- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (114 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (9 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (73 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (21 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (331 opinii)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną
Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.
Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.
Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).
Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, nie mogło być pewne zwycięstwa. - Wysłaliśmy do nich zapytanie, czy zaoferowanej przez siebie ceny nie uznali za rażącą niską? - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.
Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.
Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.
Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.
Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.
O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.
Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.
I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.
Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.
Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)
Częstotliwości kursowania pociągów
Pociągi aglomeracyjne
Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut
Pociągi regionalne
Gdańsk Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa
Opinie (176)
-
2008-09-19 14:53
K Metropolitalna zmniejszy korki uliczne
K M ZNACZACO ZMNIEJSZY KORKI W TROJMIESCIE!!!!!!!!KORZYSCI SA DLA WSZYSTKICH!!!!!Sporo ludzi bedzie jezdzilo KM lepiej podjechac do koleji 3km niz stac w korku 1godzine park and ride sporo mieszkancow osowej napewno skorzysta z tej alternatywy KM przyda sie karwinom tam sa korki ta kolej przyda sie calemu trojmiastu sporo ludzi pojedzie pociagie zostawiajac samochody bedzie taniej szybcie ekologiczniej JAKIE MOGA BYC MINUSY??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? NIEWIDZE MINUSOW TEJ INWESTYCJI KOLEJ TO PRZYSZLOSC WSZYSTKICH MIAST SWIATA
- 0 0
-
2008-09-19 15:07
gratuluję (1)
Panie Pawle trzymam za pana kciuki takich ludzi pewnych tego co chcą robić to nam trzeba, ja także liczę na kolej :-)
- 0 0
-
2008-09-20 19:10
Bogusiu ty wiesz jak cię kocham, ale, no wiesz żona ....
- 0 0
-
2008-09-19 15:23
Dobrze ze tramawje sa 'bardziej skretne ' :P
- 0 0
-
2008-09-19 15:29
(5)
Mam nadzieje że miasto pomyśli i za jednym zamachem razem ze stacjami postawi duże parkingi (takie naprawd duże) z wyjazdami w wielu kierunkach i ze szlakami dla pieszych pod chociażby byle jakimi wiatami (jak wiadomo mieszkańcy Osowy rozpuszczają się na deszczu) i z potężnymi fundamentami na wypadek jakby trzeba było budować drugi poziom. Choćby miały stać te parkingi puste, dopiero z myślą o przyszłości - także pod kątem osiedli których jeszcze nie ma - myśle że warto wydać nawet ogromną kase na ten projekt. Zrobienie raz źle o potem dobudowywanie i kombinowanie jak naprawić błędy kosztować będzie znacznie więcej. A najwyraźniej jesteśmy za biedni żeby to robić drugi raz. Gdańsk ma predyzpozycje do zbudowania systemu park&ride który będzie przykładem na całą europę.
- 0 0
-
2008-09-19 16:14
cały pomysł z budowa KM po resztkach nasypu wąskotorówki wynika z faktu, że nie ma pieniedzy na porzadną inwestycje
niestety, jesteśmy za biedni, żeby rozwiązywać problemy komunikacyjne kompleksowo i z myślą o przyszłości.
Z biedy wybudujemy kolej na lotnisko, a później będziemy budować nastepne połączenie szynowe dla południowych rejonów Gdańska
najpierw do centrum a potem na lotnisko.
+- 0 0
-
2008-09-20 13:21
Marzenie (3)
Włodarze miasta sami nie są pewni co starają się osiągnąć budując linie łączącą centrum Gdańska z lotniskiem... przez Zaspę. Dla mnie bez sensu. Poza tym wyliczyli w dziwny sposób że odciąży to Słowackiego, niestety najpopularniejsza trasa kierowcy na Słowaku to Niedźwiednik-Wrzeszcz, Matarnia-Wrzeszcz i Obrzeża miasta-Wrzeszcz. Żadna z tych opcji nie pokrywa się z koncepcją KM. Podejrzewam, że rzeczywiście kolej będzie woziła powietrze. Nie sądzę żeby ruch na naszym lotnisku rozwijał się tak w nieskończoność. 2mln, 5mln rocznie, 10mln - realne, ale SKM jest odpowiednia do wożenia ponad 40mln pasażerów rocznie (tak jak w chwili obecnej). Lepsza byłaby nitka tramwaju z lotniska przez Morenę do Gdańska. Tyle:) Co sądzicie??
- 0 0
-
2008-09-20 21:30
(2)
Sądzimy, że piszesz totalne bzdury i nie masz zielonego pojęcia o przebiegu TKM...
- 0 0
-
2008-09-22 08:02
Coo?? (1)
A jak bedzie połączony Gdańsk Główny z Lotniskiem?? Przez Zaspe i Kiełpinek. BEZSENSU!!!
- 0 0
-
2008-09-22 09:15
No i? TKM będzie ruszała z Wrzeszcza, zatrzymywała się przy Niedźwiedniku, przy Auchan i pewno przy Matarni. A czas przejazdu Wrzeszcz-Lotnisko to maksymalnie 30 minut.
- 0 0
-
2008-09-19 16:03
Co dalej z trasa Puck - Gdynia? (1)
Częstotliwość kursowania pociagow odstrasza od korzystnia z kolei... może przy okazji modernizacji trasy Reda-Puck/Hel ktoś odpowiedzialny pomyślałby o zmianie rozkładu?
- 0 0
-
2008-09-20 15:28
mało pasażerów = mało pociągów
- 0 0
-
2008-09-19 16:07
(1)
Kolej na pewno pójdzie na odcinku Gdańskim po starym nasypie kolejowym
- 0 0
-
2008-09-20 15:18
najgłupszy z możliwych wariantów, czyli najbardziej prawdopodobny
- 0 0
-
2008-09-19 16:08
chyba władze Gda wali!
jesli korzystac z lotniska to cały rejon ale jak transport to tylko dla gdańszczań. Zazwyczaj lotniska sa oddalone od miasta i w kazdym z nich ktore mam na mysli dojezdza kolejka badz metro. Co za głab mysli o tramwaju? Mamy sie rozwijac mamy wiecej podrozowac a oni kuzwa na gowniane wagoniki stwaiaja. Czasami wydaje mi sie ze przedstawiciele wladz, malo podrozuja po swiecie i malo maja pojecia o miescie dla obywateli. Ostatnio mowili ze w Poznaniu nie bedzie mandatow za siedzienie na trawie w parkach. Brawo !!! kuzwa przez wielkie K! Ciekawi mnie kto na to wpadl i ile nad tym myslal!
Pozdrawiam- 0 0
-
2008-09-20 08:03
pogadac mozna (1)
zeby nie niemcy to by ta skm nie istniala
- 0 0
-
2008-09-20 11:58
ani chybi
szkoda że się wojna tak np. w 48mym nie skończyła to moglibyśmy mieć przez pomorze nawet autostradę do Szczecina
- 0 0
-
2008-09-20 15:48
NALEZY-POwinnismy-MUSIMY...Oto cale"dzialanie"tych deCYMBALOW jak
tez tego"rzadu"...POpatrzcie,czego dokonali?T y l k o pustoslowie,obiecanki,bzdety!Na tym sie konczy!
- 0 0
-
2008-09-20 17:30
Działać..
nie ma co tu dużo gadać tylko czas zabrać się do roboty, dzięki kolei rozwinie się całe 3miasto a tego na 100% potrzebujemy
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.