• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną

Michał Stąporek
18 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku. 
Pociągi, a nie tramwaje,  pojadą na lotnisko w Gdańsku.

Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.



Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.

Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).

Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, nie mogło być pewne zwycięstwa. - Wysłaliśmy do nich zapytanie, czy zaoferowanej przez siebie ceny nie uznali za rażącą niską? - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.

Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.

Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.

Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.

O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.

Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.

I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.

Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.

Prawdopodobny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej

Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)

Częstotliwości kursowania pociągów

Pociągi aglomeracyjne

Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut

Pociągi regionalne

Gdańsk Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,

dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

Opinie (176)

  • M-Z-MZK-MZKS-ARKA!

    Miłego dnia zycza kibice Arki Gdynia. :)

    • 0 0

  • A dlaczego

    nie uwzględniono Zaspy?? Tam właśnie rozpoczyna pociąg bieg po nowych torach, a inwestycja prawie żadna, ponieważ wszystko jest gotowe tylko dobudować peron.

    • 0 0

  • Brawo!

    Nareszcie ktoś zauważył że Kolej Metropolitalna ma łączyć dzielnice Gdańska i Gdyni a nie być tylko dojazdem na lotnisko (jak to dotychczas najczęściej przedstawiano)!

    • 0 0

  • A co z drogą ekspresową S-6

    Portal trojmiasto konsekwentnie omija gorący temat budowy tej drogi!! A jest o czym pisać!! Skandaliczne procedury GDDKiA, zniszczenie środowiska, wysiedlenia i korupcja, a w tle budowa tarczy antyrakietowej pod Słupskiem!! Temat za trudny dla dziennikarzyn z trojmiasta?

    • 0 0

  • A PRACOWNICY LOTNISKA?

    TRZEBA PAMIETAC ZE JESZCZE SA PRACOWNICY LOTISKA KTORZY TEZ BY KOLEJA DOJEZDZALI DO PRACY... OKLO 300 OSOB DZIENNIE W DWIE STRONY... TO TEZ DAJE SPORĄ SUME W SALI ROKU... OKOLO 250 TYS PAXa

    • 0 0

  • FANTAZJA POLSKICH KOLEI (1)

    CHYBA KTOS CHCIAL ZAROBIC ? RZECZYWISCIE TO OPRACOWALI POLSCY EKSPERCI? KOLEJ NA BABIEDIOLY ?????? KTO DO TEGO BEDZIE DOKLADAL. ALE IM LAT ZAJMNIE POLOZYC TORY??????NIE MYSLE ZE POLAK POTRAFI , ETAKADE TO IM ZABRALO POL WIEKUUUUUUUUU, ZAPOMNIJCIE O KOLEI NA BABIEDOLY ALBO KOLEJCE "SZYBKIEJ"DO REBICHOWA NA LOTNISKOOOOO.SMIECH NA SALI PAPIER WSZYSTKO PRZYLMIE POMARZYC DOBRA RZECZ

    • 0 0

    • dzieci już do szkoły!

      • 0 0

  • Po co komu ECS

    Moim zdaniem lepiej ta kase przeznaczona na ECS wpompować właśnie w projekty zwiazane z polepszeniem komunikacji. ECS nikomu życia nie polepszy, natomiast lepsze drogi i usprawnienia komunikacyjne bardzo... Dopiero jak zostana ukonczone projekty "komunikacyjne" to mozna myslec o takich inwestycjach jak ECS.

    • 0 0

  • i znowu opowieści ,,mchu i paproci,, ..........

    • 0 0

  • to Urzedzik Marszalkowski ma cos takiego jak fucha d/s kolei?

    ale ciepla posadka, mozna palic jarzabka rowno a kaska leci...

    • 0 0

  • no i bardzo dobrze

    trzymam kciuki za kolej

    PS - Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, jest ceną normalną, rzec można na poziomie europejskim. To tylko w naszym kraju różne opracowania i ekspertyzy robione są za bajońskie ceny. Zwłaszcza od momentu przystąpienia do EU to jest nowe poletko do kręcenia lodów. Można nawet wysunąć tezę, że dofinansowania płynące z Unii stwarzają sytuację korupcjogenną.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane