• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wodowanie promu dla Szkotów

Robert Kiewlicz
29 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (30 czerwca 2010)
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny prom z Remontowa Shipbuilding
Finlaggan to trzecia jednostka  przekazana szkockiemu armatorowi Caledonian Maritime Assets Ltd. Finlaggan to trzecia jednostka  przekazana szkockiemu armatorowi Caledonian Maritime Assets Ltd.

Pasażersko-samochodowy prom zostanie zwodowany w środę o godz. 14 w Stoczni Północnej w Gdańsku. Statek został zbudowany dla szkockiego armatora. Jego nazwę wybrano w konkursie.


Projekt promu Finlaggan. Projekt promu Finlaggan.

Jest to już trzecia jednostka budowana w Stoczni Północnej dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Ltd. Prom obsługiwać będzie ruch pasażerski pomiędzy Glasgow i innymi głównymi miastami zachodniego wybrzeża Szkocji a wyspami z archipelagu Hybrydów Zachodnich. 

Wody te znane są z trudnych warunków żeglugowych, wynikających zarówno z pogody, jak i konieczności nawigacji wśród dużej ilości wysp. Dlatego też jednostce postawiono wysokie wymagania: zarówno dotyczące tzw. dzielności morskiej (niewywrotność, mała podatność na kołysanie, dobra stateczność kursowa i sterowność w każdych warunkach), jak również zdolności manewrowych.

O nazwie statku - Finlaggan - zdecydowali w konkursie mieszkańcy Glasgow i okolic. Posiada on siedem pokładów, z czego dwa to luksusowo wyposażone przestrzenie pasażerskie. Statek jest w stanie przyjąć na pokład 550 pasażerów i 85 samochodów osobowych.

Wodowanie jest otwarte. Wejście na teren stoczni przez bramę od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska lub od ul. Swojskiej zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (55) 4 zablokowane

  • Brakuje mi najwazniejszych informacji (2)

    Gdzie dokłądnie będzie wodowanie, skąd je będzie można oglądać i czy jest możliwość robienia tego z terenu stoczni....

    • 2 1

    • można wejść na teren stoczni (od Marynarki Polskiej lub Swojskiej) i z terenu stoczni prawie z samego nadbrzeza obejrzeć (poczuć jak ziemia zadrży gdy statek schodzi z pochylni) nawet fotkę cyknąć :)

      • 0 0

    • wodowanie

      Stanąć należy na moście który łączt wyspę Ostrów z Gdańskiem na ulicy Na Ostrowiu!!!!

      • 2 0

  • Sódmy pokład to te gniazdo na maszcie? (1)

    550ludzi to wiem dlaczego ma być niezatapialny,ale będzie mu ciężko temu sprostać. Będzie jak w Bangladeszu na Gangesie

    • 2 3

    • !

      Czytanie ze zrozumieniem to bardzo ważna rzecz. Pod fotką wyraźnie jest napisane, że to prom z 2005 roku - dziś o ile się orientuję mamy 2010 :) Poza tym nigdzie nie jest napisane, że jednostki są identyczne.

      • 0 0

  • odp. 85 samochodów

    Przyjdz na wodowanie to sam sie przekonasz paziu krolowej od szlifowania podlogi bo napewno nie dna chyba ze na dno spadles

    • 1 0

  • odp. 85 samochodów

    po pierwsze to nie jest ten statek co jest na zdjeciu kolorowym tylko ten na malym rysunku ( czarno bialy) po 2 gie. widze ze nie masz pojecia o statkach bo nie wiesz jak sie liczy pokłady. po 3 cie WIDZIALES KIEDYS STATEK???? JAK NIE TO ZAPRASZAM W DNO DO SZLIFOWANIA. po 4 jak nie masz pojecia to glupo nie pisz!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 3

  • Wodowanie

    Uprzejmie informujemy, iż w środę, 30 czerwca 2010 roku o godzinie 14:00 w Stoczni Północnej S.A. odbędzie się uroczystość wodowania promu B 608/1 zbudowanego dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Ltd.. Statek eksploatowany będzie przez największego operatora promowego obsługującego zachodnie i północne wybrzeże Szkocji – firmę Caledonian Mac Brayne.
    Jest to już trzecia jednostka budowana w naszej Stoczni dla tego Armatora.
    Prom obsługiwać będzie ruch pasażerski pomiędzy Glasgow i innymi głównymi miastami zachodniego wybrzeża Szkocji a wyspami z archipelagu Hybrydów Zachodnich. Wody te znane są z bardzo trudnych warunków żeglugowych, wynikających zarówno z pogody jak i złożonej nawigacji wśród dużej ilości wysp. Dlatego też, wymagania postawione jednostce B 608/1 są bardzo wysokie. Dotyczą one zarówno dzielności morskiej, stateczności i niezatapialności, jak również zdolności manewrowych wynikających z zastosowanego układu napędowego oraz wyposażenia nawigacyjnego. Administracja państwowa zadbała z kolei o wypełnienie surowych wymagań związanych z bezpieczeństwem pożarowym.

    Statek w wyniku szeroko rozpropagowanego konkursu przeprowadzonego wśród mieszkańców Glasgow i okolicy otrzymał nazwę Finlaggan.
    Posiada on siedem pokładów, z czego dwa to luksusowo wyposażone przestrzenie pasażerskie. Statek jest w stanie przyjąć na pokład 550 pasażerów i 85 samochodów osobowych.

    Prom zbudowany został pod nadzorem instytucji klasyfikacyjnej Lloyd’s Register i brytyjskiej administracji państwowej - Maritime Coast Guard Agency.

    Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w uroczystości chrztu.
    Wejście na teren Stoczni bramą od ul. Marynarki Polskiej od godziny 13:30.

    • 0 0

  • dni otwarte

    Gratulacje dla stoczni północnej ze dni otwarte bylo super bo stocznia remontowa zawiodla chyba wszystkich

    • 0 1

  • statek

    Jeden z najgorszych stakow jakich robilem na stoczni

    • 0 0

  • O wrescie wiadomosc ze statek zostanie zwodowany, a nie ze zostal zwodowany!!!!!

    • 0 0

  • Wyjaśnienie. (2)

    Może to nie moje zadanie, ale sprostuje to co napisał autor artykułu i odpowiem na niejasności:
    1. Statek ze zdjęcia to ten zdany Armatorowi w 2005 roku (napisane "jak byk" pod zdjęciem.
    2. Wodowanie najlepiej widać z mostu od strony Elektrociepłowni, a najlepsze wrażenia (statek z bliska, chałas i efekt) są z terenu Stoczni. Bramy będą otwarte, a ochrona pokieruje gości pod samą pochylnię.
    3. "Mały bączek" czy "promik" to był ten poprzedni. "Finlaggan" jest naprawdę duży!!!!!

    • 5 0

    • Słuchaj a może wiesz czy to będzie boczne wodowanie? (1)

      Chyba takie będzie bo ostatnie prom inny tez tak wodowali.

      • 0 0

      • tak

        boczne

        • 0 0

  • A jednak można budować statki w polskich stoczniach. (3)

    Ale tylko wtedy gdy nie zajmujemy się polityką i swoimi intesami panowie związkowcy.

    • 52 1

    • no niestety.... (2)

      ...tylko w "prywatnych, polskich". Bo w tylko "polskich" to nie bardzo :P

      • 2 0

      • i co z tego że w prywatnych? (1)

        i co z tego że w prywatnych? produkują w Polsce, zatrudniają Polaków(albo Koreańczyków ;p) i płacą podatki w Polsce.
        Przy okazji lepiej sobie radzą z bandą obecnej Solidarności na czele z "Zadymą " Guzikiewiczem.

        • 6 0

        • no właśnie to z tego że lepiej sobie radzą z "Zadymą" itp.
          państwowe musiały upaść, bo tam związkowcom nikt nie chciał podskoczyć...

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane