• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce pomkniemy rowerem przez Zaspę i Przymorze

Krzysztof Koprowski
9 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska. Obecnie droga wzdłuż al. Rzeczypospolitej oraz ul. Chłopskiej pełna jest dziur i nierówności, a dodatkowo jest wąska.

Miłośnicy dwóch kółek już wkrótce będą mogli się cieszyć z kolejnych kilometrów gładkich jak stół dróg rowerowych w Gdańsku. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na budowę ścieżek na Zaspie i Przymorzu. Skorzystają też kierowcy.



Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany. Prace na ul. 3 Maja trwają już od kilku dni. Na razie są to przygotowania, lada dzień pojawi się też sprzęt budowlany.

W jakim celu korzystasz najczęściej z roweru?

Nowa droga rowerowa na Zaspie i Przymorzu powstanie w miejsce całkowicie zniszczonego i nieprzystosowanego do tej funkcji istniejącego asfaltowego chodnika ze ścieżką wymalowaną białą linią wzdłuż al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja będzie realizowana jednak wyłącznie po stronie wschodniej tych arterii.

- Inwestycję z przyczyn finansowych realizujemy tylko po jednej stronie. Będzie to jednak droga rowerowa dwukierunkowa dla rowerzystów o standardzie takim, jak pozostałe nowe ścieżki w Gdańsku - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za tę inwestycje.

Dwukierunkowość jest tutaj kluczowa, gdyż dotychczas teoretycznie w kierunku Sopotu należało wybierać ścieżkę po stronie SM Rozstaje oraz falowców, zaś jadąc w kierunku przeciwnym - po stronie torów kolejowych. Teoretycznie, gdyż z racji praktycznie antymiejskich tuneli pod al. Rzeczypospolitej, większość rowerzystów lekceważyła nieżyciowe wizje inżynierów sprzed wielu lat i jechała "pod prąd". Ta zasada niestety nadal zostanie utrzymana na dojeździe do nowej drogi od skrzyżowania ul. Kościuszki z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

- Ten odcinek nie jest objęty realizowanym przez nas zadaniem. Ewentualne zmiany w oznakowaniu lub przebudowie należą wyłącznie do zarządcy tej drogi (Zarządu Dróg i Zieleni - przyp. red.) - informuje Bartosiewicz.

Charakterystyczna czerwona nawierzchnia z betonu asfaltowego pojawi się od skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka/Nową Słowackiego zobacz na mapie Gdańska aż do skrzyżowania ul. Chłopskiej z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska. Jej przebieg zostanie jednak nieco zmieniony - będzie przebiegać głównie wzdłuż krawędzi ulicy, a nie zabudowań jak jest obecnie. Ponadto w rejonie kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie nadal poprowadzona po skosie przez dawny pas startowy, a między filarami kładki, tak by w ogóle nie kolidować z ruchem pieszych.

Projekt przewiduje również przebudowę przejazdów przez skrzyżowania, w tym przy pętli na Zaspie zobacz na mapie Gdańska oraz skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską, gdzie dodatkowo korekcie ulegnie jej przebieg przy przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, a nowa nawierzchnia będzie tu też na ścieżce po stronie torów kolejowych od ul. Kołobrzeskiej do realizowanego osiedla mieszkaniowego zobacz na mapie Gdańska.

Wzdłuż nowej drogi rowerowej, przewidziano na całej długości nową nawierzchnię chodników. Inwestycja została skoordynowana z wymianą sieci ciepłowniczej po trasie istniejącego kanału w rejonie ul. Chłopskiej i Rzepichy zobacz na mapie Gdańska (przedsięwzięcie realizowane przez GPEC).

Oprócz znacznej poprawy komfortu podróży na dwóch kółkach, z inwestycji skorzystają też ci, którzy nie mogą obejść się bez auta. Dla kierowców przewidziano budowę prawoskrętu z ul. Chłopskiej w ul. Pomorską. zobacz na mapie Gdańska - Nowy pas ruchu zostanie wykonany w pierwszej kolejności, jeszcze w tym roku - dodaje dyrektor DRMG.

Wszystkie prace będą wykonywane przez firmę MTM SA z Gdyni, która złożyła ofertę w przetargu na kwotę ok. 4 mln 292 tys. zł (kryterium wyboru była najniższa cena), podczas gdy kosztorys opiewał na kwotę aż ok. 7 mln 600 tys. zł. Terminarz prac przewiduje oddanie do użytku drogi rowerowej do 30 kwietnia 2013 r., zaś prawoskrętu dla samochodów - do końca października br.

Na tym jednak nie kończą się inwestycje w infrastrukturę rowerową na Dolnym Tarasie. Jeszcze w tym roku powinna ruszyć budowa ścieżki wzdłuż al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Natomiast już teraz można obserwować pierwsze prace związane z budową drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja w Śródmieściu. Tu wykonawcą jest Skanska, która zaoferowała kwotę ok. 3 mln zł (kosztorys przewidywał inwestycję droższą o ok. 800 tys. zł), a rowerzyści pojadą tą trasą, częściowo prowadzoną po pomoście nad nasypem kolejowym, najpóźniej w kwietniu przyszłego roku. Niewykluczone jednak, że termin ten ulegnie skróceniu, prace może uda się zakończyć jeszcze przed zimą.

Wszystkie inwestycje rowerowa są prowadzone w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska.

W ramach inwestycji wykonano już drogi rowerowe m.in. wzdłuż ulic: Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańska, Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska oraz Stryjewskiego zobacz na mapie Gdańska. W planach są ścieżki m.in. na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska oraz ulicach: Nowolipie - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną również parkingi rowerowe w najważniejszych punktach miasta.

Opinie (310) 5 zablokowanych

  • antymiejskie tunele

    Cóż za wyraz lęku :) Dzięki tym tunelom Al. Rzeczypospolitej jest jedną z nielicznych dróg, gdzie nie ma korków, a piesi mogą przejść na drugą stronę bezpiecznie i nie czekając na światła. Można mieć jedynie zastrzeżenia do oświetlenia, lub do braku wind dla niepełnosprawnych.
    Niewygoda polegająca na konieczności zejścia z roweru, jeśli się chce pokonać takie przejście, jest rzeczą względną. Na większości normalnych przejść "powierzchniowych" i tak trzeba zejść z roweru, zgodnie z przepisami. Do tego trzeba odstać swoje na czerwonym świetle i narażać się na pojazdy zakręcające na skrzyżowaniu, które mają zielone światło, lub strzałkę, tak jak równolegle docierający do skrzyżowania piesi i rowerzyści.

    W moim mniemaniu tunele są PROMIEJSKIE, a byłyby jeszcze bardziej promiejskie, gdyby jeździły nimi samochody, a piesi przekraczali drogę bezkolizyjnie i bez schodów.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane