowie nowy dworzec kolejowy we Wrzeszczu.

Nowe dworce: Główny i we Wrzeszczu



Opóźnione, ale również zapowiadane na ten rok jest zakończenie remontu Dworca Głównego w Gdańsku. Pierwotnie miał się on zakończyć na koniec 2021 roku, ale prace wciąż trwają.

Nie udało się dotrzymać też drugiego terminu w 2022 roku, a najnowsze informacje mówią o inauguracji wiosną 2023 roku. Kilka zmian końcowego terminu sprawiło, że w typowanie otwarcia dworca włączyli się bukmacherzy.

Kilka miesięcy opóźnienia złapała też budowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Według zapewnień kolejarzy ma być on gotowy w połowie 2023 roku.

Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku. Tramwaje na Nowej Warszawskiej zaczną wozić pasażerów prawdopodobnie w pierwszym kwartale tego roku.

Nowa linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej



Jeszcze przed końcem 2022 roku zakończyły się prace budowlane linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Jednak ze względu na konieczne i czasochłonne odbiory techniczne tramwaje z pasażerami pojadą po nowych torach dopiero wiosną.

Do tego czasu mają się tam odbyć jazdy testowe i zakończyć prace nad rozkładem linii tramwajowej, która ma kursować między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W połowie roku ma się zakończyć elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja linii PKM



Zmianę jakościową powinni w tym roku odczuć także pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której kończą się prace przy elektryfikacji. Inwestycja umożliwi bowiem uruchomienie na linii PKM dłuższych i bardziej pojemnych pociągów elektrycznych, które zastąpią krótkie i przepełnione szynobusy spalinowe.

Prace przy elektryfikacji - według zapowiedzi PKM - mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie roku.

W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną. W tym roku na ulice Trójmiasta i całej aglomeracji mają też wrócić rowery Mevo. Pojedziemy nimi już wiosną.

Powrót rowerów Mevo



Rok 2023 ma być też wielkim powrotem roweru metropolitalnego Mevo. I jak zapewnia Obszar Metropolitalny, od trzech lat pracujący nad reaktywacją Mevo, ma to nastąpić jeszcze wiosną - rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia a start całego systemu najpóźniej do początku lipca.

Na ulicach 16 gmin zrzeszonych w OMGGS pojawi się 3 tys. rowerów elektrycznych i 1 tys. rowerów bez napędu elektrycznego. Miesiąc jazdy ma kosztować 30 zł, a rok - 259 zł.

Operatorem Mevo 2.0 przez sześć lat będzie hiszpańska spółka City Bike Global, która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł.

Opinie (471) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zmiany na dobre, a jak! (3)

    Oj bedzie sie dzialo. Jestem bardzo dobrej mysli, kraj soe rozwija od 30 lat i nie da siw tego nie zauwazyc. Priorytetem bedzie transport szynowy w nastepnych dekadach takze do dziela! A my szanujemy to co juz mamy i o to dbamy. My Polacy, w naszym wspanialym kraju!

    • 11 48

    • sprawność transportu szynowego można podnieść (1)

      dbając o poprawę dostępu do jego stacji/przystanków dla pieszych i rowerzystów. Przyszłością (nadal niedocenianą) transportu osobowego w Trójmieście jest system SKM/{KM plus rower.

      • 2 1

      • Można też zadbać o częstotliwość kursów

        Po co docierać pieszo lub rowerem do przystanku PKM, z którego pociąg jedzie raz na półtorej godziny, jeżeli akurat nie został odwołany.

        • 5 0

    • A ja nie jestem

      Propaganda jak za prl!

      • 0 1

  • Czy znane są już założenia biletu fala? (14)

    Czy ktoś juz wie jaka korzyść dla pasażera przyniesie fala? Czy innobaltica to już wie? Bo czytając wypowiedzi przy okazji kolejnych opóźnień widać, ze nawet kierujacy projektem stracili wiarę i sens. A czy na kolei coś się zmieni? Tu mogę powiedzieć ze nikt nic nie stracił - DIF nigdy nie miał pomysłu na kolej.

    • 79 6

    • Fala to nie bilet (1)

      to sposób jego opłacania, w założeniu niby sam ma dopasowywać się do Twoich potrzeb i wybierać najlepszą i najtańsza opcję przejazdów

      • 12 13

      • raczej z fali nie skorzystam ponieważ od początku opłacam bilet z apki karty mieszkańca

        • 6 1

    • (2)

      Założenie jest takie że masz jedna plastikową kartę albo aplikację w telefonie. Podpinasz do niej kartę płatniczą. Skanujesz przy wejściu/wyjściu z komunikacji miejskiej w całym województwie i samo pobiera hajs. Nic prostszego nie dało się wymyślić. A jak będzie? Zobaczymy

      • 8 8

      • Jest teraz kilka apek, które na to pozwalają

        Korzystam z tych systemów np. "jak dojadę", kupując bilety jednorazowe jak i miesięczne, mają tę zalete,ze jak jade do innego miasta to też mogę sobie za pomocą tej samej apki kupic bilet (apka ściaga pieniądze z karty, lub zasilam konto w aplikacji dowolna sumą) Jedno klikniecie i masz bilet- bez potrzeby skanowania czego kolwiek i przepychania się do skanera. Zainstalowanie aplikacji nie trwało kilkanascie miesięcy.

        • 11 4

      • Nigdzie nie podpinam karty płatniczej, więc korzystam z apki SkyCash

        która pozwana na korzystanie z przedpłaconych środków i jest uniwersalna, bo uwzględnia wiele miast w Polsce i obejmuje różne usługi, np. parkowanie na parkingach miejskich i prywatnych. Nadmiar aplikacji nie jest przeze mnie pożądany.

        • 12 2

    • (5)

      Najbardziej na systemie Fala skorzystają osoby, które dużo podróżują komunikacją w ciągu dnia. I jeżdżą na biletach jednorazowych. Dla przykładu nie będziesz się musiał zastanawiać czy na podróż z punktu a do punktu b wystarczy ci bilet 75-minutowy.

      Na koniec dnia system sam przeanalizuje twoje podróże i dobierze opłaty tak, żeby było najtaniej.

      • 7 10

      • To jest naciągane uzasadnienie (1)

        Podstawowym celem dla, którego powstaje system fala są rozliczenia między organizatorami przewozów, przewożnikami czli Gdańskiem, Gdynią, kolejami (SKM, PR i urzędem marszałkowskim).
        Dlatego jest taki nacisk na odbijanie karty, nawet dla miesięcznych, mimo tego że sąd orzekł, że zmuszanie miesięcznych do tego jest wbrew prawu.

        • 22 0

        • przecinek powinien być gdzie indziej: "Podstawowym celem, dla którego "

          • 7 1

      • Ale co ma być taniej, jak jest tylko jeden bilet na autobusy??

        • 2 0

      • przecież takich osób nie ma (1)

        kto !? dzisiaj 'dużo podróżuje komunikacją" przy takich cenach biletów
        i do tego korzysta z biletów jednorazowych ?
        Nie rób pan ze mnie i**otę

        • 5 0

        • Może ktoś, kto nie jeździ codziennie?

          • 1 0

    • Mam miesieczny (1)

      I nie zamierzam odbijac sie jak bedzie fala. Nie po to kupuje miesieczny zeby wyciagać karte i latać do odbijacza.

      • 20 4

      • Niepotrzebne zamieszanie i tłok przy

        Odbijaczach.

        • 8 4

    • Tak, sa znane - chodzi o to zeby łupic klientow komunikacji miejskiej.

      • 9 2

  • (2)

    3 lata reaktywacji Mevo..... nie popisali się. Rowery dawno trzeba było reanimowac, za co koszt poniosą użytkownicy. Ciekawe jak będzie tym razem. Czy warto było czekać.

    • 38 4

    • rowery poszły na złom, a nie przepraszam , jedna osoba kupiła silnik za sto złotych

      • 11 2

    • Gdyby nie były elektryczne tak jak nie są w innych miastach to by nie było z nimi problemu

      • 0 0

  • Czy w 2023 ZKM Gdynia planuje kolejne cięcia w komunikacji miejskiej? (5)

    ZKM Gdynia sukcesywnie od wielu lat zmniejsza częstotliwość kursowania linii autobusowych i trolejbusowych czy też w 2023 będą kolejne cięcia w komunikacji miejskiej?

    • 46 0

    • Tak.

      I to sporo.

      • 9 0

    • Tak

      400 tys. kilometrów mniej. Póki co.

      • 7 0

    • Tak

      Tak będą

      • 6 0

    • 400 000 km mniej (1)

      Plus brak w budżecie Gdyni podwyżek dla kierowców
      - ale za to jest kolejny kredyt na spłatę kredytu - Gdynia zadłużona na Miliard złotych - ciekawe kiedy miasto ogłosi bankructwo

      • 6 1

      • chyba jest już do tego blisko ale truchło jeszcze kopie i kasę na budowę hop na przejściach dla pieszych w oraz głupszych miejscach mają

        • 2 3

  • (2)

    159 mln pln dla hiszpańskiego operatora a 30 pln za miesiąc, a rok 259pln dla kogo? Na czym ma polegać system FALA? Czy na tym samym co tristar czyli na wyrzuceniu kasy w błoto?

    • 75 3

    • Przecież napisali, że na przepalaniu unijnych dotacji (1)

      gdy już spalą cały hajs to projekt sobie zgnije na świeżym powietrzu a potem ogłoszą następną słomianą inwestycje :)
      A z tych zmian to dobra jest tylko elektryfikacja PKMki - ale tylko wtedy, jeśli pojedzie tam szerokokadłubowy tabor a nie mini-szynobusy i faktycznie będzie przyśpieszał/hamował lepiej.
      Co do tramwajów w Gdańsku to kropla w morzu - dysponujący 10x mniejszym budżetem Olsztyn pociągnął przez ostatnie 10 lat od podstaw dwie całe linie (ponad 20 km). A w Gdańsku ile przybyło? Ze 2 km na Morenę i drugie tyle na Adamowicza. Jak na takie miasto, które tak się rozwija to wstyd i tyle.

      • 26 1

      • Szerokokadłubowy tabor?

        Chyba z samolotami Ci się pomyliło :D

        A co do Olsztyna to poczytaj o unijnych środkach na ścianę wschodnią

        • 1 7

  • Fala będzie miała efekt bardzo podobny do Tristara, Mevo, czy PKM. (9)

    Dużo fermentu, a realna korzyść dla mieszkańców znikoma.
    Bo we wszystkich tych projektach nie chodzi o korzyść dla mieszkańców tylko o unijną kasę do przytulenia.

    • 162 13

    • Dokładnie

      • 6 1

    • Pkm (6)

      To ogromna korzysc dla mieszkancow z poludniowych dzielnic, wiec o czym mowisz. Dojazd w godzinach szczytu do wrzeszcza - 12 min. Autem - min.30 min

      • 11 5

      • Żeby jeszcze kursowała trochę częściej (1)

        Niż osobowy do Zamościa

        • 10 3

        • Kursuje. Nie ma osobowych z Trójmiasta do Zamościa.

          • 3 2

      • (1)

        Dojście do przystanków/celu (początkowego i końcowego) 2 x 10 minut. Oczekiwanie na pojazd: 10 minut. Łącznie 40-50 minut.

        • 3 2

        • pamiętam te dojścia np z parku handlowego matarnia na PKM w błocie po kostki

          • 3 0

      • Dojazd do Wrzeszcza, a co dalej? Zapewne przesiadka i kolejne 30 minut. Ewentualnie pieszo 10-20 minut.

        • 4 0

      • W Jasieniu już się nie da wejść do PKM

        • 2 1

    • Bzdury piszesz o Tristarze. Widać, że nie jeździsz przez skrzyżowanie Zwycięstwa / Wielkopolska / Powstania Styczniowego.

      • 0 0

  • Oby na Nowej linii tramwajowej (2)

    Dostępne były kursu od Bretowa na stogi, jak zapowiadano.

    • 19 5

    • Turystyczna 12 będzie dłuższa ponad półtorej godziny w szczycie. (1)

      • 3 1

      • Ale przynajmniej szroty na Bohaterów Getta dalej stoją.

        • 3 0

  • jak widze logo Województwo Pomorskie (2)

    to wiadomo że będzie klapa.

    • 57 10

    • Wracaj na podlasie (1)

      Tam twoje miejsce

      • 8 23

      • pojadę Mevo , albo PKMką

        • 19 1

  • Wrócimy do tego artykułu za rok

    Bo znając naszych dzielnych urzędników, to mam przeczucie, że nie wszystko z tej listy się uda.

    • 72 2

  • MIś 2.0 (4)

    Na ile tym razem będą wałki, za które nikt nie odpowie?

    • 67 4

    • 70 milionów? (1)

      sasin

      • 5 4

      • trolu tuska władze Powskie gdańska tylko samych mieszkanców gdańska marnowały juz 10razy wiecej

        • 0 0

    • "spółka... która za obsługę systemu otrzyma od Obszaru Metropolitalnego 159 mln zł." (1)

      kto ze strony miasta jest odpowiedzialny za tą decyzję? interesują mnie nazwiska.

      • 1 0

      • są w necie to miedzy innymi oficerowie rowerowi z Gdańska Gdyni Sopotu oraz inni

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane