• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce pomkniemy rowerem przez Zaspę i Przymorze

Krzysztof Koprowski
9 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska. Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska.

Miłośnicy dwóch kółek już wkrótce będą mogli się cieszyć z kolejnych kilometrów gładkich jak stół dróg rowerowych w Gdańsku. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na budowę ścieżek na Zaspie i Przymorzu. Skorzystają też kierowcy.



Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany. Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany.

W jakim celu korzystasz najczęściej z roweru?

Nowa droga rowerowa na Zaspie i Przymorzu powstanie w miejsce całkowicie zniszczonego i nieprzystosowanego do tej funkcji istniejącego asfaltowego chodnika ze ścieżką wymalowaną białą linią wzdłuż al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja będzie realizowana jednak wyłącznie po stronie wschodniej tych arterii.

- Inwestycję z przyczyn finansowych realizujemy tylko po jednej stronie. Będzie to jednak droga rowerowa dwukierunkowa dla rowerzystów o standardzie takim, jak pozostałe nowe ścieżki w Gdańsku - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za tę inwestycje.

Dwukierunkowość jest tutaj kluczowa, gdyż dotychczas teoretycznie w kierunku Sopotu należało wybierać ścieżkę po stronie SM Rozstaje oraz falowców, zaś jadąc w kierunku przeciwnym - po stronie torów kolejowych. Teoretycznie, gdyż z racji praktycznie antymiejskich tuneli pod al. Rzeczypospolitej, większość rowerzystów lekceważyła nieżyciowe wizje inżynierów sprzed wielu lat i jechała "pod prąd". Ta zasada niestety nadal zostanie utrzymana na dojeździe do nowej drogi od skrzyżowania ul. Kościuszki z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

- Ten odcinek nie jest objęty realizowanym przez nas zadaniem. Ewentualne zmiany w oznakowaniu lub przebudowie należą wyłącznie do zarządcy tej drogi (Zarządu Dróg i Zieleni - przyp. red.) - informuje Bartosiewicz.

Charakterystyczna czerwona nawierzchnia z betonu asfaltowego pojawi się od skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka/Nową Słowackiego zobacz na mapie Gdańska aż do skrzyżowania ul. Chłopskiej z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska. Jej przebieg zostanie jednak nieco zmieniony - będzie przebiegać głównie wzdłuż krawędzi ulicy, a nie zabudowań jak jest obecnie. Ponadto w rejonie kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie nadal poprowadzona po skosie przez dawny pas startowy, a między filarami kładki, tak by w ogóle nie kolidować z ruchem pieszych.

Projekt przewiduje również przebudowę przejazdów przez skrzyżowania, w tym przy pętli na Zaspie zobacz na mapie Gdańska oraz skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską, gdzie dodatkowo korekcie ulegnie jej przebieg przy przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, a nowa nawierzchnia będzie tu też na ścieżce po stronie torów kolejowych od ul. Kołobrzeskiej do realizowanego osiedla mieszkaniowego zobacz na mapie Gdańska.

Wzdłuż nowej drogi rowerowej, przewidziano na całej długości nową nawierzchnię chodników. Inwestycja została skoordynowana z wymianą sieci ciepłowniczej po trasie istniejącego kanału w rejonie ul. Chłopskiej i Rzepichy zobacz na mapie Gdańska (przedsięwzięcie realizowane przez GPEC).

Oprócz znacznej poprawy komfortu podróży na dwóch kółkach, z inwestycji skorzystają też ci, którzy nie mogą obejść się bez auta. Dla kierowców przewidziano budowę prawoskrętu z ul. Chłopskiej w ul. Pomorską. zobacz na mapie Gdańska - Nowy pas ruchu zostanie wykonany w pierwszej kolejności, jeszcze w tym roku - dodaje dyrektor DRMG.

Wszystkie prace będą wykonywane przez firmę MTM SA z Gdyni, która złożyła ofertę w przetargu na kwotę ok. 4 mln 292 tys. zł (kryterium wyboru była najniższa cena), podczas gdy kosztorys opiewał na kwotę aż ok. 7 mln 600 tys. zł. Terminarz prac przewiduje oddanie do użytku drogi rowerowej do 30 kwietnia 2013 r., zaś prawoskrętu dla samochodów - do końca października br.

Na tym jednak nie kończą się inwestycje w infrastrukturę rowerową na Dolnym Tarasie. Jeszcze w tym roku powinna ruszyć budowa ścieżki wzdłuż al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Natomiast już teraz można obserwować pierwsze prace związane z budową drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja w Śródmieściu. Tu wykonawcą jest Skanska, która zaoferowała kwotę ok. 3 mln zł (kosztorys przewidywał inwestycję droższą o ok. 800 tys. zł), a rowerzyści pojadą tą trasą, częściowo prowadzoną po pomoście nad nasypem kolejowym, najpóźniej w kwietniu przyszłego roku. Niewykluczone jednak, że termin ten ulegnie skróceniu, prace może uda się zakończyć jeszcze przed zimą.

Wszystkie inwestycje rowerowa są prowadzone w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska.

W ramach inwestycji wykonano już drogi rowerowe m.in. wzdłuż ulic: Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańska, Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska oraz Stryjewskiego zobacz na mapie Gdańska. W planach są ścieżki m.in. na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska oraz ulicach: Nowolipie - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną również parkingi rowerowe w najważniejszych punktach miasta.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • co z kierowcami??? (7)

    Ciekawe kiedy miasto łaskawie wyremontuje jezdnię dla kierowców wzdłuż tych wspaniałych ścieżek rowerowych?
    Po drugie po co inwestować w ścieżki, skoro rowerzyści i tak pchają się na jezdnię między samochody, pomimo że obok jest ścieżka???

    • 5 25

    • (5)

      Gościu, weź się może uspokój i nie bądź bezczelny! Gdańsk wydaje na drogi 50% swojego budżetu, jeszcze ci mało?

      • 9 3

      • Przejedź się ul. TWARDĄ to się przekonasz jak wydaje te 50%.
        Na dojazd na EURO tak i nic więcej.
        Pozdrawiam
        Spokojności

        • 2 8

      • tandeta (1)

        gdyby robili solidnie - nie musieliby ich bez przerwy łatać!

        • 2 5

        • gdyby więcej kierowców przesiadło się na rowery i lub co najmniej jeździło rzadziej przyspieszając

          by zdążyć zatrzymać się na czerwonym świetle to spadłyby koszty utrzymania ulic i wszystkim byłoby lepiej: ciszej i bezpieczniej.

          • 6 2

      • droga rowerowa kosztuje 1000 razy mniej niz ulica dla aut!! (1)

        Gdybys miał rozum to byc wiedział poco na zachodzie jest tyle samo kilometrów drug rowerowych co ulic dla aut.
        Tam kazda droga odrazu ma budowana droge rowerową!! Ale ty niestety jak zawsze pokazuje ciemnotę Polskich kierowców!!To dzieki rowerzystom zmniejszaja sie korki w miescie wszyscy to wiedzą poza ciemniakami z POLski!

        • 3 3

        • w cywilizowanych krajach często nie potrzeba budować dróg dla rowerów

          wystarczy istniejące ulice przekształcić w drogi uspokojonego ruchu przy pomocy zestawu kwiatonów i małych zielonych rond na skrzyżowaniach: powstają ulice rowerowo - parkingowe. Załatwia się problem parkowania i ruchu rowerowego z nakładami jeszcze niższymi niż twój rachunek. Wystarczy mniej myśleć o separowaniu wszystkich od wszystkich.

          • 1 1

    • Amen. Lubie to!

      • 3 0

  • kiedy trasa rowerowa Pruszcz -Gdańsk

    • 9 1

  • Po przymorzu i zaspie to ja jeżdziłem na rowerze 30 lat temu.

    • 5 1

  • tyle jest ścieżek rowerowych (8)

    dlaczego rowerowa ciemnota jeździ drugą stroną ulicy tam gdzie ścieżki nie ma? na przykład: Hallera, Wyspiańskiego, Kościuszki ...

    • 9 16

    • pomyśl - dlaczego? (5)

      • 8 1

      • niezmuszaj ją do myslenia bo ona tego niepotrafi:)

        • 7 2

      • dlatego, bo rowerzyści nikogo nie szanują (2)

        ani pieszych, ani zmotoryzowanych.

        • 4 11

        • rowerzyści to nie żadne obce plemię (1)

          jeżdżą tak jak teren puszcza, tak jak robią to piesi i kierowcy parkujący gdzie teren puszcza. Warto mniej antagonizować różne grupy tylko tworzyć przestrzeń przyjazną dla ludzi, a nie głównie lub tylko dla samochodów.

          • 5 3

          • niech rowerzyści wykażą się kulturą i przestrzeganiem przepisów a potem mogą wymagać

            • 2 2

      • moja opinia

        bo to tępota nie znająca przepisów ruchu,do tego chamscy i aroganccy,na zwróconą uwagę usłyszysz stek bluzgów.

        • 0 6

    • Bo często nie wiadomo czy tam dalej będzie ciąg dalszy ścieżki czy nie, dlatego jadąc w nowym terenie popełniają takie błędy, bo wszyscy wiedzą, że ścieżki w Polsce lubią nagle się urywać.

      • 2 2

    • rowerowa ciemnota chyba cie nie oświeci Jolcia

      • 2 2

  • (7)

    A jak rowerzyści mają jeździć po ulicy Gospody.

    • 3 1

    • (5)

      nie szukaj dziury w całym - jest szeroki chodnik (4m) z kostki wzdłuż Gospody. i na dzień dzisiejszy wystarczy (piszę to jako mieszkaniec Żabianki). są miejsca w mieście, które pilniej wymagają inwestycji. remont ścieżki wzdłuż Chłopskiej/Rzeczpospolitej - nie wierzę! - nareszcie!

      • 8 0

      • Ale po chodniku nie wolno jeździć rowerem. (3)

        Tzn. można gdy:
        - jedziesz mając pod opieką dziecko do lat 10, które też jedzie na rowerze
        - chodnik jest wystarczająco szeroki (min. 2m) ORAZ na ulicy ograniczenie prędkości jest wyższe niż 50km/h (czyli Gospody się nie łapie)
        - warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty.

        Zatem: po ul. Gospody rowerzyści mają jechać *po ulicy*, przynajmniej do Ergo Areny, gdzie zaczyna się wydzielona DDR.

        Za niedozwolone jeżdżenie rowerem po chodniku grozi mandat 50zł.

        • 5 1

        • warto pomyśleć, by straż miejska i policja zaczęła bardziej egzekwować mandaty (1)

          za złe parkowanie niż za jeżdżenie rowerem po szerokim chodniku gdzie często mało jest pieszych, nikt nikomu nie przeszkadza, a na sąsiedniej jezdni kierowcy nagminnie przekraczają limity prędkości. Tak często w Gdańsku bywa i dzięki temu jeszcze jakiś ruch rowerowy się odbywa, a nawet rośnie jak na drożdżach.

          • 3 2

          • Tam jest na tyle spokojnie, że nie widzę problemu jazdy ulicą. Po co pchać się na chodnik?

            • 6 1

        • więcej takich rowerzystów!!!!!

          • 3 1

      • moja opinia

        Oto przykład jak się przepisy ma w d w nowej ustawie jest jasno opisane kiedy można jechać rowerem po chodniku.To co się dzieje na Gospody to bandytyzm rowerzystów,którzy zawładnęli całą szerokością chodnika,jadąc parami koło siebie z dużą prędkością,nie raz musiałem uciekać na trawnik,na zwróconą uwagę odkrzykiwano mi stekiem bluzgów.

        • 1 3

    • kodeks drogowy

      Znowelizowana ustawa wyraźnie to precyzuje,ma to być jazda po ulicy.Tylko rowerzyści mają jak zwykle to w d i gnają z dużą prędkością chodnikiem rozjeżdżając pieszych, zresztą na innych chodnikach jest to samo.Oczywiście nikt z nich nie zna przepisów albo rżnie głupa, tylko dlaczego to toleruje policja i straż miejska.

      • 0 4

  • ciekawe czy znowu benda ja budowac bylejak czyli (1)

    z wysokimi krawężnikami bo u nas inaczej nie potrafią !!
    Jakieś idiotyczne betonowe kratki co mają wielkie dziury jak te na obrońców wyrzeza przy falowcu.
    Ale skoro matoły to projektują co roweru na oczy nie widziały to sie niema co dziwić i jeszcze za zgoda pseudo oficerka rowerowego .Ale co sie dziwic Urzedasy sobie zbudowały za 100tys zł parking rowerowy i specjalne rowery z USA kupiło ale nikt znich naturalnie niekorzysta bo i poco skoro maj służbowe auta i komunikacje gratis!

    • 3 3

    • zzzłuooooooo, zzzłuooooooo, zzzłuoooooo ....

      • 0 1

  • rower

    Wkrótce???? To znaczy kiedy, bo na pewno nie w tym roku. Trzeba bylo zacząć inwestycje wczesną wiosna. W tym kraju od przetargu do realizacji to wieczność.

    • 4 2

  • szanowni... (5)

    Prawda jest taka, że rowerzysci pomimo ścieżek, często nie korzystają z nich jadąc obok ulicą. Nie chce stawać w obronie ani rowerzystów ani kierowców bo i tu sie trafiają nie normalni. Rozumiem sytuacje w ktorych kierowcy zastawiają chodniki i chociazby ścieżki rowerowe - to jest chore. Ale szanowni rowerzysci tez przeginacie. Jesli jest ścieżka to prosze na ścieżke a nie na jezdnię. Zdajecie sobie sprawe że jesli dojdzie do wypadku to bedzie to wylącznie wasza wina?
    Zaraz padną komentarze że kierowcy debile, że grzeją i specjalnie zajeżdzają...Nie wrzucajmy wszystkich do jednego wora. Zgadza sie są i tacy.
    Ja akurat nie jestem, więc zanim ocenicie moj post przypisując mi etykietkę oszołoma za kierownica to sie zastanówcie czy mnie w ogole znacie...
    Jezdze ostrożnie i zgodnie z przepisami. Stać mnie na parkingi strzeżone to nie pcham sie na chodniki. A rowerem też jeżdze...tylko że po ścieżkach. I o to proszę również jako kierowca...To nie wiele.

    • 7 2

    • szanowny kierowco i rowerzysto rekreacyjny (4)

      nie udawaj bezstronnego, tylko zauważ, że wiele dróg rowerowych prowadzi znikąd do nikąd i wymusza przeskakiwanie z jednej strony jezdni na drugą z traceniem czasu na przyciskanie przycisku i zmianę świateł dla jaśniepańskich zmotoryzowanych. Rowerzyści jezdniowi (będzie ich coraz więcej) nie stwarzają zagrożenia, tylko spowalniają ruch (nie blokują go, tak jak wielu imputuje w wyniku ograniczenia swojej wyobraźni). W miastach o dużej liczbie rowerzystów wszyscy to rozumieją i tolerują ich obecność na jezdni. Jeśli dochodzi do wypadku, kwestia czyja jest wina nie jest najważniejsza: lepiej myśleć, co zrobić by wszyscy się szanowali. Drogi rowerowe były nie tylko w Gdańsku budowane z myślą o mało wydolnych rowerzystach defensywnych, kolarze i turyści rowerowi mają doświadczenie w ruchu drogowym i nie boją się poruszać po jezdni, stąd nie chce im się gimnastykować na krawężnikach i innych często niskiej jakości ciągach pieszo rowerowych nazywanych "drogami dla rowerów". Im więcej rowerzystów na jezdniach, tym większe doświadczenie i uwaga wszystkich, i więcej miejsca dla pieszych na chodnikach i tych "śmieszkach" rowerowych które nadal tworzy się np. w Gdyni.

      • 4 2

      • (3)

        powiedz to panu w radiowozie jak Ci wypisze mandacik za jezdzenie jezdnią gdy sciezka jest obok...
        Poza tym rowerem mozna przejechać całe trójmiasto ścieżką nad morzem. Nie ma nic piekniejszego niż bryza o poranku.
        Jak idziesz na rower to licz sie z tym ze bedziesz musial przeskakiwać z lewej na prawą. Trudno. Nie jest to żadne wytłumaczenie dla rowerzysty ktory utrudnia ruch samochodom, jesli scieżkę ma obok. Absolutnie żadne. Samochody stoją w korkach i też my kierowcy musimy z tym sie liczyć...

        • 2 2

        • jak na razie nigdy nie miałem problemów z policjantami za jazdę rowerem jezdnią (2)

          (za co im dziękuję). Ciągle myślisz, że samochód to jest najlepszy pojazd do poruszania się po mieście, a rower to tylko do przejażdżek rekreacyjnych. Masz do tego prawo, ale nie wciskaj ciemnot, że rowerzysta na korzystający z jezdni stwarza zagrożenie dla innych. Niedługo w Trójmieście będzie tylu rowerzystów, że na drogach rowerowych nie będą się mieścić, dzięki temu nie będzie trzeba tłumaczyć oczywistości bo będzie dość ludzi rozumiejących o co chodzi.

          • 4 1

          • (1)

            najwyższy czas zrobić z tą szarańczą porządek, zanim zaczną masowo zabijać siebie nawzajem na ścieżkach rowerowych i pieszych na chodnikach

            • 0 2

            • jak na razie nie ma danych o masowych zejściach śmiertelnych pieszych

              potrąconych przez rowerzystów w żadnym kraju świata. Polska za to przoduje w statystykach pieszych ginących na przejściach i na chodnikach, potrąconych przez samochody (nie zatrzymujących się np. przed zieloną strzałką i w wielu innych przypadkach).
              Im więcej rowerzystów w mieście, tym wyższe bezpieczeństwo ruchu drogowego - również bezpieczniejsi piesi. Są na to są twarde dowody, wystarczy sięgnąć po statystyki IRTA.

              • 0 0

  • Tylko 20 lat trzeba było czekać.

    • 1 1

  • super wiadomosc!w Gdansku chce sie zyc!

    a ja wlasnie tamtendy jezdze i zastanawialem sie ,czy kiedys powstanie taka sciezka od Wrzeszcza w strone Przymorza.no i jest):

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane