- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (252 opinie)
- 2 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (40 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (306 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (51 opinii)
- 5 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (25 opinii)
- 6 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (168 opinii)
Strajk włoski w GAiT. Od środy możliwe opóźnienia komunikacji
Od środy pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku mogą dłużej oczekiwać na przystanku na przyjazd autobusu lub tramwaju. Wobec fiaska rozmów z ZTM o zmianach w rozkładach jazdy, związki zawodowe zaapelowały do wszystkich kierujących pojazdami GAiT o bezpieczną i przepisową jazdę. To oznacza, że autobusy i tramwaje przestaną kursować zgodnie z rozkładami jazdy, które związkowcy nazywają "nieżyciowymi".
Jego pierwszy punkt dotyczył właśnie rozkładów jazdy. Strony zobowiązały się, że do końca marca 2017 r. (w przypadku tramwajów) i do końca grudnia 2017 r. (w przypadku autobusów) ZTM zweryfikuje wszystkie rozkłady jazdy z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Owszem, część zmian została wdrożona - przyznaje Stanisław Stencel, szef związkowców. - Spełniono m.in. nasz postulat o udziale w układaniu rozkładów jazdy przedstawicieli nie tylko organizatora komunikacji, ale i wykonawców przewozów. Ale zmiany w rozkładach nadal są bardzo potrzebne. Te obecne są "nieżyciowe", bo nie uwzględniają korków czy robót drogowych, przez co kierowcy i motorniczowie, aby jechać zgodnie z rozkładem, naginają, a wręcz czasem nawet łamią przepisy ruchu drogowego czy umowy przewozowej. A ta mówi wyraźnie, że pasażer ma być przewieziony bezpiecznie i komfortowo.
W związku z tym, związkowcy zaapelowali do kierowców i motorniczych, by od środy jeździli z poszanowaniem kodeksu ruchu drogowego, regulaminu pracy, wewnętrznych instrukcji dla kierujących w GAiT i zgodnie z zapisami umowy przewozowej. W praktyce wprowadzenie "włoskiego strajku" oznacza, że pasażerowie mogą nieco dłużej oczekiwać na przyjazd swojego autobusu czy tramwaju.
Ponadto w ubiegłym tygodniu na biurku Sebastiana Zomkowskiego, p.o. dyrektora ZTM trafiło pismo, w którym związkowcy zwracają uwagę na ignorowanie ich postulatów. Ewentualne dalsze rozmowy wprost nazywają "zwykłą stratą czasu" a sens kolejnych spotkań jako "beznadziejny".
Co na to ZTM?
- Nie ukrywam, że byłem i jestem zaskoczony tym pismem od związkowców i szczerze mówiąc nie wiem, jakie jest podłoże tego komunikatu - podkreśla Sebastian Zomkowski. - Zamierzam się spotkać w najbliższym czasie z panem Stenclem, by tę sprawę omówić, ale na pewno nieprawdą jest to, że od 2016 r. nie zrobiliśmy nic, by rozkłady zmienić. Dowodem na to jest długa lista zmian i działań, jakie wdrożyliśmy w komunikacji od tamtego czasu [prezentujemy tę listę w ramce pod artykułem]. Te zmiany były wypracowywane na cyklicznych spotkaniach, a jeśli coś nie zostało wdrożone, to następowała zmiana w przyjętym harmonogramie i sprawa była wyjaśniana. Tym bardziej się dziwię obecnym głosom niezadowolenia.
Trwają rozmowy o podwyżkach i kontrola CBA
Jednocześnie, już w zaciszu gabinetów w GAiT, od kilku miesięcy toczą się rozmowy o kolejnych podwyżkach wynagrodzeń. Przedłużające się negocjacje niepokoją głównych zainteresowanych. W środę jeden z kierowców GAiT napisał o swoich wątpliwościach w Raporcie z Trójmiasta.
- Prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej w GAiT zostali, delikatnie to ujmując oszukani przez swoje cztery związki zawodowe. Rozmowy w sprawie podwyżek trwają osiem miesięcy i nic z tego nie wynika. Proponowane podwyżki za godzinę pracy na poziomie 0,30 zł (dla pracujących do 5 lat), 0,70 zł (dla pracujących od 5 do 20 lat) i 1 zł (dla pracujących ponad 20 lat), są absurdalne. Tłumaczenia przewodniczącego, jednego z większych związków zawodowych działających w Gdańskich Autobusach i Tramwajach, że "walczymy dla was" jest w tej sytuacji wręcz obraźliwe. Autobusy i tramwaje są w tak złym stanie technicznym, że prowadzący nie są w stanie wykonać wszystkich kursów. Kierowca czy motorniczy z ponad 10-letnim stażem zarabia (wliczając pracę w niedziele, święta, pracę w nocy i prowizję ze sprzedanych biletów) niecałe 3 tys. zł na rękę, wożąc dzieci z i do szkoły, pracujących do i z pracy, turystów, niepełnosprawnych, rowerzystów z rowerami itd. Jeśli związki zawodowe, jak i zarząd, nie zmienią stanowiska co do podwyżek, kierowcy i motorniczowie wezmą sprawy we własne spracowane ręce - napisał pracownik GAiT.
Tymczasem, jak czytamy w oficjalnym komunikacie związkowym z 22 marca, "dotychczasowe rozmowy nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zasadnicze różnice między nami dotyczą przede wszystkim podwyżek dla kierowców autobusowych i motorniczych. Trudno nam jest się zgodzić na groszowe podwyżki dla kierowców i motorniczych, które proponuje zarząd spółki tj. 0,40-0,50 zł dla zatrudnionych do 5 lat, 0,70 zł dla zatrudnionych od 5-15 lat oraz 1 zł dla zatrudnionych w GAiT powyżej 15 lat".
W GAiT wciąż trwa też kontrola Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Działania funkcjonariuszy rozpoczęły się na początku roku i miały potrwać do końca marca. Kontrola została jednak przedłużona o kolejne trzy miesiące. Czynności CBA dotyczą wybranych zamówień publicznych udzielanych i realizowanych przez GAiT w latach 2016-2019.
TRAMWAJE
- Wydłużenie postojów na linii 5 w szczycie porannym i popołudniowym
- Wydłużenie postojów na linii 10 na krańcu Brętowo PKM,
- Wydłużenie postojów na linii 12, na pętli Oliwa,
- Wydłużenie postojów na linii 6 na węźle integracyjnym Łostowice Świętokrzyska, również w dni świąteczne,
AUTOBUSY
- Linia 113: wydłużenie czasu przejazdów,
- Linie 113, 213, N13: wycofanie z ul. Kampinoskiej (objazd z powodu stanu nawierzchni drogi),
- Linia 115: korekta czasów przejazdu, dodatkowy autobus w porannym szczycie przewozowym, wydłużenie postojów wyrównawczych i przerw w szczycie porannym,
- Linia 118: korekta czasów przejazdu,
- Linia 157: wydłużenie czasów przejazdu Fabryczna - Bysewo - Fabryczna, wydłużenie postojów wyrównawczych, dodatkowy autobus w popołudniowym szczycie przewozowym,
- Linie 158, 258, T8: wydłużenie czasów przejazdów na objazdach, tabliczka "przystanek początkowy" na przystanku Stogi Plaża
- Linia 166: skierowanie przez Przejazdowo Makro,
- Linia 189: udostępnienie kierowcom GAiT zaplecza socjalnego na Dworcu PKS,
- Linia 227: korekta czasów przejazdu,
- Linia N1: skierowanie wybranych kursów przez ul. Chrobrego do bazy (zamiast przez Hallera - Kościuszki),
- Linia N2: uruchomienie kursu 23:25 z Nowego Portu, celem umożliwienia motorniczym powrotu do domów,
- Linia N4: korekta czasów przejazdów, dodanie autobusu celem wydłużenie postojów wyrównawczych na pętli "Jaworzniaków", umożliwienie wykonywania kursów służbowych,
- Linie N12 i N13: wpisanie do rozkładów jazdy przejazdów technicznych z przystanku Żabianka SKM do pętli Oliwa PKP, by umożliwić kierowcom korzystanie z tamtejszego zaplecza socjalnego,
- Linie nocne: połączenie zadań dziennych z nocnymi, dla wygody kierowców, którzy dzięki temu nie muszą zmieniać wozów na bazie,
- Wydłużanie czasów dojazdów między bazą autobusową a poszczególnymi przystankami początkowymi i końcowymi,
- Zmiana statusu przystanku "Przejazdowo Dobrowo", kierunek Górki Wschodnie, ze stałego na warunkowy.
Miejsca
Opinie (382) 8 zablokowanych
-
2019-04-04 08:26
ten protest akurat popieram
paranoja zeby przepisy mówiły swoje a rozkład jazdy wymuszał przekraczanie prędkości.
a i mimo to np m ój autobus codziennie jest spozniony o kilka minut.
totalny bezsens.
tak samo chętnie ustanawiane coraz bardziej restrykcyjne zakazy, strefy 30 itd.
co z tego skoro nawet policjanci i urzednicy jezdza tamtedy z dwukrotnie przekroczona predkoscia, ktorej nikt nie kontroluje.
rozdwojenie jazni.- 8 0
-
2019-04-04 08:20
Hmmm komunikacja w Gdańsku w strasznym dołku , autobusy jadą jak chcą na centrali ZTM nic nie wiedzą. Np dzwoniłem do ZTM w sprawie autobusu 162 odjazd z Oruni o godz 18:45. A pan mi mówi że nie wie dlaczego nie przyjechał , nawet go nie widzi w systemie .
- 4 0
-
2019-04-04 08:20
A co z innymi przewoźnikami?
"Nieżyciowe" rozkłady jazdy obejmują tylko linie obsługiwane przez GAiT?
- 0 0
-
2019-04-04 08:18
Każdy ma po trosze racji jak tak poczytać komentarze.
Np. Korzystanie z toalety to chyba żaden przywilej dla motorniczego czy kierowcy autobusu ?
- 4 0
-
2019-04-04 08:08
to przy tym apelu nic madrego nie widze. ale nadal kierowcy i motorniczy będą rormawiac przy kabinie lub w kabinie z rodzina i znajomymi jak również przez telefon gtrzymany w reku a to swiadczy o regulaminie i kodeksie drogowym.
- 0 3
-
2019-04-03 14:38
Bilety u kierowcy - 5zł (4)
Tak powinni rozwiaząć problem z biletami, nie jest to żadna nowość na świecie
- 56 4
-
2019-04-04 07:53
Pomysł bardzo dobry.
- 0 0
-
2019-04-03 14:52
Oczywisra oczywistość. Proste i skuteczne rozwiązanie. (2)
- 12 0
-
2019-04-03 23:38
nic to nie da, drożyzna nie zadziała
no więc tak właśnie jest w skm
za wypisanie biletu w pociągu placi się, to podwaja cenę biletu
mimo to zawsze ktos kupuje. zawsze.- 0 0
-
2019-04-03 22:59
Miejsca siedziące po dychu
- 1 0
-
2019-04-03 21:42
Re:Brawo Gait !!! (2)
Proponuje kierowcom zaprosić Pana Sebastiana Zomkowskiego na jazdę ,zabrać kamerę z nagrywaniem w godzinach szczytu i jechać tak jak pokazują znaki a potem to upublicznić
Myślę że od razu zmienią zdanie , bo sam nie raz widzę jak autobus jedzie 70-80/h żeby wyrobić się w korkach a jak nie zdąży to nie ma przerwy po zrobionym kółku na pętli
To nie tylko zagraża bezpieczeństwu i życiu ale i stwarza coraz częstsze kolizje- 18 2
-
2019-04-04 07:50
70-80 w korkach
to niezłe te korki.... hehhehe
- 0 1
-
2019-04-03 21:54
czy w związku z tym należy płacić za bilet ?
- 3 1
-
2019-04-04 07:45
Czyli czeka nas
Dzień Pieszego Pasażera
- 8 0
-
2019-04-03 14:42
(3)
I bardzo dobrze. Nie może być tak, że ZTM ustala sobie przejazd trasy na 20minut, a realnie autobus jedzie ponad 30.
- 59 1
-
2019-04-03 23:05
Prawda (2)
I bądź tu mądry. Na rozkładach autobus jedzie 40 minut ,a w rzeczywistości nie mieścisz się w bilecie godzinnym. I gdzie tu sprawiedliwość,skoro mandat musisz płacić,kiedy w autobusie już dawno Cię nie było wg rozkładu?
- 4 0
-
2019-04-04 07:43
Nie dostajesz mandatu
Obowiązują godziny odjazdów z rozkładu. Za niewiedzę trzeba płacić. Trzeba poczytać jeszcze coś oprócz pudelka i głupich filmików na YT...
- 0 1
-
2019-04-04 07:35
Wg regulaminu obowiązuje czas rozkładowy
Kontroler zawsze powinien zapytać kierowcy jakie jest opóźnienie względem rozkładu i uwzględnić to przy sprawdzaniu biletów. W praktyce różnie bywa, dlatego warto znać regulamin.
- 1 1
-
2019-04-03 16:24
(3)
Linia 115 to jest jakiś totalny kosmos. Tylko geniusz logistyki mógł wymyśleć autobus z Wrzeszcza, przez Suchanino, Morenę, Chełm Na Kowale. Co z tego, że ten autobus w godzinach szczytu NIGDY nie będzie zgodnie z rozkładem na Morenie i dalej na Chełmie. Co z tego, że jest zapchany do granic możliwości, że nie można złapać oddechu. Ważniejsi są kierowcy i ich roszczenia, a nie pasażerowi płacący za bilety!
- 14 17
-
2019-04-03 21:28
(1)
A powiem coś
115 z Wrzeszcza do Jawo tam 7 min przerwy jak jestem planowo zawsze zostaje 2 lub 3 albo minus do Wrzeszcza i tam 15 minut !!!!!! Planowo czyli 2 godziny jazdy i tylko 15 min i tak 5 kursów
Nie dajemy rady nikt tam nie chce jeździć
A kochani pasażerowie jeszcze pianę na nas to my zgłaszamy że autobusy zamałe że czasu na toaletę nie mamy i potem czekacie na nas
To ja wam teraz dopiero zacznę robić przepisowe przerwy- 6 0
-
2019-04-04 07:27
:-(( to już lepiej strajkuj - moze rozkład zmienią
- 2 0
-
2019-04-03 17:41
Pasażerowie chcą bez przesiadek. Kierowców wszyscy mają w d...e.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.