- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (234 opinie)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (482 opinie)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (133 opinie)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (215 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (154 opinie)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 08:04
Tym miastem rzadzi banda idiow i kretynow (1)
- 57 2
-
2019-08-20 10:29
Tak jak wiekszosc tego elektoratu niestety
- 4 1
-
2019-08-20 08:05
Wypowiedział się wybitny ekspert od zabudowy ... (5)
Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Czytaj więcej na:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wraca-pytanie-o-estakade-nad-ul-Okopowa-n137164.html#tri
Chłopcze, Gdańsk tonie w korkach od samego rana, do późnych godzin popołudniowych i to dosłownie wszędzie, a ty chcesz likwidować coś, co ułatwia wyjazd z centrum i alternatywny dojazd do S7 .- 87 5
-
2019-08-20 08:10
Jak nie zaczniecie jeździć komunikacją to w końcu wszyscy staniecie w korku. (4)
- 2 20
-
2019-08-20 08:33
(1)
Tak,my zwykli obywatele będziemy zmuszani do korzystania z komunikacji miejskiej,a wy pasibrzuchy rządzący będziecie spokojnie śmigać samochodzikami po mieście.
- 12 0
-
2019-08-20 08:39
Zapomniales dodac ze będą latac helikopterami na działkę, oczywiście na nasz koszt
- 6 0
-
2019-08-20 23:54
To może najpierw naprawcie windy do tej komunikacji?
Pohulanka czeka 2 lata, towarzysze z Fragu!
- 2 0
-
2019-08-21 00:01
zacznę jeździć
jak komunikacja zacznie jeździć.
Ze wspólną taryfa...- 3 0
-
2019-08-20 08:06
Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze
Widać, że pan specjalista z pseudo stowarzyszenia nie był w innych miastach Europy, nawet palcem po mapie, bo wiedziałby wtedy jak wyglądają węzły w centrach europejskich miast i są one bardzo dobrym rozwiązaniem. Jak ktoś chce spacerować to powinien się wybrać do parku.
- 58 2
-
2019-08-20 08:11
Brak słow.
Lepiej zakazać wjazdu do centrum i zburzyć wszystkie drogi, i sprzedać tereny developerom oczywiście. Jeżdżę tą estakadą codziennie i nie wyobrażam sobie jak będzie wyglądał ruch jak jej nie będzie. I tak jakiś i**ota wymyślił światła kawałek dalej i teraz jest przez to korek o każdej porze dnia.
- 59 2
-
2019-08-20 08:13
(2)
Remont barier ochronnych. Były w 2018 latem
A w 2019 bariery zostały wymienione na nowe
:) tu trzeba by sie przyjrzeć sprawie- 40 0
-
2019-08-20 17:46
te prace po prostu trwały tyle czasu. Najtańsza oferta i robili godzinę dziennie przez rok
- 2 0
-
2019-08-20 23:57
i protokół zniszczenia...
Koniaczek? ;)
- 0 0
-
2019-08-20 08:14
Zapytam
Na czyje zlecenie Pan Redaktor napisał ów artykuł????
- 38 1
-
2019-08-20 08:16
FRAG to powinien zostać rozwiązany. (2)
Banda oderwanych od życia fantastów. Skoro tak podoba im się urządzanie miasta, proponuję zasiedlić jakąś bezludną wyspę i zacząć bawić się w Boga, urządzając ją po swojemu. Panie chroń przed takimi "ekspertami"...
- 56 7
-
2019-08-20 08:25
(1)
A Ty ekspert od czego - od zbednego pieprzenia głupot w necie?
- 2 16
-
2019-08-20 08:33
Zjedz snickersa...
- 9 1
-
2019-08-20 08:17
Pitolenie o jedynym mieście w Europie (2)
z estakada. Zapraszam tego pana na Śląsk tam połowa miast aglomeracji ma estakady w centrum miasta, Chorzów nawet estakadę nad historycznym rynku miasta.
Moze nie jestem zachwycona architektura tego obiektu ale nie usuwamy estakady która pozwala szybko i bezkolizyjnie opuścić centrum miasta- 51 3
-
2019-08-22 23:53
A Co mnie te obchodzą
Górale i inne śmieszne polskie grupy etniczne. Ja jestem kaszub i mam gdzieś resztę .
A szczególnie Niemców.- 0 2
-
2019-08-22 23:58
A w ogóle Śląsk to zachód Polski.
I wiadomo że tam wszysko jest niby lepsze.
Choć dla mnie to jedyny region kraju , którego nie lubię.
Ja ich uważam za Niemce .- 0 1
-
2019-08-20 08:17
Nic nie zrobią bo się boją zakorkowanego miasta, Wrocław się zdecydował bo ma rozwiniętą sieć komunikacyjną a u nas pod tym względem nadal jest Bangladesz
- 31 1
-
2019-08-20 08:19
A propos Okopowej
Przy skręcie na Toruńską bardzo długo budowano piękny nowy trawnik i klomb. Tylko po to, żeby go kilka miesięcy później doprowadzić do obecnego stanu (totalna rozpierducha w wyniku przebudowy). Ktoś za to powinien ostro beknąć.
- 36 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.