• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego

Michał Stąporek
13 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Taką koncepcję centrum sportów motorowych z torem o długości 4,3 km stworzył Hermann Tilke, projektant torów wyścigowych w Ameryce, Europie i Azji.
  • Kompleks motorowy, którego budowa może pochłonąć nawet 400 mln zł, miałby powstać na 200 hektarowej działce, znajdującej się przy ul. Borkowskiej na południu Gdańska.
  • Najdłuższa prosta na torze - startu i mety - miałaby mieć 593 metry długości. Na całym torze miałoby się znaleźć 17 zakrętów: sześć lewych i 11 prawych.
  • Inwestycja miałaby być zrealizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto jest gotowe sfinalizować uzbrojenie terenu. Gros wydatków musiałby wziąć na siebie prywatny inwestor.


Trzynaście lat po pierwszej prezentacji projektu toru sportów motorowych pod Gdańskiem, zwołano konferencję prasową, na której pokazano kolejną już koncepcję tego obiektu, ale niczego konkretnego nie ogłoszono.



- Powoli wszystko dopinamy. Mamy już gotowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu, gotowy jest również kosztorys oraz projekt wraz z dokładnymi wymiarami toru. Wszystkie materiały przedstawimy na przyszłotygodniowej konferencji prasowej - to cytat z wypowiedzi Mirosława Zdanowicza, działacza sportów motorowych, dealera samochodów i gdańskiego radnego Platformy Obywatelskiej. To on jest głównym pomysłodawcą i animatorem idei budowy Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rozrywki, które miałoby powstać na 200-hektarowej działce na południu Gdańska, w okolicach ul. Borkowskiej. zobacz na mapie Gdańska

Tyle tylko, że ta wypowiedź nie pochodzi z poniedziałkowej konferencji prasowej, na której zaprezentowano kolejny projekt budowy toru, lecz z artykułu, który opublikowaliśmy w Portalu Trojmiasto.pl we wrześniu 2007 roku.

Zainteresowani mogą się cofnąć w czasie i przeczytać tamten tekst, bo - mimo kilku zmian - wciąż pozostaje on w dużej mierze aktualny.

Argumenty Mirosława Zdanowicza, lobbującego za budową takiego obiektu pod Gdańskiem pozostają niezmienne: w Polsce jest jeden, stary tor morowy w Poznaniu, brakuje torów kartingowych do szkolenia młodzieży, przydałby się ośrodek doskonalenia jazdy dla kierowców, międzynarodowe imprezy przyciągnęłyby kibiców z całego świata.

Jak oceniasz potrzebę i szanse na budowę takiego kompleksu sportowego w Gdańsku?

Choć projekt budowy obiektu wartego ponad 400 mln zł wydaje się równie odległy jak kilka lat temu, to wykonano dwa - na razie niewielkie - kroki w kierunku jego realizacji.

Na poniedziałkowej konferencji prasowej zaprezentowano koncepcję architektoniczną NCSMiR, którą przygotował niemiecki architekt Hermann Tilke, projektant Toru Ameryk w Teksasie, Sepang w Malezji czy niemieckiego Sachsenring. Warto dodać, że projekty toru innych autorów prezentowano już w latach 2007 i 2009.

W komputerze Tilkego powstała trasa wyścigowa na głównym torze o szerokości 12 i długości 4335 metrów, z 17 zakrętami (6 lewymi i 11 prawymi). Najdłuższa prosta - startu i mety - ma 593 metry. Różnica poziomów na torze ma wynieść 20 m.

Poza torem wyścigowym miałyby powstać także: tor kartingowy (długość 1,2 km), tor motocrossowy (2 km) oraz prosta do wyścigów na 1/4 mili, czyli na dystansie 402,336 m. Dodatkowo obok powstałby tor żużlowy oraz trasa pozwalająca na organizację wyścigów samochodów terenowych.

Stojące na terenie kompleksu budynki, takie jak centrum szkolenia kierowców oraz czteropiętrowy hotel z 214 pokojami, miałyby być utrzymane w stylistyce nawiązującej do bursztynu.

Tor utrzymywałby się nie tylko z opłat od korzystających z niego miłośników sportów motorowych. Na blisko 10 hektarach miałaby powstać aleja biznesowa dla np. dilerów samochodowych. Na kolejnych 15 ha działałby "park techniczny' dla firm z branży motoryzacyjnej. Roczny koszt utrzymania kompleksu szacuje się na 3 mln zł.

Drugim krokiem do realizacji tej inwestycji jest wytypowanie miejskiej spółki Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego do przygotowania stosownych analiz. Jej szef, Alan Aleksandrowicz, zaznacza jednak, że "GARG jest na etapie analitycznym, a po zamknięciu etapu koncepcji architektonicznej przystąpi do opracowania koncepcji technicznej i biznesplanu".

Budowa kompleksu sportów motorowych, który na pewno powstawałby etapami, pochłonęłaby ok. 100 mln euro, czyli ponad 400 mln zł. Jeśli GARG uzna, że Gdańsk i Pomorze rzeczywiście potrzebują takiego obiektu, to trzeba będzie znaleźć prywatnego partnera, który wyłoży środki na inwestycję, bo na pewno nie zrobią tego samodzielnie samorządy.

Ponieważ działki, na których miałby powstać tor, należą do miasta, w przypadku budowy toru poniosłoby ono koszt uzbrojenia terenu.

- W takim wypadku staralibyśmy się o pozyskanie pieniędzy z Ministerstwa Sportu i Turystyki, z których wybudowalibyśmy kanalizację, drogi dojazdowe, podstawowe tory i być może place do nauki jazdy - deklaruje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Opinie (221) 7 zablokowanych

  • Tego rodzaju obiekty sportowe nie mają przyszłości (11)

    -Proszę zobaczyć co dzieje się na już powstałych na tego rodzaju obiektach w Europie

    • 48 67

    • nie bądź Pan malkontent (2)

      dziwnym trafem w Polsce jest pare i maja sie całkiem dobrze. a niektóre na zachodzie europy sa torami kultowymi - w realu i w virtualu.
      licze na to, że opowieści mr zdanowicza i pozostałych to nie tylko osobisty lans, ale konkret.

      • 9 3

      • (1)

        no wlasnie! zbudujmy od razu tor kultowy!

        • 4 1

        • i nazwiemy go im. Kazika Staszewskiego (z KULTu rzecz jasna)

          będzie kultowy do kwadratu

          • 7 0

    • pełna racja (2)

      Słusznie piszesz, niestety mało kto to zrozumie. Koszty utrzymania tych obiektów są gigantyczne. Tory przynoszą ogromne straty, jeżeli ktoś nie wie - wystarczy poczytać o bankructwie Nurburgring - chyba najsłynniejszego toru w Europie. Tory mogą być w bogatych państwach, które stać na ich utrzymanie i które nie liczą na zyski z takich obiektów a jedynie na reklamę i rozgłos. Pomimo, że na torze Nurburgring odbywają się liczne testy, jest odpłatny dostęp dla osób prywatnych i tak koszty wielokrotnie przewyższają wpływy. Nie stać nas na leczenie naszych własnych obywateli, a będziemy sobie dla sportu 400 baniek wyrzucać?

      • 8 9

      • no wlasnie poczytaj o tym bankructwie dokladniej (1)

        a nie tylko piszesz

        • 8 3

        • no, ja czytalem i dalej nic sie nie zmienilo w kwestii jego bankructwa.

          • 5 3

    • A co się dzieje? (3)

      • 18 4

      • (2)

        bankrutuja, najblizszy jest za zachodnia granica.

        • 8 15

        • "najbliższy jest za zachodnią granicą" (1)

          Panie SZpecjalista od wszystkiego - najbliższy tor jest w Poznaniu a Poznań póki co leży jeszcze po tej stronie granicy.

          • 13 6

          • najblizszy ktory zbankrutowal. mowa o europie. skoro nie rozumiesz tekstu czytanego, to znaczy ze jestes analfabeta

            • 6 4

    • Co się dzieje?

      Ludzie się ścigają i się bawią.
      U nas się ścigają na obwodnicy...

      • 18 3

  • ok ale budujcie sobie za prywatne pieniądze a nie podatnika (5)

    • 95 33

    • tak! za prywatne (1)

      ale stadiony dla dresów bez mózgu to już można za państwowe.... typowy polaczek.

      • 5 1

      • można jeśli kosztują 80 mln jak w Gdyni

        ale 800 mln jak w Gdańsku to faktycznie albo szejk z Kataru albo Dubaju powinien wydawać a nie podatnicy

        • 0 0

    • przecież jest wyraźnie napisane, że inwestor ma być prywatny.

      • 2 2

    • zbudują za pieniądze Lotosu (1)

      władza zasugeruje - prezes się pochyli...

      ale na żużel nie ma pieniedzy, bo władzy się nie podoba

      • 12 3

      • żużel ? a na co komu żużel ?

        • 15 8

  • Jak na Eurowybory pojawiają się takie artykuły, to o czym będą pisać przed parlamentarnymi?

    • 3 1

  • Sny o potędze (6)

    O tym, że pan Zdanowicz jest oderwany od rzeczywistości, podobnie jak inni milosciwie nam władający, to na kilometr widać, słychać i czuć. Tylko sami swoi tego nie dostrzegają.

    • 79 32

    • Dlaczego oderwany od rzeczywistosci? (3)

      Mozesz mi to wytlumaczyc?Moim zdaniem bardzo dobry pomysl,tym bardziej ,ze to nie tylko tor ale centrum sportow motorowych z pelna infrastruktura.przy dobrym pomyslunku moze przynosic bardzo przyzwoity dochod,ale kazdy pieprzony pisowiec bedzie krytykowal kazda inicjatywe,ktora nie jest jego inicjatywa.
      Opamietajcie sie,zyjemy w jednym miejscu,razem.
      Oczywiscie nie kazdy moze byc madry,ale dlaczego ma byc postrzegany za glupca,jak by byl pomysl wybudowania jakiejs nowej swiatyni do ktorej za dziesiec czy dwadziescia lat nie zajrzy nawet pies z kulawa noga to bedziesz za?

      • 8 4

      • przypominam ze w polsce jak i w gdansku (1)

        juz wiele inicjatyw i inwestycji miało sie szybko zwrócić i w ogole miały byc dochodowe....nie przypominam sobie zeby ktoras inwestycja przynosiła dochody....wiec nie mydlic oczu takimi ''inwestycjami''które zadłuża miasto niech pan zdanowicz wybuduje - bedzie git

        • 4 2

        • ergo

          • 4 0

      • Po cholere mieszasz do tego politykę. Od.. się od PiS-u, bo on nie ma z tym nic wspólnego.

        Zdanowicz od lat ściemnia i oszukuje ludzi, jeden z najgorszych dealerów w mieście. Jego fantasmagorie spowodują tylko tyle, że jak się uda, to tylko on na tym zarobi (bo któż inny tak jak on zna się na tym), ator będzie przynbosil straty tak jak PGE Arena.

        • 3 1

    • Doskonale pamiętam propagandę Gierka i Urbana, dziś mam wrażenie, że jestem młodszy o 35 lat co najmniej !

      • 8 2

    • Bardzo trafna uwaga

      Ten pan buja w obłokach... i to gęstych.

      • 14 3

  • Budujcie w 100 % za prywatne pieniadze panie Zdanowicz , (1)

    pieniądze podatników z z Ministerstwa Sportu i Turystyki i z miejskiej spółki Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego zostawcie w spokoju .
    kupcie teren i wybudujcie za swoje ,może nawet pozyskacie inwestorow z Kataru

    • 7 1

    • skoro deklaruja takie zyski

      To spokojne moga za wlasne pieniadze wybudowac...

      • 4 1

  • Nie mamy prawie torów, a ostatnio zlikwidowano jeden (1)

    W Lublinie zlikwidowano tor do driftu i wyścigów przez głupiego dewelopera, który zbudował osiedle przyległe do toru. Po chyba 4 latach walki mieszkańcy, którzy przecież nie wiedzieli co kupują dopięli swego. Toru nie ma. Teraz trzeba uważać na poznański, żeby nie było tak samo.

    • 5 1

    • czy te tory halasliwe i smrodliwe

      trzeba budowac w miescie?!
      Budujcie sobie (za swoje pieniadze) w sasiednich gminach daleko od siedzib ludzkich

      • 3 0

  • gdyby głupota mogła jeżdzic (1)

    to startowała by w Gdańsku i co następny garb do niesienia na plecach? stadion ,muzeum solidarności, teatr szekspirowski i może ten tor? Tylko bogate społeczeństwo stać na tego typy sprawy a nie nas pariasów Europy

    • 5 2

    • bogatych nie stac

      Bo sa rozsadni i dlatego bogaci...

      • 2 0

  • TOR (2)

    Nie tor F1 tylko Centrum Sportów Motorowych z niezbędnym zapleczem szkoleniowym.
    Dzisiaj pasjonaci są zmuszeni wyjeżdżać na zachodnie tory aby bezpiecznie szkolić się z technik jazdy.
    Niestety negatywny głos zabierają najczęściej Ci których negatywne zachowania widać na naszych ulicach.
    Taki obiekt z powodzeniem jest się w stanie utrzymać bez dotacji.

    • 14 10

    • akurat

      • 0 0

    • to wybuduj sobie z kolegami

      I utrzymuje sam

      • 5 0

  • igrzyska igrzyska igrzyska (5)

    tor F1 to budujcie za swoje a z publicznych pieniędzy to róbcie coś dla ludzi. wystarczy jeden stadion w tym miescie

    • 19 16

    • jestem czlowiekiem (1)

      tor bedzie dla mnie

      wszystko sie zgadza

      • 5 1

      • kobiety sa przeciw

        meskim fanaberiom.
        Prosimy o zlobki i przedszkola

        • 1 0

    • widzisz tylko czubek swojego nosa... wiec zadaj sobie pytanie (2)

      jak to nie ma być dla ludzi to dla kogo ? Ci których pasją są sporty motorowe to nie ludzie ?

      • 4 1

      • policzcie sie (1)

        i do tego policzcie tych których stać bedzie na korzystanie z toru

        • 3 2

        • Wez sie do roboty

          Rusz mozgownica,ciebie tez bedzie stac,no chyba,ze jestes za glupi!

          • 1 3

  • F1 W Gdansku,czemu nie,brawo (2)

    • 18 12

    • mezczyzn

      Sny o potedze...
      glupota wydawac 400 mln na warczace motory

      • 1 2

    • temu nie, ze F1 jest raz w roku

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane