• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

  • Panie Stąporek, proszę sprawdzić gdzie w Gdańsku (1)

    jest Szkoła Podstawowa nr 52? Chodziło pewnie o SP nr 56 na ul. Małomiejskiej.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 10 0

    • czego wymagasz?

      • 0 0

  • Skm (1)

    Zainwestowaliśmy no czekam na te nowe kolejki bo te dwie PES to już że cztery lata śmigają w takim tempie to o innych inwestycjach pogadać będzie można za jakieś 40 lat

    • 9 2

    • masz ecs i milcz

      • 0 1

  • Nigdy w zyciu (9)

    Chyba ich ,,, niech sobie zamieszkaja przy torach ..juz wystarczy halas od petli powodowany przez piszczace hamulce autobusow i zakrecajacych tramwajow oraz piszczacych tramwajow z poowdu nie opuszczania pantografow a teraz jeszcze halas kolei. Mam nadzieje ze ten pomysl nigdy sie nie zisci.

    • 14 23

    • Masz racje Elena. Nie przejmuj sie minusami zakompleksionej wiekszosci gdanszczanek.

      • 0 0

    • Popieram zadnych pociagow pod oknami. Trzeba bylo zrobic to w miejscu, gdzie byly na to przeznaczone rezerwy terenowe, a nie teraz kluczyc miedzy istniejacymi budynkami i uprzykrzac ludziom zycie, tylko dlatego ze ktos wybudowal sie w szczerym polu a teraz sie dziwi ze ma kiepski dojazd, widzialy galy co braly, trzeba bylo troche dofinansowac i kupic mieszkanie w centrum, dojazd bylby lepszy

      • 1 0

    • Kible i impulsy są ciche ;)

      • 0 1

    • (2)

      Jak piszczy tramwaj który nie opuścił pantografów?

      • 6 2

      • posluchac

        wystarczy posluchac a jak Pan nie slyszy to moze juz sluch uszkodzony od tego dzwieku

        • 1 0

      • Jak pies który nie opuścił uszu

        • 5 0

    • Lepsze nocne wyścigi starych betek? (2)

      Miasto to nie wieś, tutaj nie będzie idealnie cicho. Poza tym jakbyś posłuchał debaty, wiedziałbyś, ze ograniczenie hałasu było jednym z tematów.

      • 2 2

      • wyscigi

        nie rozumiem porownania z wyscigami ...od pilnowania porzadku jest policja..budowa skmki nie zlikwiduje wyscigow ;-)

        • 0 1

      • niestety

        nie ma sposobu zeby wyciszyc ... wiem co zrobiono w sprawie wyciszenia petli tramwajowej ...najlepsze rozwiazania itd... Poza rozwiazaniami technicznymi nie udaje sie miastu wyciszyc taboru .. hamulce autobusow, pisk tramwajow na zakretach, pisk pwodowany przez nieopuszczone pantografy w czasie dluzszego postoju tramwajow a teraz jakby mal do tego dojsc halas od poruszajacych sie skmek i pisk hamulcow a do tego wibracje powodujace pekanie scian ...do tego znajdujace sie w poblizu przedszkola ktore wymagaja zachowania odpowiednich norm halasu - nie da sie tego zrobic - trzeba by wyburzyc domy ktore nie tak dawno powstaly ...
        Dlaczego sie nie przedluzy skmki w strone Pruszcza ?

        • 1 0

  • Zobaczcie co się dzieje w zkm Lisicki sobie śmiechy urządza hihy - prokuratura nawet zarzutów mu nie przedtsawiła za Renomę czy (14)

    A wy marzycie o skm . Najpierw niech zkm chociaż normalnie jeżdzi wozi ludzi. Tak głosowaliście w Gdańsku na stare układy to tak macie. MIliony złotych przewalone w zkm a na podwyżki dla najciężej pracujących często po 10 zł za h !!! Nie ma . Rozkradli zkm i nie ma winnych tylko Lisicki czasem wychodzi uśmiechnięty i tłumaczy że to nie jego wina...

    • 184 53

    • Skoro nawet ziobrzyści nie są w stanie postawić mu zarzutów (1)

      To może on działał po prostu legalnie?

      • 1 1

      • nie kłam patolu

        miał dwa wyroki i zaplacil grzywne kilkadziesiat tysiecy zeby go nie wsadzili do ancla za falszerstwa dokumentow panstwowych.

        • 0 0

    • testament adamowicza - pamietaj (5)

      Ola nie moze mu sie sprzeniewierzyc. Jesli chce zachowac stanowisko.

      • 28 8

      • To igranie pomiędzy zabudowaniami na Chełmie obok boiska SP nr 56 a Ptasią, nie zgadzam się aby obok mojego tarasu kolej

        • 1 0

      • Grzesiu, Kacperku, odpuśćcie już (3)

        Wystarczająco dużo jadu obaj wylaliście.

        • 5 21

        • Jaki Kacperku, Jaki Grzesiu? (2)

          Jak ten burdel obserwuje juz od kilkunastu lat.

          • 13 3

          • w której celi? (1)

            • 2 4

            • na twoja urzedasie tez zerkam

              • 0 0

    • Ty tylko lisocki i łosicki, płyta ci zacięła się (1)

      • 0 1

      • to raczej im sie zaciela- 20 lat i zadnych zmian na stanowiskach.

        teraz kolejne 5 lat dzieki nieswiadomej Oli.

        • 0 0

    • znasz takie znaki jak przecinek? czy tylko potrafisz smrodzić?

      • 1 4

    • Wypad od wawelskiej

      • 2 5

    • On ludziom wierzy jak mu podsuwają do podpisu tak jak z mieszkaniami socjalnymi było,ja nie winny.

      • 4 1

    • Zwiąchole z GAiT będą teraz smęcic pod każdym artykułem? Załatwiajcie swoje postulaty wewnątrz firmy. Mnie wasze problemy nie interesują.

      • 11 15

  • Czyżby kolejne wybory?

    Co wybory, to nowe pomysły kolejowe w 3 city! Starczy! Czy nikt nie widzi, że w pomorskiem znikają linie kolejowe?! A tu niby "nowe" chcą budować?! I kto da na ich utrzymanie pieniądze? Marszałek czy pani Prezydent? Owszem, potrzebna jest sprawna komunikacja w województwie, ale niech ona będzie robiona z głową, a nie z dudy!

    • 0 0

  • Dobrty tytul! (6)

    Cały szkopuł w tym że nasi urzędnicy od samego dołu do samej góry maja tylko "wizje"
    A nam zostaje wierzyć że cokolwiek uda się zrealizować...oczywiście naszym kosztem:)

    • 83 13

    • Kolejny płaczek?

      Popatrz na Gdańsk posierpniowy z 1980 roku i obecny. Zobaczysz wtedy jak się nasze miasto zmieniło i jak wiele wizji wcielono w życie.

      • 1 0

    • Same wizje powiadasz? (1)

      Żadna wizja nie została zrealizowana w Gdańsku / trójmieście w ciągu ostatnich 10 lat?
      Zapraszam do okulisty.

      • 3 1

      • Wystarczy spojrzec d oarchiwum tego portalu jak mialo wygladac forum gdansk.

        calkiem co innego przedstawiali

        • 1 0

    • jak zwykle tylko wizje, a na świecie...

      • 2 0

    • To co mają powiedzieć biedni mieszkańcy Gdyni (1)

      tam mają wizje jest od 2000roku i kilka puszek z białą farbą.

      • 6 2

      • maja powiedziec. Brawo panie Szczurek

        Glosowac bedziemy na pana do konca i o jeden glos wiecej.

        • 5 0

  • byłoby super praktyczne (8)

    niestety, kompletnie nierealne

    • 90 18

    • Nierealne?

      Podpowiedz nam choćby jeden powód nierealności takiego a nawet znacznie większego projektu?

      • 0 0

    • jeszcze 20 lat temu realne. Byloby lepsze niz durny projekt PKM (5)

      • 11 11

      • Oba są rozsądne. (2)

        Problemem jest raczej to, że nie ma konkretnej wizji komunikacji w aglomeracji.

        Przykładem jest to, że wieprezydent mówił po komunikacji w Gdańsku, nie w Trójmieście / regionie.

        I tak z ciekawości - czy ktokolwiek z osób, które wzięły udział w debacie przyjechał na to spotkanie komunikacją publiczną? No właśnie.

        • 12 4

        • Tak, Co najmniej jedna osoba w swojej wypowiedzi

          tak powiedziała

          • 1 0

        • Byłem 10 lat temu

          ale nie w gw. i powiem Ci, ze juz wtedy wladze mialy to w nosie. Posluchali i robili swoje. tj szkodzili miastu bez konca.

          • 9 0

      • Jak najbardziej realne. (1)

        Linia na lotnisko jeszcze jakiś czas temu wydawała się całkowitą abstrakcją. A dziś normalka.

        • 6 1

        • Tam byli lobbyści - lotnisko, park technologiczny

          Lobbowali za kolejką a i Urzad Marszałkowski chciał się popisać jak dobrze wyciąga pieniadze z UE....
          W tym wypadku tylko mieszkańcy Południa, Orunii błagają o SKM a to władze mogą olewać, mamić kolejnymi koncepcjami, studiami, przemyśleniami...

          • 3 0

    • ale to kompletnie niemożliwe powiedział dr Kupennweisser z filmu Sek@smisja

      • 3 2

  • Zróbcie w końcu coś na dziesiątki lat.

    Głównym priorytetem powinno być połączenie licznych miejscowości a w tym miasta Skarszewy oraz dużego miasta Starogard Gdański z Trójmiastem tak, by nie trzeba się było przesiadać ileś tam razy. Kiedyś do Starogardu przez Skarszewy jeździło się z przesiadką w Pszczółkach i już to powodowało, że lepiej było jechać samochodem. Przy połączeniu bezpośrednim mnóstwo ludzi z tamtych okolic rozważyłoby pracę w Trójmieście. Oczywiście, że pociągnięcie takiej trasy to koszta za to zyski byłyby niewspółmierne. Wystarczył by jeden jadący dalej z planowanej pętli skład na godzinę by zmienić możliwości życiowe tysięcy mieszkających między Gdańskiem a Starogardem ludzi. Cała ta trasa to około 60 km. a przypominam, że Rosjanie w XIX wieku zbudowali trasę transsyberyjską liczącą grubo ponad 8000 km., która wciąż ma się dobrze a nawet coraz lepiej.

    • 1 0

  • (1)

    czas zawijać się z Gdańska

    • 1 2

    • Żegnaj, żegnaj, baj baj!

      • 0 0

  • Wychodzi brak wyobraźni rządzących. Tak samo jedyna sensowna arteria to teraz Armii Krajowej (5)

    Zobaczcie jak blisko dróg budują, Myśliwska jaki żart! Spójrzcie rondo koło GPNT, jaka bzdura pozwalać tak blisko budować. Brak strategii i WIZJI!

    • 40 0

    • Dalej glosujejcie na Adamowiczow - bedzie super. (4)

      Magda duzo dobrego zrobi w PE.

      • 7 2

      • Możesz mi powiedzieć jakie pomysły na tę część Gdańska miał Grzesiu? (2)

        • 1 2

        • Wartości i strzelnice

          • 1 0

        • Ale zdajesz sobie sprawę, że to jest 20 lat zaniedbań?

          • 1 2

      • chyba zarobi...

        ---

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane