• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Tym miastem rzadzi banda idiow i kretynow (1)

    • 57 2

    • Tak jak wiekszosc tego elektoratu niestety

      • 4 1

  • Wypowiedział się wybitny ekspert od zabudowy ... (5)

    Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wraca-pytanie-o-estakade-nad-ul-Okopowa-n137164.html#tri

    Chłopcze, Gdańsk tonie w korkach od samego rana, do późnych godzin popołudniowych i to dosłownie wszędzie, a ty chcesz likwidować coś, co ułatwia wyjazd z centrum i alternatywny dojazd do S7 .

    • 87 5

    • Jak nie zaczniecie jeździć komunikacją to w końcu wszyscy staniecie w korku. (4)

      • 2 20

      • (1)

        Tak,my zwykli obywatele będziemy zmuszani do korzystania z komunikacji miejskiej,a wy pasibrzuchy rządzący będziecie spokojnie śmigać samochodzikami po mieście.

        • 12 0

        • Zapomniales dodac ze będą latac helikopterami na działkę, oczywiście na nasz koszt

          • 6 0

      • To może najpierw naprawcie windy do tej komunikacji?

        Pohulanka czeka 2 lata, towarzysze z Fragu!

        • 2 0

      • zacznę jeździć

        jak komunikacja zacznie jeździć.
        Ze wspólną taryfa...

        • 3 0

  • Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze

    Widać, że pan specjalista z pseudo stowarzyszenia nie był w innych miastach Europy, nawet palcem po mapie, bo wiedziałby wtedy jak wyglądają węzły w centrach europejskich miast i są one bardzo dobrym rozwiązaniem. Jak ktoś chce spacerować to powinien się wybrać do parku.

    • 58 2

  • Brak słow.

    Lepiej zakazać wjazdu do centrum i zburzyć wszystkie drogi, i sprzedać tereny developerom oczywiście. Jeżdżę tą estakadą codziennie i nie wyobrażam sobie jak będzie wyglądał ruch jak jej nie będzie. I tak jakiś i**ota wymyślił światła kawałek dalej i teraz jest przez to korek o każdej porze dnia.

    • 59 2

  • (2)

    Remont barier ochronnych. Były w 2018 latem
    A w 2019 bariery zostały wymienione na nowe
    :) tu trzeba by sie przyjrzeć sprawie

    • 40 0

    • te prace po prostu trwały tyle czasu. Najtańsza oferta i robili godzinę dziennie przez rok

      • 2 0

    • i protokół zniszczenia...

      Koniaczek? ;)

      • 0 0

  • Zapytam

    Na czyje zlecenie Pan Redaktor napisał ów artykuł????

    • 38 1

  • FRAG to powinien zostać rozwiązany. (2)

    Banda oderwanych od życia fantastów. Skoro tak podoba im się urządzanie miasta, proponuję zasiedlić jakąś bezludną wyspę i zacząć bawić się w Boga, urządzając ją po swojemu. Panie chroń przed takimi "ekspertami"...

    • 56 7

    • (1)

      A Ty ekspert od czego - od zbednego pieprzenia głupot w necie?

      • 2 16

      • Zjedz snickersa...

        • 9 1

  • Pitolenie o jedynym mieście w Europie (2)

    z estakada. Zapraszam tego pana na Śląsk tam połowa miast aglomeracji ma estakady w centrum miasta, Chorzów nawet estakadę nad historycznym rynku miasta.
    Moze nie jestem zachwycona architektura tego obiektu ale nie usuwamy estakady która pozwala szybko i bezkolizyjnie opuścić centrum miasta

    • 51 3

    • A Co mnie te obchodzą

      Górale i inne śmieszne polskie grupy etniczne. Ja jestem kaszub i mam gdzieś resztę .
      A szczególnie Niemców.

      • 0 2

    • A w ogóle Śląsk to zachód Polski.
      I wiadomo że tam wszysko jest niby lepsze.
      Choć dla mnie to jedyny region kraju , którego nie lubię.
      Ja ich uważam za Niemce .

      • 0 1

  • Nic nie zrobią bo się boją zakorkowanego miasta, Wrocław się zdecydował bo ma rozwiniętą sieć komunikacyjną a u nas pod tym względem nadal jest Bangladesz

    • 31 1

  • A propos Okopowej

    Przy skręcie na Toruńską bardzo długo budowano piękny nowy trawnik i klomb. Tylko po to, żeby go kilka miesięcy później doprowadzić do obecnego stanu (totalna rozpierducha w wyniku przebudowy). Ktoś za to powinien ostro beknąć.

    • 36 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane