• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • >zamieszkaj na zad*piu
    >narzekaj na brak połączeń

    • 1 7

  • (4)

    A było wszystko zlikwidować , można było utrzymać np linie Tczew -Kościerzyna przez Pszczółki, Skarszewy ?

    • 90 11

    • I kto by tym jeździł (2)

      • 4 9

      • (1)

        Jak to kto? pasażerowie - akurat tam był duży popyt. Niestety władze nie były zainteresowane utrzymaniem linii i wpadli na głupi pomysł wybudowania ścieżki dla rowerów. Dzięki temu ruch aut znacznie wzrósł(szczególnie tych ciężarowych)

        • 14 1

        • Głównym oraczem tej linii był pan miłośnik kolei z PLK - Leszek Lewiński

          • 8 0

    • Jednym daja, innym zabieraja

      Wlasnie trwa fizyczna rozbiorka linii Szlachta-Osieczna-Skorcz...

      • 16 2

  • Ale byloby cudnie gdyby ta mapka weszla w zycie, koniec korkow, milo i przyjemnie, na opener pociagiem, przestojow praktycznie zadnych, szczurek odwiedzajacy zaklady pracy i szerzacy idee dojazdow kolejka. Cud, miod i malina, i kolejna kadencja w kieszeni.

    • 7 2

  • A gdzie Gdynia Zachód ? (1)

    • 18 1

    • jednak obietnice hossy nie spelnia sie ?

      • 2 0

  • Pruszcz Gdański połączyć z Rębiechoewm do Wrzeszcza

    • 6 1

  • Pszczółki-Skarszewy!!!

    Reaktywować linie:Pszczółki-Skarszewy-Kościerzyna!!!Reaktywować Starogard gd-Skarszewy-Kościerzyna!!!Ukarać poprzednie władze za rozbiórki torowisk!!!

    • 6 2

  • Skm na północ Gdyni i pociągi do czerska a nawet dalej umożliwiające dojazd do Kaszub to by zmieniło wiele

    • 12 0

  • Gdynia Srodmiescie,, ha, ha, ha

    Jak sie dobrze pociag ustawi to bedzie mozna wsiasc na Glownej, przejsc sie pociagiem do ostatniego (pierwszego) wagonu i wysiasc we Srodmiesciu. I zaraz poten analogicznie ze Srodmiescia na Wzgorze Maksymiliana. Normalnie komedia.

    • 8 1

  • ale to są plany - jak wiadomo z Gdyni planować można - dlaczego TERAZ nie usprawni się rozkładu BEZKOSZTOWO? (3)

    powtarzam to kiedy tylko widzę artykuł o PKM

    - głównym zadaniem jest połączenie obszarów Trójmiejskich i tu KONIECZNA jest duża częstotliwość, inaczej PKM traci sens (zarówno jako środek transportu dla mieszkańców jak i połączenie z lotniskiem)

    - połączenie regionalne na Kaszuby można zapewnić dostosowując DOWOLNIE częstotliwość przez osobna linię do Osowej, która jest przystosowana do przesiadek

    - dodatkowo MUSI być przynajmniej raz na godzinę połączenie nocne w trójmieście (lepiej co 30 minut jak w Warszawie już za komuny jeździły autobusy), pociągi towarowe z Gdyni powinny być puszczane TYLKO nocą, by nie kreować problemów

    wydaliśmy miliardy nie po to by wstawić PKM do muzeum - to ma być funkcjonująca kolejka - ale w sposób sensowny, wedle zapotrzebowania podróżujących, a nie na odpieprz

    • 14 2

    • PKM powstała wyłącznie dlatego, że było dofinansowanie z UE. (1)

      Ona nie powstała w żadnym innym celu niż to, żeby skorzystać z dofinansowania. To, że funkcjonuje i wozi pasażerów to tylko skutek uboczny. To nic, że jeździ w szczycie co 30 minut a poza raz na godzinę. Projekt ukończony został z powodzeniem. A że jest 3mln pasażerów zamiast 6mln? To nic, we wniosku o dofinansowanie ładnie to wyglądało i milionów z UE popłynęło więcej. A że nie ma połączenia do Gdańska Głównego to nieistotny szczegół. Wstęga przecięta, kasa wzięta...

      • 4 2

      • niestety na tym przykładzie (a są inne) wychodzi nasza polska bylejakość i to w jaki sposób marnujemy pieniądze jak za PRL - na zachodzie nikt nie wyrzuca z taką ochota pieniądze w błoto, tam się planuje i potem te plany realizuje

        • 1 0

    • czy ktoś może dopilnować by te przystanki powstały? i to w planowanym czasie?

      • 3 0

  • (2)

    Schemat powinien natychmiast ulec zmianom!!!! Co to za ignorant nanosił na mapę?????? Nie ma stacji Gdańsk LIPCA, tylko Gdańsk Lipce to po pierwsze, po drugie jest błąd w kolejnosci stacji Rytel i Rytel Wieś, zła kolejność, najpierw jadąc do Chojnic jest Rytel Wieś, potem Rytel. Jeśli takich mamy specjalistow od transportu, co map nie potrafią czytać i ich tworzyc, to życzę powodzenia. Deb....lizm .

    • 26 3

    • A co z Nowym Portem?

      A poza tym ze Szczecinka oprócz kier. Szczecin Piła jest również bezpośredni kier. Białogard Kołobrzeg
      opracowanie zrobił całkowity ignorant nie znający podstaw geografii

      • 1 0

    • Stacji Hel Bór tez aktualnie sie nie używa, a oznaczona jest jako istniejąca.... smiechu warte :-)

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane