• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną

Michał Stąporek
18 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku. 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku.

Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.



Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.

Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).

Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, nie mogło być pewne zwycięstwa. - Wysłaliśmy do nich zapytanie, czy zaoferowanej przez siebie ceny nie uznali za rażącą niską? - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.

Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.

Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.

Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.

O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.

Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.

I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.

Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.

Prawdopodobny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej

Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)

Częstotliwości kursowania pociągów

Pociągi aglomeracyjne

Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut

Pociągi regionalne

Gdańsk Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,

dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

Opinie (176)

  • K Metropolitalna zmniejszy korki uliczne

    K M ZNACZACO ZMNIEJSZY KORKI W TROJMIESCIE!!!!!!!!KORZYSCI SA DLA WSZYSTKICH!!!!!Sporo ludzi bedzie jezdzilo KM lepiej podjechac do koleji 3km niz stac w korku 1godzine park and ride sporo mieszkancow osowej napewno skorzysta z tej alternatywy KM przyda sie karwinom tam sa korki ta kolej przyda sie calemu trojmiastu sporo ludzi pojedzie pociagie zostawiajac samochody bedzie taniej szybcie ekologiczniej JAKIE MOGA BYC MINUSY??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? NIEWIDZE MINUSOW TEJ INWESTYCJI KOLEJ TO PRZYSZLOSC WSZYSTKICH MIAST SWIATA

    • 0 0

  • gratuluję (1)

    Panie Pawle trzymam za pana kciuki takich ludzi pewnych tego co chcą robić to nam trzeba, ja także liczę na kolej :-)

    • 0 0

    • Bogusiu ty wiesz jak cię kocham, ale, no wiesz żona ....

      • 0 0

  • Dobrze ze tramawje sa 'bardziej skretne ' :P

    • 0 0

  • (5)

    Mam nadzieje że miasto pomyśli i za jednym zamachem razem ze stacjami postawi duże parkingi (takie naprawd duże) z wyjazdami w wielu kierunkach i ze szlakami dla pieszych pod chociażby byle jakimi wiatami (jak wiadomo mieszkańcy Osowy rozpuszczają się na deszczu) i z potężnymi fundamentami na wypadek jakby trzeba było budować drugi poziom. Choćby miały stać te parkingi puste, dopiero z myślą o przyszłości - także pod kątem osiedli których jeszcze nie ma - myśle że warto wydać nawet ogromną kase na ten projekt. Zrobienie raz źle o potem dobudowywanie i kombinowanie jak naprawić błędy kosztować będzie znacznie więcej. A najwyraźniej jesteśmy za biedni żeby to robić drugi raz. Gdańsk ma predyzpozycje do zbudowania systemu park&ride który będzie przykładem na całą europę.

    • 0 0

    • cały pomysł z budowa KM po resztkach nasypu wąskotorówki wynika z faktu, że nie ma pieniedzy na porzadną inwestycje

      niestety, jesteśmy za biedni, żeby rozwiązywać problemy komunikacyjne kompleksowo i z myślą o przyszłości.

      Z biedy wybudujemy kolej na lotnisko, a później będziemy budować nastepne połączenie szynowe dla południowych rejonów Gdańska
      najpierw do centrum a potem na lotnisko.

      +

      • 0 0

    • Marzenie (3)

      Włodarze miasta sami nie są pewni co starają się osiągnąć budując linie łączącą centrum Gdańska z lotniskiem... przez Zaspę. Dla mnie bez sensu. Poza tym wyliczyli w dziwny sposób że odciąży to Słowackiego, niestety najpopularniejsza trasa kierowcy na Słowaku to Niedźwiednik-Wrzeszcz, Matarnia-Wrzeszcz i Obrzeża miasta-Wrzeszcz. Żadna z tych opcji nie pokrywa się z koncepcją KM. Podejrzewam, że rzeczywiście kolej będzie woziła powietrze. Nie sądzę żeby ruch na naszym lotnisku rozwijał się tak w nieskończoność. 2mln, 5mln rocznie, 10mln - realne, ale SKM jest odpowiednia do wożenia ponad 40mln pasażerów rocznie (tak jak w chwili obecnej). Lepsza byłaby nitka tramwaju z lotniska przez Morenę do Gdańska. Tyle:) Co sądzicie??

      • 0 0

      • (2)

        Sądzimy, że piszesz totalne bzdury i nie masz zielonego pojęcia o przebiegu TKM...

        • 0 0

        • Coo?? (1)

          A jak bedzie połączony Gdańsk Główny z Lotniskiem?? Przez Zaspe i Kiełpinek. BEZSENSU!!!

          • 0 0

          • No i? TKM będzie ruszała z Wrzeszcza, zatrzymywała się przy Niedźwiedniku, przy Auchan i pewno przy Matarni. A czas przejazdu Wrzeszcz-Lotnisko to maksymalnie 30 minut.

            • 0 0

  • Co dalej z trasa Puck - Gdynia? (1)

    Częstotliwość kursowania pociagow odstrasza od korzystnia z kolei... może przy okazji modernizacji trasy Reda-Puck/Hel ktoś odpowiedzialny pomyślałby o zmianie rozkładu?

    • 0 0

    • mało pasażerów = mało pociągów

      • 0 0

  • (1)

    Kolej na pewno pójdzie na odcinku Gdańskim po starym nasypie kolejowym

    • 0 0

    • najgłupszy z możliwych wariantów, czyli najbardziej prawdopodobny

      • 0 0

  • chyba władze Gda wali!

    jesli korzystac z lotniska to cały rejon ale jak transport to tylko dla gdańszczań. Zazwyczaj lotniska sa oddalone od miasta i w kazdym z nich ktore mam na mysli dojezdza kolejka badz metro. Co za głab mysli o tramwaju? Mamy sie rozwijac mamy wiecej podrozowac a oni kuzwa na gowniane wagoniki stwaiaja. Czasami wydaje mi sie ze przedstawiciele wladz, malo podrozuja po swiecie i malo maja pojecia o miescie dla obywateli. Ostatnio mowili ze w Poznaniu nie bedzie mandatow za siedzienie na trawie w parkach. Brawo !!! kuzwa przez wielkie K! Ciekawi mnie kto na to wpadl i ile nad tym myslal!
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • pogadac mozna (1)

    zeby nie niemcy to by ta skm nie istniala

    • 0 0

    • ani chybi

      szkoda że się wojna tak np. w 48mym nie skończyła to moglibyśmy mieć przez pomorze nawet autostradę do Szczecina

      • 0 0

  • NALEZY-POwinnismy-MUSIMY...Oto cale"dzialanie"tych deCYMBALOW jak

    tez tego"rzadu"...POpatrzcie,czego dokonali?T y l k o pustoslowie,obiecanki,bzdety!Na tym sie konczy!

    • 0 0

  • Działać..

    nie ma co tu dużo gadać tylko czas zabrać się do roboty, dzięki kolei rozwinie się całe 3miasto a tego na 100% potrzebujemy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane